Live

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter
0

 

Ο George Lucas έχει αναγνωρίσει ότι η ταινία "Το Μυστικό Φρούριο" του Akira Kurosawa αποτέλεσε πηγή έμπνευσης της saga των Star Wars. Πόσο μεγάλο είναι το "δάνειο" όμως;

 

Η λαμπρά αντισυμβατική οπτική γωνία αφήγησης μιας διαγαλαξιακής περιπέτειας επιστημονικής φαντασίας του σεναριογράφου και σκηνοθέτη του Star Wars George Lucas δεν είναι και πρωτότυπη. Όπως έχει συχνά αναφέρει και ο ίδιoς, δανείστηκε την ιδέα από την κλασική ταινία με σαμουράι του Akira Kurosawa που γυρίστηκε το 1958. "Εκείνο που με εντυπωσίασε περισσότερο στο Μυστικό Φρούριο" είχε πει το 2001, "είναι ότι η ιστορία παρουσιάζεται από την οπτική γωνία δύο κατώτερων τη τάξει χαρακτήρων. Αποφάσισα ότι θα ήταν ωραίο να αφηγηθώ την ιστορία των Star Wars χρησιμοποιώντας δύο πιο ασήμαντους χαρακτήρες όπως ο Kurosawa, και να διηγηθώ όλη την ιστορία από την δική τους οπτική γωνία- στην περίπτωση του Star Wars δηλαδή να την διηγηθώ από την οπτική γωνία των δύο ρομπότ."

 

 

Εκείνο που με εντυπωσίασε περισσότερο στο Μυστικό Φρούριο, είναι ότι η ιστορία παρουσιάζεται από την οπτική γωνία δύο κατώτερων τη τάξει χαρακτήρων. Αποφάσισα ότι θα ήταν ωραίο να αφηγηθώ την ιστορία των Star Wars χρησιμοποιώντας δύο πιο ασήμαντους χαρακτήρες όπως ο Kurosawa, και να διηγηθώ όλη την ιστορία από την δική τους οπτική γωνία- στην περίπτωση του Star Wars δηλαδή να την διηγηθώ από την οπτική γωνία των δύο ρομπότ.GEORGE LUCAS

 

Ο Kurosawa ήταν ήδη σημαντικός δημιουργός του ιαπωνικού κινηματογράφου όταν απέκτησε και διεθνή φήμη με το Ρασομόν, μια πολύπλοκη αστυνομική ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 1951. Τα αναδυόμενα αστέρια του Χόλυγουντ, ο Martin Scorsese, ο Francis Ford Coppola, και ο Steven Spielberg, μαγεύτηκαν από την καλλιτεχνική, φιλοσοφική και δυναμική του δημιουργία. Επρόκειτο για έναν σεναριογράφο-σκηνοθέτη που προερχόταν μεν από μια αινιγματική και ξένη κουλτούρα ο οποίος ωστόσο λόγω της επίδρασης που είχαν ασκήσει επάνω του ο Τζον Φορντ και άλλοι Αμερικανοί σκηνοθέτες, δημιουργούσε ταινίες που ήταν προσβάσιμες στο κοινό της Δύσης. "Θα το πω απλά" είχε δηλώσει το 2009 ο Scorsese, "ο Κουροσάβα ήταν ο δάσκαλος μου."

 

Μάλιστα κάποιοι σκηνοθέτες διεθνούς βεληνεκούς δεν περιορίστηκαν στο να διδαχθούν από τις λήψεις και το μοντάζ του Κουροσάβα αλλά κόπιαραν ολόκληρες τις ταινίες του. Οι "Επτά Σαμουράι" του 1954 έγιναν το 1960 «Και οι επτά ήταν υπέροχοι» του John Sturges. Το "Yojimbo" του 1961 έγινε το "Για μια χούφτα δολάρια" του Sergio Leone το 1964. Ήταν όμως το έπος "Το Μυστικό Φρούριο" που μάγεψε τον Lucas. Από την μία ήταν ένα αναπάντεχο μειγμα ριψοκίνδυνης δράσης και βροντερής κωμωδίας, αρχέτυπων παραμυθιών και πολεμικής ανδρείας. Από την άλλη παρουσίαζε έναν εμφύλιο μέσα από τα μάτια ενός ντουέτου κουτών και φιλέριδων κατώτερων τη τάξει χαρακτήρων.

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter
Η Daisy Ridley κρατά ένα ραβδί στο Η Δύναμη Ξυπνά πανομοιότυπο με το ραβδί της ηρωίδας στο Μυστικό Φρούριο.

Στο φιλμ του Kurosawa ο εμφύλιος πόλεμος σπαράσσει την Ιαπωνία του 16ου αιώνα και το δίδυμο αυτό αποτελείται απο τον ψηλό Tahei τον οποίο ενσαρκώνει ο Minoru Chiaki και ο κοντός Mataschichi τον οποίο παίζει ο Kamatari Fujiwara. Όπως και τα δύο ρομπότ που ενέπνευσαν, οι δύο αυτοί ήρωες δεν μπορούν να σταματήσουν να καυγαδίζουν ενώ περιπλανιούνται σε μια έρημο την επαύριο μιας μάχης, και – πάλι όπως και τα εν λόγω ρομπότ – χωρίζονται πριν αιχμαλωτιστούν και επανενωθούν. Στο τέλος αναγκάζονται να επιστρέψουν στην καρδιά της σύρραξης. Υποχρεώνονται να βοηθήσουν τον μουσάτο Στρατηγό Toshiro Mifune, πρωταγωνιστή 16 ταινιών του Κουροσάβα, να συνοδεύσει την Πριγκίπισσα Uki που ενσαρκώνει η ηθοποιός Misa Uehara στην γενέτειρα της, ακριβώς όπως τα ρομπότ βοηθούν τον Ben Kenobi να συνοδεύσουν την Πριγκίπισσα Leia στην βάση των επαναστατών. Η διαφορά είναι πως ο Tahei και ο Mataschichi δεν είναι πιστοί υπηρέτες αλλά οπορτουνιστές που εποφθαλμιούν το χρυσάφι της Πριγκίπισσας. Είναι οι C-3PO και R2-D2 αλλα και οι Han Solo Σόλο και Chewbacca ταυτόχρονα.

 

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter
Το Μυστικό Φρούριο

 

Πέρα από τους χωρικούς, ο Lucas είχε πει ότι οι ομοιότητες ανάμεσα στο Star Wars και «Το Μυστικό Φρούριο» είναι «μάλλον σύμπτωση παρά οτιδήποτε άλλο» αλλά δεν χρειάζεται μια πολύ εν τω βάθει ανάλυση της ταινίας του Kurosawa για να εντοπίσει κανείς εικόνες, σκηνικά και τεχνικές που εμφανίζονται και στις τριλογίες του Lucas. Ο εύσωμος ιδιοκτήτης σκλάβων θα μπορούσε να είναι ξάδελφος του Jabba the Hutt, πολλά είναι τα δάση που θυμίζουν το Endor και οριζόντιες μεταβιβάσεις που χρησιμοποιούν και οι δύο σκηνοθέτες για να περάσουν στην επόμενη σκηνή.

 

Μάλιστα ο Λούκας είχε σκεφθεί τον Mifune για τον ρόλο του Ben Kenobi ο οποίος είχε υπάρξει Στρατηγός στους Πολέμους των Κλώνων. Κι αν αναρωτηθήκατε ποτέ για την πλήρη απουσία νοήματος της μεταμφίεσης της Βασίλισσας Amidala ως καμαριέρα της στην «Αόρατη Απειλή» μπορείτε να ανιχνεύσετε το τέχνασμα της στην Πριγκίπισσα Uki που παριστάνει την βουβή κοινή θνητή για να μπορεί να ταξιδέψει μέσα από τα εχθρικά εδάφη χωρίς να την καταλάβουν. Εξάλλου είναι σαφές ότι πρόκειται για σύμπτωση ότι στο τέλος του Μυστικού Φρουρίου οι ήρωες σώζονται από έναν κακό με ουλές στο πρόσωπο ο οποίος την τελευταία στιγμή αλλάζει την πίστη του όπως και ο Darth Vader στην Επιστροφή των Τζεντάι.

 

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter

 

Φυσικά οι καινοτομίες του Lucas είναι εκείνες που καθιστούν τον Πόλεμο των Άστρων τόσο μαγικό, αλλά από μια άποψη η ταινία του 1958 μοιάζει πιο μοντέρνα από εκείνη του 1977, κι αυτή είναι η σημασία που αποδίδεται στην Πριγκίπισσα Uki. Ο Lucas έχει δηλώσει ότι η Leia είναι "περισσότερο πριγκιπισσα που αντί να τραπεί σε φυγή θα πολεμήσει" από την ηρωίδα του Kurosawa, αλλά αυτή είναι μια μάλλον άδικη περιγραφή δεδομένουν ότι η Uki στην πραγματικότητα δεν τρέπεται σε φυγή και δίνει μάχη: όταν την πρωτοβλέπουν στο δάσος ο Tahei και ο Mataschichi τους μαστιγώνει με ένα ραβδί. Αργότερα απελευθερώνει μια σκλάβα από τον αφέντη της και για να την ανταμείψει η ευγνώμων γυναίκα την προστατεύει από τις ανεπιθύμητες προτάσεις των χωρικών. Τέλος, η ανδρεία της Uki είναι εκείνη που πυροδοτεί την αλλαγή πλευράς από μέρους του αντίπαλου Στρατηγού. Η ιστορία του Μυστικού Φρουρίου παρουσιάζεται μεν από την οπτική γωνία των χωρικών αλλά στην ουσία αφηγείται την ιστορία της Πριγκίπισσας.

 

Η πρώτη τριλογία του Πολέμου των Άστρων αντιθέτως είναι η ιστορία του Luke Skywalker. Οι πιο σημαντικές στιγμές αφορούν άρρενες χαρακτήρες - ανθρώπους, Wookie ή ρομπότ – και παρεκτός της Leia δεν υπάρχουν άλλοι ιδιαίτερα ενεργοί γυναικείοι χαρακτήρες. Αν συνυπολογίσει κανείς την ηλικιωμένη υπηρέτρια της Uki και την απελευθερωμένη σκλάβα, το Μυστικό Φρούριο παρουσιάζει τρεις φορές περισσότερους ισχυρούς γυναικείους χαρακτήρες απ’ ότι και τα τρία αρχικά επεισόδια του Πολέμου των Άστρων μαζί, χωρίς ίχνος χρυσού μπικίνι.

 

Η μεροληψια αυτή διορθώνεται στο "Η Δύναμη Ξυπνά". Το πολυαναμενόμενο νέο επεισόδιο συμπεριλαμβάνει μια γυναίκα πειρατή και μια γυναίκα stormtrooper ενώ ο χαρακτηρας της Daisy Ridley είναι καλύτερος μαχητής από οποιονδήποτε από τους άνδρες ομόλογους της. Για την ακρίβεια οι στάσεις της όταν κραδαίνει ραβδί ή φωτόσπαθο θα μπορούσαν να έχουν αντιγραφεί επακριβώς από τους Στρατηγούς του Kurosawa όταν μονομαχούν. Φαίνεται πως ο διάδοχος του Lucas, ο J. J. Abrams έχει επίσης μελετήσει τον Kurosawa ενδελεχώς. 

   

 

_________

Με στοιχεία από το BBC 

 

0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ