Η τραγωδία του κατά λάθος φονιά

Η τραγωδία του κατά λάθος φονιά Facebook Twitter
Ο 63χρονος ηθοποιός είχε το φριχτό προνόμιο να διαπιστώσει μέχρι ποιο σημείο μπορούν να φτάσουν τα σαδιστικά καπρίτσια της ζωής και πόσο λίγο μπορούμε πραγματικά να ελέγξουμε την (εκ)τροπή των περιστάσεων.
0

«ΔΕΝ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ ΤΑ ΟΠΛΑ, οι άνθρωποι σκοτώνουν»: αυτό είναι ένα από τα επιχειρήματα των υπέρμαχων της οπλοκατοχής απανταχού της γης. Στην περίπτωση όμως του Άλεκ Μπόλντγουιν (ή Μπάλντουιν, όπως έχει επικρατήσει να γράφεται) το όπλο ήταν αυτό που έκανε το κακό σαν να λειτουργούσε αυτόνομα, ανεξάρτητα από τον ανυποψίαστο και άβουλο χρήστη, σαν να γνώριζε μόνο το άψυχο αντικείμενο το τρομερό μυστικό ότι τα πυρά που περιείχε δεν ήταν ψεύτικα αλλά φονικά, όπως αποδείχτηκε με τον πιο τραγικό τρόπο.

Όποιος κι αν ευθύνεται, τελικά, για την εγκληματική αμέλεια –για την «κακιά την ώρα»–, αυτός δεν ήταν ο γνωστός ηθοποιός, πέρα από το μερίδιο ευθύνης που μπορεί να του αναλογεί ως ένας εκ των παραγωγών της ταινίας, τίτλος που συχνά αποδίδεται αυτομάτως και τιμής ένεκεν στους επιφανείς πρωταγωνιστές μιας ταινίας ή μιας τηλεοπτικής σειράς.

Δεν είναι και λίγοι αυτοί που πιστεύουν πως οι πλούσιοι και οι προνομιούχοι δεν αξίζουν τον οίκτο και τη συμπόνια μας, ακόμα κι όταν πέφτουν θύματα ασύλληπτης κακοδαιμονίας. Σκέψου όμως πώς μπορεί να είναι να αφαιρέσεις ζωή από το πουθενά, να βρεθείς υπαίτιος ανθρωποκτονίας εξ αμελείας, και μάλιστα όχι δικής σου. 

Δεν είναι και λίγοι αυτοί που πιστεύουν πως οι πλούσιοι και οι προνομιούχοι δεν αξίζουν τον οίκτο και τη συμπόνια μας, ακόμα κι όταν πέφτουν θύματα ασύλληπτης κακοδαιμονίας.

Σκέψου όμως πώς μπορεί να είναι να αφαιρέσεις ζωή από το πουθενά, να βρεθείς υπαίτιος ανθρωποκτονίας εξ αμελείας, και μάλιστα όχι δικής σου. Αυτή η στάμπα δεν ξεθωριάζει ποτέ. Εφεξής σε ορίζει αυτή η τραγωδία. Το μόνο χειρότερο ίσως, όσον αφορά τη φήμη ή την υστεροφημία που θα σε συνοδεύει για πάντα, είναι να πέσεις ο ίδιος θύμα μιας τέτοιας σκληρής και κακόγουστης φάρσας της μοίρας, να χάσεις άδοξα τη ζωή σου εξαιτίας ενός τρελού ατυχήματος, συχνά υπό κωμικοτραγικές συνθήκες και σε κοινή θέα.

Λένε ότι είναι πολύ περισσότεροι απ’ όσοι νομίζουμε οι άνθρωποι που σβήνουν καθισμένοι στον θρόνο της τουαλέτας τους, απλώς το γεγονός αποκρύπτεται από τους δικούς τους – κανείς δεν θα ήθελε να συνδεθεί το τέλος του με μια τόσο πεζή και θλιβερή αυλαία.

Ο 63χρονος ηθοποιός είχε το φριχτό προνόμιο να διαπιστώσει μέχρι ποιο σημείο μπορούν να φτάσουν τα σαδιστικά καπρίτσια της ζωής και πόσο λίγο μπορούμε πραγματικά να ελέγξουμε την (εκ)τροπή των περιστάσεων.

Και δεν είναι ο μόνος φυσικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία μιας έρευνας που εμφανίστηκε στη δημοσιότητα με αφορμή το τραγικό περιστατικό, γύρω στους 30.000 ανθρώπους κάθε χρόνο σκοτώνουν σε ατύχημα κάποιον συνάνθρωπό τους, μόνο στις ΗΠΑ. Πολλές από αυτές τις περιπτώσεις έχουν να κάνουν με τροχαία ατυχήματα, συνθήκη που ίσως είναι πιο οικεία στους περισσότερους από εμάς.

Μέσα στα χρόνια, έχω γνωρίσει κάνα δυο τέτοιες περιπτώσεις ανθρώπων που αφαίρεσαν ζωή με το αυτοκίνητο χωρίς να φταίνε καθόλου (τη μία πετάχτηκε ξαφνικά μικρό παιδί μπροστά στις ρόδες και την άλλη ηλικιωμένο άτομο, εν συγχύσει διατελόν) και όλα τα «δεν φταις εσύ» του κόσμου δεν ήταν αρκετά για να απαλύνουν έστω και στο ελάχιστο τη βαθιά συντριβή και τη χρόνια μετατραυματική διαταραχή που υπέστησαν.

Η ενοχή, η ντροπή, η θλίψη, η οδύνη αλλά και η οργή (ενάντια στον εαυτό τους) έμελλε να τους ακολουθούν διά βίου, και μόνο όταν αποφάσισαν να αναζητήσουν βοήθεια και να μη συντηρούν ανομολόγητες και κρυμμένες μέσα τους αυτές τις πληγές κατάφεραν να τις επουλώσουν, έστω και στοιχειωδώς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ