Σε συμφωνία κατέληξε η Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Έως το 2040 όλα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα θα έχουν αποσυρθεί. Μάλιστα, η συμφωνία προβλέπει ότι η μέση εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που θα πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να μειωθεί κατά 90% μέχρι το 2040, σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα, κάτι που θα ευνοήσει πολύ τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Τα αστικά λεωφορεία πρέπει να είναι εντελώς απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων πέντε χρόνια πριν από την συγκεκριμένη προθεσμία. Σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα, θα γίνει σταδιακή αυστηροποίηση των προτύπων CO2. Στόχος, οι εκπομπές να είναι κατά 45% κάτω από τον σημερινό μέσο όρο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να φτάσουν στο 65% το 2035. Ωστόσο για τα αστικά λεωφορεία υπάρχει ένας ενδιάμεσος στόχος μείωσης κατά 90% έως το 2030, με τα λεωφορεία που εκτελούν υπεραστικές διαδρομές να υπόκεινται σε μικρότερα όρια εκπομπών ρύπων.
Πλέον, οι κατασκευαστές καλούνται να αντιμετωπίσουν μία νέα πρόκληση καθώς η βαρύτητα θα δοθεί στην αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα, το 30% των φορτηγών που πωλούνται το 2030 και πάνω από το 75% το 2040 να είναι είτε ηλεκτρικά είτε να έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων χαρακτήρισε εξαιρετικά δύσκολο το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των μέτρων. Επισήμανε παράλληλα τη σημασία των βασικών ευνοϊκών συνθηκών, όπως οι υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, τα συστήματα τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τα μέτρα στήριξης των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ