Τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως τυφώνες, καύσωνες και πλημμύρες, διέκοψαν τη σχολική εκπαίδευση περίπου 250 εκατομμυρίων παιδιών παγκοσμίως το 2024, δηλαδή ενός στα επτά παιδιά, σύμφωνα με έκθεση της UNICEF.
Η επικεφαλής του Ταμείου των Ηνωμένων Εθνών για την Παιδική Ηλικία, Κάθριν Ράσελ, χαρακτήρισε τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής στην εκπαίδευση ως «παραμελημένο» και τόνισε ότι τα παιδιά είναι εξαιρετικά ευάλωτα στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.
«Τα παιδιά υποφέρουν περισσότερο από τις συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη, όπως οι ισχυρότεροι και συχνότεροι καύσωνες, καταιγίδες και πλημμύρες. Οι οργανισμοί τους δυσκολεύονται να ρυθμίσουν τη θερμοκρασία, καθιστώντας τα ιδιαίτερα ευάλωτα», σημείωσε η κ. Ράσελ. Παράλληλα, ανέφερε ότι σε πολλά σχολεία, η ζέστη καθιστά αδύνατη τη συγκέντρωση των παιδιών ή ακόμη και την παρουσία τους, εάν οι δρόμοι έχουν πλημμυρίσει ή οι εγκαταστάσεις έχουν καταστραφεί.
Το 2024, τουλάχιστον 242 εκατομμύρια παιδιά από νηπιαγωγεία έως λύκεια είδαν τη σχολική τους εκπαίδευση να διακόπτεται λόγω κλιματικών σοκ. Η ακραία ζέστη ήταν η κύρια αιτία, επηρεάζοντας 171 εκατομμύρια μαθητές, με 118 εκατομμύρια εξ αυτών να πλήττονται μόνο τον Απρίλιο, κυρίως σε χώρες όπως το Μπανγκλαντές, η Καμπότζη, η Ινδία, η Ταϊλάνδη και οι Φιλιππίνες.
Η Νότια Ασία αναδείχθηκε ως η πιο ευάλωτη περιοχή, με 128 εκατομμύρια παιδιά να επηρεάζονται. Στην Ινδία, οι καύσωνες έπληξαν 54 εκατομμύρια παιδιά, ενώ στο Μπανγκλαντές ο αριθμός ανήλθε στα 35 εκατομμύρια.
Οι επιπτώσεις δεν περιορίστηκαν μόνο στη ζέστη. Τον Σεπτέμβριο, οι καταστροφές που προκάλεσε ο τυφώνας Γιάγκι διέκοψαν την εκπαίδευση σε 18 χώρες της Ανατολικής Ασίας και του Ειρηνικού, ενώ στη Μοζαμβίκη, ο κυκλώνας Σίντο κατέστρεψε 1.126 τάξεις σε 250 σχολεία.
Μακροχρόνιες συνέπειες για την εκπαίδευση
Η UNICEF προειδοποιεί ότι η παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας των σχολείων μπορεί να οδηγήσει πολλά παιδιά, ιδιαίτερα τα κορίτσια, να εγκαταλείψουν τελείως τη φοίτηση. «Η κλιματική κρίση χειροτερεύει την παγκόσμια κρίση στην εκπαίδευση, με τα δύο τρίτα των παιδιών 10 ετών να μην μπορούν να διαβάσουν και να κατανοήσουν ένα απλό κείμενο», σημειώνεται στην έκθεση.
Η οργάνωση εκφράζει έντονη ανησυχία για την προοπτική επιδείνωσης της κατάστασης, καθώς περίπου 1 δισεκατομμύριο παιδιά ζουν σε χώρες με υψηλό κίνδυνο κλιματικών ή περιβαλλοντικών σοκ. Εάν δεν υπάρξουν ουσιαστικές δράσεις, προβλέπεται ότι το 2050, οκταπλάσια παιδιά θα εκτεθούν σε καύσωνες, ενώ οι πλημμύρες και οι πυρκαγιές θα επηρεάζουν πολλαπλάσια άτομα σε σχέση με το 2000.
Επενδύσεις στην ανθεκτικότητα των σχολείων
Η UNICEF απευθύνει έκκληση για επενδύσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα των σχολείων στις κλιματικές καταστροφές.
Η ανακαίνιση και η κατασκευή νέων κτιρίων, ικανών να αντέξουν φυσικές καταστροφές, είναι απαραίτητες. «Η εκπαίδευση συχνά παραμελείται στις συζητήσεις για το κλίμα, παρά τον κρίσιμο ρόλο της στην προετοιμασία των παιδιών να προσαρμοστούν στις αλλαγές», τόνισε η κ. Ράσελ. «Το μέλλον των παιδιών πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε όλα τα σχέδια για την κλιματική δράση».