Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη;

Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη; Facebook Twitter
Η Αθήνα είναι η δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Ευρώπης με 19.000 ανθρώπους ανά τετραγωνικό χλμ.... H Nέα Υόρκη έχει πυκνότητα πληθυσμού της τάξεως των 10.500 ανθρώπων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο
3

Mιλώντας την προηγούμενη εβδομάδα για την κοινωνική γεωγραφία και πώς αυτή επηρέασε τη συμπεριφορά των ψηφοφόρων στις τελευταίες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, αναφερθήκαμε σε έναν «κανόνα» που ισχύει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, ότι δηλαδή όσο πιο πυκνοκατοικημένη είναι μια πόλη, τόσο πιο πιθανό είναι να ψηφίζει Δημοκρατικούς. Πολλοί θα αναρωτήθηκαν, έχοντας κατά νου τις τεράστιες αμερικανικές πόλεις που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στο σινεμά, πώς γίνεται να έχασε η Κλίντον.

Η απάντηση είναι απλή: σε ένα μεγάλο ποσοστό οι αμερικανικές πόλεις δεν είναι πυκνοκατοικημένες ή, καλύτερα, δεν είναι όσο πυκνοκατοικημένες έχουμε συνηθίσει να είναι στην Ευρώπη. Ας πάρουμε για παράδειγμα το κατεξοχήν σύμβολο της αμερικανικής μεγαλούπολης, τη Νέα Υόρκη. Το «μεγάλο μήλο», με πυκνότητα πληθυσμού της τάξεως των 10.500 ανθρώπων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, αν μεταφερόταν στην Ευρώπη, θα βρισκόταν μόλις στην 5η θέση των πιο πυκνοκατοικημένων πόλεων, μετά το Παρίσι (22.000 άνθρωποι/τετραγωνικό χλμ.), την Αθήνα (19.000/τετραγωνικό χλμ.), το Μονακό (15.000/τετραγωνικό χλμ.), το Φρέντερικσμπεργκ της Δανίας (12.000/τετραγωνικό χλμ.) και μόλις λίγο πιο πάνω από τη Λυόν (10.000/τετραγωνικό χλμ.), δηλαδή την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας.

Οι Ευρωπαίοι δεν φοβούνται να μένουν στο κέντρο των πόλεών τους και λόγω των υψηλότερων τιμών στη βενζίνη επιδιώκουν να είναι κοντά στη δουλειά τους, που κατά κανόνα βρίσκεται κυρίως στο κέντρο των πόλεων.

Οι ουρανοξύστες και τα πανύψηλα κτίρια με τα οποία έχουμε συνδυάσει τις αμερικανικές πόλεις αποτελούν μόνο ένα μικρό, σχετικά, κομμάτι του αστικού πεδίου στις ΗΠΑ. Γύρω από το ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένο κέντρο απλώνονται αραιοκατοικημένα προάστια, με λίγες, μικρές πολυκατοικίες και πολλές μονοκατοικίες. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές πόλεις χαρακτηρίζονται από έναν πιο συμπαγή σχεδιασμό, με περισσότερο ομοιόμορφη κατανομή του πληθυσμού.

Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη; Facebook Twitter
Το Παρίσι είναι η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Ευρώπης με 22.000 ανθρώπους/τετραγωνικό χλμ.

Όπως εξηγεί μια πρόσφατη εκπομπή των Wendover Productions, οι ευρωπαϊκές πόλεις δημιουργήθηκαν όταν οι πλούσιοι έπρεπε να πηγαίνουν στη δουλειά τους κυρίως με τα πόδια (ή τα άλογα). Το μεσαιωνικό Παρίσι (η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη στην Ευρώπη) συγκέντρωνε πληθυσμό 200.000-300.000 κατοίκων, όμως μπορούσες να περπατήσεις από τη μία πλευρά της πόλης στην άλλη μέσα σε 30 λεπτά. Οπότε οι πλούσιοι πλήρωναν περισσότερο για σπίτια στο κέντρο της πόλης. Αντίθετα, οι αμερικανικές πόλεις ξεκίνησαν να αναπτύσσονται πολύ αργότερα, όταν αναπτύχθηκαν οι συγκοινωνίες, που επέτρεπαν την αποκέντρωση του πληθυσμού. Όταν οι αμερικανικές πόλεις έγιναν μεγαλύτερες, υιοθετήθηκαν οι πρώτες μορφές δημόσιου συγκοινωνιακό δικτύου.

Αρχικά, τα τρένα με τις ατμομηχανές ήταν πολύ ακριβά, οπότε τα χρησιμοποιούσαν μόνο οι πολύ πλούσιοι. Επίσης, επειδή έπιαναν ταχύτητα μετά από αρκετή ώρα, οι σταθμοί, και κατ' επέκταση τα νέα προάστια που δημιουργήθηκαν, ήταν αρκετά μακριά από το κέντρο της πόλης. Το τραμ, στη συνέχεια, δημιούργησε επίσης νέα προάστια κατά το μήκος των γραμμών του, τα οποία αποικίστηκαν κυρίως από μέλη της ανώτερης μεσαίας τάξης, καθώς ήταν φθηνότερο από το τρένο. Η γενιά του '50, περίοδος κατά την οποία οι μισές οικογένειες στις ΗΠΑ διέθεταν αυτοκίνητο και τα δάνεια προς τους βετεράνους του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έρρεαν άφθονα, επέλεξε να αγοράσει σπίτι στις περιοχές μεταξύ αυτών των προαστίων, οι οποίες ήταν φθηνές καθώς βρίσκονταν μακριά από σταθμούς των δημόσιων συγκοινωνιών, και να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο για τη μετακίνηση προς και από τη δουλειά.

Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη; Facebook Twitter
Γύρω από το ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένο κέντρο της Νέας Υόρκης απλώνονται αραιοκατοικημένα προάστια, με λίγες, μικρές πολυκατοικίες και πολλές μονοκατοικίες.

Αν προσθέσουμε στα παραπάνω την αύξηση της εγκληματικότητας στα αστικά κέντρα την περίοδο 1970-1990 και την επακόλουθη τάση φυγής προς τα πιο ασφαλή προάστια, εξηγείται για ποιον λόγο οι αμερικανικές πόλεις είναι τόσο μεγάλες σε έκταση. Αντίθετα, οι Ευρωπαίοι δεν φοβούνται να μένουν στο κέντρο των πόλεών τους και λόγω των υψηλότερων τιμών στη βενζίνη επιδιώκουν να είναι κοντά στη δουλειά τους, που κατά κανόνα βρίσκεται κυρίως στο κέντρο των πόλεων.

Urban Culture
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Newsroom / Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Τρώγλες προς ενοικίαση, παλάτια στο Airbnb. Ποιοι είναι οι λόγοι που το κόστος στέγασης στην Αθήνα έχει ξεφύγει; Γιατί η Αθήνα είναι πλέον μια υπερβολικά ακριβή πόλη για να ζήσεις; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με την Ντίνα Καράτζιου και τον Θοδωρή Αντωνόπουλο τις αιτίες και τις λύσεις της στεγαστικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
ΨΚΜ: Επαναπροσδιορίζοντας το «ψιλικατζίδικο» στο Μετς

Radio Lifo / ΨΚΜ: Επαναπροσδιορίζοντας το «ψιλικατζίδικο» στο Μετς

Δεν είναι ΚΨΜ. Είναι το ΨΚΜ και είναι ένα μικρό μαγαζάκι στη Μάρκου Μουσούρου, ακριβώς δίπλα από το Odeon. Ένα μέτα-ψιλικατζίδικο που άνοιξαν πριν από τρία περίπου χρόνια με πολλή αγάπη και μεράκι ένα ζευγάρι που μεγάλωσε στο Μετς. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Μαρία Πολυξά και τον Δημήτρη Φάντη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Αυστραλή breakdancer απασχολεί ακόμη το διαδίκτυο με το «μηδέν» και τη χορογραφία της

Διεθνή / Η Αυστραλή breakdancer απασχολεί ακόμη το διαδίκτυο με το «μηδέν» και τη χορογραφία της

Κανένας αθλητής που έχει εκπροσωπήσει τη χώρα του στους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με αυτόν τον τρόπο, αναφέρει η Ολυμπιακή Επιτροπή της Αυστραλίας
LIFO NEWSROOM
Η αθέατη πλευρά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Ρεπορτάζ / Η αθέατη πλευρά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Πώς μοιάζει η καθημερινότητα στον πύργο ελέγχου; Τι συμβαίνει όταν υπάρχει ένα σκουπίδι στον διάδρομο; Ποιοι κουβαλάνε στα ταξίδια τους τις περισσότερες και μεγαλύτερες αποσκευές ανά άτομο; H LiFO εξασφάλισε πρόσβαση σε μέρη όπου δεν επιτρέπεται η είσοδος σε επιβάτες και επισκέπτες του αεροδρομίου.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Πέντε youtubers σε ένα σπίτι που δεν κοιμάται ποτέ

Urban Culture / Πέντε youtubers σε ένα σπίτι που δεν κοιμάται ποτέ

Ο Hacky (Φώτης Γιορδαμνής), ο Gianuba (Γιάννης Θεοτοκάς), o GemiFrap (Κωνσταντίνος Γκεμιτζής), o Dorii (Γιάννης Μαγκνταλάσωβ) και ο Gunzar (Κρις Ελέζι) ζουν και δημιουργούν περιεχόμενο σε ένα μεγάλο σπίτι με πισίνα στα νότια.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Οι κάθετοι κήποι της Αθήνας

ADM 2024: The New Vision / Οι εντυπωσιακοί κάθετοι κήποι της Αθήνας

Ο αρχιτέκτονας μηχανικός Άρης Γιαννόπουλος του αρχιτεκτονικού γραφείου WOA εξηγεί γιατί οι πράσινοι κήποι, πέρα από την καλαισθησία που προσφέρουν, είναι σημαντικοί για τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος στην πόλη και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
Δεν θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η πυκνότητα του πληθυσμού. Ίσως να είναι για τους αθηναίους. Για τους υπόλοιπους το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η δυσανάναλογη σχέση μεταξύ του πληθυσμού της πρωτεύουσας και του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Μιλάμε για το 50% τουλάχιστον.Η Νέα Υόρκη είναι το 5-7% της Αμερικής, ενώ η γειτονική Ρώμη ούτε το 5%.Αντίστοιχα πολλαπλάσια είναι η οικονομική δύναμη της Αθήνας όπου συγκεντρώνει περίπου το 80%-90% του εθνικού πλούτου. Στην ουσία δεν υπάρχουν άλλα ανάλογα οικονομικά κέντρα στην Ελλάδα, επομένως γιατί να γίνουν αεροδρόμια, δρόμοι, λιμάνια, σταθμοί τρένων κλπ;Αρκεί να ταξιδέψει κανείς από Βουδαπέστη, Βιέννη, ή από Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη, για να μην πω από Ρώμη Μιλάνο-Τορίνο. Για να δει κανείς τι σημαίνιε περιφερειακή ανάπτυξη.Ένα μεγάλο μέρος βέβαια αυτού του πλούτου, οφείλεται στις κρατικές παροχές (περίπου 500.000 δημόσιοι υπάλληλοι + τα προστατευόμενα μέλη) και στα λεφτά που αρμέγουν οι τεράστιοι δήμοι.Δυστυχώς όσο υπάρχει αυτή η αναλογία πληθυσμού και πλούτου μην περιμένετε βελτίωση στη χώρα.Μόνο παρακμιακές καταστάσεις με την επαρχία να αργοσβήνει από την έλλειψη πόρων και τον φτωχό κόσμο να κάνει ουρές στα συσσίτια στην Αθήνα.
Δεν με παραξενεύει η Αθήνα γιατί ως Ελλάδα είναι 'άλλος πλανήτης' και σε πολλά πράγματα που συμβαίνουν στην χώρα μας η επιστήμη έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά.Με παραξενεύει το Παρίσι... Μία πόλη με ένα από τα πιο παλιά δίκτυα μετρό και δημόσιων συγκοινωνιών είναι τόσο πυκνοκατοικημένο. Οι Παριζιάνοι από δεκαετίες πριν θα μπορούσαν να μένουν χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο, κυρίως σε προάστια, και να κατεβαίνουν στο κέντρο με τα δημόσια μέσα μεταφοράς.Προφανώς τους αρέσει το κέντρο για λόγους πρεστίζ, ή είναι λόγω κάποιας δικιάς τους κουλτούρας, δεν μπορώ να το εξηγήσω αλλιώς.
Καλά δεν υπάρχει και κάτι για να παραξενευτείς στην Αθήνα. Το σύστημα της Αντιπαροχής τα έκανε όλα. Έπειτα για να μην αποτραπεί ο κόσμος και οι εταιρίες απ το να χτίσουν κτήρια το κράτος δεν έθεσε όρια βάζοντας πχ την Πολεοδομία να θέτει κάποιες συγκεκριμένες αποστάσεις να υπάρχουν μεταξύ των κτηρίων, ειδικότερα παλιά. Στα νεότερα Σχέδια τουλάχιστον σε άλλες πόλεις όπως Ιωάννινα (αλλά και Αθήνα) εκτός κέντρου,που χτίστηκε το 60 και 70 κυρίως, βλέπεις ναναι πιο αραιά, μεγαλύτεροι χώροι, δρόμοι, πεζοδρόμια, πράσινο κτλπ. Και μην τα βάζουμε με τον κόσμο που απλά άρπαξε την ευκαιρία για ναχει ένα δικό του σπίτι ιδιόκτητο δίχως ενοίκιο (και κάποιοι και κανα 2 επιπλέον ώστε να τα νοικιάζουν). Και εγώ θα το έκανα. Και μην μου πει κανείς περί ΕΝΦΙΑ και έτσι δεν αξίζει πια. Τα κόστη των ενοικίων είναιπολύ πιο υψηλά ειδικά για οικογένεια που πχ δεν βολευεται σε μία φτηνή καλή γκαρσονιέρα - είναι σαν μία μόνιμη δόση δανείου χωρίς τέλος! Απλά όπως λέει και στο άρθρο οι Ευρωπαίοι δεν φοβούνται ναναι στα Κέντρα τους ενώ προυπήρχαν και συγκοινωνίες από παλιά (αφορά και Παρίσι και Αθήνα) και για μας ειδικά απλά υπήρξε και το ιδιαίτερο καθεστώς ώστε να εξυπηρετηθούν οι εργολάβοι κυρίως (αλλά και πολίτες, σου ελεγε η Κυβέρνηση να παρουν και αυτοί ένα σπίτι έτσι, δεν ήταν κακή πρόθεση, απλά έγινε βιαστικά, δεν τέθηκαν όρια).