Συνέντευξη με τις επιμελήτριες των εικαστικών εκθέσεων του Εθνικού Θεάτρου

Συνέντευξη με τις επιμελήτριες των εικαστικών εκθέσεων του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
0
Κώστας Μπασάνος
This is the way the world ends, 2011
Εγκατάσταση in situ

Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από την σειρά εκθέσεων υπό τον γενικότερο τίτλο Κοινή Θέα που γίνονται σε συνεργασία με το Εθνικό θέατρο;

Η Κοινή Θέα προτείνει το διάλογο του θεάτρου με τις εικαστικές τέχνες και πιο συγκεκριμένα με αυτές που ανήκουν στο πεδίο συνάντησης της σύγχρονης τέχνης με το θέατρο. Μέσα από αυτή την πρωτοβουλία το Εθνικό Θέατρο επιδιώκει να φέρει το θεατρικό κοινό σε επαφή με το έργο σύγχρονων εικαστικών δημιουργών, σε κοινή θέα με τις παραστάσεις του. Με τον τρόπο αυτό ο θεατής έχει την ευκαιρία να εμπλουτίσει με κριτικό πνεύμα τη θεατρική εμπειρία.

Το μότο της χρονιάς για το Εθνικό Θέατρο είναι το Τί είναι η πατρίδα μας. Πως  αυτό έχει επηρεάσει  την έκθεση που επιμεληθήκατε και με ποιο τρόπο συνδέεται το έργο του Νίκου Κεσσανλή με αυτό των δύο νέων σύγχρονων καλλιτεχνών, της Μάρθας Δημητροπούλου και του Κώστα Μπασάνου, που παρουσιάζετε;

Αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε συγχρόνως την ματιά δύο σύγχρονων καλλιτεχνών, της Μάρθας Δημητροπούλου και του Κώστα Μπασάνου, και μιας ιστορικής μορφής, του Νίκου Κεσσανλή, ο οποίος διαδραμάτισε πολύ σημαντικό ρόλο σε μια εποχή αντίστοιχα έντονη με την σημερινή  για την Ελλάδα (δεκαετία ’60-‘70). Είναι εντυπωσιακή η επικαιρότητα των έργων αυτών και πολύ ενδιαφέρουσα η σχέση που αναπτύσσουν με τα έργα των δύο εκπροσώπων της νέας γενιάς, όπως επίσης και μέσω της διαλεκτικής σχέσης που αναπτύσσουν τα έργα με το φετινό ρεπερτόριο το οποίο περιστρέφεται γύρω από το εν λόγω μότο. Σε μια περίοδο κρίσης σε πολλά επίπεδα, μας ενδιέφερε η ιδέα να παρουσιάσουμε τα έργα των τριών καλλιτεχνών που συνδυάζουν την ταπεινότητα των υλικών με το ποιητικό περιεχόμενο.

Πως αντέδρασαν οι εικαστικοί που κλήθηκαν να δημιουργήσουν το έργο τους έχοντας στο μυαλό τους τον πολύβουο χώρο ενός θεατρικού φουαγέ;

Πολύ άμεσα, θετικά και δημιουργικά δεδομένων των χρονικών, λειτουργικών και οικονομικών συνθηκών.  Η δυσκολία τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για εμάς, έγκειται στο ότι δεν έχουμε να κάνουμε με έναν συνηθισμένο εκθεσιακό χώρο όπου μπορούμε να κάνουμε ό,τι μας ‘’περάσει από το μυαλό’’. Υπάρχουν, για παράδειγμα, πολλοί κανόνες που έχουν να κάνουν με την λειτουργία του χώρου: το κοινό του θεάτρου και κατ’επέκταση των εκθέσεων είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που επισκέπτεται μια έκθεση σε έναν αμιγώς εκθεσιακό χώρο και υπάρχουν κανόνες ασφαλείας και περιορισμοί, όπως επίσης περιορισμοί σε σχέση με το κτίριο Τσίλλερ που είναι διατηρητέο. Την ίδια στιγμή για όλους αυτούς τους λόγους το εγχείρημα είναι πολύ ενδιαφέρον! Τόσο η Μάρθα όσο και ο Κώστας δούλεψαν πολύ ουσιατικά – και με ιδαίτερο σεβασμό- με τον χώρο και νομίζουμε ότι το αποτέλεσμα τους δικαιώνει απολύτως!

Συνέντευξη με τις επιμελήτριες των εικαστικών εκθέσεων του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Νίκος Κεσσανλής
Φαντασμαγορίες της ταυτότητας, 1965 - 66

Πείτε μας λίγα λόγια για το κάθε ένα από τα έργα που παροσυάζονται στην έκθεση.

Ο Νίκος Κεσσανλής είναι μια εμβληματική μορφή της ελληνικής τέχνης του 1960, εκπροσωπείται με δύο ενότητες έργων του αυτής της περιόδου. H πρώτη ενότητα, από την σειρά Φαντασμαγορίες της Ταυτότητας, τον ανέδειξε σε πρωτοπόρο του κινήματος της Μηχανικής Τέχνης (Mec Art). Ο Κεσσανλής εισάγει τη χρήση της φωτογραφίας και εκτυπώνει πάνω σε φωτοευαίσθητο πανί, σκιές από «αναμορφωμένες» ανθρώπινες φιγούρες, με σαφή αναφορά στο θέατρο σκιών. H δεύτερη ενότητα Χειρονομίες, από τη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης,  αποτελείται ουσιαστικά από «αντι-αισθητικά» έργα. Ταλαιπωρημένα, βρώμικα και ταυτόχρονα συγκινητικά, υπενθυμίζουν την σημασία της αντίστασης στην ιστορική αμνησία. Η αντίδραση των καλλιτεχνών της γενιάς του 1960 στα κοινωνικά ζητήματα της εποχής τους γίνεται και πάλι επίκαιρη, σήμερα που η τέχνη σε μια εποχή κρίσης, καλείται να επαναδιαπραγματευτεί παρόμοια ζητήματα.

Η Μάρθα Δημητροπούλου παρουσιάζει μια νέα εγκατάσταση σχεδιασμένη για τo φουαγέ του Α εξώστη της Κεντρικής Σκηνής σε διάλογο με την παράσταση Περικλής του Σαίξπηρ. Χρησιμοποιεί  πευκοβελόνες, υλικό φυσικό, ταπεινό και τόσο οικείο στην Μεσογειακή κουλτούρα. Μέσω της συσσώρευσης, η λεπτεπίλεπτη και αέρινη φόρμα της πευκοβελόνας δημιουργεί μια συνεκτική μάζα που εκτός από οπτική δύναμη, έχει και το γνωστό χαρακτηριστικό άρωμα. Το έργο καταλαμβάνει το φουαγέ σε όλο του το μήκος μεταφέροντας το έξω στο μέσα, προσφέροντας στον θεατή μια καινούργια εμπειρία του χώρου. Ο διάδρομος που σχηματίζουν οι πευκοβελόνες καταλήγει σε ένα κάστρο φτιαγμένο κι αυτό από το ίδιο υλικό. Υπαινικτικά, το σύμβολο του πλούτου και της εξουσίας υπονομεύεται από τον εύθραυστο και εφήμερο χαρακτήρα του υλικού.

O Κώστας Μπασάνος, στο γενικότερο πλαίσιο της δουλειάς του που διερευνά τη σχέση κειμένου και αρχιτεκτονικής, δημιουργεί ειδικά για τον χώρο του φουαγέ της Νέας Σκηνής μια εγκατάσταση με τίτλο This is the way the world ends, χρησιμοποιώντας τους τελευταίους -και τόσο επίκαιρους - στίχους του ποιήματος του Τ.Σ. Έλιοτ Οι κούφιοι άνθρωποι από τη συλλογή Έρημη Χώρα. Η ποίηση συνυπάρχει, και εντείνεται, με την σκληρότητα οικοδομικών ξύλων, βαμμένων με μαύρο μελάνι. Το έργο προσαρμόζεται στο χώρο και αναπτύσσεται με τρόπο που επαναπροσδιορίζει τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα του φουαγέ. Η επανάληψη και η αποσπασματικότητα του καλούν τον θεατή να βιώσει και να ανασυνθέσει τον στίχο του Έλιοτ καθώς περιδιαβαίνει το χώρο.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Σχεδιάζουμε κάποιες εκδηλώσεις που αφορούν την έκθεση: μια σειρά από ιδαίτερες αφηγήσεις στον χώρο της εγκατάστασης της Μάρθας Δημητροπούλου υπό τον τίτλο ‘Ιστορίες από το δάσος’ από γνωστούς ηθοποιούς και performers, καθώς και δύο συναντήσεις-συζητήσεις, μία με τους Μάρθα Δημητροπούλου και Κώστα Μπασάνο και μία γύρω από την δουλειά και το έργο του Νίκου Κεσσανλή (1/02 και 22/02)

Μια δεύτερη έκθεση για την περίοδο Μαρτίου – Μαιου στον εσωτερικό χώρο. Και μια ιδέα για τον εξωτερικό, πίσω χώρο του θεάτρου που θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά, προκειμένου να υποδεχτεί μια εγκατάσταση/κατασκευή σχεδιασμένη από τους Architecture for Humanity, φτιαγμένη εξ’ολοκλήρου από ανακυκλωμένο υλικό του Εθνικού Θεάτρου η οποία θα υποδεχτεί μια σειρά από events (performances, συζητήσεις, προβολές κτλ). Αυτό, αν όλα πάνε καλά, προγραμματίζεται για τον Μαϊο 2012.

Συνέντευξη με τις επιμελήτριες των εικαστικών εκθέσεων του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Μάρθα Δημητροπούλου
The Forest I, 2011
Εγκατάσταση in situ
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ