Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Τα χάλκινα αγάλματα ήταν πολύ πιο φωτεινά από τα σκοτεινά γλυπτά που βλέπουμε σήμερα κι αυτό οφείλεται στην πατίνα που καλύπτει τον χαλκό καθώς περνάνε τα χρόνια. © Fine Arts Museum of San Francisco
0

Όταν ο Βικτωριανός ζωγράφος Λόρενς Άλμα-Ταντέμα έκανε τα αποκαλυπτήρια του πίνακά του «Ο Φειδίας δείχνει την ζωφόρο του Παρθενώνα σε φίλους» το 1868, μια χαριτωμένη παραδοξότητα -ή, όπως θα λέγαμε σήμερα, «inception»- έλαβε χώρα.

Ένας ζωγράφος παρουσίαζε υπερήφανα το έργο του που αναπαριστούσε έναν γλύπτη που παρουσίαζε υπερήφανα τα νέα του γλυπτά. Ο Φειδίας, ο μουσάτος γλύπτης, στέκεται εμπρός από την ζωφόρο, την οποία σίγουρα ο Άλμα-Ταντέμα είχε την ευκαιρία να μελετήσει ενδελεχώς στο Βρετανικό Μουσείο.

Οι εξέχοντες Αθηναίοι του 5ου π.Χ. αιώνα απολαμβάνουν πρώτοι το αξιοθαύμαστο έργο του ανυπέρβλητου γλύπτη. Οι πτυχώσεις, το βάθος (σε κάποια σημεία καλπάζουν τέσσερα άλογα, το ένα δίπλα στο άλλο, σε μόλις 5 εκατοστά μαρμάρου) τραβάνε την προσοχή μας στον πίνακα. Περισσότερο όμως όλοι απορροφώνται από τα έντονα χρώματα που κάνουν τα γλυπτά να μοιάζουν ζωντανά.

Με τον πίνακα αυτόν ο Άλμα-Ταντέμα έκανε μια τολμηρή δήλωση: ότι το χρώμα των γλυπτών είχε χαθεί μέχρι να φτάσουν στις προθήκες του Βρετανικού Μουσείου. Πάνω από δύο χιλιετίες βροχής και πολέμων είχαν ξασπρίσει τα μάρμαρα, ενώ από τον 18ο αιώνα κι έπειτα οι επιδραστικότεροι ιστορικοί της τέχνης τα προτιμούσαν έτσι.

Ο Γιόχαν Γιοακίμ Βίνκελμαν, για παράδειγμα, του οποίου η δίτομη ιστορία της αρχαίας τέχνης δημοσιεύθηκε το 1764, επιθυμούσε να φαντάζεται την αρχαία γλυπτική ως μία μάζα όμορφου, αστραφτερού λευκού.

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ολόλευκα, στην πραγματικότητα θα τα κατανοήσουμε καλύτερα αν θυμηθούμε τα αρχικά χρώματα τους. 

Ο Βίνκελμαν λάτρευε τα ρωμαϊκά μαρμάρινα αντίγραφα των ελληνικών χάλκινων αγαλμάτων. Οι Ρωμαίοι αντέγραφαν συχνά τα πρωτότυπα ελληνικά χάλκινα γλυπτά και μπορεί κανείς να διακρίνει ότι πρόκειται για τέτοια περίπτωση, όταν η μορφή γέρνει για να στηριχθεί σε κάτι όπως κορμό δέντρου ή ραβδί ή όταν υπάρχει ένα μικρό κομματάκι μαρμάρου που ενώνει τα δύο πόδια.

Αυτό συμβαίνει επειδή το μάρμαρο δεν διαθέτει την αντοχή εφελκυσμού του χαλκού και απαιτείται επιπλέον στήριξη ώστε να παραμείνει σταθερή η μορφή. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Ο πίνακας του Λόρενς Άλμα-Ταντέμα «Ο Φειδίας δείχνει την ζωφόρο του Παρθενώνα σε φίλους» (1868)

Όταν λοιπόν ο Άλμα-Ταντέμα ζωγράφισε την ζωφόρο του Παρθενώνα και συμπεριέλαβε την εκδοχή με τα χαμένα χρώματα, στην ουσία έπαιρνε θέση σε ένα ζήτημα της ιστορίας της τέχνης που ακόμα και σήμερα εξάπτει τα πνεύματα των διαφωνούντων.

Είναι πολλοί εκείνοι που θεωρούν την ιδέα των χρωσθέντων μαρμάρινων ή χάλκινων γλυπτών ως προσβολή της αισθητικής τους και πιστεύουν πως το παρελθόν ήταν ένα αυστηρό και άκοσμο μέρος.

Ωστόσο η αρχαία τέχνη χρησιμοποιούσε πολύ τα χρώματα και κραυγαλέο διάκοσμο. Ο Φειδίας άλλωστε είχε δημιουργήσει και το γιγαντιαίο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου που κοσμούσε το εσωτερικό του Παρθενώνα.

Παρότι το άγαλμα έχει προ πολλού καταστραφεί, ο Παυσανίας το έχει περιγράψει λεπτομερώς στα γραπτά του. Ως χρυσελεφάντινο, δηλαδή καλυμμένο από χρυσό και ελεφαντοστό, προφανώς και δεν ήταν υπόδειγμα μινιμαλισμού.

Σήμερα υπάρχει ένα σύγχρονο αντίγραφο του στο Νάσβιλ από τον γλύπτη Άλαν ΛεΚουάιρ, το οποίο μας δίνει μια ιδέα του μεγαλοπρεπούς πρωτοτύπου. 

Ακόμα και τα χάλκινα αγάλματα ήταν πολύ πιο φωτεινά από τα σκοτεινά γλυπτά που βλέπουμε σήμερα κι αυτό οφείλεται στην πατίνα που καλύπτει τον χαλκό καθώς περνάνε τα χρόνια. Οι ομοιόμορφες σκουροπράσινες κεφαλές κάποτε ήταν αστραφτερές, σχεδόν χρυσές. Τα μαλλιά θα ήταν βαμμένα σκούρα, πιθανά και το δέρμα τους. Οι κόγχες των οφθαλμών συχνά είναι κενές καθώς τα μάτια φιλοτεχνούνταν ξεχωριστά και με τον χρόνο χάνονταν.

Το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα υπέροχο ζεύγος ματιών από χαλκό, μάρμαρο, κουάρτζ και οψιδιανό. Οι χάλκινες βλεφαρίδες είναι εξαιρετικής ομορφιάς αν και φαντάζουν κάπως άβολες.

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Αναπαράσταση του χρυσελεφάντινου αγάλματος της θεάς Αθηνάς που βρισκόταν στο εσωτερικό του Παρθενώνα. Φωτο: Hulton Archive/Getty Images

Οι αρχαιολόγοι έχουν χρησιμοποιήσει την υπεριώδη ακτινοβολία προκειμένου να ανιχνεύσουν τα χρώματα που υπήρχαν στα αγάλματα που πλέον δεν απομένουν καθόλου ορατά ίχνη της αρχικής τους διακόσμησης.

Παρότι δεν είναι πάντα εφικτό να ταυτοποιηθούν τα ακριβή χρώματα που είχαν εφαρμοσθεί, τα σχέδια που είχαν ζωγραφιστεί στις επιφάνειες των αγαλμάτων είναι σχετικά εύκολο να αναγνωρισθούν.

Τα αγάλματα από τον ναό της Αφαίας στην Αίγινα είναι το ιδανικό παράδειγμα. Τα γλυπτά του δυτικού αετώματος βρίσκονται σήμερα στην Γλυπτοθήκη του Μονάχου, όπου ο Γερμανός αρχαιολόγος Βιντσεντζ Μπρίνκμαμ τα εξέτασε κάτω από υπεριώδες φως. Το αέτωμα είχε στο κέντρο του την θεά Αθηνά με το φτερωτό της κράνος να βρίσκεται κάτω από το υψηλότερο σημείο της οροφής.

Με το φως UV βλέπουμε επιτέλους την επαναλαμβανόμενη γεωμετρική διακόσμηση του πέπλου της και του πρόσθιου τμήματος του φορέματος της.

Πιο μακριά βρίσκεται σκυμμένη στο χαμηλότερο σημείο της επικλινούς οροφής η μορφή ενός τοξότη, πιθανά πρόκειται για τον Πάρη, γιο του Πριάμου της Τροίας. Στα χέρια και τα πόδια του ανιχνεύονται σχέδια με ρόμβους.

Ο Μπρίνκμαν έχει αφιερώσει χρόνια στην αναπαράσταση των έντονων χρωματικά διακοσμήσεων σε αντίγραφα των γλυπτών που κοσμούσαν τους χώρους όπου ζούσαν οι αρχαίοι Έλληνες.

Αυτός ο τοξότης είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα: ένα περίπλοκο σχέδιο με μπλε, κόκκινους, κίτρινους και πράσινους ρόμβους έντυνε τα χέρια και τα πόδια του εν είδει μανικιών και παντελονιού. Η φαρέτρα του διακοσμείται με μία παρόμοια χρωματική παλέτα αλλά με κάπως διαφορετικό σχέδιο που θυμίζει λέπια. Το τόξο είναι κόκκινο και χρυσό ενώ ακόμα και τα βέλη είναι κόκκινα.

Ο τοξότης είναι ένα από τα δείγματα που ξεχωρίζουν στην έκθεση του Μπρίνκμαν «Θεοί του Χρώματος», η οποία έχει περιοδεύσει ανά τον κόσμο τα τελευταία 15 χρόνια.

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Οι αρχαιολόγοι χρησιμοποιούν υπεριώδη ακτινοβολία για να ανιχνεύσουν τα χρώματα στα αγάλματα, Δεν είναι πάντα εφικτό να ταυτοποιηθούν τα ακριβή χρώματα αλλά τα σχέδια που κοσμούσαν τις επιφάνειες των αγαλμάτων είναι σχετικά εύκολο να αναγνωρισθούν. © Fine Arts Museum of San Francisco

Ο Μπρίνκμαν όμως δεν είναι ο μόνος που προσπαθεί να επανεισάγει το χρώμα στην αρχαία γλυπτική. Το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας στο Κέμπριτζ έχει επίσης προσπαθήσει να χρωματίσει τις γύψινες αναπαραστάσεις των αρχαίων αγαλμάτων.

Η πρωτότυπη και τώρα πάλλευκή Πεπλοφόρος, ένα άγαλμα νεαρού κοριτσιού που φοράει ένα μακρύ φόρεμα με ζώνη στη μέση, βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το φόρεμα του αντιγράφου της στο Κέμπριτζ είναι χρωματισμένο σε ένα έντονο κόκκινο με μπλε μπορντούρα και μπλε, πράσινα και λευκά διακοσμητικά στοιχεία. Έχει επίσης αποκτήσει ένα ζευγάρι πόδια κι ένα νέο αριστερό χέρι, τα οποία λείπουν από το πρωτότυπο άγαλμα.

Το Μουσείο της Ακρόπολης επίσης προσφέρει την δυνατότητα σε όσους επισκέπτονται την ιστοσελίδα του να παίξουν με την Πεπλοφόρο εδώ και να ανακαλύψουν τα χρώματα που κάλυπταν την επιφάνεια της κατά την αρχαιότητα.

Φυσικά οι Έλληνες δεν ήταν οι μόνοι με ζωγραφισμένα αγάλματα, και οι Ρωμαίοι συμμερίζονταν τον ενθουσιασμό τους για τα χρωματιστά μάρμαρα.

Ο Πάολο Λιβεράνι του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας έχει εργαστεί για την αναπαράσταση του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα. Το άγαλμα του αυτοκράτορα ανακαλύφθηκε το 1863 και υπήρχαν εμφανή ίχνη του χρώματος που κάποτε το κάλυπτε. Ένα πρόπλασμα του αγάλματος με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη (εν μέρει βασιζόμενη σε εικασίες) εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού.

Η διακόσμηση είχε πια αλλάξει πολύ σε σύγκριση με την ελληνική τεχνοτροπία και αισθητική. Το άγαλμα του Αυγούστου χρονολογείται στο 20 π.Χ. και η πανοπλία του δεν κοσμείται από γεωμετρικά σχέδια αλλά μορφές. Ο μανδύας του είναι βαθυκόκκινος ενώ οι άκρες της χλαμύδας του είναι έντονο κόκκινο και μπλε. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Ένα πρόπλασμα του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού. © Ashmolean Museum of Art and Archaeology, Oxford

Νοτιότερα στην Ιταλία έχουμε έναν από τους καλύτερα διατηρημένους αρχαιολογικούς χώρους στον κόσμο. Το Ερκουλάνουμ, κοντά στην Πομπηία στον όρμο της Νάπολης, καλύφθηκε από ηφαιστειακή τέφρα με την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. Τα ευρήματα έχουν διατηρηθεί διαφορετικά από εκείνα της Πομπηίας καθώς οι δύο πόλεις βρισκόντουσαν σε διαφορετική απόσταση από το ηφαίστειο.

Η Πομπηία δέχθηκε καταιγισμό από μεγάλα κομμάτια βράχου που διέλυσαν τους επάνω ορόφους των οικημάτων και των κτηρίων της ενώ στο Ερκουλάνουμ για παράδειγμα υπάρχουν ακόμα απανθρακωμένα κομμάτια ξύλου που στην Πομπηία κάηκαν ολοσχερώς.

Μια ομάδα επιστημόνων στο Σαουθάμπτον ξεκίνησε το 2009 την ψηφιακή αναπαράσταση ενός ζωγραφισμένου αγάλματος μιας πληγωμένης Αμαζόνας που είχε βρεθεί στο Ερκουλάνουμ. Το πρόσθιο τμήμα του προσώπου της Αμαζόνας είχε καταστραφεί αλλά τα κόκκινα μαλλιά της που σγούραιναν και είχαν χωρίστρα στη μέση, όπως ήταν της μόδας για τις νεαρές κοπέλες της Ρώμης την εποχή εκείνη, ήταν εμφανή. 

Το παγκόσμιο κοινό της έκθεσης του Μπρίνκαμ «Θεοί του Χρώματος» έχει αποδείξει πως υπάρχει η επιθυμία για σύγχρονες αναπαραστάσεις της λαμπρότητας των αρχαίων γλυπτών. Πέρα από όλα τα άλλα, μας υπενθυμίζει πόσο μακριά από εμάς βρίσκονται οι Ρωμαίοι και οι αρχαίοι Έλληνες, παρότι τους νιώθουμε τόσο κοντά μας.

Τα λευκά μαρμάρινα αγάλματα και στήλες που έχουμε δημιουργήσει ως φόρο τιμής σε εκείνους, αποκαλύπτουν περισσότερα για εμάς και τον τρόπο που επιλέγουμε να φανταζόμαστε τον αρχαίο κόσμο παρά για τους ανθρώπους που ζούσανε πριν από 2.000 χρόνια. Και ίσως η διαμάχη που έχει διχάσει τον κόσμο της τέχνης και της αρχαιολογίας εδώ και 100 χρόνια, από όταν ο Άλμα-Ταντέμα ζωγράφισε την δική του εκδοχή του Παρθενώνα, μπορεί πια να πάψει να υφίσταται.

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ολόλευκα, στην πραγματικότητα θα τα κατανοήσουμε καλύτερα αν θυμηθούμε τα αρχικά χρώματα τους. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα υπέροχο ζεύγος ματιών από χαλκό, μάρμαρο, κουάρτζ και οψιδιανό

Πηγή: BBC

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Τech & Science / Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Η εικονική περιήγηση σε φημισμένους αρχαιολογικούς χώρους κατά την περίοδο της ακμής τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και αρχαιολόγων, ζωγράφων, προγραμματιστών και 3D animators είναι πια δυνατή χάρη σε μια καινοτόμο ελληνική ιδέα.
Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ