Ένας σπάνιος πίνακας του Ρέμπραντ, υπό τον τίτλο «Σπουδή κεφαλής νεαρού άνδρα», πωλήθηκε σε δημοπρασία του Sotheby's την Πέμπτη, δίνοντας δραματικό τόνο στην όλη διαδικασία και χαρίζοντας στιγμές αγωνίας στους συμμετέχοντες σ' αυτήν, καθώς το έργο πωλήθηκε προς 9.480.800 λίρες.
Σημειώνεται ότι η αρχική εκτίμηση για το έργο βρισκόταν γύρω στα 6,7 εκ. λίρες, ενώ κατά την ίδια δημοπρασία πωλήθηκαν σημαντικά έργα και άλλων σπουδαίων της ολλανδικής σχολής, όπως ο Anthony van Dyck, ο Jan Brueghel και ο Jacob van Ruisdael, φτάνοντας το ποσό των πωλήσεων της συγκεκριμένης βραδιάς να διαμορφώνεται στα 30.209.550 λίρες.
Υπενθυμίζεται ότι στη «Σπουδή κεφαλής νεαρού άνδρα», πίνακα ηλικίας 400 ετών, τον προηγούμενο μήνα είχε γίνει γνωστό ότι εντοπίστηκαν δακτυλικά αποτυπώματα, που πιστεύεται πως ανήκουν στον Ρέμπραντ.
Παρότι είναι αδύνατο να εξακριβωθεί το ότι τα αποτυπώματα ανήκουν στον Ρέμπραντ, ο οποίος είναι διάσημος για τα πορτρέτα του και τη χρήση του φωτός και σκιάς, οι ειδικοί πιστεύουν πως πρόκειται «για τα μόνα γνωστά δακτυλικά αποτυπώματα του Ολλανδού δασκάλου».
Τα αποτυπώματα ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια τεχνικού ελέγχου εξέτασης και αποκατάστασης, που συμπεριλάμβανε αναλύσεις χρωστικών και υπέρυθρη απεικόνιση, λίγο πριν το έργο εκτεθεί στις ΗΠΑ και τον Λούβρο, την περίοδο 2011 - 12.
Ο Τζωρτζ Γκόρντον, επικεφαλής του τμήματος «Old Master Paintings» του οίκου Sotheby's που δημοπράτησε το έργο έκανε λόγο για μια «εξαιρετική ανακάλυψη».
«Συχνά βρίσκεις αποτυπώματα στο ζωγραφικό βερνίκι, αλλά δεν είναι κάτι ενδιαφέρον. Αυτό βρίσκεται στην αυθεντική μπογιά. Το γεγονός δείχνει πως ο Ρέμπραντ ήταν χαρούμενος με τον πίνακα πριν στεγνώσει ακόμα. Τον ζωγράφισε πολύ γρήγορα», εξηγεί ο ίδιος.
Την ίδια στιγμή, ο Μικέλ φαν ντε Λαρ, συντηρητής στο Άμστερνταμ που βοήθησε στην καθοδήγηση της έρευνας είπε πως το έργο ολοκληρώθηκε σε ένα ποζάρισμα. «Η ανακάλυψη των αποτυπωμάτων είναι ένα επιπλέον κριτήριο για την ταχύτητα με την οποία το έργο πιθανότατα να ολοκληρώθηκε και μας παρέχει με νέα στοιχεία για τη σύνθετη, αλλά ταχεία τεχνική ζωγραφικής του Ρέμπραντ.»
Το έργο απεικονίζει το μοντέλο του ζωγράφου ως τον Ιησού, με τα χέρια του σε στάση προσευχής και έχει επαινεθεί για την ικανότητα του Ρέμπραντ να αποδίδει ανθρώπινα συναισθήματα.
Κοιτάζοντας την τεχνική που έχει απεικονιστεί το κεφάλι με κλίση προς τα πάνω και τα χέρια ενωμένα, είναι πιθανόν ο Ρέμπραντ να είχε οραματιστεί αυτή την απεικόνιση του Ιησού σε νεαρή ηλικία, ωστόσο ανεξαρτήτως της τελικής του πρόθεσης αυτή η σπουδή να αποδεικνύει σήμερα την αξεπέραστη γνώση του για το χειρισμό του χρώματος και την ικανότητά του να αποδίδει ανθρώπινα συναισθήματα.
Σύμφωνα και με τον διακεκριμένο ιστορικό Τέχνης, Jacob Rosenberg αυτός ο πίνακας αποδεικνύει οτι ο Ρέμπραντ «κινήθηκε ένα βήμα πιο μακριά από την πραγματικότητα προς μια πιο εξιδανικευμένη έκφραση της ήπιας ταπεινότητας. Αλλά η μετάβαση του Ρέμπραντ από το ρεαλιστικό στο φανταστικό είναι τόσο λεπτή, που είναι σχεδόν αδύνατο να υπάρξει μία διαχωριστική ανάμεσά τους».
Με στοιχεία από Sothebys.com
σχόλια