Τοπογραφίες του Μυαλού

Τοπογραφίες του Μυαλού Facebook Twitter
0

Μία έκθεση-έκπληξη παρουσίασε ακόμη μια φορά στο πρόγραμμά της η Vamiali's Gallery. Η πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα της ανερχόμενης καλλιτέχνιδας Janice Kerbel, ιδιαίτερα γνωστής από το Nick Silver Can't Sleep -ένα θεατρικό έργο για το ραδιόφωνο, διάρκειας 16 λεπτών, για ανθρώπους που πάσχουν από αϋπνίες, το οποίο μεταδόθηκε για πρώτη φορά στο BBC 3-, φιλοξενήθηκε στον ιδιοσυγκρασιακό χώρο της γκαλερί, «στημένη» με τόσο δεξιοτεχνικό τρόπο που έμοιαζε σαν τα έργα να ανήκαν πάντα εκεί. Σαν να είχαν κυριολεκτικά φυτρώσει από τους τοίχους. Στην αναζήτηση του κενού ανάμεσα στην ορθολογικότητα και τη φαντασία, η Kerbel παρουσιάζει δουλειά από δύο διαφορετικές ενότητες, δύο δυνητικές μελέτες για «νοηματικές τοπογραφίες» που απορρέουν και βασίζονται σε πραγματική έρευνα, αλλά οποιαδήποτε προσπάθεια για την περαιτέρω μεταφορά τους ή για την υλοποίησή τους στην πραγματική ζωή θα μπορούσε να την ακυρώσει. Παρατηρώ τα καθαρά και καλοσχεδιασμένα σχέδιά της στον τοίχο. Μοιάζουν να βασίζονται σε μια εξοντωτική μελέτη για κήπους εσωτερικών χώρων (για παράδειγμα ο κήπος για ένα υγρό γυμναστήριο, ο κήπος για μία εργατική κατοικία), ανάλογα με τις διαφορετικές κλιματολογικές και αρχιτεκτονικές συνθήκες στις οποίες θα φιλοξενηθούν. Σε αυτήν την ενότητα, με τίτλο Home Climate Gardens, η Kerbel δανείζεται τη λογική της φύσης και μαζί τη μεθοδολογία της αρχιτεκτονικής, για να ενεργοποιήσει μια σειρά από σχέδια που ουσιαστικά λειτουργούν ως αλληγορίες για το σχολιασμό ενός «περιβάλλοντος» του οποίου το μέλλον είναι εντελώς αβέβαιο. Από μακριά μοιάζουν σαν αφηρημένες εικόνες με ιδιαίτερη επιμέλεια στις αισθητικές λεπτομέρειες, αλλά όσο πλησιάζει κανείς αντιλαμβάνεται ότι είναι επίσης μολυσμένες από τη σκληρή πραγματικότητα. Από κοντά αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για σχέδια που δίνουν απλώς λύσεις για έναν εσωτερικό κήπο, η αποκωδικοποίηση των οποίων όμως χρειάζεται προσοχή, μιας και αναπτύσσεται με διαγραμματική μεθοδολογία, όπου συγκεκριμένα σύμβολα αντιστοιχούν σε κάποια πολύ ειδικά φυτά. Πέρα από τη φορμαλιστική απόλαυση που πάντα έχει κάποιος/-α μπροστά σε άρτια ισορροπημένες και επιδέξια σχεδιασμένες συνθέσεις, στην εγγύτητα που καλλιεργείται μεταξύ του θεατή που προσπαθεί να ερμηνεύσει το σχεδιάγραμμα και ίδιου του σχεδίου βρίσκεται ίσως και η πιο παράδοξα ποιητική ποιότητα του σχολίου της δουλειάς της Kerbel. Πρόκειται για τη γοητεία που αναπτύσσεται σε μια κοντινή σχέση και για το χρόνο εμπλοκής που απαιτείται εκ προοιμίου, έτσι ώστε ο/η θεατής να αντιληφθεί τα ερωτήματα που τίθενται γύρω από την οικολογία και την καταστροφή του πλανήτη, και κυρίως τη δική του/της συγκρουσιακή σχέση με το γεγονός της αλλαγής του κλίματος.

Με τον ίδιο ποιητικό τρόπο, στα έργα της άλλης ενότητας, με τίτλο Three Marked Decks, που αποτελείται από τραπουλόχαρτα σημαδεμένα με λεπτοδουλεμένα γραφιστικά, δύσκολα αναγνωρίσιμα, φυσικά η Janice Kerbel μελετάει τον τρόπο κατά τον οποίο θα μπορούσε να στηθεί μια χαρτοπαικτική κομπίνα. Σε σχέση με το υπόλοιπο έργο της παραθέτει τον τρόπο να κλέψει κανείς στα χαρτιά, όπως έχει ήδη παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίο ληστεύεται μια τράπεζα ή μπορεί να αγοραστεί γη η οποία δεν υπάρχει. Εάν κάτι όμως είναι ιδιαίτερο σε αυτήν της την προσπάθεια να κατανοήσει διαφορετικούς τρόπους δράσης και αντίδρασης σε προϋπάρχουσες δομές, είναι το ότι το «προϊόν» του ταξιδιού της (το έργο της) δεν αποτελεί μια κραυγαλέα παρωδία, όπως θα μπορούσε - εάν λάβει κάποιος/-α υπόψη τις επικρατέστερες τάσεις της σύγχρονης έκφρασης, και της χιουμοριστικής laisser faire διάθεσης που τη χαρακτηρίζει. Πρόκειται περισσότερο για μια ατομική, σιωπηλή, εύθραυστη διαδρομή, που μπορεί και συνδυάζει την ονειρική φαντασίωση με τη φορμαλιστική γλώσσα της εικαστικής έκφρασης, το παραμύθι με τη λεπτομερή και αδιαπραγμάτευτη έρευνα ενός βοτανολόγου ή τη «χειρουργική» επέμβαση ενός απατεώνα επαγγελματία χαρτοπαίχτη. Στην ερώτηση εάν τα «πλάνα» είναι όντως υλοποιήσιμα, η ίδια στα εγκαίνια μου απάντησε χαμογελώντας πως ναι. Ξέρουμε όμως και οι δύο ταυτόχρονα πως οποιαδήποτε τέτοια κυριολεκτική ανάγνωση θα κατέστρεφε άμεσα την ιδιότητα των έργων της ως τέχνης, όπου η μαγεία και η φαντασίωση ενδείκνυνται.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μυστήριο 151 A Rave Down Below

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Μυστήριο 151 A Rave Down Below

Από τις 18 Νοεμβρίου 2023 έως τις 28 Ιανουαρίου 2024, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει την ομαδική έκθεση Μυστήριο 151 A Rave Down Below, με τησυμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό και μία σειρά από νέες παραγωγές έργων, σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου.
THE LIFO TEAM
 Christina Lappa παρουσιάζει την εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» στα εγκαίνια του νέου της χώρου στο Κολωνάκι.

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / H εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» εγκαινιάστηκε στο Κολωνάκι

Η Christina Lappa παρουσίασε πρόσφατα την εγκατάσταση «Πορτραίτα συναισθημάτων, 120 εκφράσεις της καθημερινότητας» στα εγκαίνια του νέου της χώρου στο Κολωνάκι.
THE LIFO TEAM
"Διαστροφή": Έκθεση φωτογραφίας του food-photographer Χρόνη Σπανού στο Casablanca social club

Εικαστικά - κριτικές / «Διαστροφή»: Έκθεση φωτογραφίας του food-photographer Χρόνη Σπανού στο Casablanca social club

Μια ανατρεπτική προσέγγιση που αναδεικνύει την ωμή ομορφιά των συστατικών της κουζίνας, χρησιμοποιώντας τα για την «μαγειρική» των εικόνων του φωτογράφου κι όχι του chef.
THE LIFO TEAM
'Αγγελος Παπαδημητρίου - Αλίμονο στους νέους

CASTRATO / 'Αγγελος Παπαδημητρίου - Αλίμονο στους νέους

Η Μαρίνα Φωκίδη πέρασε ένα απόγευμα στο σπίτι-ατελιέ του καλλιτέχνη, όπου, υπό τους ήχους παλιών τραγουδιών, ανάμεσα σε αρωματικά τσάγια, παστάκια και στα νέα του πορσελάνινα έργα (που είναι γεμάτα χιούμορ και πνεύμα), μίλησαν για την αληθινή τέχνη, την ελευθερία που οφείλει να έχει κάθε καλλιτέχνης ώστε το ταλέντο του να απεγκλωβίζεται από ό,τι τον κρατά πίσω και να υιοθετεί με ενθουσιασμό παιδιού τα καινούργια πράγματα.
ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΝΑ ΦΩΚΙΔΗ