Μια αναδρομή στο έργο της παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονα Ζάχα Χαντίντ που πέθανε πριν από πέντε χρόνια, στις 31 Μαρτίου 2016, στα 66 της χρόνια από καρδιακή προσβολή, που ονομάζεται ZHA Close Up - Work & Research εκτίθεται στο MAM Shanghai. Η έκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Σαγκάης είναι η πρώτη έκθεση αφιερωμένη στο έργο των της Ζάχα Χαντίντ που πραγματοποιήθηκε στην Κίνα.
Με το θάνατό της ο κόσμος έχασε μια γυναίκα που ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά αρχιτεκτόνων – ανδρών και γυναικών και το ποικιλόμορφο έργο της παρουσιάζεται σε περισσότερα από 250 αντικείμενα, έργα που δημιουργήθηκαν από το στούντιο από τη στιγμή που ιδρύθηκε από την Χαντίντ το 1979 μέχρι τον θάνατό της το 2016.
Η έκθεση δεν αντιπροσωπεύει μόνο την αρχιτεκτονική, αλλά και σχέδια και έρευνες που σχετίζονται με τη φιλοσοφία, την τέχνη, τη χρήση της τεχνολογίας και τον αντίκτυπο στην κοινωνία με την αισθητική που καθόρισε τη λαμπρή καριέρα της.
Ο Σάι Μπαϊτέλ καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Σαγκάης δήλωσε ότι η Χαντίντ «έδωσε στον κόσμο της αρχιτεκτονικής μια νέα γλώσσα» και ελπίζει ότι η έκθεση θα δείξει τη μοναδική αισθητική της και το ρόλο που έπαιξε στη διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής και των πόλεων τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.
Καινοτόμος με μια εντελώς νέα γραμμής σκέψης και προσέγγισης στο σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική που έδωσε έμφαση στην φαινομενική κίνηση άψυχων δομών και αντικειμένων, η Χαντίντ έδωσε στον κόσμο της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού μια νέα γλώσσα και άλλαξε το πεδίο για πάντα.
«Έκανε το αδύνατο ως γυναίκα αρχιτέκτονας και σχεδιάστρια που κυριάρχησε σε έναν κόσμο λευκών ανδρών», δήλωσε ο Μπαϊτέλ. «Και ενώ το έκανε, παρέμεινε πιστή στην αυθεντική φωνή της».
Καινοτόμος με μια εντελώς νέα γραμμής σκέψης και προσέγγισης στο σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική που έδωσε έμφαση στην φαινομενική κίνηση άψυχων δομών και αντικειμένων, η Χαντίντ έδωσε στον κόσμο της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού μια νέα γλώσσα και άλλαξε το πεδίο για πάντα. Οι αστικές περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν αλλάξει λόγω του μοναδικού αντίκτυπου της αρχιτεκτονικής που εφάρμοσε. Ο Σάι Μπαϊτέλ επέλεξε δέκα μεγάλα έργα της από την έκθεση αντιπροσωπευτικά της σκέψης και της τεχνικής που εφάρμοσε.
Melissa Shoes
Τα παπούτσια καθορίζουν την προσωπικότητά σας. Αυτό το ζευγάρι σίγουρα καθορίζει την προσέγγιση της Ζάχα στη ζωή και το σχέδιο. Με μια ματιά, το ζευγάρι εμφανίζεται ως θαλάσσιο πλάσμα, ίσως χταπόδι, που τυλίγει το θήραμά του.
Ωστόσο, ταυτόχρονα, το μαλακό υλικό σιλικόνης του δίνει μια ζεστή ποιότητα και θυμίζει οπτικά ένα επαναλαμβανόμενο στοιχείο σχεδίασης, όπως αυτό που περιλαμβάνεται στο μνημειώδες κτίριο του One Thousand Museum στο κέντρο του Μαϊάμι.
Κέντρο Heydar Aliyev
Ένα από τα πιο σημαντικά έργα της Χαντίντ, είναι το Κέντρο Heydar Aliyev. Η εντυπωσιακή φωτογραφία της Hélène Binet δείχνει σε στενά κομμένα, εστιασμένα πλάνα, το παιχνίδι του φωτός και της σκιάς που δημιουργήθηκε από τις δομές της Χαντίντ. Η Μπινέ κατόρθωσε να αποκρυπτογραφήσει την προκλητική φύση του έργου του Hadid και να μεταφράσει το ενσωματωμένο μήνυμα και την κρυφή ποίηση του έργου. Το αποτέλεσμα δημιουργεί στους θεατές μια εικόνα χωρίς διάσταση.
Peak Leisure Club
Αυτό το κομμάτι είναι ένα σαφές παράδειγμα της τόλμης και της γενναιότητας στη ζωή και το έργο της Χαντίντ. Η πρόταση του Peak Leisure Club είναι ευρέως γνωστή ως το πρωτοποριακό της έργο, που την οδήγησε σε διεθνή αναγνώριση.
Είναι μια υπενθύμιση σε όλους τους αρχιτέκτονες ότι μερικές φορές το τοπίο πρέπει να αναδιαμορφωθεί σε μια τεχνητή γεωλογική παρέμβαση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εξέφρασε, με τον δικό της τρόπο, μια πρωτοποριακή προσέγγιση στην ένταση και την πυκνότητα του Χονγκ Κονγκ με αυτό το έργο.
Πυροσβεστικός Σταθμός Vitra, Weil am Rhein
Το φως και η σκιά είναι ευαίσθητα και ασταθή συστατικά αυτής της φωτογραφίας. Όχι μόνο παρουσιάζουν τη δομή με μια μεγαλοπρεπή αύρα, αλλά συγχρονίζουν και γειώνουν το κτίριο σε ένα μόνο επίπεδο. Η δραματική ιδιαιτερότητα του σχήματος είναι μια υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική αφορά το πεδίο και κενό, αντικείμενο και απουσία.
Μελέτη μοντέλου πάγκων
Η Χαντίντ δεν σκέφτηκε ποτέ την άνεση ως προτεραιότητα. Και ενώ εκτιμούσε την τυπική προσέγγιση,-ήξερε σαφώς ότι η κλίση της ήταν προς την τελική καμπύλη. Αυτή η εξέλιξη του εαυτού της, ασυμβίβαστη και πρωτοποριακή, φαίνεται καλύτερα σε αυτό το μοντέλο. Το υλικό έχει τη δική του ευελιξία και ελαστικότητα, αλλά υπάρχουν όρια στην αντίστασή του. Ωστόσο, αυτή η έννοια πρέπει να επανεξεταστεί στην περίπτωση της Ζάχα. Έδωσε ελευθερία σε μορφές και σχήματα ενώ συνέχισε σχολαστικά να ελέγχει την κατεύθυνση και την έκταση κάθε συστροφής και κάμψης.
Νέος τερματικός σταθμός αεροδρομίου στο Πεκίνο
Με πολλούς τρόπους, αυτή η δομή αντιπροσωπεύει την πεμπτουσία της δομικής συμβίωσης μεταξύ μηχανικής και αρχιτεκτονικής, μεταξύ τέχνης και σχεδίου στο έργο της. Είναι συμμετρική στο ένα μέρος αλλά ασύμμετρη σε άλλο.
Η δομή τραβάει την προσοχή κάποιου με τις κεντρικές δυνατές, ζωντανές κίτρινες αποχρώσεις και στη συνέχεια τραβά το μάτι προς την περίμετρο. Το σχήμα της δομής είναι παρόμοιο με ένα χταπόδι που τυλίγει το θήραμά του, τεντώνοντας τις μακριές προεκτάσεις του σε μια δραματική χειρονομία, αλλά επιτρέπει συμμετρικό σχήμα μόνο σε έναν άξονα - τελειοποίηση της ατέλειας, αγκαλιάζοντας την ασάφεια.
Alessi
Κατά κάποιο τρόπο, αυτό το κομμάτι είναι μια περίληψη της ζωής και του έργου της. Μοιάζει και φαίνεται σαν κάτι που ξεπερνά τον κανόνα ενώ ενσωματώνει έναν ολόκληρο κόσμο. Έχει κίνηση και χάρη, μυστήριο και αρχοντιά.Το αντικείμενο έχει μια ορισμένη άνοδο και πτώση με τις πολλές καμπύλες και αιχμές του. Είναι τολμηρό αλλά ντροπαλό, γενναίο αλλά συγκρατημένο. Ακόμη και η χρήση μελαμίνης ως υλικό είναι εκλεπτυσμένη. Παρά την απρόσμενη εμφάνιση του, έχει μεταξένια λεία αίσθηση.
24 Cathcart Road
Αυτός ο πίνακας περιλαμβάνει πολλές εικόνες που θυμίζουν τον Μιρό, τον Κάλντερ και τον Μαλέβιτς - ο τελευταίος χρησιμεύει ως έμπνευση για τη Χαντίντ για να χρησιμοποιήσει το χρώμα ως εργαλείο για τις αρχιτεκτονικές της σπουδές. Μια εναέρια παρατήρηση θα αποκαλύψει ότι η Ζάχα δεν ενδιαφερόταν πραγματικά επίσης, για το χώρο, εστίασε στη σημασία της τέχνης και του σχεδιασμού στη ζωή μας. Εδώ, διατηρεί στην προοπτική δύο ενίοτε αντιφατικά αλλά κατά την άποψή της συμπληρωματικά στοιχεία: τη φύση, συμπεριλαμβανομένου του φεγγαριού και του εξωτερικού, και την ανθρωπογενή διάσταση στο εσωτερικό.
Μοντέλο μελέτης για σταθμό μετρό
Ο σχεδιασμός είναι κομψός, καμπύλος και σαγηνευτικός. Υπάρχει κάποια ζεστασιά και μια προφανής ελκυστική φύση. Αυτό το μοντέλο, σε σχήμα τριάδας με αχιβάδες, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα της τέλειας ασύμμετρης προσέγγισης της Χαντίντ στο σχεδιασμό. Ως γυναίκα που ζούσε στον ανδροκρατούμενο κόσμο της αρχιτεκτονικής, ήταν και έπρεπε να είναι ασυμβίβαστη στην έκφραση της εσωτερικής φωνής και του οράματός της. Και αυτό το έντονο ένστικτο και η επιμονή επέτρεψαν τη δημιουργία της καινοτόμου αρχιτεκτονικής της χρήσης καμπύλων γραμμών και δομικού αισθησιασμού.
Γραφεία της εταιρείας Έδρα OPPO
Σχεδιασμός για μια επιχείρηση τηλεπικοινωνιών, αυτό το κτίριο έχει να κάνει με την επικοινωνία. Τέσσερις διασυνδεδεμένοι πύργοι γίνονται ένας μοναδικός, με ένα διαφανές κέλυφος που επιτρέπει στους παρατηρητές να δουν τι υπάρχει μέσα. Κάθε όροφος είναι ένας ανοιχτός χώρος, επιτρέποντας σε όλους τους επαγγελματίες να εργάζονται και να αλληλεπιδρούν απεριόριστα και χωρίς διατυπώσεις. Υπάρχει σχεδόν μια ηδονοβλεπτική ποιότητα σε αυτό το κομμάτι. Ο σχεδιασμός του κτιρίου είναι σύμφωνος με μια αυξανόμενη προσέγγιση για συνεργασία και διαφάνεια με γνώμονα την κοινότητα στους χώρους εργασίας.