Κοτόπουλα, κυπρίνοι και καυτός σουρρεαλισμός

Facebook Twitter
0

 

Conspirators of Pleasure τουJan Svankmajer, 1996, Τσεχία, 86’

 

Χειμώνας 2009.

Booze Cooperativa.

4 φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας Παντείου παίζουν Scrabbleμετά το μάθημα. Έξω βρέχει. Κάπου στην ολοκλήρωση της λέξης «Ναυτιλιακός» ο ένας ακούει τον άλλον να φωνάζει έκπληκτος «ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ?». Όλοι μαζί γύρισαν στον τοίχο να δουν την ταινία που προβαλλότανγια να αντικρύσουν ένα ημι-animatedφιλμάκι όπου δύο κανονικοί άνθρωποι έτρωγαν τα ρούχα τους και μετά το τραπέζι στο οποίο κάθονταν καθώς ο σερβιτόρος τους αγνοούσε. Η ταινία ήταν στο repeat. Φεύγοντας η παρέα το filmσυνέχιζε να παίζει. Ο ένας από αυτούς περίμενε να δει το όνομα της ταινίας. Και το όνομα αυτής, Jidlo. Κάπως έτσι γνωρίστηκα με το έργο του Svankmajer.

Μπορεί το όνομα αυτό να ακούγεται αστείο, να σκέφτεται κανείς ότι θα μπορούσε να ναι και το ψευδώνυμο ενός κωμικού. Αλλά όχι. Αυτό είναι το όνομα ενός από τους μεγαλύτερουςanimatorsτου 20ου αιώνα. Και πριν διατυπωθεί η ερώτηση «απ’ τους μεγαλύτερους? Τον ξέρει η μάνα του?» να σας προλάβω αναφέροντας την μεγάλη επιρροή που έχει ασκήσει σε άτομα όπως ο TimBurtonκαι ο TerryGilliam. Τώρα που βεβαιωθήκατε ότι τον ξέρει καθώς τον λατρεύουν άλλοι που τους ξέρει η μάνα τους να συνεχίσω? Ωραία.

Τα φιλμ του, μικρά και μεγάλα, ακολουθούν έναν σουρρεαλιστικό άξονα. Χρησιμοποιεί στις ταινίες του, είτε σε μικρότερο είτε σε μεγαλύτερο βαθμό, μια τεχνική που πολλοί έχουμε συνδυάσει με τα παιδικά μας τηλεοπτικά χρόνια (Χαίρε Wallace, Χαίρε Grommit), το stopmotionanimation. Παρά το «γλυκό» αυτό μέσο, πραγματεύεται απόλυτα ενήλικα θέματα, κάτι το οποίο ενισχύει τη διαστροφή των δημιουργημάτων του. Σε αυτή την ταινία, όμως, οι animatedσκηνές είναι πολύ λίγες συγκριτικά με τη διάρκειά της. Αυτό όμως δεν τη μειώνει, ούτε σε χιούμορ, αλλά ούτε και στο γούρλωμα των ματιών που θα έχουν οι περισσότεροι, αν όχι όλοι στις πιο «ό,τι να ναι» σκηνές.

Όπως δηλώνει ο τίτλος, η ταινία μιλάει για απόλαυση. Ποιο καλό παιδάκι θα μου πει ποια απόλαυση θα μπορούσε να εννοεί ο προαναφερθείς δημιουργός? Ελάτε, μη ντρέπεστε. Μπράβο, Τάκη, τη σεξουαλική. Παρατηρούμε διάφορες περιπτώσεις ακραίων βίτσιων από διάφορα άτομα που μπλέκονται μεταξύ τους με διάφορους τρόπους. Ένας ψιλικατζής που έχει κόλλημα με μια παρουσιάστρια ειδήσεων κατασκευάζει μια μηχανή αυνανισμού. Ένας πελάτης του φτιάχνει μια περίεργη μάσκα κοτόπουλου. Η γειτόνισσα του έχει μια μαύρη μάσκα. Η ταχυδρόμος του μια εμμονή με μπαλάκια από κόρα ψωμιού. Η παρουσιάστρια ειδήσεων αγαπάει πολύ τα ψάρια. Ο άντρας της την αγνοεί και μαζεύει διάφορα αντικείμενα για να κατασκευάσει κάτι απροσδιόριστο (στην αρχή).

Κατανοητό ότι μια τέτοια αρχή είναι σαν το άναμμα του φυτιλιού. Περιμένεις να δεις μέχρι που φτάνει για να κάνει μπαμ. Η διαδρομή του όμως δεν κουράζει., ίσα ίσα, υπάρχουν στιγμές που η φλόγα είναι πολύ αστεία την ώρα που το καίει. Και η έκρηξη είναι τόσο μεγάλη που καλύτερα να είστε καλυμμένοι. Το τέλος κατά πάσα πιθανότητα θα σοκάρει, ίσως και να προσβάλλει τους πιο «παραδοσιακούς» (αν και δε νομίζω τέτοιοι να θέλουν να την παρακολουθήσουν από αυτά που διάβασαν).

Ο Svankmajerωστόσο, δεν κάνει ένα φτηνό φιλμ που ακροβατεί σε ένα σκοινί και ταλαντεύεται μεταξύ πορνογραφίας και φτηνής σεξοκωμωδίας. Αντίθετα, δείχνει αλληγορικά τις ψυχώσεις των ανθρώπων και την συνεχώς εναλασσόμενη νοοτροπία τους μέσα από το μεγαλύτερο των ταμπού.Δεν το κάνει όμως με τον διδακτισμό ο οποίος ίσως να ήταν αναπόφευκτος από άλλους, προτιμά να δείξει ένα χιουμοριστικό προσωπείο και να μας κάνει να γελάσουμε ενοχικά αν πιάσουμε τα υπονοούμενα του.

Κλείνοντας, μην περιμένετε βαθυστόχαστους διαλόγους και ρήσεις πάνω στη φύση του σεξ. Η μάλλον, μην περιμένετε διαλόγους. Η ταινία δεν έχει απολύτως κανέναν. Ο Svankmajerπροτιμά να μιλήσει μέσω φυσικών ήχων και εύστοχων μουσικών κομματιών στις κατάλληλες στιγμές. Άλλωστε, κακά τα ψέματα, σε κάποια ζητήματα τόσο ανθρώπινα δε χρειάζονται τέτοιες φανφάρες. Έτσι δε θα γκρινιάξουν και αυτοί που δε βρίσκουν υπότιτλους. Άλλη μια ταινία που δυστυχώς στερείται διανομής από κάποια εταιρία στην Ελλάδα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ