Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν στοιχεία έρευνας που αποτυπώνουν την ευαισθησία που δείχνουν οι Ευρωπαίοι προς την προστασία του περιβάλλοντος.
To 93% των Ευρωπαίων επιθυμεί περισσότερους κάδους ανακύκλωσης στους εξωτερικούς χώρους, με το ποσοστό μάλιστα των Ελλήνων να αγγίζει το 96%. Παράλληλα, το 94% των Ευρωπαίων πιστεύει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να χρησιμοποιούν συσκευασίες που μπορούν να ανακυκλωθούν αμέτρητες φορές. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τη δημοσκόπηση, οι πολίτες φαίνεται να έχουν σημαντικά κενά ενημέρωσης σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαδικασία ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων.
Αυτά είναι μερικά από τα στοιχεία που αποτυπώνει η έρευνα για τις συνήθειες ανακύκλωσης που πραγματοποιήθηκε σε 14 χώρες από τη βρετανική εταιρεία δημοσκοπήσεων Lucid για λογαριασμό του προγράμματος «Κάθε Κουτί Μετράει», που ευαισθητοποιεί το κοινό σχετικά με τα οφέλη της ανακύκλωσης κουτιών αλουμινίου και της κυκλικής οικονομίας.
Τα παραπάνω ευρήματα έρχονται σε συνέχεια της είδησης ότι 86% των Ευρωπαίων πιστεύει πως είναι πιο σημαντικό από ποτέ να ανακυκλώνουμε. Παρά τη δυναμική στροφή του κόσμου ως προς την προστασία του περιβάλλοντος, φαίνεται ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στο να πετύχουμε υψηλότερα ποσοστά ανακύκλωσης έχει να κάνει με την έλλειψη υποδομών. Έτσι, η δημοσκόπηση έδειξε ότι ένα συντριπτικό 96% των Ελλήνων θέλει να δει περισσότερους κάδους ανακύκλωσης στους δρόμους, αλλά και σε δημόσιους χώρους όπως είναι τα πάρκα και οι παραλίες.
Οι πολίτες χρειάζονται καλύτερη ενημέρωση για την ανακύκλωση
Βασικό εύρημα της έρευνας είναι και το ότι 77% των Ελλήνων συμμετεχόντων νιώθει πως δεν είναι καλά ενημερωμένο σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθείται όταν τα απορρίμματα απομακρυνθούν από το σπίτι ή το γραφείο προς ανακύκλωση ή πού πηγαίνουν (73%), ενώ το 51% δεν έχει ακριβή εικόνα ποια από τα απορρίμματα έχουν τη δυνατότητα να ανακυκλωθούν.
Στην ερώτηση «Πόσα από τα απορρίμματά σας ανακυκλώνονται τελικά;» το 60% των Ελλήνων δεν έχει επαρκή πληροφόρηση, με τις γυναίκες (63%) και τις ηλικιακές ομάδες 25-39 και 40-54 (64% και 63% αντίστοιχα) να έχουν υψηλότερα ποσοστά ελλιπούς ενημέρωσης.
Σχετική δυσκολία υπάρχει και στην αναγνώριση βασικών σημάτων ανακύκλωσης, με τους νέους (ηλικίες 16 έως 24) και τους λίγο μεγαλύτερους (25 έως 39 ετών) να παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα κενά ενημέρωσης, καθώς μόλις το 25% των νέων απαντάει ότι γνωρίζει τη σημασία τους. Επιπλέον, μόλις δύο στους δέκα κατοίκους μικρών κοινοτήτων (με πληθυσμό δηλαδή λιγότερο από 1.000 άτομα) απαντούν ότι αναγνωρίζουν όλα τα σήματα ανακύκλωσης.
Τέλος, οι πολίτες έδειξαν την προτίμησή τους στην παροχή κινήτρων για να μειωθεί το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα με δράσεις, όπως ένα ανταποδοτικό σύστημα ανακύκλωσης, βελτίωση στις πληροφορίες που έχουν οι ετικέτες τροφίμων και ποτών, καλύτερη σήμανση και ομογενοποιημένους κανόνες και οδηγίες στα ρεύματα ανακύκλωσης, τουλάχιστον σε επίπεδο χωρών.
Οι Έλληνες ανακυκλώνουν περισσότερο εντός σπιτιού παρά εκτός
Σε ό,τι αφορά στην ανακύκλωση συσκευασιών αναψυκτικών, χυμών και μπίρας, το 81% των Ελλήνων ανακυκλώνει πάντα ή συχνά όταν βρίσκεται στο σπίτι, ποσοστό που έρχεται λίγο πιο κάτω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (83%).
Εκεί όμως που τα νούμερα μειώνονται θεαματικά στη χώρα μας – αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη – είναι στην ανακύκλωση συσκευασιών όταν οι πολίτες βρίσκονται εκτός σπιτιού. Στη δουλειά, το αντίστοιχο ποσοστό πέφτει στο 59%, στις μετακινήσεις και τις βόλτες για ψώνια στο 58%, και στα πάρκα και την παραλία στο 55%. Οι λόγοι γι΄ αυτό είναι αρκετοί, όμως ο βασικότερος φαίνεται να είναι η έλλειψη κάδων ανακύκλωσης στους εξωτερικούς χώρους (62%) ή στο εργασιακό τους περιβάλλον (37%).
«Η πλειοψηφία όσων απάντησαν στην έρευνα δηλώνουν έτοιμοι να κάνουν περισσότερα σε σχέση με την ανακύκλωση των κουτιών μπίρας και αναψυκτικών που καταναλώνουν εκτός σπιτιού. Δυστυχώς, όμως, οι διαθέσιμες λύσεις για τη σωστή συλλογή και διαχείρισή τους είναι περιορισμένες. Η συλλογή και ανακύκλωση κουτιών αλουμινίου θα μπορούσε σίγουρα να γίνει ευκολότερη ή ακόμη και διασκεδαστική όπως έχει δείξει το πρόγραμμά μας. Το σίγουρο είναι πως αξίζει να προσπαθήσουμε περισσότερο, καθώς το αλουμίνιο είναι ένα υλικό πλήρως εναρμονισμένο με την κυκλική οικονομία, γεγονός που το καθιστά το πιο πολύτιμο και ανακυκλώσιμο υλικό συσκευασίας για ποτά και αναψυκτικά», δήλωσε ο David Van Heuverswyn, Director του Every Can Counts Europe.
Εξι στους δέκα καταναλωτές επιλέγουν ανακυκλώσιμες συσκευασίες στις αγορές τους
Παρά τις όποιες δυσκολίες, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική η προσοχή που δείχνουν πλέον οι καταναλωτές στη συσκευασία των προϊόντων πριν τα αγοράσουν. Έτσι, ένα 60% των Ευρωπαίων θα επιλέξει ή όχι ένα προϊόν ανάλογα με το πόσο ανακυκλώσιμη είναι η συσκευασία του, κάτι που βρίσκει σύμφωνο και το 60% των Ελλήνων. Επιπλέον, περίπου πέντε στους δέκα (55%) συμπολίτες μας σταμάτησαν να αγοράζουν προϊόντα που η συσκευασία τους δεν είναι ανακυκλώσιμη, ενώ το 59% δηλώνει ότι ελέγχει πάντα για σήματα ανακύκλωσης στις συσκευασίες των προϊόντων πριν κάνει μια αγορά.
Ακόμη, τα κουτιά αλουμινίου φαίνεται να είναι η προτιμητέα συσκευασία μπίρας και αναψυκτικών για τους Έλληνες, με το 75% να τα επιλέγει επειδή ανακυκλώνονται εύκολα, σε αντίθεση με τους Ιταλούς, Πολωνούς και Σέρβους, όπου μόνο ένας στους τρεις συμφωνεί. Τέλος, η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων στη χώρα μας (96%) πιστεύει ότι οι εταιρείες πρέπει να χρησιμοποιούν υλικά συσκευασίας που μπορούν να ανακυκλώνονται αμέτρητες φορές.
«Είναι πολύ θετικό ότι μεγάλο ποσοστό των πολιτών θέλει να κάνει περισσότερα για την ανακύκλωση εκτός σπιτιού. Ωστόσο, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των Ευρωπαίων συμφωνεί πως οι εταιρείες πρέπει να χρησιμοποιούν υλικά συσκευασίας που ανακυκλώνονται αμέτρητες φορές, μόνο το 55% γνωρίζει πώς το αλουμίνιο ανακυκλώνεται επ' άπειρο. Αν αναλογιστούμε και το ενεργειακό αποτύπωμα, όπου για να παραχθεί ένα νέο κουτάκι από ανακυκλωμένο αλουμίνιο εξοικονομείται 95% ενέργεια και εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, μπορούμε να καταλάβουμε γιατί τα κουτιά αλουμινίου είναι το πιο πολύτιμο υλικό στον κάδο της ανακύκλωσης», δηλώνει η Ειρήνη Τοπουζίδου, υπεύθυνη του προγράμματος «Κάθε Κουτί Μετράει» για την Ελλάδα και συμπληρώνει: «Αυτό το κενό ενημέρωσης, το οποίο προσπαθούμε να καλύψουμε με τις δράσεις μας, σε συνδυασμό με τις ελλιπείς υποδομές ανακύκλωσης είναι οι βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ώστε να πετύχουμε μεγαλύτερα ποσοστά ανακύκλωσης και ένα καλύτερο μέλλον για τον πλανήτη μας».
Σχετικά με την έρευνα
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τη Βρετανική εταιρεία δημοσκοπήσεων Lucid σε δείγμα 13.793 ατόμων, ηλικίας 16 ετών και άνω, στο διάστημα από τις 5 Αυγούστου μέχρι τις 14 Σεπτεμβρίου 2020. Οι χώρες που συμμετείχαν ήταν οι: Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Ελλάδα (δείγμα: 811 άτομα), Ιρλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ουγγαρία, Ολλανδία, Πολωνία, Ρουμανία, Σερβία και Τσεχία.