Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter

Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie

0

Με τον όρο "Turquerie" αποδόθηκε η διάδοση της οθωμανικής αισθητικής στη δυτική Ευρώπη μεταξύ του 16ου και 18ου αι.. Αποτελεί μια πρόδρομη μορφή του Οριενταλισμού που παγιώθηκε τους επόμενους αιώνες του ''Ανατολικού Ζητήματος'' και της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας στην Ασία και την Αφρική.

Η Turquerie επινοήθηκε και αφομοιώθηκε από την καθεστηκυία τάξη του κάθε δυτικού βασιλείου και δεν απευθυνόταν στα λαϊκά στρώματα διότι ενσάρκωνε ένα πολυτελές ύφος lifestyle και μια άποψη κοσμοπολιτισμού. Είχαν ήδη προηγηθεί οι μεγάλες ανακαλύψεις των Νέων Ηπείρων και η αναζήτηση των διαφορετικών πολιτισμών εξήρε τη φαντασία και το πάθος των ευρωπαίων ευγενών, όπως συνέβη και με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Μολονότι οι Οθωμανοί αποτελούσαν τη βασικότερη εξωτερική απειλή της Ευρώπης καθώς τα οθωμανικά στρατεύματα είχαν φτάσει έξω από τη Βιέννη (1683), τα μέλη των ευρωπαϊκών σαλονιών δε δίστασαν να αναγνωρίσουν τη γοητεία της οθωμανικής ομορφιάς και να την καθιερώσουν ως μόδα για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Μερικοί εξ αυτών ήταν η ματαιόδοξη ανάγκη της επίδειξης πλούτου και κύρους αφού τα οθωμανικά υφάσματα και αξεσουάρ ήταν πανάκριβα και μπορούσαν να αποκτηθούν μόνο από τους ευκατάστατους αλλά συγχρόνως και η αξιοποίηση της οθωμανικής περιβολής ως κοστούμι μασκαρέματος σε καρναβάλια.

Καθημερινές συνήθειες που στις μέρες μας περνούν απαρατήρητες για τα χρόνια εκείνα αποτελούσαν έκφραση τρόπου ζωής στους κύκλους της υψηλής κοινωνίας, όπως η κατανάλωση οθωμανικών προϊόντων: καφέ, καπνού, αρωμάτων, μπαχαρικών, τσαγιού και η χρήση ναργιλέ.

Το κίνημα της Turquerie δεν αφορούσε μόνο την εξωτερική εμφάνιση αλλά επεκτάθηκε και στην αρχιτεκτονική, τις διακοσμητικές τέχνες, τη μουσική, την όπερα (Απαγωγή από το Σεράι του Μότσαρτ) και τη γαστρονομία. Καθημερινές συνήθειες που στις μέρες μας περνούν απαρατήρητες για τα χρόνια εκείνα αποτελούσαν έκφραση τρόπου ζωής στους κύκλους της υψηλής κοινωνίας, όπως η κατανάλωση οθωμανικών προϊόντων: καφέ, καπνού, αρωμάτων, μπαχαρικών, τσαγιού και η χρήση ναργιλέ.

Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η Ρωξάνη από το έργο ''Bajazet'' του Γάλλου δραματουργού Jean - Baptiste Racine.


Οι διηγήσεις των ευρωπαίων επιτετραμμένων που υπηρετούσαν στην Κωνσταντινούπολη, εμπόρων και άλλων δυτικών που ταξίδεψαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία για να επισκεφθούν τους Αγίους Τόπους, συνεπήραν τους ευγενείς. Εκτός των διηγήσεων υπήρχαν και απτές αποδείξεις εφόσον οι διπλωμάτες και περιηγητές επέστρεφαν στις πατρίδες τους με διάφορα σουβενίρ.

Το περίπτερο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στη Διεθνή Έκθεση Εμπορίου στο Λονδίνο το 1851. Τα περισσότερα προϊόντα είναι υφάσματα και ρούχα.

Χαρακτηριστικότερες όλων των διηγήσεων αποτελούν οι γραπτές καταγραφές της Αγγλίδας αριστοκράτισσας Mary Wortley Montagu, σύζυγος του Άγγλου Πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η Λαίδη Montagu σε πίνακα του Jean - Etienne Liotard.

Η Λαίδη Montagu έζησε για δύο χρόνια στην Κωνσταντινούπολη, από το 1717 μέχρι το 1719 και είχε την ευκαιρία να αντικρίσει πολλές στιγμές του ιδιωτικού βίου των οθωμανών γυναικών, όπως στα χαμάμ, σε γυναικείες συναθροίσεις σε σπίτια και υπαίθρια πικ νικ. Οι γραπτές μαρτυρίες της αποτελούν πολύτιμες πηγές για την αθέατη πλευρά της ζωής στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και στην εποχή της συνέβαλαν καταλυτικά στη διάδοση της Turquerie.


Άντρες και γυναίκες των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων στην Ευρώπη φόρεσαν τουρμπάνια, καφτάνια και πόρπες για να ποζάρουν σε ζωγράφους της εποχής τους. Περίπου στα μέσα του 20ου αι. η μόδα αυτή επανέρχεται για τις γυναίκες όπως θα δούμε στην επόμενη δημοσίευση.

Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η κυρία Jodrell σε πίνακα του Joshua Reynolds, το 1774.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η Βασίλισσα Μαρία Θηρεσία της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας με οθωμανική ενδυμασία και μάσκα.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Μασκαράδες με οθωμανικές φορεσιές στο Καρναβάλι της Ρώμης το 1748.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Το μουσικό ρολόι ''Turc à Musique'' σχεδιασμένο από τον Léon Feuchère το 1843.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Μορφή μελαμψού άντρα με τουρμπάνι σε τοιχογραφία σαλονιού.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ευρωπαίος με οθωμανική ενδυμασία σε πίνακα του Antoine de Favray.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ευρωπαίος με οθωμανική ενδυμασία σε πίνακα του Antoine de Favray.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ο Charles Gravier, Πρέσβης της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη σε πίνακα του Antoine de Favray, το 1766.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ο ναύαρχος John Foote σε πίνακα του Joshua Reynolds, το 1761.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η Maryja Tereza Tyškievič σε πίνακα του Kazimierz Wojniakowski, το 1797.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
''Γυναίκα με τουρμπάνι'', πίνακας του Carbonel, 1835.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
H Jean Wedderburn σε πίνακα του David Martin.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
''Γυναίκα με τουρμπάνι'' σε πίνακα του Peale Rembrandt.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η Sarah Reeve Ladson σε πίνακα του Thomas Sully, 1823.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η κοντέσσα του Coventry σε πίνακα του Liotard, 1770.
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Ανατολίτικα Υφαντά: Turquerie Facebook Twitter
Η Almina σε πίνακα του John Singer Sargent, 1908.
Αρχείο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ