Ημέρα με την ημέρα καταστρέφεται η τοιχογραφία του μεγάλου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ διαστάσεων 3,60 επί 3,50 μέτρων, 12,5 σχεδόν τετραγωνικών μέτρων, ένα μοναδικής αξίας έργο τέχνης που παριστάνει σκηνές από την ιστορία του ψωμιού υπό τη σκιά μιας τεράστιας θεάς Δήμητρας και βρίσκεται στο Μεσαγρό της Γέρας Λέσβου.
Παραδομένη στην υγρασία και κυρίως στην εγκατάλειψη, μεγάλα μέρη της τοιχογραφίας αυτής, πέφτουν μαζί με τον υποκείμενο σοβά που παρασέρνεται από τις υγρασίες ακόμα και από τα νερά της βροχής, τα οποία κατακλύζουν το χώρο από τη σκεπή κι από τα σπασμένα παράθυρα.
Το μοναδικό αυτό έργο τέχνης είναι ιδιοκτησίας του υπουργείου Πολιτισμού κι αγοράστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 με πρωτοβουλία της Μελίνας Μερκούρη. Αποτελεί δε μέρος ενός διατηρητέου συνόλου, ενός πέτρινου ισόγειου κτίσματος των αρχών του 20ου αιώνα, του «φούρνου Μαρμαρέλλη - Χατζηκωνσταντή»- ένα μνημείο που παρουσιάζει, εκτός της τοιχογραφίας, και ενδιαφέρον ως προς την αρχιτεκτονική και διαμόρφωση του χώρου (παραδοσιακός τρόπος παρασκευής άρτου) με το χαρακτηριστικό πατάρι - ζυμωτήρι. Στην εσωτερική πλευρά του βόρειου τοίχου του μνημείου υπάρχει η τοιχογραφία του Θεόφιλου φτιαγμένη στις αρχές της δεκαετίας του 1930 όταν περιόδευε στη Λεσβιακή ύπαιθρο ζωγραφίζοντας ότι έβρισκε για να κερδίζει τα προς το ζην.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ- ΜΠΕ, για την συντήρηση του μνημείου, και ιδιαίτερα της τοιχογραφίας, κατά καιρούς ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα, ενώ οι τελευταίες εργασίες συντήρησης -ακριβοπληρωμένες όπως και όλες οι προηγούμενες- πραγματοποιήθηκαν πριν πέντε- έξι χρόνια. Ωστόσο, η σημερινή κατάσταση του μνημείου δείχνει πως αυτό έχει πλήρως εγκαταλειφθεί.
Στην Μυτιλήνη εδρεύει η αρμόδια για αυτό το μνημείο υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Βορείου Αιγαίου. Όπως όλοι λένε όμως στο Μεσαγρό, ο φούρνος παραμένει εδώ και πολλούς, πάρα πολλούς μήνες κλειστός και αφρόντιστος.
σχόλια