«Πονοκέφαλο» για τις αρχές της Βαλτιμόρης αποτελεί ο γρίφος της ανάσυρσης από τον βυθό όλων των συντριμμιών της γέφυρας που κατέρρευσε τα μεσάνυχτα της Δευτέρας.
Ομάδες μηχανικών βρίσκονται στη Βαλτιμόρη, ενώ έχει επιστρατευτεί και ένας τεράστιος γερανός προκειμένου να ολοκληρωθεί με επιτυχία η απομάκρυνση των ερειπίων από το ποτάμι Πατάπσκο - κάτι που θα αποτελέσει και το σημαντικότερο βήμα ώστε να ανοίξει και πάλι το λιμάνι της Βαλτιμόρης, ένα από τα πιο πολυσύχναστα οικονομικά κέντρα στη Βόρεια Αμερική. Κατά τη διαδικασία της ανάσυρσης εκτιμάται επίσης ότι θα εντοπιστούν και οι σοροί των τεσσάρων αγνοουμένων.
Οι ειδικοί προσπαθούν να καταστρώσουν ένα σχέδιο ώστε να «σπάσουν τη γέφυρα σε κομμάτια κατάλληλου μεγέθους που θα μπορούμε να σηκώσουμε από το νερό», δήλωσε την Παρασκευή ο Αντιναύαρχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ Shannon Gilreath σε συνέντευξη Τύπου.
Τα μηχανήματα που χρειάζονται για την ανάσυρση βρίσκονται στη θέση τους στην ακτή του Πατάπσκο και μεταξύ αυτών βρίσκονται επτά πλωτοί γερανοί - ένας από τους οποίους είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην Ανατολική Ακτή, ικανός να ανυψώσει 1.000 τόνους. Στη Βαλτιμόρη βρίσκονται επίσης 10 ρυμουλκά, εννέα φορτηγίδες, οκτώ σκάφη διάσωσης και πέντε σκάφη της ακτοφυλακής. Τα σπασμένα κομμάτια της γέφυρας, συμπεριλαμβανομένων των χαλύβδινων ζευκτών της, ζυγίζουν έως και 4.000 τόνους. Τα συντρίμμια αυτά εμποδίζουν τα πλοία να εισέλθουν ή να εξέλθουν από το ζωτικής σημασίας λιμάνι της Βαλτιμόρης και εμποδίζουν την έρευνα για τους αγνοούμενους εργάτες.
Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ, δήλωσε την Παρασκευή το απόγευμα, με τον τεράστιο γερανό πίσω του πως πρόκειται για «τρομακτικό έργο»: «Είναι μια επιχείρηση άνευ προηγουμένου - πρέπει να σχεδιάζεται ανά πάσα στιγμή», πρόσθεσε. Ο ίδιος επιθεώρησε το σημείο και ανέφερε πως τα εμπορευματοκιβώτια είναι σκισμένα «σαν παπιέ-μασέ». Ο Μουρ μίλησε επίσης για τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις της καταστροφής, λέγοντας: «Αυτό για το οποίο μιλάμε σήμερα δεν αφορά μόνο την οικονομία του Μέριλαντ. Πρόκειται για την οικονομία του έθνους. Το λιμάνι χειρίζεται περισσότερα αυτοκίνητα και περισσότερο αγροτικό εξοπλισμό από οποιοδήποτε άλλο λιμάνι αυτής της χώρας». Το Υπουργείο Μεταφορών του Μέριλαντ σχεδιάζει ήδη την ανοικοδόμηση της γέφυρας και «εξετάζει καινοτόμες μεθόδους σχεδιασμού, μηχανικής και κατασκευής». Η κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν ενέκρινε άμεση βοήθεια 60 εκατομμυρίων δολαρίων και ο Μπάιντεν είπε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πληρώσει το πλήρες κόστος της ανοικοδόμησης της γέφυρας.
Τα θύματα, μέλη του συνεργείου που έφτιαχνε λακκούβες στη γέφυρα τη στιγμή της καταστροφής ήταν από το Μεξικό, τη Γουατεμάλα, την Ονδούρα και το Ελ Σαλβαδόρ. Από τους συνολικά 8 εργάτες δύο διασώθηκαν και έχουν εντοπιστεί δύο σοροί. Τέσσερις ακόμα θεωρούνται νεκροί, αλλά δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί. «Οι δύτες δεν μπορούν καν να δουν τα χέρια τους στον βυθό», είπε ο Donald Gibbons, εκπαιδευτής στα Τεχνικά Κέντρα Carpenters των Ανατολικών Ατλαντικών. «Μιλάμε λοιπόν για μηδενική ορατότητα. Μοιάζει με το να κλειδώνεσαι σε μια σκοτεινή ντουλάπα μια σκοτεινή νύχτα και πραγματικά να μην μπορείς να δεις τίποτα».
Το φορτηγό πλοίο Dali, το οποίο διαχειρίζεται η Synergy Marine Group, είχε ξεκινήσει το ταξίδι του από τη Βαλτιμόρη για τη Σρι Λάνκα, λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, τοπική ώρα. Πριν συμπληρώσει μισή ώρα εν πλω, εξέπεμψε σήμα mayday αναφεροντας πρόβλημα με τα ηλεκτρικά. Μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα, προσέκρουσε στον πυλώνα στήριξης της γέφυρας της Βαλτιμόρης και προκάλεσε την κατάρρευσή της. Οι αρχές είχαν προλάβει να διακόψουν την κυκλοφορία, δεν είχαν προλάβει όμως να απομακρύνουν τους οκτώ εργάτες που έκαναν εργασίες στο οδόστρωμα και εκείνη την ώρα βρίσκονταν στα παρκαρισμένα οχήματά τους, κάνοντας διάλειμμα, με αποτέλεσμα έξι από αυτούς να χάσουν τη ζωή τους.
Η γέφυρα μετέφερε 30.000 οχήματα την ημέρα και η διακοπή της λειτουργίας του λιμανιού επηρεάζει όχι μόνο χιλιάδες λιμενεργάτες και επιβάτες, αλλά και τους καταναλωτές των ΗΠΑ, οι οποίοι είναι πιθανό να αισθανθούν τον αντίκτυπο των καθυστερήσεων.