Η καλλιτέχνης Deborah De Robertis απαλλάχθηκε από τις κατηγορίες σεξουαλικής επιδειξιομανίας (sexual exhibitionism) από το Ανώτατο Δικαστήριο του Παρισιού.
Η De Robertis υπερασπίστηκε τον εαυτό της στη δίκη μετά από καταγγελία που υπέβαλε το Λούβρο σχετικά με την αμφιλεγόμενη περφόρμανς που πραγματοποιήθηκε μπροστά στο έργο Μόνα Λίζα στις 24 Σεπτεμβρίου.
Η περφόρμανς που οδήγησε την De Robertis στα δικαστήρια περιελάμβανε μεταξύ άλλων την ίδια να κάθεται μπροστά στον πίνακα και να ανοίγει τα πόδια της για να εκθέσει τα γεννητικά όργανα της.
Το δικαστήριο έκρινε ότι οι ενέργειές της δεν αποτελούσαν δημόσια έκθεση λόγω της απουσίας του «ουσιώδους στοιχείου του εγκλήματος», που σημαίνει ότι οι θεατές δεν μπορούσαν να δουν τα γεννητικά όργανα εξαιτίας του ηβικού τριχώματος. Το δικαστήριο αναγνώρισε επίσης ότι το κίνητρο για το αδίκημα ήταν μη σεξουαλικού χαρακτήρα.
«Το δικαστήριο δεν έχει καμία νομιμότητα να αποφασίσει τι αποτελεί τέχνη και τι όχι», δήλωσε η De Robertis όταν μίλησε στο artnet News. «Αλλά, διαπίστωσε ότι το έργο μου δεν μπορεί να αποτελέσει αδίκημα σεξουαλικής επίδειξης λόγω της πολιτικής, ακτιβιστικής και καλλιτεχνικής του διάστασης. Δείχνω τα γεννητικά όργανα των γυναικών όπως είναι, τριχωτά και φυσικά, και το γυμνό μου δεν είναι σεξουαλικό επειδή αναφέρεται στο εικονογραφικό γυμνό», προσθέτει.
Το καλλιτεχνικό μήνυμα πίσω από το προκλητικό έργο τέχνης του De Robertis αφορά τη θέση των γυναικών στην ιστορία της τέχνης, στην οποία εμφανίζονται τόσο συχνά ως γυμνά μοντέλα αλλά σπάνια για το καλλιτεχνικό τους έργο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ακόμα και η Μόνα Λίζα μπορεί να ήταν αρχικά γυμνή.
Η περφόρμερ αντιμετώπισε επίσης κατηγορίες για επίθεση εναντίον φρουρού τον οποίο δάγκωσε κατά τη σύλληψη, και διατάχθηκε να ολοκληρώσει 35 ώρες κοινοτικής θητείας.
Η επίμαχη παράσταση ήταν συνέχεια μιας άλλης που πραγματοποιήθηκε μπροστά από τη Μόνα Λίζα νωρίτερα αυτό το έτος. Η πρώτη παράσταση ήταν μια κριτική ματιά στο σεξισμό στον κόσμο της τέχνης, καθώς αναφέρθηκε σε ένα παρόμοιο έργο που έκανε ο Alberto Sorbelli το 1997 κατά τη διάρκεια του οποίου η περφόρμερ εξέθεσε τους γλουτούς της μπροστά από το έργο.
Η περφόρμερ η οποία έχει και στο παρελθόν απασχολήσει με τις προκλητικές της παραστάσεις, ανακοίνωσε επίσης την κυκλοφορία ενός βίντεο με τίτλο Ma Chatte Mon Copyright (Το αιδοίο μου- Το δικό μου Copyright), στο οποίο θα μπορεί κανείς να δει την πρώτη παράσταση στο Λούβρο. Κατά τη διάρκεια της δίκης, το Λούβρο ζήτησε από το δικαστήριο να απαγορεύσει στην De Robertis την είσοδο στις γκαλερί του και να διατάξει την απομάκρυνση όλων των εικόνων της περφόρμανς από το διαδίκτυο. «Είναι επομένως σαφώς θέμα λογοκρισίας, παραβίασης της ελευθερίας μου για δημιουργία και για έκφραση» είπε η περφόρμερ.
Η ταινία έχει λογοκριθεί από το YouTube και το Facebook και άλλοι ιστότοποι έχουν επιβάλει περιορισμό ηλικίας, κάτι που ο De Robertis θεωρεί υποκριτικό δεδομένης της μη σεξουαλικής φύσης και της έλλειψης λογοκρισίας γύρω από πολύ πιο σεξουαλικό περιεχόμενο.
Το nsfw βίντεο του «Ma Chatte Mon Copyright»
σχόλια