Θωρώ τον Θορώ

Facebook Twitter
0

Να, λοιπόν, που αποκτήσαμε κι εμείς κίνημα «πολιτικής ανυπακοής». Εκατόν εξήντα δύο χρόνια μετά το περίφημο δοκίμιο On Civil Disobedience του Henry David Thoreau. Εκεί κήρυττε ότι όταν το κράτος αδικεί, ο πολίτης πρέπει να ακολουθεί τη δική του συνείδηση. Θορώ εκείνοι, Γκλέτσος εμείς.

Βέβαια, την πολιτική ανυπακοή εμείς την εφαρμόζαμε πολύ πριν τον Γκλέτσο - πριν κι από τον Θορώ. Έχουμε παράδοση στη μη τήρηση νόμων. Πάρτε, ας πούμε, τη φοροδιαφυγή και τη φοροαποφυγή. Ξεκίνησαν μαζί με το νέο ελληνικό κράτος και συνεχίζουν. Αν όλοι οι Έλληνες πλήρωναν τους φόρους τους, ούτε χρέος θα είχαμε ούτε μνημόνιο θα χρειαζόταν.

Ωστόσο, η φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή είναι ένα είδος παθητικής αντίστασης. Δεν έχουν δράση. Άλλο να παραλείπεις κάτι (στη δήλωση - ή και την ίδια τη δήλωση) κι άλλο να σηκώνεις μπάρες. Ακόμα καλύτερα, να τις σπας.

Παλιός τομέας ανυπακοής είναι και ο ΚΟΚ. Εσείς νομίζετε πως η παραβίαση του κόκκινου είναι μαγκιά και αδιαφορία. Ε, τώρα αναβαθμίζεται και θα περιλαμβάνεται στον κατάλογο της πολιτικής ανυπακοής. Την οποίαν εφάρμοζαν οι Έλληνες για χρόνια στην οδική κυκλοφορία, χωρίς να το ξέρουν. Όπως ο Αρχοντοχωριάτης του Μολιέρου, που με έκπληξη έμαθε ότι τόσα χρόνια μιλούσε πρόζα.

Προς το παρόν, πάντως, οι πιο σύγχρονοι χώροι ανυπακοής αφορούν τα διόδια και το κάπνισμα. Οι θεριακλήδες επιμένουν να παραβιάζουν τον νόμο και να ρυπαίνουν ασύδοτα. «Γιατί να παθαίνουμε μόνο εμείς καρκίνο και καρδιαγγειακά; Να τα παθαίνουν όλοι - κι αυτοί που ποτέ τους δεν κάπνισαν! Αυτό θα πει ισότητα».

Βέβαια, ο Θορώ, όταν έγραψε το δοκίμιο, είχε ως βασικό θέμα την κατάργηση της δουλείας. Οι Βόρειες Πολιτείες είχαν τη νομική υποχρέωση να συλλαμβάνουν και να επιστρέφουν στον Νότο τους φυγάδες σκλάβους. Αυτόν το νόμο είχε ως στόχο η δική του ανυπακοή.

Προσωπικά, υποφέρω από τα διόδια - όχι από την ύπαρξή τους, αλλά από την αδικία τους. Κάθε μέρα πρέπει ή να πληρώσω €4,10 για 800 μέτρα Εθνική (μένω στις Αφίδνες) ή να χάσω μία ώρα στις παρακάμψεις και τους παράδρομους. Τα διόδια πρέπει να γίνουν πιο δίκαια. Αλλά η πολιτική ανυπακοή είναι σοβαρή υπόθεση - και όχι τσαμπουκάς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ