Η Βασιλική Συλλογή στο Μπάκιγχαμ διαθέτει μερικά από τα σημαντικότερα δείγματα ιαπωνικής τέχνης και χειροτεχνίας στον δυτικό κόσμο. Για πρώτη φορά, τα σημαντικότερα στοιχεία αυτής της εξαιρετικής συλλογής συγκεντρώνονται για να αφηγηθούν την ιστορία 300 ετών διπλωματικών, καλλιτεχνικών και πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ της βρετανικής και της ιαπωνικής βασιλικής και αυτοκρατορικής οικογένειας, σε μια έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023.
Το 1881, δύο νεαροί Βρετανοί πρίγκιπες που υπηρετούσαν ως σημαιοφόροι στο Βασιλικό Ναυτικό επισκέφθηκαν την Ιαπωνία, όπου είχαν συνάντηση με τον αυτοκράτορα. Η συνάντηση αυτή δεν ήταν η πιο σημαντική μεταξύ των βασιλικών οικογενειών της Βρετανίας και της Ιαπωνίας, ούτε η πιο εξωφρενική –οι πρίγκιπες αγόρασαν μια μεταλλική τσαγιέρα και φλιτζάνια ως δώρο για τον πατέρα τους σε μια εκκολαπτόμενη τουριστική αγορά– αλλά ήταν εμβληματική της μακράς και πολύπλοκης αλληλεπίδρασης μεταξύ των δύο χωρών. Ενώ βρίσκονταν στην Ιαπωνία, οι πρίγκιπες, ηλικίας μόλις 16 και 17 ετών, έκαναν τατουάζ στα χέρια τους: ένα ζευγάρι πελαργών για τον πρίγκιπα Αλβέρτο και ένας δράκος και μια τίγρη για τον μελλοντικό Γεώργιο Ε΄.
«Τα αντικείμενα αυτά είναι συνήθως διασκορπισμένα σε 15 διαφορετικές ιστορικές και βασιλικές κατοικίες. Οπότε το να τα φέρουμε μαζί και να τα δούμε ως σύνολο είναι κάτι το ιδιαίτερο».
«Τα τατουάζ ήταν μέρος της ναυτικής κουλτούρας και αποτελούσαν βρετανική αριστοκρατική μόδα στα τέλη του 19ου αιώνα», εξηγεί η Rachel Peat, επιμελήτρια της νέας έκθεσης «Japan: Courts and Culture», η οποία εγκαινιάστηκε στην Queen's Gallery. «Αλλά στην Ιαπωνία, το τατουάζ είχε πολύ διαφορετικές συνδηλώσεις. Υπήρξε τόσο σεβαστή μορφή τέχνης όσο και σε διάφορες περιόδους παράνομη στην ιαπωνική ιστορία, οπότε υπάρχει μια μυσταγωγία και σχεδόν κίνδυνος στο να κάνεις ένα τατουάζ, κάτι που μπορεί κάλλιστα να ήταν μέρος της γοητείας για τους τουρίστες».
FacebookTwitter Αυτές οι διακοσμητικές πορσελάνινες φιγούρες αντιπροσωπεύουν το έτος του λαγού και αντλούν από την ευρύτερη ανατολική μυθολογία για τους λαγούς ή τα κουνέλια που συνδέονται με το φεγγάρι και τις έννοιες της αθανασίας. Λειτουργούν επίσης ως θυμιατά, με τον καπνό να βγαίνει μέσα από τρύπες στα πέτρινα κούτσουρα πάνω στα οποία κάθονται οι λαγοί.
Η αίσθηση ότι υπάρχει κάτι μακρινό, επιθυμητό και δύσκολα προσβάσιμο υπήρξε βασικό μέρος της γοητείας που ασκούσε η Ιαπωνία στη Δύση. Αυτό αποδεικνύεται σε αυτή την πρώτη έκθεση που είναι αφιερωμένη σε έργα τέχνης της βασιλικής συλλογής από την Ιαπωνία, για την οποία οι αίθουσες της βασίλισσας έχουν ανασχεδιαστεί ειδικά. Αν και δεν πρόκειται για μια ολοκληρωμένη επισκόπηση της ιαπωνικής τέχνης –δεν υπάρχει καλλιγραφία ή κιμονό και μόνο ένα γλυπτό μινιατούρα netsuke– αποκαλύπτει μια συναρπαστική ιστορία διπλωματίας, γούστου και εξουσίας μέσω της καλλιτεχνίας και της δεξιοτεχνίας.
Η πρώτη βασιλική επαφή έγινε το 1613, με την ανταλλαγή δώρων που περιλάμβανε ένα σύνολο πανοπλιών σαμουράι, λίγο πριν η Ιαπωνία απομονωθεί από τη δυτική επιρροή για περισσότερα από 200 χρόνια. Όχι ότι αυτό έβαλε τέλος στην έλξη για όλα τα ιαπωνικά πράγματα. Αν μη τι άλλο, το «κλείσιμο» της Ιαπωνίας έκανε τα προϊόντα της ακόμη πιο μοντέρνα και περιζήτητα και, μέσω Κινέζων και Ολλανδών εμπόρων, η βασιλική οικογένεια συνέχισε να δημιουργεί τη συλλογή της από προϊόντα πορσελάνης και λάκας, τα μυστικά κατασκευής των οποίων ήταν ακόμη άγνωστα στη Δύση. Η επανασύνδεση με την Ιαπωνία τον 19ο αιώνα προκάλεσε την ανανέωση των βασιλικών επισκέψεων και μια νέα εκτίμηση και κατανόηση της ιαπωνικής τέχνης στη Δύση, ενώ στις αρχές του 20ού αιώνα οι σχέσεις μεταξύ των χωρών ήταν θερμές. Η ρήξη του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου επουλώθηκε τη δεκαετία του 1950 με ένα δώρο στέψης από τον αυτοκράτορα Χιροχίτο στη νέα τότε βασίλισσα της Βρετανίας Ελισάβετ Β’ και θεωρήθηκε ευρέως ως μια προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί η τέχνη για να συμβολίσει μια νέα εποχή συνεργασίας.
FacebookTwitter Κουτί καλλυντικών και κάλυμμα, περ. 1890-1905. Αυτό το ξύλινο κουτί, διακοσμημένο με μαύρη, χρυσή και ασημένια λάκα, ήταν το πρώτο διπλωματικό δώρο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο που δόθηκε στη βασίλισσα από τον Hirohito, τον αυτοκράτορα Shōwa, με αφορμή τη στέψη της το 1953. Κατασκευάστηκε από τον Shirayama Shōsai, ο οποίος ήταν ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες κατά τη διάρκεια της χρυσής εποχής της λάκας στις αρχές του 20ού αιώνα. Εδώ έχει απεικονίσει έναν ερωδιό, του οποίου τα φτερά είναι ζωγραφισμένα με ασημένια λάκα, τονισμένα με χρυσές ραβδώσεις.
«Τα αντικείμενα αυτά είναι συνήθως διασκορπισμένα σε 15 διαφορετικές ιστορικές και βασιλικές κατοικίες», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης. «Οπότε το να τα φέρουμε μαζί και να τα δούμε ως σύνολο είναι κάτι το ιδιαίτερο. Πολλά από τα αντικείμενα είναι δώρα που παραγγέλθηκαν απευθείας από την αυτοκρατορική οικογένεια και σε ορισμένες περιπτώσεις σχεδιάστηκαν ακόμη και από την ίδια. Το αποτέλεσμα είναι έργα εξαιρετικής ποιότητας, αλλά και έργα που αποκαλύπτουν μια συναρπαστική ιστορία μιας διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης όχι μόνο μεταξύ των αυλών, αλλά και μεταξύ των πολιτισμών».
FacebookTwitter Αυτό το κομμάτι είναι έργο του Akatsuka Jitoku, ο οποίος έχει υπογράψει το όνομά του με χρυσή και κόκκινη λάκα στο εσωτερικό της δεξιάς πόρτας. Ο Jitoku, ένας από τους πιο καταξιωμένους καλλιτέχνες λάκκας της γενιάς του, ήταν διευθυντής της Ιαπωνικής Ένωσης Καλλιτεχνικής Τέχνης (Nihon kōgei bijutsu kyōkai) και έκανε πολλά για να προωθήσει την αναγνώριση της τέχνης της λάκας από την Αυτοκρατορική Ακαδημία Τέχνης, στην οποία εξελέγη μέλος το 1930. Η δουλειά του είχε μεγάλη ζήτηση για αυτοκρατορικά κομμάτια παρουσίασης και τα περίπου δώδεκα έργα του που είναι γνωστά σε συλλογές εκτός Ιαπωνίας σήμερα ήταν σχεδόν όλα επίσημα δώρα. Αυτό το φορητό ερμάριο επιλέχθηκε ως δώρο στέψης για τη βασίλισσα Μαρία από τον αυτοκράτορα Μέιτζι και την αυτοκράτειρα Σόκεν το 1911. Το αυτοκρατορικό έμβλημα χρυσάνθεμου (kikumon) εμφανίζεται στην κορυφή κοντά στη λαβή μεταφοράς, και οι κλειδαριές έχουν επίσης πόμολα από μπουμπούκια χρυσάνθεμου. Αυτή η περίοδος διακρινόταν από την πλούσια χρήση χρυσού για να προκαλεί την εντύπωση του ζεστού ηλιακού φωτός. FacebookTwitter Μινιατούρα με συρτάρια c.1907
Μαύρη, χρυσή και ασημένια λάκα, με ένθετα από φίλντισι, κέρατο και κοχύλι, πάνω σε ξύλο. FacebookTwitter Ζεύγος εξαγωνικών πορσελάνινων βάζων τύπου Kakiemon με καπάκια.
Τα αγγεία αυτής της μορφής και αυτού του στυλ έγιναν γνωστά ως "αγγεία του Hampton Court" λόγω της στενής σύνδεσής τους με το παλάτι όπου η Μαρία Β' συγκέντρωσε μια μεγάλη και σημαντική συλλογή ιαπωνικής πορσελάνης. Κάθε ένα από αυτά είναι διακοσμημένο με γυναίκες και πουλιά σε στυλ Kakiemon με μπλε, πράσινο, κίτρινο και κόκκινο σμάλτο. Τα δύο βάζα είναι ασυνήθιστα ως "ταιριαστό" ζευγάρι - με σχέδια που είναι συμμετρικά όταν τοποθετούνται το ένα δίπλα στο άλλο. Η παρουσίαση της πορσελάνης σε ζεύγη με αυτόν τον τρόπο ήταν μια ευρωπαϊκή μόδα - τα διακοσμητικά, πανομοιότυπα ζεύγη ήταν σπάνια στην Ιαπωνία. Τα βάζα θα πρέπει να κατασκευάστηκαν ειδικά για εξαγωγή και είναι πιθανό να είχαν παραγγελθεί ειδικά μέσω των εργοστασίων της Arita. Κάθε εξαγωνικό σώμα δεν κατασκευάστηκε στον τροχό του κεραμέα, αλλά διαμορφώθηκε στο χέρι σε πλάκες και στη συνέχεια συναρμολογήθηκε, μια περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία. Η παραγωγή τέτοιων ειδών πολυτελείας ήταν τόσο απαιτητική σε εργασία που μετά τον δέκατο όγδοο αιώνα δεν κατασκευάζονταν πλέον. FacebookTwitter Αυτός ο πίνακας σε πτυσσόμενο πανό του 1860 που απεικονίζει το όρος Φούτζι την άνοιξη είναι μέρος ενός ζευγαριού που στάλθηκε στη βασίλισσα Βικτώρια το 1860. Θεωρούνταν χαμένος, αλλά ανακαλύφθηκε ξανά κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών για την έκθεση. Είναι κατασκευασμένος από μετάξι, με μεντεσέδες από χαρτί και φύλλα χρυσού, και είναι εξαιρετικά εύθραυστος. Τα πανό θεωρούνται πίνακες ζωγραφικής και όχι έπιπλα, και θα εκτίθενται σε επίπεδη θέση για να αναδεικνύεται καλύτερα το έργο των καλλιτεχνών. Ήταν από τα πρώτα διπλωματικά δώρα που έγιναν μετά το άνοιγμα της Ιαπωνίας στον κόσμο μετά από περισσότερα από 200 χρόνια απομόνωσης. FacebookTwitter Αυτή η πανοπλία σαμουράι ήταν το πρώτο διπλωματικό δώρο της Ιαπωνίας προς τη Βρετανία. Στάλθηκε στον Ιάκωβο Α' το 1613 από τον Σογκούν Τοκουγκάουα Χιντετάντα, στρατιωτικό ηγεμόνα της Ιαπωνίας, μαζί με έγγραφο που επέτρεπε στους Βρετανούς να εμπορεύονται και να εγκαθίστανται εκεί.
Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό και δαπανηρό δώρο, το οποίο είναι κατασκευασμένο από μεταξωτό κορδόνι που ενώνει μικρά σιδερένια κομμάτια για να δημιουργήσει ένα εύκαμπτο και ελαφρύ κάλυμμα. Ασυνήθιστα, η πανοπλία διατηρεί το αρχικό μπλε και κόκκινο μετάξι που επιβιώνει σπάνια, επειδή το υλικό είναι τόσο εύθραυστο και συχνά πρέπει να αντικαθίσταται.
Το κράνος σε σχήμα κολοκύθας περιλαμβάνει μια υπερυψωμένη περιοχή στο πίσω μέρος για να φιλοξενήσει το χτένισμα των σαμουράι, με τα μαλλιά σε ουρά ή κότσο. Με τη φοβερή μάσκα του προσώπου της, η πανοπλία θυμίζει την αξιοπρεπή κουλτούρα της ελίτ των σαμουράι, οι οποίοι για περίπου 700 χρόνια κυβερνούσαν την Ιαπωνία για λογαριασμό της αυτοκρατορικής οικογένειας. Η πανοπλία συντηρήθηκε μαζί με άλλα 36 κομμάτια ιαπωνικών όπλων και πανοπλιών για την έκθεση στην Queen's Gallery, Buckingham Palace.