ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Το αύριο της πανδημίας: Η κοινωνική ζωή θα υπερισχύσει, οι συνταρακτικές προφητείες δεν θα επαληθευτούν

Το αύριο της πανδημίας: Η κοινωνική ζωή θα υπερισχύσει, οι συνταρακτικές προφητείες δεν θα επαληθευτούν Facebook Twitter
Αντί να οδηγήσει τον κόσμο στην εσωστρέφεια, η πανδημία toy 1918 άμεσα έδωσε τη θέση της σε μια μανιακή σχεδόν διάθεση κοινωνικότητας που απογειώθηκε κατά την δεκαετία του 1920 (τα αποκαλούμενα "Roaring Twenties").
0

Τον πειρασμό του χρονοκεντρισμού – την πεποίθηση δηλαδή ότι ζούμε στην πιο κοσμογονική περίοδο της ιστορίας – όπως αυτός εκφράζεται από τις συνταρακτικές προβλέψεις που διατυπώνονται αυτές τις μέρες για το αύριο της πανδημίας, μας καλεί να αποφύγουμε με άρθρο του που δημοσιεύεται στο Atlantic, o γνωστός Γερμανο-Αμερικανός πολιτικός επιστήμονας, αρθρογράφος, συγγραφέας και καθηγητής στο τμήμα Διεθνών Σπουδών του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, Γιάσκα Μουνκ. Μεταξύ άλλων, σημειώνει στο άρθρο του με τον (αισιόδοξο) τίτλο "The Roaring Twenties":

Όταν αντιμετωπίζουμε μια καταστροφή, είναι εύκολο να πιστέψουμε ότι στο εξής τα πάντα θα αλλάξουν δραματικά. Πώς είναι δυνατόν να γραφτεί ποίηση μετά το Άουσβιτς, πώς μπορεί κανείς μετά την 11η Σεπτεμβρίου να βολτάρει ανέμελος στην περιοχή του Μανχάταν που βρίσκονταν οι Δίδυμοι Πύργοι ή, εν προκειμένω, πώς μπορεί να ξαναπάει για δείπνο σε ένα εστιατόρια ή για ποτό σε ένα μπαρ ενώ ακόμα σέρνεται μια πανδημία που στοίχισε τη ζωή σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους σε διάστημα λίγων μηνών;

Το 1974, ο κοινωνιολόγος Τζιμπ Φόουλς εισήγαγε τον όρο χρονοκεντρισμός, την πεποίθηση δηλαδή κάποιου ότι οι καιροί που ζει είναι πολύ πιο σημαντικοί και κοσμογονικοί από όλες τις προηγούμενες ιστορικές περιόδους. Τις τελευταίες δέκα εβδομάδες βομβαρδιζόμαστε από την εκκωφαντική χορωδία τέτοιων «χρονοκεντρικών» φωνών – πανεπιστημιακοί, διανοούμενοι, πολιτικοί και πάσης φύσεως ειδήμονες και αναλυτές – που διακηρύσσουν ότι βρισκόμαστε στο χείλος τρομακτικών αλλαγών άνευ προηγουμένου, ως αποτέλεσμα αυτής της πανδημίας.

Σίγουρα θα υπάρξουν κάποιες σημαντικές μετατοπίσεις. Το πιο πιθανό όμως είναι ότι οι συνταρακτικές προβλέψεις που κυριαρχούν αυτές τις μέρες στα άρθρα γνώμης ανά τον πλανήτη, θα αποδειχτούν άκρως ανακριβείς. Δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι η πανδημία θα αλλάξει ριζικά την ροή της παγκοσμιοποίησης. Και σίγουρα δεν θα εμποδίσει τον κόσμο να συνεχίσει να απολαμβάνει μια ενεργή κοινωνική ζωή – ναι, ακόμα και σε μπαρ, εστιατόρια και πάρτι.

Τους τελευταίους μήνες του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, εξαπλώθηκε ένας νέος ιός στον πλανήτη, μολύνοντας εκατοντάδες εκατομμύρια. Η ισπανική γρίπη του 1918 κόστισε στην πορεία της την ζωή σε πάνω από 50 εκατομμύρια ανθρώπους. Αντί όμως να οδηγήσει τον κόσμο στην εσωστρέφεια, εκείνη η πανδημία άμεσα έδωσε τη θέση της σε μια μανιακή σχεδόν διάθεση κοινωνικότητας που απογειώθηκε κατά την δεκαετία του 1920 (τα αποκαλούμενα "Roaring Twenties").

Κανείς δεν μπορεί να πει πόσο θα διαρκέσει η οξεία φάση αυτής της πανδημίας. Είναι όμως βέβαιο ότι η επίδραση που θα έχει στο εύρος της ανθρώπινης κοινωνικότητας, θα αποδειχτεί προσωρινή. Σε πέντε ή σε δέκα χρόνια από τώρα, θα συμβαίνουν όσες μαζικές συναθροίσεις συμβαίνανε και προ κορωνοϊού. Επειδή είμαστε άνθρωποι.

Οι εκπρόσωποι της ηθικής φιλοσοφίας μας έχουν προειδοποιήσει σχετικά με την λεγόμενη «φυσική πλάνη»: μόνο το γεγονός ότι κάτι φαίνεται να ισχύει, δεν συνεπάγεται ότι έπρεπε να ισχύει. Παρομοίως, όσοι κάνουν συνταρακτικές προβλέψεις για το μέλλον, θα πρέπει να προσέξουν την παγίδα της «προγνωστικής πλάνης»: μόνο το γεγονός ότι οι τρέχουσες περιστάσεις μοιάζουν να ενισχύουν την λογική ότι θα έπρεπε να συμβεί κάτι, δεν συνεπάγεται ότι αυτό θα συμβεί...

Το αύριο της πανδημίας: Η κοινωνική ζωή θα υπερισχύσει, οι συνταρακτικές προφητείες δεν θα επαληθευτούν Facebook Twitter
Yascha Mounk: Δεν μπορεί να αποκλείσει κάποιος την πιθανότητα πραγματικά ιστορικών αλλαγών – μπορεί όμως να αμφισβητήσει την ικανότητα μας να προβλέψουμε ποιες θα είναι αυτές.

Κανείς βεβαίως δεν θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η πανδημία θα αφήσει τον κόσμο μας εντελώς ίδιο και απαράλλαχτο με πριν.

Είναι περίπου βέβαιο ότι κάποιες υπάρχουσες τάσεις θα ενισχυθούν. Μπορούμε να διαπιστώσουμε, φερ' επείν, ότι για πρώτη φορά σε διάστημα ενός αιώνα περίπου, κάποια αυταρχικά καθεστώτα έχουν φτάσει να ανταγωνίζονται την οικονομική ισχύ των παραδοσιακά μεγάλων φιλελεύθερων δημοκρατιών. Ήδη η Κίνα κάνει επίδειξη ισχύος με την επιβολή νέου νόμου για την εθνική ασφάλεια στο Χονγκ Κονγκ.

Ούτε και μπορεί φυσικά να αποκλείσει κάποιος την πιθανότητα πραγματικά ιστορικών αλλαγών – μπορεί όμως να αμφισβητήσει την ικανότητα μας να προβλέψουμε ποιες θα είναι αυτές.

Η πανδημία αυτή αποτελεί μια τραγωδία ιστορικού μεγέθους. Είναι πολύ πιθανό να καταγραφεί ως το πιο σημαντικό παγκόσμιο γεγονός μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης. Και δεν θα μπορούσα να υποτιμήσω κατά κανένα τρόπο τον πόνο και την καταστροφή που θα εξακολουθήσει μάλλον να προκαλεί για πολλά χρόνια ακόμα.

Πιστεύω όμως ότι καλό θα είναι να αποφύγουμε τον πειρασμό του χρονοκεντρισμού. Αργά ή γρήγορα, κι αυτή η μάστιγα θα φτάσει στην κατάληξή της. Η ανθρωπότητα θα επιζήσει και αυτής της πανδημίας. Και όσο κι αν αυτή αλλάξει τον κόσμο στον οποίο κατοικούμε, δεν πρόκειται να τον κάνει αγνώριστο.

Με στοιχεία από το The Atlantic

Επιμέλεια: Δ. Πολιτάκης

Στήλες
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ