Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter

Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917)

0

Όλα ξεκίνησαν το 1870 με την κατεδάφιση του θαλάσσιου τείχους, ενώ το 1917, πέντε μόλις χρόνια μετά την απελευθέρωσή της από τους Οθωμανούς, η Θεσσαλονίκη, η οποία με τα πρώτα αυτοκίνητα, που εμφανίστηκαν το 1910, τις ράγες του τραμ και την καμινάδα του εργοστασίου «Σαϊάς» βρισκόταν πια σε τροχιά εκσυγχρονισμού, βίωνε μια τεράστια καταστροφή η οποία θα άλλαζε και τη φυσιογνωμία της ολοκληρωτικά, εγκαινιάζοντας την είσοδό της στον 20ό αιώνα.


Το 1917, λοιπόν, αποτελεί χωρίς αμφιβολία ορόσημο για την εξέλιξή της. Η τρομερή πυρκαγιά που κατέστρεψε ολοσχερώς τα 2/3 της πόλης, αφανίζοντας κτίρια μοναδικής αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας, εκκλησίες, συναγωγές και τζαμιά, όπως και χιλιάδες σπίτια, μετατρέποντας 72.000 ανθρώπους σε άστεγους, ήταν σαν να αποχαιρετούσε τον 19ο αι. με τον πιο τραγικό αλλά και θεαματικό τρόπο.

Η καταστροφή οδήγησε αμέσως μετά την κυβέρνηση Βενιζέλου όχι απλώς στον επανασχεδιασμό της πόλης, βασισμένο στο όραμα το Γάλλου αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Ερνέστ Εμπράρ, αλλά κυρίως στην ανάδειξη μιας ελληνικής πόλης που μόλις μερικά χρόνια πριν είχε απελευθερωθεί από πέντε αιώνες οθωμανικής κυριαρχίας. Η παλιά πόλη σύντομα θα άλλαζε εικόνα και ταυτότητα και από μια ανατολίτικη περίκλειστη πολιτεία, στον οπτικό ορίζοντα της οποίας ξεχώριζαν οι μυτερές κορυφές των αμέτρητων μιναρέδων, θα εξελισσόταν σταδιακά σε μια ευρωπαϊκών προδιαγραφών πόλη-λιμάνι.

Η Θεσσαλονίκη της μπελ επόκ προεκτεινόταν ως τη Συνοικία των Εξοχών, ενώ η Άνω Πόλη, η οποία σήμερα αποτελεί ένα γραφικό κομμάτι τουριστικού ενδιαφέροντος, αποτελούσε ένα από τα πιο δραστήρια κοινωνικά τμήματά της.


Η Θεσσαλονίκη μετρούσε βέβαια αιώνες ιστορίας πίσω της και τόσο το βυζαντινό όσο και το οθωμανικό της παρελθόν ήταν καταγραμμένα στα τείχη, στους ναούς, στα ισλαμικά κατάλοιπα. Μάρτυρες, ένα πλέγμα υποδομών δημόσιων και ιδιωτικών μεγάρων που την κοσμούν μέχρι σήμερα. Η κατεδάφιση των θαλάσσιων τειχών του 1870 έβαζε τέλος στη μεσαιωνική εποχή, ατενίζοντας το μέλλον με ένα νέο άνοιγμα στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο.

Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Eugene Delecluse, Ο πύργος της Αλύσεως (τριγωνίου), υδατογραφία κ μολύβι σε χαρτί. Συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν.


Ο εμπορικός και κοσμοπολίτικος αέρας της Θεσσαλονίκης, χάρη στην πολυπολιτισμικότητά της, την πολυπληθή εβραϊκή κοινότητα και τη σιδηροδρομική της σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη, είχε συνδράμει στο να είναι η πόλη διάσπαρτη από εντυπωσιακές αρχοντικές κατοικίες, διεθνείς τράπεζες και χρηματιστήριο, πολυτελή ξενοδοχεία, σάλες τεϊοποσίας, κέντρα διασκέδασης. Μεγάλη πυρκαγιά είχε ξεσπάσει και το 1890, αλλά δεν είχε αποτελέσει αιτία για ολοσχερή αναγέννηση της πόλης, παρά μόνο ρυμοτομικά. Η Θεσσαλονίκη της μπελ επόκ προεκτεινόταν ως τη Συνοικία των Εξοχών, ενώ η Άνω Πόλη, η οποία σήμερα αποτελεί ένα γραφικό κομμάτι τουριστικού ενδιαφέροντος, αποτελούσε ένα από τα πιο δραστήρια κοινωνικά τμήματά της.

Όλα αυτά καλείται να ανακαλύψει ο επισκέπτης στη σημαντική έκθεση «Το τέλος της παλιάς μας πόλης» που εγκαινιάζει το ΜΙΕΤ. Μια έκθεση μέσα από την οποία εξιστορούνται η ακμή και το απότομο τέλος εκείνης της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης μεταξύ 1870 και 1917, τον μισό αιώνα σχεδόν που σημάδεψε την πρώτη μετάβασή της από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στη σύγχρονη Ελλάδα, από την κοινοτική οργάνωση στο ομοιογενές εθνικό κράτος, από την εύφλεκτη ξυλόπηκτη πόλη στα πρώτα οικοδομήματα από μπετόν αρμέ, από τα δαιδαλώδη σοκάκια στις χαράξεις του σχεδίου Εμπράρ. Ένα τέλος που περιέκλειε μια νέα αρχή, αλλά και μια νέα συνέχεια.


Τα εκθέματα συμπεριλαμβάνουν τις παλαιότερες φωτογραφίες της δεκαετίας, τα δύο πανοράματα, του 1863 (Székely/Σέκελυ, από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας) και του 1873 (Sayce/Σέυς, της συλλογής Δέλλιου από το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ), το οποίο εκτίθεται για πρώτη φορά πλήρες με τις 4 λήψεις του, όπου αποτυπώνεται η κατάσταση της περίκλειστης Θεσσαλονίκης πριν από την κατεδάφιση του θαλάσσιου τείχους, προσφέροντας τη σύγκριση της δεκαετίας πριν και μετά την κατεδάφιση.

Επίσης, η φωτογραφία του 1863-1867 με το θαλάσσιο τείχος των αδελφών Abdullah/Αμπντουλλά, από τα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας, που εντοπίστηκε από τον Ζαχαρία Σεμερτζίδη και πρωτοπαρουσιάστηκε στο facebook από την ομάδα «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης», όπως και μια δεύτερη φωτογραφία του θαλάσσιου τείχους από το λιμάνι με προσανατολισμό προς τον Λευκό Πύργο (συλλογή Pierre de Gigord / εκδόσεις Kallimages).

Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Μια εμβληματική φωτογραφία που συνοψίζει το σκεπτικό της έκθεσης: σκηνικό είναι η παλιά παραλία, από όπου ξεκίνησαν όλα το 1870 με την κατεδάφιση του τείχους - το 1917 κάηκε μια πόλη που ήταν ήδη σε τροχιά εκσυγχρονισμού (αυτοκίνητο, ράγες τραμ, καμινάδα εργοστασίου Σάιας) - το αυτοκίνητο, που μόλις το 1910 είχε κάνει την εμφάνισή του στη Θεσσαλονίκη, μοιάζει με καρτούν που λέει «σας την έχω φυλαγμένη, θα κυριαρχήσω στην πόλη μια μέρα». Aπό το αρχείο Γιώργου Αθ. Δέλλιου στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης.

Μια σειρά από μεταγενέστερα πανοράματα, όπως το τριπλό πανόραμα του 1890, των Σουλτς & Μπάρνσλεϋ / Schultz & Barnsley από τον μιναρέ της Αγίας Σοφίας, του Byzantine Research Fund Archive, από τη Βρετανική Σχολή Αθηνών, χάρτες της εποχής πριν από την πυρκαγιά του 1890 (Werniesky) και μετά από αυτήν (Salem) με το νέο σχέδιο της οθωμανικής διοίκησης, μια πρώτη απόπειρα ευθυγράμμισης και εξορθολογισμού του πολεοδομικού ιστού μετά από πυρκαγιά, από το αρχείο Αλέκας Γερόλυμπου στο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, δύο πανοράματα από θαλάσσης του 1891 και του 1903 που παρουσιάζουν την όψη της πόλης αμέσως μετά την πυρκαγιά του 1890 και στις αρχές του 20ού αιώνα, από τις συλλογές Βασίλη Βασιακώστα και Δημήτρη Σαλπιστή αντίστοιχα.


Σχετικά με τη Μεγάλη Πυρκαγιά θα παρουσιαστούν ένα πανόραμα της Άνω Πόλης του 1917 από τον μιναρέ της Ροτόντας, της συλλογής Δέλλιου, πανοράματα και αεροφωτογραφίες πριν και μετά την πυρκαγιά του 1917, του γαλλικού λευκώματος Vue Αérienne de Salonique, από την Τρικόγλεια Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ, φωτογραφίες από το πορτφόλιο «Salonika Fire: 18-19th August 1917», που εξέδωσε ο αγγλικός στρατός, από τις συλλογές της Βρετανικής Σχολής Αθηνών, σχολιασμένες από τον Roderick Bailey, ιστορικό στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και πολλές άλλες φωτογραφίες από τις συλλογές BRF/BSA.

Συμπληρωματικά παρουσιάζονται φωτογραφίες και καρτ ποστάλ της πυρίκαυστης ζώνης, που αποκαλύπτουν την έκταση της πυρκαγιάς στο επίπεδο του εδάφους, την κατάσταση των μνημείων, τη δεινή θέση των πληγέντων, από τις συλλογές Γιώργου Α. Δέλλιου, Ευάγγελου Φυσίκα, Μιχαήλ Β. Χατζηγιάννη και ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ.

Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Berliet, Στρατόπεδο, υδατογραφία, μολύβι σε χαρτί. Συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν


Οι φωτογραφίες πλαισιώνονται από μια πληθώρα από ακουαρέλες Άγγλων και Γάλλων στρατιωτών που υπηρέτησαν στο Μακεδονικό Μέτωπο κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου, οι οποίες αποτύπωσαν όχι μόνο μνημεία και τοπία της Θεσσαλονίκης αλλά και καθημερινούς ανθρώπους στους δρόμους και στις αγορές, αυτούς ακριβώς που επλήγησαν από την πυρκαγιά, καθώς οι Δυτικοί στρατιώτες γοητεύονταν από τον «ανατολίτικο εξωτισμό».

Έτσι, καταγράφονται οι φυλές, οι ενδυμασίες και οι στάσεις του πολύμορφου πληθυσμού της πόλης. Τα έργα αυτά, τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, ανήκουν κυρίως στη συλλογή των Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν, όπως και στη συλλογή Μάνου Χαριτάτου, από το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης.


Τέλος, στο κλείσιμο της έκθεσης, θα εκτεθούν τα πέντε σωζόμενα πρωτότυπα σχέδια του Εμπράρ, από τη συλλογή Αλέξανδρου και Στέφανου Καλλιγά, τα οποία είχαν πρωτοπαρουσιαστεί από τον Βασίλη Κολώνα στο Μουσείο Μπενάκη και στο ΜΜΣΤ και τα οποία αποτυπώνουν το νέο πνεύμα που εισήγαγε η δυτική πολεοδομία, νεότευκτη τότε επιστήμη, στον εκ βάθρων ανασχεδιασμό της Θεσσαλονίκης. Δηλαδή η νέα πόλη όπως περίπου την ξέρουμε σήμερα, δίνοντας έτσι οριστικό τέλος στην παλιά, που πάντως είχε καταφέρει να επιβιώσει λίγο έως πολύ αλώβητη μέχρι το 1917.

Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Συλλογή Αρσέν & Ρουπέν Καλφαγιάν
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Aπό το site των Εθνικών Ουγγρικών Αρχείων.
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Eugene Delecluse, 1917, Ο Τεκές Μεβλεβίχανε, υδατογραφία,μολύβι σε χαρτί. Συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Συλλογή Αρσέν & Ρουπέν Καλφαγιάν
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Από τη συλλογή Μάνου Χαριτάτου στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης.
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Byzantine Research Fund Archive της Βρετανικής Σχολής Αθηνών/British School at Athens.
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Eugene Delecluse, Ιταλός στρατιώτης, υδατογραφία κ μολύβι σε χαρτί. Συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν.
Tο απότομο τέλος της κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης (1870 -1917) Facebook Twitter
Eugene Delecluse, τμήμα των τοίχων, 1918, υδατογραφία, μολύβι σε χαρτί. Συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν.

Info:

«Το τέλος της παλιάς μας πόλης. Θεσσαλονίκη 1870-1917»

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ

Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης

Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Επαμεινώνδας

Διάρκεια έκθεσης: Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017 έως Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2018

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ