Το Μουσείο της Ακρόπολης τιμά τον Αδριανό, τον καλό αυτοκράτορα που αγάπησε την Αθήνα

Το Μουσείο της Ακρόπολης τιμά τον Αδριανό, τον καλό αυτοκράτορα που αγάπησε την Αθήνα Facebook Twitter
Ο Αδριανός ήταν ο τρίτος από τους «πέντε καλούς αυτοκράτορες» της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ενώ επεδίωξε και κατάφερε να συνδέσει τον ελληνικό πολιτισμό με τον ρωμαϊκό.
0

Ένα πορτραίτο του αυτοκράτορα Αδριανού, που βρέθηκε στη λεωφόρο Συγγρού και ανήκει στη συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, παρουσιάζεται μέχρι τις 31 Μαρτίου στο ισόγειο του Μουσείου της Ακρόπολης, με αφορμή τη συμπλήρωση 1900 χρόνων από την άνοδό του στον θρόνο. Παράλληλα, στο μουσείο θα προβάλλεται ένα βίντεο, στο οποίο αναδεικνύεται το τεράστιο οικοδομικό πρόγραμμα του αυτοκράτορα για την Αθήνα του 2ου αιώνα μ.Χ. Ποιος είναι, όμως, ο Ρωμαίος αυτοκράτορας που το έργο του σηματοδότησε την αναγέννηση των ελληνικών γραμμάτων και επιστημών στα χρόνια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και που, σύμφωνα με τον Παυσανία, οι Αθηναίοι τοποθέτησαν άγαλμά του στον Παρθενώνα για να τον τιμήσουν;

Ο Αδριανός ήταν ο τρίτος από τους «πέντε καλούς αυτοκράτορες» της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ενώ επεδίωξε και κατάφερε να συνδέσει τον ελληνικό πολιτισμό με τον ρωμαϊκό. Γεννήθηκε στις 24 Ιανουαρίου 76 στη Ρώμη -σύμφωνα με τον ίδιο- και ήταν εξάδελφος του Τραϊανού. Έχασε τον πατέρα του σε ηλικία 10 ετών και τον πήρε υπό την κηδεμονία του ο Τραϊανός, ο οποίος αργότερα έγινε αυτοκράτορας. Χάρη σε αυτόν, ο Αδριανός έλαβε ανώτερη μόρφωση και ήρθε σε επαφή με την ελληνική λογοτεχνία και φιλοσοφία –του δόθηκε μάλιστα το προσωνύμιο Graeculus (Μικρός Έλληνας). Επί αυτοκρατορίας Δομιτιανού πολέμησε με τον ρωμαϊκό στρατό, ενώ παντρεύτηκε την Βιβία Σαβίνα, χωρίς όμως ποτέ να αποκτήσουν παιδιά. Ο Αδριανός επί Τραϊανού απέκτησε σημαντικά αξιώματα και διετέλεσε κυβερνήτης της Συρίας. Μετά το θάνατό του έγινε αυτοκράτορας, σε ηλικία 41 ετών, έχοντας την υποστήριξη της Συγκλήτου, του στρατού, και ιδίως της Πλωτίνας, συζύγου του Τραϊανού, η οποία λέγεται ότι πλαστογράφησε το έγγραφο της υιοθεσίας που παρουσιάστηκε στη Σύγκλητο, ώστε να την πείσει ότι ο διάδοχος του θρόνου είχε την υποστήριξη του νεκρού αυτοκράτορα. Παρά τις θεωρίες συνομωσίας, ο νέος αυτοκράτορας έγινε αμέσως αγαπητός στο λαό του, καθώς το πρώτο μέτρο που πήρε ήταν η διαγραφή των καθυστερούμενων φόρων. Πιστεύοντας ότι «Ο ηγεμών είναι για τον λαό και όχι ο λαός για τον ηγεμόνα» έκανε σημαντικές διοικητικές μεταρρυθμίσεις, περιόρισε τη δουλεία και απαγόρευσε τα βασανιστήρια. Η βασιλεία του συνδέθηκε με μία μακροχρόνια περίοδο ειρήνης, κατέστειλε, ωστόσο, την εξέγερση των Εβραίων, απαγορεύοντάς τους στη συνέχεια να επισκέπτονται την Ιερουσαλήμ, την οποία και μετονόμασε σε Αιλία Καπιτωλίνα.

Ο ουμανιστής αυτοκράτορας που αγαπούσε τη φιλοσοφία αγιοποιήθηκε το 139 από τον Αντονίνο. Η μορφή του, όπως αυτή σώζεται στο πορτραίτο που παρουσιάζεται στο Μουσείο της Ακρόπολης, δείχνει με σαφήνεια τη διαφορά του από τους προκατόχους του, καθώς είναι ο πρώτος αυτοκράτορας που απεικονίζεται με γενειάδα φιλοσόφου

Αντί για πολέμους, ο Αδριανός προτιμούσε να πραγματοποιεί έργα υποδομής, πιστεύοντας ότι έτσι θωρακίζεται η αυτοκρατορία, με αποτέλεσμα να συμβάλλει σημαντικά στην εξέλιξη της αρχιτεκτονικής. Δημιούργησε έργα αντάξια του ονόματός του, ανάμεσά τους το «τείχος του Αδριανού» στην Αγγλία, τα τείχη του Δούναβη και του Ρήνου, το Πάνθεον στη Ρώμη, το οποίο ολοκλήρωσε, αλλά και η βίλλα του στο σημερινό Τίβολι. Για 13 χρόνια έλειπε από τη Ρώμη και ταξίδευε επιβλέποντας τα μεγάλα δημόσια έργα που είχε δώσει εντολή να πραγματοποιηθούν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της αχανούς αυτοκρατορίας. Σε ένα από αυτά τα ταξίδια γνώρισε στη Νικομήδεια της Μικράς Ασίας τον νεαρότατο Αντίνοο και τον ερωτεύτηκε βαθιά. Εκείνος τον ακολουθούσε έκτοτε στα ταξίδια του, το 130 όμως πνίγηκε κολυμπώντας στο Νείλο, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Αν και ο Αδριανός ισχυρίστηκε ότι ήταν ατύχημα, ακούστηκε ότι οι μάγοι που τον συμβούλευαν του είχαν πει πως μόνο με τη θυσία ενός αφοσιωμένου συντρόφου θα γλύτωνε το θάνατο – τίποτα όμως δεν επιβεβαιώθηκε. Η απώλεια για τον αυτοκράτορα ήταν τεράστια. Έδωσε εντολή να θεοποιηθεί ο Αντίνοος και να αναγερθούν ναοί προς τιμήν του, έκοψε μετάλλια που είχαν τη μορφή του και στα ερείπια της Μπέσα, όπου πέθανε ο νέος, ίδρυσε την Αντινοόπολη ή Αντινόη, τη μοναδική ρωμαϊκή πόλη στην Αίγυπτο.

Το Μουσείο της Ακρόπολης τιμά τον Αδριανό, τον καλό αυτοκράτορα που αγάπησε την Αθήνα Facebook Twitter
H Πύλη του Αδριανού

Ο Αδριανός, ως λάτρης του ελληνικού πολιτισμού, φτάνει για πρώτη φορά στην Αθήνα το 124 με σκοπό να πάρει μέρος στα Ελευσίνια Μυστήρια και επανέρχεται το 128. Για να διευκολύνει την πορεία της Ιερής Πομπής προς το ιερό κατασκευάζει μνημειακή γέφυρα στον Ελευσινιακό Κηφισό, η οποία είναι από τις ελάχιστες αρχαίες γέφυρες που σώζονται μέχρι σήμερα. Γίνεται Αθηναίος Πολίτης και δημιουργείται μια νέα φυλή που παίρνει το όνομά του. «Προικίζει» την Αθήνα με μια σειρά από σημαντικά μνημεία και έργα: αποπερατώνει τον διπλάσιο σε μέγεθος από τον Παρθενώνα Ναό του Ολυμπίου Διός τον οποίο είχε θεμελιώσει ο Πεισίστρατος εξακόσια χρόνια πριν, φτιάχνει την επονομαζόμενη Πύλη του Αδριανού που έδειχνε το όριο ανάμεσα στην παλιά Αθήνα (την πόλη του Θησέα) και στη νέα πόλη (την πόλη του Αδριανού), αλλά και το Πάνθεον, που ταυτίστηκε με τα εντυπωσιακά ερείπια ενός τρίκλιτου ναού στην οδό Αδριανού στην Πλάκα. Στην καρδιά της Αθήνας ανάμεσα στη Αγορά και την Ακρόπολη, ο Αδριανός χτίζει την εξαιρετική του Βιβλιοθήκη, ένα συγκρότημα που περιελάμβανε, εκτός από το τριώροφο βιβλιοστάσιο, αναγνωστήρια, χώρους διδασκαλίας, στοές για φιλοσοφικούς περιπάτους, κήπους και μια τεχνητή λιμνούλα. Στόχος του ήταν να αποκτήσει η αρχαία Αθήνα ένα χώρο πανεπιστημιακών σπουδών εφάμιλλο της φήμης που είχε στα Γράμματα και τις Επιστήμες. Το σημαντικότερο έργο του ρωμαίου αυτοκράτορα στην Αθήνα δε μπορεί να είναι άλλο από το Αδριάνειο Υδραγωγείο, το οποίο μετέφερε στη δεξαμενή που σώζεται στο Λυκαβηττό άφθονο νερό από τις πηγές της Πάρνηθας και χρησιμοποιήθηκε μέχρι τη δεκαετία του 1930. Η αναμνηστική επιγραφή που χαράχτηκε στο επιστύλιο της πρόσοψης της δεξαμενής βρίσκεται σήμερα στον Εθνικό Κήπο και μπορεί κανείς να διακρίνει στα λατινικά τη φράση: «Αυτοκράτωρ Καίσαρ Αίλιος Αδριανός Αντωνίνος Αύγουστος, ευσεβής ύπατος, υδραγωγείον εν Αθήναις αρξάμενον υπό του θείου πατρός, επέρανεν και αφιέρωσεν». Ο Αδριανός προσπάθησε να ενώσει όλες τις ελληνικές πόλεις και τις κάλεσε να μετάσχουν σ’ ένα μόνιμο «Συνέδριον των Πανελλήνων» με έδρα το Ναό του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα. Μπορεί να μην τα κατάφερε, ο ίδιος, ωστόσο, λατρεύτηκε ως Πανελλήνιος.

Επιστρέφει στη Ρώμη το 134 και αποσύρεται στην πολυτελή του έπαυλη, γιατί αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας που έχουν αντίκτυπο και στη συμπεριφορά του. Καθώς δεν έχει αποκτήσει παιδιά, υιοθετεί και χρίζει διάδοχό του τον Αντονίνο τον Ευσεβή. Πεθαίνει σε ηλικία 62 ετών στις 10 Ιουλίου 138, ενώ έχει επιχειρήσει να αυτοκτονήσει επανειλημμένως, υποφέροντας από την παρατεταμένη του ασθένεια. Ο ουμανιστής αυτοκράτορας που αγαπούσε τη φιλοσοφία αγιοποιήθηκε το 139 από τον Αντονίνο. Η μορφή του, όπως αυτή σώζεται στο πορτραίτο που παρουσιάζεται στο Μουσείο της Ακρόπολης, δείχνει με σαφήνεια τη διαφορά του από τους προκατόχους του, καθώς είναι ο πρώτος αυτοκράτορας που απεικονίζεται με γενειάδα φιλοσόφου. Οι διάδοχοί του, για πάνω από ενάμιση αιώνα, θα ακολουθήσουν το παράδειγμά του. Ο Αδριανός έγραψε ποιήματα στα ελληνικά και τα λατινικά, καθώς και μία σύντομη αυτοβιογραφία που δε σώζεται. Του αποδίδονται τέσσερα επιγράμματα της Παλατινής Ανθολογίας, ενώ σύμφωνα με τη βιογραφία του, Historia Augusta, λίγο πριν το θάνατό του ο αυτοκράτορας έγραψε το ακόλουθο ποίημα:

Animula, vagula, blandula
Hospes comesque corporis
Quae nunc abibis in loca
Pallidula, rigida, nudula,
Nec, ut soles, dabis iocos...

P. Aelius Hadrianus Imp.


Μικρή ψυχή, περιπλανώμενη και γητεύτρα
Φιλοξενούμενη και σύντροφε του σώματος
Που σύντομα θα αναχωρήσεις για τόπους
Σκοτεινούς, παγωμένους και ομιχλώδεις
Ένα τέλος σε όλα σου τα αστεία...

 

Το Μουσείο της Ακρόπολης τιμά τον Αδριανό, τον καλό αυτοκράτορα που αγάπησε την Αθήνα Facebook Twitter
Ο Αδριανός αποπεράτωσε τον διπλάσιο σε μέγεθος από τον Παρθενώνα Ναό του Ολυμπίου Διός

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ