Συνήγορος του Πολίτη: Ελλιπές αλλά θετικό το νομοσχέδιο για τις ταυτότητες

Συνήγορος του Πολίτη: Ελλιπές αλλά θετικό το νομοσχέδιο για τις ταυτότητες Facebook Twitter
3

Θετικό βήμα, καταρχάς, χαρακτηρίζει ο Συνήγορος του Πολίτη το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης «Νομική Αναγνώριση της Ταυτότητας Φύλου», το οποίο κατατέθηκε πρόσφατα και θα συζητηθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή.

Μολονότι οι διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου «δεν ανταποκρίνονται πλήρως στο σύνολο των συναφών συστάσεων και ιδίως, στην ανάγκη για γρήγορες, διαφανείς, και εύκολα προσβάσιμες διαδικασίες (όπως θα ήταν μια αμιγώς διοικητική διαδικασία), επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στο υφιστάμενο πλαίσιο και θέτουν τις βάσεις περαιτέρω βελτιώσεων στο μέλλον» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της ανεξάρτητης Αρχής.

 Από τη διερεύνηση σειράς υποθέσεων, οι οποίες κατατέθηκαν από διεμφυλικά (τρανς) άτομα στην ανεξάρτητη Αρχή τα τελευταία χρόνια, σε κεντρικό πρόβλημα αναδεικνύεται η αναντιστοιχία που εμφανίζουν τα στοιχεία της αστυνομικής ταυτότητας ή άλλου εγγράφου ταυτοποίησης, με την ταυτότητα φύλου του ατόμου.

Εξαιτίας αυτής της αναντιστοιχίας, δημιουργούνται προσκόμματα στην απόλαυση θεμελιωδών δικαιωμάτων τους, προσθέτει η Αρχή, όπως σε συναλλαγές με την εφορία, την αστυνομία, τα ταχυδρομεία, τις τράπεζες κλπ. Επιπλέον, κατά τη διαδικασία ταυτοποίησης, εκτός από την επαναλαμβανόμενη ανάγκη παροχής εξηγήσεων, πολύ συχνά τα διεμφυλικά άτομα έρχονται αντιμέτωπα με κακόβουλα και επιθετικά σχόλια, που προσβάλλουν την προσωπικότητά τους.

+ Συζήτηση με τον Γιώργο Κουνάνη και την Αγγελική Σουγλέ για το επικείμενο νομοσχέδιο για τη Νομική Αναγνώριση Ταυτότητας Φύλου.

Ο Συνήγορος του Πολίτη για την αντιμετώπιση των ανωτέρων προβλημάτων έχει επισημάνει την ανάγκη θέσπισης γρήγορων, διάφανων και εύκολα προσβάσιμων διαδικασιών αλλαγής των στοιχείων αστυνομικής ταυτότητας και λοιπών εγγράφων ταυτοποίησης των διεμφυλικών ατόμων, με βάση την αρχή του αυτοπροσδιορισμού και χωρίς ιατρικές ή άλλες προϋποθέσεις. Η νομοθετική αυτή αλλαγή κατέστη, άλλωστε, επιτακτική μετά την πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) στην υπόθεση «A.P., Garçon και Nicot κατά Γαλλίας», με την οποία το δικαστήριο έκρινε ότι η απαίτηση χειρουργικών επεμβάσεων, που πολύ συχνά οδηγούν στη στείρωση, προκειμένου να αναγνωρισθεί νομικά η ταυτότητα φύλου, παραβιάζει διατάξεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το εν λόγω νομοσχέδιο, ο Συνήγορος απευθύνθηκε στον υπουργό Δικαιοσύνης επισημαίνοντας όλα τα παραπάνω. Επιπλέον, τόνισε την ανάγκη να επανεκτιμηθεί η διάταξη με την οποία εισάγεται αποκλεισμός των ανήλικων κάτω των 17 ετών από τη διαδικασία ληξιαρχικής διόρθωσης του φύλου τους, δυνατότητα που διαθέτουν ακόμη και με το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς.

Εν κατακλείδι, ο Συνήγορος του Πολίτη εκτιμά, ότι η αξιοποίηση των δεδομένων της υπόθεσης του ΕΔΔΑ, που προαναφέρθηκε, σε συνδυασμό με τις συστάσεις που αποτυπώνονται στο ψήφισμα 2048/2015 του Συμβουλίου της Ευρώπης, διαμορφώνουν το σύγχρονο πλαίσιο δικαιωματικών αντιλήψεων, εντός του οποίου οφείλει να εντάσσεται το εκάστοτε εθνικό πλαίσιο προστασίας των συγκεκριμένων προσώπων.

Ελλάδα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμαλιάδα: Αποστάσεις από την Ειρήνη Μουρτζούκου κρατά η δικηγόρος της- Σκέφτεται να παραιτηθεί

Ελλάδα / Αμαλιάδα: Αποστάσεις από την Ειρήνη Μουρτζούκου κρατά η δικηγόρος της- Σκέφτεται να παραιτηθεί

Η ποινικολόγος δεν δίστασε να χαρακτηρίσει την Ειρήνη Μουρτζούκου ως «προβληματική προσωπικότητα», σημειώνοντας ότι αυτό ισχύει και για ορισμένα άτομα που έχουν μιλήσει δημόσια για την υπόθεση
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
με βάση την αρχή του αυτοπροσδιορισμού και χωρίς ιατρικές ή άλλες προϋποθέσεις. Πηγή: www.lifo.grΜε προκόμηση ιατρικης αναγνωρισης ότι υπήρξε αλλαγη φύλου θα πρεπει γρηγορα και απαιδευτα να αλλάζει και το φύλο στην ταυτότητα (και τα υπολοιπα αρχεια),ως πολίτης θα στηρίξω αυτους που είναι υπερ.Το με μονο διαθεση αυτοπροσδιορισμου όχι. Το φύλο στο κρατος είναι αυστηρα (ή θα πρεπει να είναι) το βιολογικο, το κοινωνικο φύλο είναι αποτελεσμα των εμφυλων κοινωνικων μοντελων και είναι κατι που πρεπει να απαληφθει ως νοοτροπία και όχι να εμπλουτιστει,, διαφορετικα θα δουμε καταχρηση της "αλλαγης" φύλου απο μη trans ανθρώπους στις πλατες των τελευταίων για λογους που δεν εχουν καμια σχεση με τις δυσκολίες μεταξυ κρατους/τρανς. Με την νομοθετικη αναγνώριση δίνεται στους τρανς το δικαίωμα να ΑΠΑΙΤΟΥΝ να τους αντιμετωπίζουμε με το βιολογικο τους φύλο μετα την αλλαγη, μια τετοια ΑΠΑΙΤΗΣΗ να με συμπαθατε δεν την αναγνωρίζω σε ανθρώπους που αλλαζουν κατα βουληση σε αυλο και όχι μορφολογικο επιπεδο και μαλιστα όπως θελουν και όσο συχνα θελουν. Μιλάω για απαίτηση δίοτι μετα την αλλαγη φύλου και μορφολογικα και γραφειοκρατικα πλεον οι υπολοιποι είμαστε (πολυ ορθως) υποχρεωμενοι να αναφερώμαστε στο μετα την αλλαγη φύλο.Πρεπει δηλαδη λίγο να ξεχωρήσουμε αυτους που ιατρικα και αποδεδηγμενα γεννηθηκαν με την αναγκη να αλλαξουν ιατρικως το βιολογικο φύλο που γεννηθηκαν με αυτους που για χιλιους δυο λογους μπορει να μην θελουν να αγνωρίζονται ως το βιολογικο φύλο σε κοινωνικο επιπεδο (χωρις όμως να παρεμβουν σε αυτο μορφολογικα αλλα μονο αισθητικα, π.χ. ρουχισμος) για λογους κοινωνικου χρωματισμου των δύο φύλων (κοινωνικη ισχύης επι των βιολογικων φύλων που απορέει απο τις σεξιστικες νορμες). Αυτα είναι δύο τελείως διαφορετικα προβληματα με δύο τελειως διαφορετικες λυσεις, το ένα χρίζει βιολογικη αλλαγη φύλου και το άλλο κοινωνικο αποχρωματισμο των δύο φύλων, το να τα αντιμετωπίζουμε ως ίδια είναι λαθος.Η κοινωνικη αλληλεγγύη στους trans δεν είναι και αυτοματα και κοινωνική αλληλεγγύη σε όσους "ομοιάζουν" με τους πρώτους.Γιατί μπαίνω στον κοπο για αυτη την διαφωνία; Οι δυκλειδες ασφαλείας προστατευουν αυτους/ες που χρίζουν την εν λογο νομοθετικη αναγνώριση και κατ' επεκταση τις απαιτησεις αυτων προς τους υπολοιπους, και λειτουργεί προστατευτικα προς τους τρανς συναθρώπους μας.Προσωπικα αρχιζω σιγα σιγα να είμαι πιο επιφυλακτικος ακομα και στην παγια θεση μου: ότι η αλλαγη φύλου πρεπει να καλυπτεται απο είτε ασφαλιστικους φορεις, έιτε απο το δημόσιο (σε περίπτωση μη ασφαλιστικου οργανισμου) ως εκ γεννετης σοβαρη ιατρικη κατασταση. Γιατι λεω πλεον είμαι επιφυλακτικος; γιατί αυτην την τοποθετηση μου σε καμία περίπτωση δεν την επεκτήνω σε κανεναν αλλον πλην αυτους/ες που η Ιατρικη Επιστημη αναγνωρίζει ως ανθρώπους που ΠΡΕΠΕΙ να αλλαξουν βιολογικο φύλο και βλέπω μια ταση μαζί με τους τρανς να τρυπώνουν και ανθρωποι που δεν είναι τρανς ζητώντας ίδια αντιμετώπιση με τους τρανς. Εδω να πω πως ο αυτοπροσδιορισμος είναι δικαίωμα αλλα δεν μπορει το εν λογο δικαίωμα να γίνει απαιτηση προς τρίτους, ιδίως όταν τροποποιήται τόσο ευκολα όσο "τωρα είμαι γυναίκα, τωρα είμαι αντρας, τωρα δεν είμαι τίποτα απο τα δύο", για τους τρανς το προβλημα δεν είναι θεμα " κοινωνικου αυτοπροσδιορισμου" αλλα της δυναστευτικης βιολογίας, είναι δυο τελείως διαφορετικα θεματα και όσο υπάρχουν προσπάθειες να παρουσιάζονται και να αντιμετωπίζονται ως "ενιαια" επιφυλάσομαι,στα θεματα των τρανς ας πουμε ότι είμαι "προοδευτικα συντηρητικος".
Αυτοπροσδιορισμος φυλου χωρις ιατρικες προυποθεσεις τι ακριβως σημαίνει; και τι σχεση εχει με τους τρανς (ιατρικη υποθεση/ιατρικη λυση κατεπεκταση κοινωνικη/κρατικη αποδοχη) και τα προβληματα τους μεταξυ αυτων και της κοινωνιας/κρατους; Καμία απολυτως σχεση δεν εχει.Ενας τρανς το φύλο του/της δεν είναι στην διακριτικη ευχερια του/της και εχει αποδειχθει ιατρικως οι υπολοιποι γιατί ζητανε υποχρεωτικη κοινωνικη αποδοχη χωρίς "ιατρικες προυποθεσεις"; Αν αυτοπροδιοριστω αυθαιρετα (είπαμε χωρις ιατρικες προυποθεσεις κτλ) ως γυναίκα μπορω να έχω την απαιτηση απο εκατ. ανθρώπους να με αντιμετωπίζουν ως τετοια; ο κοσμος όταν αρχίζουν οι λιγοι που αυτοπροσδιορίζονται ως ότι θελουν αυθαιρετα να απαιτουν την αντιστοιχη αντιμετώπιση θα αρχίσουν τα πανηγυρια και κατι μου λεει ότι τα κερατιατικα θα τα πληρώσουν οι κατωτεροι κοινωνικα απο κυριολεκτικα όλους μας δηλαδη τους τρανς (ακομα και τους αυτοπροσδιοριζόμενους).Στην τελικη, είναι η καλυτερη εποχη στην ανθρωπινη ιστορια να διεκδικησουν τα αυτονόητα για τους υπολοιπους...εκεινοι θα επιλεξουν πως θελουν να τα διεκδικησησουν.