Η βία στην καρδιά του κράτους

Η βία στην καρδιά του κράτους Facebook Twitter
0

ΤΑ ΓΕΓΟΝOΤΑ ΤΗΣ ΤΡIΤΗΣ και της Τετάρτης έδειξαν την υπεροχή του ελληνικού κράτους απέναντι στους πολίτες του. Αν μπορείς σε μια διαδήλωση να πετάξεις πάνω από 2.800 δακρυγόνα, τότε μόνο η περηφάνια πρέπει να ξεχειλίζει, όπως και τα δάκρυα. Όσο και να μας φαίνεται παράλογη, αντιδημοκρατική και τρομοκρατική, η αστυνομική βία δεν είναι αυτόνομη, αλλά προέρχεται από ένα κράτος που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο συμπεριφέρεται βίαια στην κοινωνία. Πράγμα που κάνει την τελευταία να του το ανταποδίδει, όποτε βρίσκει ευκαιρία. Το αξίωμα της δράσης και της αντίδρασης ανήκει τόσο στη φυσική όσο και στην κοινωνιολογία. Η αστυνομία είναι η κορυφή του παγόβουνου. Η παρουσία της, βέβαια, την προηγούμενη εβδομάδα κατέδειξε την ανικανότητα κάθε μεταπολιτευτικού υπουργού Δημόσιας Τάξης να εκδημοκρατίσει και να εκσυγχρονίσει το Σώμα. Δεν τους ενδιέφερε κιόλας, αφού το Σώμα παραμένει και το μόνο κρατικό παρακλάδι που δικαιούται ακόμα να προσλαμβάνει.

ΤΑ ΝΟYΜΕΡΑ ΜΠΕΡΔΕYΟΥΝ, αλλά πόση σημασία έχει αν το Δημόσιο στην Ελλάδα είναι αναλογικά το μικρότερο ή το μεγαλύτερο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού στο μεγαλύτερο μέρος του είναι αναποτελεσματικό. Και στις εντυπώσεις, και στην ουσία. Αυτό δεν το γράφω επειδή είμαι υπέρ του ιδιωτικού τομέα, αλλά υπέρ ενός αποτελεσματικού κράτους που θα κάνει τη δουλειά του και θα τ’ αξίζει τα λεφτά του. Σας φέρνω δύο παραδείγματα. Το Βέλγιο είναι πάνω από έναν χρόνο χωρίς κυβέρνηση και, παρ’ όλα αυτά, όλα δουλεύουν ρολόι. Η Ιταλία έχει τον χειρότερο πρωθυπουργό που θα μπορούσε να της τύχει και δεν έχει καταρρεύσει. Στην πρώτη περίπτωση υπάρχει ένας μηχανισμός που εργάζεται για το δημόσιο καλό και στην άλλη, και ο πιο χαμηλόβαθμος εισαγγελέας εγκαλεί ανά πάσα στιγμή τον πρωθυπουργό. Στην Ελλάδα, ένα λεπτό χωρίς κυβέρνηση προκαλεί φρίκη, και η δικαιοσύνη, για ν’ αγγίξει τους πολιτικούς, θα πρέπει να έχει πάρει εντολή από το κόμμα. Τόσα χρόνια, στο ΠΑΣΟΚ, δεν τα ξέρανε για τον Άκη, τον Μαντέλη και τον Τσουκάτο;

ΤΟ «ΓΙΑ OΛΑ ΦΤΑIΕΙ ΤΟ ΚΡAΤΟΣ» ή το «πού είναι το κράτος;» είναι δύο άλλοθι που δούλεψαν αρκετά στα τηλεοπτικά ρεπορτάζ. Ακούστηκαν τόσο, που πολύς κόσμος, και ιδιαίτερα οι πεφωτισμένοι, τα βαρέθηκε και ξεκίνησε η ιστορία με την ατομική ευθύνη. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε και το μεγαλειώδες ερώτημα της ελληνικής κρίσης: «Επειδή τους ψηφίσαμε, σημαίνει ότι και μαζί τα φάγαμε;». Και για να το συνεχίσουμε και να το συνδέσουμε με το πρώτο ερώτημα: «Όταν τα τρώγαμε, πού ήταν το κράτος;». Πουθενά. Αντί να δημιουργεί θεσμούς που να υπερασπίζουν τον πολίτη, δημιουργούσε συντεχνίες για να υπερασπίσει τον εαυτό του. Όπως ακριβώς κάνουν οι μεγάλες πολυεθνικές. Πολλοί πολίτες έτρεμαν και τρέμουν να μπουν στις εφορίες, να οδηγήσουν στους δρόμους, να πάνε στο δικαστήριο, να στείλουν τα παιδιά τους σ’ ένα δημόσιο σχολείο, να κάνουν μια βόλτα απ' το ασφαλιστικό τους ταμείο, να πάνε στα επείγοντα ενός δημόσιου νοσοκομείου. Για να βρουν μια καλύτερη τύχη λάδωναν γι’ αυτά που έπρεπε να είναι δωρεάν. Γιατροί, πολεοδομίες, εφοριακοί, δικαστικοί, όλοι δέχτηκαν τα περίφημα φακελάκια. Ακόμα και οι παπάδες, που χρεώνουν υπέρογκα τους γάμους.

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ