H Σούρα της Σαουδικής Αραβίας συμφώνησε στις 22 Απριλίου να εξετάσει πρόταση για να μετατεθεί το weekend της χώρας από την Πέμπτη και την Παρασκευή στην Παρασκευή και το Σάββατο. Η ιδέα ήρθε για πρώτη φορά στο τραπέζι το 2007 αλλά τότε εμποδίστηκε από το συμβούλιο. Ορισμένα μέλη του συντηρητικού ισλαμικού κλήρου αντιτάχθηκαν γιατί θεωρούσαν πως μια τέτοια κίνηση θα άλλαζε τις παραδόσεις φέρνοντας πιο κοντά το αραβικό «σαββατοκύριακο» στον Ιουδαϊσμό και τον Χριστιανισμό όπου οι αργίες είναι το Σάββατο και η Κυριακή αντίστοιχα. Γιατί, λοιπόν, η Σαουδική Αραβία ανακινεί ξανά το ζήτημα;
Ενώ η επταήμερη εβδομάδα χρονολογείται τουλάχιστον στο 2350 π.Χ. και στη βασιλεία του Σάρκον Α' της Μεσοποταμίας, το προσφιλές σε εμάς weekend είναι μια πιο πρόσφατη εξέλιξη. Για ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρώπινης ιστορίας, ο κανόνας των έξι ημερών εργασίας και της αργίας της έβδομης ίσχυε κανονικά ακολουθώντας τις επιταγές της Παλαιάς Διαθήκης.
Για τους Εβραίους και τους πρώτους Χριστιανούς, εκείνη η ημέρα ήταν το Σάββατο. Όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ασπάστηκε το Χριστιανισμό, ο Μέγας Κωνσταντίνος θέσπισε την Κυριακή σε μια προσπάθεια να προσεταιριστεί και τις ανατολικές θρησκείες που λάτρευαν τον Ήλιο. Μερικές εκατοντάδες χρόνια αργότερα, το Κοράνι καθόριζε την Παρασκευή ως ιερή ημέρα του Ισλάμ, την οποία οι Μουσουλμάνοι πρέπει να συγκεντρωθούν το μεσημέρι για την προσευχή-αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένη απαίτηση προκειμένου να ξεκουραστούν. Αλλά η ιδέα του διήμερου Σαββατοκύριακου είναι προϊόν της σύγχρονης εργατικής νομοθεσίας.
Ενώ η πλειοψηφία των χωρών της Μέσης Ανατολής υιοθέτησαν το weekend την Παρασκευή και το Σάββατο αρκετές χώρες του Περσικού Κόλπου και της Βόρειας Αφρικής υιοθέτησαν την Πέμπτη και την Παρασκευή. Όσο οι οικονομικές σχέσεις με τη Δύση αλλά και τη Άπω Ανατολή αυξήθηκαν τόσο περισσότερο γινόταν σαφές ότι πρακτικά υπήρχε τριήμερη εργασία από την Δευτέρα έως την Τετάρτη (αφού από την Πέμπτη ως την Κυριακή κάθε γεωγραφικό-πολιτιστικό μπλοκ είχε τη δική του αργία). Έτσι σταδιακά ο αραβικός κόσμος υιοθέτησε το weekend της Παρασκευής και του Σαββάτου. Η τελευταία χώρα που άλλαξε τη νομοθεσία της ήταν το εμιράτο του Ομάν την 1η Μαΐου.
Η Σαουδική Αραβία μπορεί να υπερηφανεύεται ότι έχει τη μεγαλύτερη οικονομία της περιοχής και το μεγαλύτερο χρηματιστήριο. Καθώς όμως προσπαθεί να προωθήσει εαυτήν ως ένα περιφερειακό οικονομικό κέντρο, πληρώνει ένα ιδιαίτερα υψηλό τίμημα για αυόν τον μη συγχρονισμό του ημερολογίου της. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι περισσότερες Σαουδάραβες εγκρίνουν την αλλαγή ενώ εδώ και χρόνια ο ιδιωτικός τομέας προσπαθεί να πείσει την κυβέρνηση για την αναγκαιότητα του μέτρου. Μάλιστα κάποιες μεγάλες πολυεθνικές όπως η Savola σκέφτεται σοβαρά να αλλάξει το weekend μέσα στην επόμενη χρονιά για τους υπαλλήλους της προκειμένου να συντονιστεί με τους άλλους ομίλους στην Μέση Ανατολή.
Το θέμα έχει γίνει εθνικό debate στη χώρα και παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία θρησκευτική απαγόρευση ως προς το αν μπορεί κάποιος να εργαστεί την Πέμπτη, οι παραδοσιακοί κύκλοι αντιστέκονται με νύχια και με δόντια. Κι όσο κι αν το σύστημα της χώρας έχει αποδειχθεί πολύ αργό σε ότι αφορά τις μεταρρυθμίσεις είναι πλέον σαφές πως όσο αυτή η δυσαρμονία έχει επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας, τόσο πιο πιεστική θα είναι η ανάγκη για αλλαγή. Οι αγορές δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία της λέξης.
σχόλια