Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε ότι δεν θα επιτρέψει στη Ρωσία να επωφεληθεί από τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας, αποκλείοντας προτεινόμενα σχέδια που περιλαμβάνουν την αποστολή αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Παρά τον πόλεμο, η Ρωσία συνέχισε να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω της Ουκρανίας προς την Ευρώπη στο πλαίσιο μιας συμφωνίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που συνήφθη το 2019.
Το Κίεβο είχε ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα ανανεώσει τη συμφωνία αυτή όταν λήξει στο τέλος του 2024. Αλλά με αρκετές χώρες της ΕΕ να εξακολουθούν να είναι αποδέκτες του ρωσικού φυσικού αερίου, τους τελευταίους μήνες εμφανίστηκαν προτάσεις σχετικά με την πιθανή πώληση ή αποστολή φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποιώντας την ίδια υποδομή. Η πρόταση θα έβλεπε το Μπακού να αγοράζει φυσικό αέριο από τη Ρωσία και στη συνέχεια να στέλνει φυσικό αέριο μέσω της Ουκρανίας και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Δεν θέλουμε να παίξουμε παιχνίδια. Εάν μια άλλη χώρα λαμβάνει φυσικό αέριο από τη Ρωσία και στη συνέχεια το διαμετακομίζει, είναι το ίδιο. Δεν πρόκειται να συνεχίσουμε τη διαμετακόμιση του ρωσικού φυσικού αερίου. Δεν θα τους επιτρέψουμε να κερδίσουν επιπλέον δισεκατομμύρια από το αίμα μας» δήλωσε ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 69% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Σλοβακίας και το 60% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Αυστρίας προήλθαν από τη Ρωσία το 2023.
Η Ρωσία έχει καταγγείλει την κίνηση της Ουκρανίας να εγκαταλείψει τη συμφωνία, υποστηρίζοντας ότι το Κίεβο στρέφεται εναντίον των Ευρωπαίων συμμάχων της. Μιλώντας σε σημερινή συνέντευξη Τύπου στη Μόσχα, ο Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε ότι η Ουκρανία «τους δημιουργεί προβλήματα κόβοντας τις προμήθειες σχετικά φθηνού φυσικού αερίου», «Θα επιβιώσουμε. Η Gazprom θα επιβιώσει» είπε, αναφερόμενος στον ρωσικό ενεργειακό κολοσσό.
Η Gazprom συνήθιζε να παράγει τεράστια έσοδα για τη ρωσική κυβέρνηση, αλλά αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες από τότε που η ΕΕ μείωσε δραστικά τις αγορές ρωσικού φυσικού αερίου. Ειδικοί που επικαλείται η ρωσική οικονομική εφημερίδα Vedomosti, εκτιμούν ότι η απώλεια των ουκρανικών οδών διέλευσης θα μπορούσε να κοστίσει στην εταιρεία άλλα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, ή το 6% των εσόδων της.
Με πληροφορίες από AFP