Για να κερδίσετε τις προσκλήσεις στείλτε sms από κινητό στο 19000 γράφοντας πρώτα τον κωδικό της ημερομηνίας που σας ενδιαφέρει, κενό, και το ονωματεπώνυμο σας.
Οι ημερομηνίες και οι αντίστοιχοι κωδικοί τους είναι οι εξής:
Σάββατο 24 Μαρτίου:
LIFOG κενό και ονοματεπώνυμο στο 19000 (κλήρωση 23/3)
Παρασκευή 30 Μαρτίου:
LIFOH κενό και ονοματεπώνυμο στο 19000 (κλήρωση 29/3)
Παρασκευή 6 Απριλίου:
LIFOI κενό και ονοματεπώνυμο στο 19000 (κλήρωση 05/4)
Με χρέωση 1.23€/sms (περιλαμβάνεται ο Φ.Π.Α.). Για υποδείξεις-παράπονα: 214-2148020
Και στις τρεις ημερομηνίες η παράσταση αρχίζει στις 20:00
Η Κρητικοπούλα με μια ματιά
Το έργο / Η τρίπρακτη Κρητικοπούλα, σε κείμενο των Νικολάου Λάσκαρη και Πολύβιου Δημητρακόπουλου, χαρακτηρίζεται στο πρόγραμμα της πρώτης παράστασης ως «κωμική όπερα». Ο ίδιος ο Σαμάρας δεν προσδιορίζει τον τύπο του έργου στη χειρόγραφη παρτιτούρα. Παρότι η υπόθεση διαδραματίζεται στη βενετοκρατούμενη Κρήτη (1211-1715), προφανώς αφορμή στάθηκαν οι κρητικές επαναστάσεις στα τέλη του 19ου αιώνα, η ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας (1896-1913) και, τελικά, η ένωση της μεγαλονήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα μετά τους Βαλκανικούς πολέμους του 1912/3. Κεντρικό πρόσωπο της υπόθεσης του έργου είναι η κρητικοπούλα Αρετή, που επιτυγχάνει να αποσπάσει από τον Ενετό Δούκα της Κρήτης προνόμια για τους συμπατριώτες της. Με φόντο την «πολιτική» αυτή διάσταση, σε πρώτο επίπεδο πλέκεται ένα γαϊτανάκι από αισθηματικές ιστορίες κάθε είδους, που έχει ως συνέπεια κωμικές καταστάσεις.
Πρεμιέρες / Η Κρητικοπούλα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών, στις 30 Μαρτίου 1916 από τον Ελληνικό Μουσικό Θίασο του Απόστολου Κονταράτου. Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει παρουσιάσει την Α’ Πράξη του έργου στο πλαίσιο επετειακών εκδηλώσεων το 1944, το 1946 και το 1952. Ολόκληρο παρουσιάζεται για πρώτη φορά την καλλιτεχνική περίοδο 2011-12 από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ακολουθείται η αποκατεστημένη μορφή της παρτιτούρας από τον Γιάννη Τσελίκα, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στις 20 Απριλίου 2011 από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή.
Σύνοψη
Α’ Πράξη / Χωριό, κοντά στην πρωτεύουσα της Κρήτης την περίοδο της Ενετοκρατίας. Κόσμος έχει μαζευτεί έξω από την εκκλησία για τη λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου. Το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης ακολουθεί πατριωτικό τραγούδι για την «ανάσταση» της Κρήτης από τον ενετικό ζυγό. Μια μικρή ομάδα καταστρώνει σχέδιο εξέγερσης κατά των Ενετών. Μεταξύ τους βρίσκεται η Αρετή και ο αγαπητικός της Μιχάλης. Η Αρετή ζητά να συμμετάσχει ενεργά στη δράση της ομάδας° θέλει να πάρει εκδίκηση για τον αδελφό της, τον οποίο απαγχόνισαν οι Ενετοί. Στο συμβούλιο προστίθεται ο Παύλος, κρυφά ερωτευμένος με την Κοντέσα, ανιψιά του Δούκα της Κρήτης. Πριν η ομάδα πάρει αποφάσεις, εμφανίζεται ο Φουρλάνος, γελωτοποιός του παλατιού: Ενημερώνει ότι η Κοντέσα έχει βγει για κυνήγι, ώστε όλοι να προσέχουν μη ρίξουν με τα όπλα τους και φοβηθούν τα πουλιά… Ο Φουρλάνος αποχωρεί, εκφράζοντας υποψίες για τη συνομωσία που ετοιμάζεται. Μεταμφιεσμένη σε άντρα, η Αρετή μαζί με τους υπόλοιπους εξυμνεί τον ηρωισμό των Κρητικών. Στο άκουσμα των κυνηγετικών σαλπιγγών το συμβούλιο αποφασίζει να απαγάγει την Κοντέσα. Ενοχλημένος, ο Παύλος αντιδρά, έχοντας την Αρετή με το μέρος του. Τη διαμάχη σταματά η ξαφνική επανεμφάνιση του Φουρλάνου που καλεί όλους να βοηθήσουν την Κοντέσα, η οποία χτύπησε πέφτοντας από το άλογο. Ο Παύλος και η Αρετή σπεύδουν να βοηθήσουν και επιστρέφουν με την Κοντέσα. Στο πρόσωπο του Παύλου η Κοντέσα αναγνωρίζει το νικητή των τελευταίων ιπποδρομιών, το νεαρό που είχε ερωτευθεί με την πρώτη ματιά, και τον καλεί στο παλάτι μαζί με τον άλλο σωτήρα της, την Αρετή, μεταμφιεσμένη σε άντρα. Η αυλαία πέφτει με τις νουθεσίες των Κρητικών και του Μιχάλη προς την Αρετή, τα πειράγματα του Φουρλάνου και τα γλυκόλογα που ανταλλάζει η Κοντέσα με τον Παύλο.
Β’ Πράξη / Στο παλάτι του Δούκα, ο Φουρλάνος και η Κοντέσα διηγούνται στους αυλικούς και κατόπιν στη Δούκισσα το ατύχημά τους, συστήνοντάς τους τον Παύλο και την Αρετή, που παραμένει πάντοτε μεταμφιεσμένη σε άντρα με το όνομα Μανωλιός. Μόλις η γηραιά Δούκισσα αντικρίζει τον «Μανωλιό», τον ερωτεύεται κεραυνοβόλα και προσπαθεί να τον αποπλανήσει. Στο μεταξύ, δυο φρουροί συλλαμβάνουν τον Μιχάλη και τον παρουσιάζουν στο Δούκα. Στην κατηγορία για κατασκοπία ο Μιχάλης αρνείται να απαντήσει, ενώ βρίσκει την αφορμή να εξυμνήσει τον ηρωισμό των Κρητικών. Με παρότρυνση του Φουρλάνου, ο Δούκας τον στέλνει στη φυλακή. Η Αρετή, που κρυφακούει από μακριά, βρίσκει την ευκαιρία να βρεθεί για λίγο μόνη με τον αγαπημένο της Μιχάλη και να τον εμψυχώσει. Αυτός της εμπιστεύεται ότι σύντομα, πριν αρχίσει επίθεση με όπλα, μια ομάδα Κρητικών θα παρουσιαστεί στο Δούκα ζητώντας προνόμια. Ο Μιχάλης οδηγείται στη φυλακή. Επιστρέφει η Δούκισσα που επιμένει στην αποπλάνηση του «Μανωλιού». Προκειμένου να ανταποκριθεί στα τρυφερά αισθήματα της Δούκισσας, η Αρετή ζητά ως αντάλλαγμα σειρά προνομίων για τους συμπατριώτες της. Εμφανίζεται ο Δούκας, που συλλαμβάνει τη γυναίκα του επ’ αυτοφώρω. Η Αρετή αποκαλύπτεται, καθώς πέφτει ο σκούφος που φορά και λύνονται τα μαλλιά της. Μετά την τρομερή έκπληξη, ο Δούκας διώχνει με οργή τη γυναίκα του και μένει μόνος με την Αρετή. Την ερωτεύεται κεραυνοβόλα και η σκηνή επαναλαμβάνεται: ως αντάλλαγμα για τα «τρυφερά αισθήματα» του Δούκα, η Αρετή ζητά και πάλι προνόμια για τους Κρητικούς. Εμφανίζεται η Δούκισσα, που με τη σειρά της συλλαμβάνει τον άνδρα της επ’ αυτοφώρω να ερωτοτροπεί. Ο καβγάς που ακολουθεί γίνεται αφορμή να συγκεντρωθούν όλοι στον τόπο του συμβάντος. Ένα αριστοτεχνικό σεπτέτο με χορωδία ολοκληρώνει την Πράξη: Η Δούκισσα προσπαθεί να συνετίσει τον άντρα της, ο Δούκας προσπαθεί να αποπλανήσει την Αρετή, η Αρετή προσπαθεί να διαφύγει απ’ όλους όσους την κυνηγούν, ο Φουρλάνος με τον Ντον Πλάτσιντο και τους αυλικούς σχολιάζουν τα τεκταινόμενα, ενώ η Κοντέσα με τον Παύλο, στο δικό τους ονειρικό κόσμο, εξυμνούν την αγάπη.
Γ’ Πράξη / Η Κοντέσα, ο Παύλος και η Αρετή με τους αυλικούς τραγουδούν μια ερωτική σερενάτα με υπόκρουση μαντολίνων. Στη συντροφιά τους προστίθεται ο Φουρλάνος ζητώντας από την Αρετή να τον συνοδεύσει σε έναν πεντοζάλη. Το κέφι διακόπτεται ξαφνικά από την είσοδο του οργισμένου Δούκα. Με πονηριά, η Αρετή καταφέρνει τον Δούκα να αποφυλακίσει τον Μιχάλη, να δώσει την άδειά του για το γάμο της ανιψιάς του με τον Παύλο και να δεχθεί την επιτροπή των Κρητικών. Ο Δούκας υπογράφει τελικά τα προνόμια των Κρητικών. Σε κλίμα ευφορίας ανακοινώνονται οι γάμοι του Μιχάλη με την Αρετή, καθώς και του Παύλου με την Κοντέσα ενώ όλοι μαζί τραγουδούν για τις χαρές που θα φέρει η αρμονική συμβίωση Βενετσιάνων και Κρητικών.
Μουσική Διεύθυνση Γιώργος Βράνος
Σκηνοθεσία Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά - Κοστούμια Αναστασία Αρσένη
Φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κινησιολογία Φώτης Διαμαντόπουλος
Διεύθυνση Χορωδίας Νίκος Βασιλείου / Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Επιμέλεια μουσικού κειμένου Γιάννης Τσελίκας
Αρετή Γεωργία Ηλιοπούλου (24/3 – 7,20,22/4)
Ελένη Βουδουράκη (30/3 – 6,21,29/4)
Κοντέσα Μαρία Μητσοπούλου (24/3 – 6,20,22/4)
Σοφία Κυανίδου (30/3 – 7,21,29/4)
Δούκας Γιώργος Ματθαιακάκης (24/3 – 7,20,22/4)
Διονύσης Τσαντίνης (30/3 – 6,21,29/4)
Δούκισσα Τζούλια Σουγλάκου (24/3 – 7,20,22/4)
Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (30/3 – 6,21,29/4)
Παύλος Γιάννης Χριστόπουλος (24/3 – 7,20,22/4)
Νίκος Στεφάνου (30/3 – 6,21,29/4)
Μιχάλης Δημήτρης Σιγαλός (24/3 – 7,20,22/4)
Δημήτρης Ναλμπάντης (30/3 – 6,21,29/4)
Φουρλάνος Κωστής Ρασιδάκης (24/3 – 7,20,22/4)
Ζαφείρης Κουτελιέρης (30/3 – 6,21,29/4)
Δον Πλάτσιντο Παύλος Μαρόπουλος (24/3 – 6,20,22/4)
Παύλος Σαμψάκης (30/3 – 7,21,29/4)
Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
σχόλια