Ένα μεγάλο πείραμα της Google και ένα μεγάλο βήμα στον αγώνα της ψηφιακής αντιτρομοκρατίας ξεκίνησε την Παρασκευή. Ο μεγάλος διαδικτυακός κολοσσός συνεργάστηκε με τη δική του in-house ομάδα Jigsaw, σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσει όποια προπαγάνδα πιθανόν σχετίζεται με τον ISIS στο YouTube. Έτσι θα προσπαθήσει να αλλάξει «μυαλά» σε όσους χρήστες – μέλη των υπηρεσιών της έχει πιθανόν προσεγγίσει ο ISIS και μέσω του ΥouTube, θα τους ανακατευθύνει σε βίντεο που αποδομούν τα επιχειρήματά της τρομοκατικής του δράσης. Παράλληλα, σχεδιάζει να απομονώσει σταδιακά τα κανάλια του Ισλαμικού Κράτους έτσι ώστε να μην κερδίζουν από τις προβολές και τα εργαλεία διείσδυσης της αμερικανικής εταιρείας. Το έργο αυτό ονομάζεται «Μέθοδος Ανακατεύθυνσης» (The Redirect Method).
Όπως εξηγεί η ιστοσελίδα του πρότζεκτ αυτού, «Η Μέθοδος Ανακατεύθυνσης θα χρησιμοποιεί τα εργαλεία του AdWorlds για να προωθεί το κοινό σε επιμελημένα από το YouTube βίντεο τα οποία αντιτάσσονται της ριζοσπαστικοποίησης στο διαδίκτυο. Θα επικεντρώνεται ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι του κοινού του ISIS, το οποίο φαίνεται να είναι πιο ευαίσθητο στα μηνύματα του Ισλαμικού Κράτους, και θα το κατευθύνει σε άλλα βίντεο μέσα στο ΥouTube τα οποία θα απομυθοποιούν το σύστημα στρατολόγησής του. Αυτή η μέθοδος αναπτύχθηκε μέσα από συνεντεύξεις αποστατών του ISIS και θα εξελιχθεί σε ένα νέο μέσο για να καταπολεμηθεί οποιαδήποτε σύνδεση σε σημεία στρατολόγησης ή συζήτησης με μέλη του Ισλαμικού Κράτους».
Η Google δεσμεύεται να αξιοποιήσει την πλέον προηγμένη τεχνολογία εκμάθησης των μηχανών (Μachine Learning), έναν κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να αναγνωρίζονται αυτόματα βίντεο με εξτρεμιστικό ή τρομοκρατικό περιεχόμενο.
Η "Μέθοδος Ανακατεύθυνσης" ξεκίνησε με ένα πιλοτικό πρόγραμμα οκτώ εβδομάδων στο οποίο συγκεντρώθηκαν 320.000 θεατές που εξέτασαν πληροφορίες σχετικά με το τι ζητάει ο ISIS από τα νέα μέλη του και μελέτησαν τι είδους υλικό μπορεί να φανεί χρήσιμο στον αγώνα της αντι-προπαγάνδας. Για παράδειγμα, ντοκιμαντέρ ή δημοσιογραφικά ρεπορτάζ σε απλούς πολίτες αποδείχθηκαν συχνά αποτελεσματικότερα για την αντιμετώπιση της προπαγάνδας υπέρ του ISIS, καθώς και βίντεο που περιελάμβαναν θρησκευτικές συζητήσεις με λιποτάκτες του Ισλαμικού Κράτους.
Το YouTube ανακοίνωσε επίσημα τα τέσσερα μέτρα που θα εφαρμόσει:
• Η Google δεσμεύεται να αξιοποιήσει την πλέον προηγμένη τεχνολογία εκμάθησης των μηχανών (Μachine Learning), έναν κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να αναγνωρίζονται αυτόματα βίντεο με εξτρεμιστικό ή τρομοκρατικό περιεχόμενο.
• Επειδή όμως η τεχνολογία δεν μπορεί να λειτουργήσει σαν ασημένια σφαίρα, περισσότεροι άνθρωποι θα εμπλακούν στην εξέταση και τον χαρακτηρισμό βίντεο ως ανεπιθύμητων, των οποίων είναι δύσκολο να αναγνωρίσουν οι μηχανές το εξτρεμιστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενό τους. Η Google διευρύνει το πρόγραμμα "Τrusted Flagger" του YouTube, με επιχορηγήσεις σε μη κυβερνητικούς οργανισμούς με αντικείμενο την καταπολέμηση της βίας, του ρατσισμού και της τρομοκρατίας -ήδη στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν 63 ΜΚΟ και σε αυτές θα προστεθούν 50 MKO ακόμη.
• Το τρίτο, ιδιαίτερα ενδιαφέρον μέτρο που λαμβάνει η Google είναι ουσιαστικά ο αποκλεισμός των βίντεο ανάλογου περιεχομένου έτσι ώστε να μην χρηματοδοτούνται οι δημιουργοί τους από τις προβολές διαφημίσεων. Βίντεο που δεν απαγορεύονται ρητά, ως απόδειξη της ελευθερίας του λόγου, θα προβάλλονται με ειδική σήμανση-προειδοποίηση, δεν θα αποφέρουν χρήματα από την προβολή διαφημίσεων, δεν θα συνιστώνται στους χρήστες (π.χ. ως «Προτεινόμενα για σας») και δεν θα μπορούν να δεχτούν σχόλια ή επιβράβευση από όσους τα παρακολουθούν. Αυτομάτως, αυτό σημαίνει ότι η διάχυσή τους θα μειωθεί και θα γίνεται ολοένα πιο δύσκολο να εντοπιστούν.
• Το τέταρτο και εξίσου ενδιαφέρον με το τρίτο, μέτρο, είναι η επιχείρηση αναμόρφωσης όσων παρακολουθούν τα επίμαχα βίντεο. Για τους χρήστες στην Ευρώπη που θεωρείται ότι επιχειρείται η στρατολόγησή τους, η πλατφόρμα θα τους παραπέμπει σε βίντεο που επιχειρούν να αποδομήσουν όλα τα επιχειρήματα του Ισλαμικού Κράτους. Συνεργάτης είναι η ομάδα Jigsaw η οποία έχει αναπτύξει τη "Mέθοδο Ανακατεύθυνσης". Επί της ουσίας, η μέθοδος αυτή χρησιμοποιηθεί τον ίδιο αλγόριθμο που έχει αναπτύξει η Google για να βρίσκει τους πιο πιθανούς αγοραστές ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Έτσι, μέσω αυτής της στοχευμένης διαδικτυακής διαφήμισης θα προσεγγίζονται δυνητικά υποψήφιοι για στρατολόγηση στον ISIS, οι οποίοι θα ανακατευθύνονται σε βίντεο κατά της τρομοκρατίας ούτως ώστε να αλλάξουν γνώμη πριν την ριζοσπαστικοποίησή τους.