Προς την Ελευθερία

Προς την Ελευθερία Facebook Twitter
0

Συνώνυμο της Αμερικής. Το πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο του πλανήτη. Σημείο αναφοράς για τα εκατομμύρια των μεταναστών που έφταναν στο Έλις Άιλαντ. Μνημείο ελευθερίας και συμφιλίωσης των λαών. Υπόσχεση του αμερικάνικου ονείρου. Πρόσωπο που δεν ξεχνάς ποτέ. Ο φύλακας στην πύλη της Νέας Υόρκης.

Μια μέρα σαν τη σημερινή το 1834 είχε γεννηθεί ο άνθρωπος που του έδωσε μορφή και σχήμα: ο γλύπτης σταρ της εποχής του Φρεντερίκ Μπαρτολντί.

Η ιδέα του αγάλματος γεννήθηκε στο μυαλό του Γάλλου ιστορικού Εντουάρ ντε Λαμπουλέ, ο οποίος πρότεινε να κατασκευαστεί ένα μνημείο προς τιμήν της γαλλοαμερικανικής φιλίας. Παραδόθηκε στο Αμερικανικό κράτος (πότε άλλοτε;) στις 4 Ιουλίου του 1884

Τη στατική δομή του μελέτησε ο Γουστάβος Άιφελ.

Το άγαλμα είναι βαρύ: ζυγίζει 225 τόνους.

Είναι, όμως, και ψηλό. Το ύψος του, χωρίς τη βάση υπολογίζεται στα 46,5 μέτρα. Με τη βάση διπλασιάζεται.

Το πέλμα του αγάλματος, έχει μήκος 7,5 μέτρα.

Στο εσωτερικό του έχει 226 σκαλιά. Τα πρώτα 168 σε οδηγούν κατ'ευθείαν στο κεφάλι. Οποιος ανέβει και άλλα 58 φτάνει ως το χέρι, που κρατάει τον πυρσό.
Στην τεράστια βάση του φιλοξενείται από το 1972 το Μουσείο Μετανάστευσης.

Το έργο άρχισε να κατασκευάζεται στη Γαλλία το 1875, υπό την διεύθυνση του γλύπτη Φρεντερίκ- Ογκίστ Μπαρτολντί αφού πρώτα ο ίδιος είχε συγκεντρώσει τα χρήματα σε ειδικό ταμείο (όπου κατέληγαν εισφορές του γαλλικού λαού).

Οι φήμες σε ολόκληρη τη Γαλλία είχαν βουίξει ότι ο Μπαρτολντί φιλοτέχνησε το πρόσωπο του αγάλματος εμπνευσμένος από τη μητέρα του και το σώμα από την ερωμένη του. Πριν ξεκινήσει την κατασκευή του αγάλματος, ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη και επέλεξε ο ίδιος την ακριβή θέση που θα έπερνε το άγαλμα στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.

Για να φτάσει στην Αμερική το άγαλμα έγινε 350 κομμάτια και τοποθετήθηκε σε 214 κιβώτια. Η συναρμολόγησή του κράτησε 4 μήνες. Τα εγκαίνιά του έγιναν στις 28 Οκτωβρίου 1886.

Το άγαλμα καλύπτεται από στρώσεις χαλκού.


Ο Μπαρτολντί πέθανε από φυματίωση στο Παρίσι στις 4 Οκτωβρίου του 1904.
Σχεδόν 82 χρόνια μετά, το άγαλμα ανακαινίστηκε. Ο παλαιός πυρσός αντικαταστάθηκε από νέο. Ο παλαιός φυλάσσεται πλέον στο μουσείο του μνημείου.

Φέτος, την 4η Ιουλίου Ημέρα της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας, οι Αμερικανοί είχαν διπλό λόγο να γιορτάζουν καθώς το σύμβολό τους επανήλθε σε λειτουργία. Εννέα μήνες μετά το κλείσιμό του λόγω του τυφώνα Σάντι, το Άγαλμα της Ελευθερίας υποδέχτηκε ξανά τους νεοϋορκέζους.

Στην πραγματικότητα το μνημείο δεν είχε υποστεί σοβαρές ζημιές. Ωστόσο ο τυφώνας είχε καταστρέψει τον περιβάλλοντα χώρο στο Liberty Island.

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ