Η Πινακοθήκη του Μάντσεστερ (Manchester Art Gallery) αφαίρεσε από την έκθεσή της τον πίνακα του Τζον Γουίλιαμ Γουότερχαουζ «Ο Ύλας και οι Νύμφες», ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα των Προραφαηλιτών, θέλοντας να ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος.
Όπως αναφέρει η Guardian, το ερώτημα που τίθεται είναι εάν το έργο αυτό -που απεικονίζει έφηβες γυμνές νύμφες να προσπαθούν να δελεάσουν έναν νεαρό άνδρα- είναι μία παρατραβηγμένη βικτωριανή φαντασίωση, που στο σημερινό κλίμα, είναι ακατάλληλη και προσβλητική για το σύγχρονο κοινό.
Το μουσείο θα αφαιρέσει και τις κάρτες που απεικονίζουν τον πίνακα και διατίθενται προς πώληση στο κατάστημά του.
Ειδικότερα, το έργο «κατέβηκε» την Παρασκευή και αντικαταστάθηκε από ένα σημείωμα που εξηγούσε ότι μένει κενός προσωρινά ένας χώρος για να «ενθαρρύνει τη συζήτηση σχετικά με το πώς προβάλλουμε και ερμηνεύουμε έργα τέχνης στη δημόσια συλλογή του Μάντσεστερ». Επισκέπτες έχουν κολλήσει χαρτιά Post-it γύρω από την ανακοίνωση, καταγράφοντας τις αντιδράσεις τους.
Η επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης στην Πινακοθήκη, Clare Gannaway, ανέφερε ότι στόχος της αφαίρεσης του πίνακα ήταν να προκαλέσει τον δημόσιο διάλογο, και όχι να λογοκρίνει. «Δεν έχει να κάνει με την άρνηση της ύπαρξης συγκεκριμένων έργων τέχνης».
Ο συγκεκριμένος πίνακας συνήθως βρίσκεται σε μία αίθουσα με τίτλο «In Pursuit of Beauty» («Σε αναζήτηση της ομορφιάς»), η οποία περιέχει έργα τέχνης του 19ου αιώνα με έντονο το γυναικείο γυμνό. Η Gannaway τόνισε ότι ο τίτλος είναι κακός, καθώς πρόκειται για άντρες καλλιτέχνες που «αναζητούν» γυναικεία σώματα, αλλά και πίνακες που παρουσίαζαν το γυναικείο σώμα ως παθητική διακοσμητική μορφή τέχνης ή «femme fatale».
Σύμφωνα με την ίδια, στην απόφαση για αφαίρεση του έργου συνέβαλαν τα κινήματα Time's Up και #MeToo.
Ο Γουότερχαουζ είναι ένας από τους πιο γνωστούς Προραφαηλίτες καλλιτέχνες, αλλά μερικά από τα έργα του προκαλούν άβολα συναισθήματα στο κοινό και ο ζωγράφος έχει κατηγορηθεί ότι βρίσκεται ένα βήμα πριν την πορνογραφία. Αξιολογώντας το 2009 την έκθεση στο Royal Academy of Arts που ήταν αφιερωμένη στον Γουότερχαουζ, ο κριτικός Waldemar Januszczak έγραψε σχετικά με έναν πίνακα που απεικόνιζε τον θάνατο της Αγίας Ευλαλίας, ενός 12χρονου κοριτσιού: «Δεν ήξερα αν έπρεπε να γελάσω, να κλάψω ή να καλέσω την αστυνομία».
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια