Αντιμέτωπος με το νόμο θα βρεθεί ο Ιταλός καλλιτέχνης που κόλλησε μια μπανάνα σε έναν τοίχο με κολλητική ταινία και ονόμασε το έργο του «Comedian».
Ο δημιουργός έχει ήδη πουλήσει πολλές εκδοχές του έργου του για περισσότερα από 100.000 δολ. αλλά πλέον κατηγορείται ότι αντέγραψε το έργο άλλου καλλιτέχνη.
Ο Μαουρίτσιο Κατελάν κατηγορείται για κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων από τον Τζο Μόρφορντ, ο οποίος ισχυρίζεται ότι το έργο «Comedian» είναι σαν το δικό του, το Banana & Orange, το οποίο έφτιαξε δύο δεκαετίες νωρίτερα.
Στη σελίδα του στο Facebook ο Μόρφορντ έγραψε πως «Το έκανα αυτό το 2000. Αλλά κάποιος μάγκας μου κλέβει τα έργα και τα πουλά για 120 χιλιάδες και πλέον το 2019. Λογοκλοπή...;»
Και οι δύο καλλιτέχνες κόλλησαν τις μπανάνες τους σε γωνία. Ο Μόρφορντ κόλλησε επίσης ένα πορτοκαλί οριζόντια σε άλλο πάνελ.
Ενώ οι αγοραστές του Κατελάν πλήρωναν για οδηγίες σχετικά με το πώς να εγκαταστήσουν και να παρουσιάσουν μια μπανάνα, ο Ιταλός δημιουργός φέρεται να υποστήριξε ότι, σε αντίθεση με τη δική του μπανάνα, τα φρούτα στο Banana & Orange είναι συνθετικά, οπότε ο Μόρφορντ «δεν μπορεί να έχει την ιδέα μιας πραγματικής μπανάνας κολλημένης με ταινία σε έναν τοίχο».
Ωστόσο, ο περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ Ρόμπερτ Ν. Σκόλα Τζ. αποφάσισε ότι ο Μόρφορντ μπορεί να κινηθεί νομικά επειδή «η φερόμενη κλοπή της μπανάνας του Μόρφορντ είναι επαρκής, ποσοτικά και ποιοτικά, για να διατυπωθεί μια νομική αξίωση».
Αναγνώρισε, το επιχείρημα του Μόρφορντ ότι ο Κατελάν είχε πρόσβαση στο Banana & Orange καθώς ήταν στην προσωπική του ιστοσελίδα, καθώς και στο YouTube και το Facebook, για αρκετά χρόνια.
Στην απόφασή του, ο Σκόλα έγραψε πως «Μπορεί μια μπανάνα κολλημένη με ταινία σε έναν τοίχο να είναι τέχνη; Πρέπει η τέχνη να είναι όμορφη; Δημιουργική; Υποβλητική; Μια μπανάνα κολλημένη σε έναν τοίχο μπορεί να μην ενσαρκώνει την ανθρώπινη δημιουργικότητα, αλλά μπορεί να προκαλέσει κάποια συναισθήματα, καλά ή κακά.
»Σε κάθε περίπτωση, μια μπανάνα κολλημένη με ταινία σε έναν τοίχο θυμίζει τον ορισμό της τέχνης του φιλόσοφου Μάρσαλ ΜακΛούχαν: «(ότι είναι) οτιδήποτε μπορεί να σε κάνει να ξεφύγεις».
Συνέχισε δε λέγοντας πως «Κανείς δεν μπορεί να διεκδικήσει πνευματικά δικαιώματα στις ιδέες, επομένως ο Μόρφορντ δεν μπορεί να διεκδικήσει πνευματικά δικαιώματα στην ιδέα της τοποθέτησης μιας μπανάνας σε ένα κατακόρυφο επίπεδο χρησιμοποιώντας κολλητική ταινία. Ούτε μπορεί να διεκδικήσει πνευματικά δικαιώματα σε μπανάνες ή κολλητική ταινία».
Κατέληξε όμως στο συμπέρασμα πως «Ενώ η χρήση ασημένιας κολλητικής ταινίας για την τοποθέτηση μιας μπανάνας σε έναν τοίχο μπορεί να μην έχει τον υψηλότερο βαθμό δημιουργικότητας, η παράλογη και αστεία φύση της ανταποκρίνεται στον «ελάχιστο βαθμό δημιουργικότητας» που απαιτείται για να χαρακτηριστεί ως πρωτότυπη».
Ο δικαστής αναγνώρισε ότι «υπάρχουν πολλές επιλογές που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης σε χρώματα, τοποθέτηση και γωνία όταν εκφράζει την ιδέα μιας μπανάνας κολλημένης με ταινία σε έναν τοίχο».
Πρόσθεσε μεταξύ άλλων πως «Και στα δύο έργα, η μπανάνα και η κολλητική ταινία τέμνονται περίπου στα μεσαία σημεία, αν και η κολλητική ταινία είναι λιγότερο επικεντρωμένη στην μπανάνα στο έργο του Μόρφορντ παρά στου Κατελάν.
Με πληροφορίες του Guardian