H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση

H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
1

 

 

Μια μεγαλειώδης και ιδιαίτερου ενδιαφέροντος έκθεση ανοίγει σε μερικές μέρες στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι. Η έκθεση «Splendeurs et misères / Splendour and Misery: Images of Prostitution 1850-1910» αναδεικνύει για πρώτη φορά μέσα σε ένα μουσείο του διαμετρήματος του Ορσέ αυτή την πλευρά της ζωής κατά τον 19ο αιώνα μέσα από το βλέμμα των σημαντικότερων Γάλλων και Ευρωπαίων καλλιτεχνών.

Η πορνεία όχι μόνο βρισκόταν σε μεγάλη άνθηση κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα στη Γαλλία αλλά κατείχε σημαντικό ρόλο σε κάθε έκφανση της κοινωνικής ζωής του Παρισιού όλο το διάστημα από τη Δεύτερη Γαλλική Αυτοκρατορία (1852-1870) μέχρι την Μπελ Επόκ των αρχών του 20ού αιώνα, προσφέροντας στους καλλιτέχνες το ερέθισμα για να εμπνευστούν και να αποτυπώσουν τον κρυφό κόσμο των οίκων ανοχής και των σαλόν. Από τα «Άνθη του Κακού» του Μποντλέρ, που πρωτοεκδόθηκαν το 1857, αλλά και τα χρόνια που ακολούθησαν, το καλλιτεχνικό Παρίσι εξιδανίκευσε την πορνεία, υιοθετώντας την ως έναν χώρο δικό του, προσδίδοντάς της μια διάσταση εκζήτησης και αποδοχής.

Την ίδια ώρα που οι Αρχές μετά βίας ανέχονταν την πορνεία ως ένα αναγκαίο κακό και με κάθε ευκαιρία επέβαλαν αυστηρούς περιορισμούς σε κάθε ανάλογη δραστηριότητα, ολόκληρες γενιές καλλιτεχνών μαγεύονταν από το «περιθώριο», αποδίδοντας την αισθησιακή ατμόσφαιρα των οίκων ανοχής αλλά και την ιδιωτική ζωή των γυναικών που δούλευαν μέσα σε αυτά. Ζωγράφοι όπως ο Constantin Guys, ο Edgar Degas, ο Henri de Toulouse-Lautrec και ο Émile Bernard επιδόθηκαν σε άπειρες περιπτώσεις στην απεικόνιση αυτών των γυναικών με αξιοσημείωτα αποτελέσματα.

Μάλιστα, δεν ήταν μόνο οι ζωγράφοι που βρήκαν πρόσφορο έδαφος στον κόσμο του αγοραίου έρωτα αλλά και οι πρώτοι φωτογράφοι, όπως λίγο αργότερα και οι πρώτοι κινηματογραφιστές. Αδυνατώντας να απαθανατίσουν τους αυθεντικούς χώρους, που αποτελούσαν άβατο, και χωρίς τις ευκολίες που θα πρόσφερε μελλοντικά η τεχνολογία, έστηναν μέσα στα στούντιό τους τα σκηνικά των «σαλόν» και των «μπουντουάρ» των κοριτσιών της εποχής της Δεύτερης Αυτοκρατορίας. Επρόκειτο για χώρους συνεύρεσης αποκλειστικά αντρών, όπου συγχρωτίζονταν άνθρωποι συγκεκριμένων τάξεων, γευόμενοι απολαύσεις και απαγορευμένες ηδονές.

H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Edouard Manet (1832-1883)Olympia, 1863Huile sur toile, 130 x 190 cmParis, Musée d’Orsay© Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

Παράλληλα, η πορνεία εξελίχθηκε κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Βγήκε από τον κλειστό και προστατευμένο χώρο των μπουρδέλων, έφτασε στον δρόμο, μπήκε στα θέατρα και την όπερα, και πολλές φορές μια «τίμια» γυναίκα δεν ξεχώριζε εύκολα από μία που εκπορνευόταν. Αυτή την αίσθηση του παιχνιδιού της αμφιβολίας της ηθικής απέδωσαν πετυχημένα ζωγράφοι όπως ο Jean Beraud, ο Louis Anquetin και ο Louis Valtat. Αλλά ήταν κυρίως σημαντικοί ζωγράφοι, όπως ο Μanet, ο Degas και ο Van Gοgh, που μέσα στα καφενεία, τις μπρασερί και τις αίθουσες κονσέρτων εντόπισαν τα μελαγχολικά μοντέλα τους να παραπαίουν από το αλκοόλ και τα ανέδειξαν.  

 

Αλλά υπήρχε και η άλλη πλευρά της πορνείας, αυτή της υψηλής τάξης, των περίφημων κουρτιζάν, των σταρ της εκπόρνευσης με τα πολυτελή αρχοντικά και τα πανάκριβα φορέματα, οι οποίες θεωρούσαν την απεικόνισή τους από ζωγράφους, γλύπτες και φωτογράφους απόλυτη κοινωνική αποδοχή και επιτυχία. Εκεί, τα όρια μεταξύ της υψηλής κοινωνίας και του demi-monde ήταν δυσδιάκριτα.  Ήταν, δε, τόσο μεγάλη η φήμη αυτών των γυναικών και τόσο εντυπωσιακή η άνοδός τους στην κοινωνική βαθμίδα, που αποτελούσαν πρότυπο για τις νεαρές ηθοποιούς και χορεύτριες, ενώ παράλληλα προσέλκυαν το ενδιαφέρον της ανώτερης τάξης, η οποία αφηνόταν να επηρεαστεί από το προσωπικό τους στυλ στη μόδα και από το γούστο τους. Αυτές οι περίφημες και δυναμικές «femmes fatales» που έθεταν σε κίνδυνο την αντρική κυριαρχία πέρασαν και στην αλληγορική ζωγραφική των Félicien Rops και Gustav Adolf Mossa.

Στα τέλη του 19ου αιώνα, στο πλαίσιο της συμβολιστικής εικονογράφησης, πόρνες και γυναίκες διαμόρφωσαν μια μοναδική, απροσδιόριστη και απειλητική ενότητα, την ενσάρκωση όλων των κακών. Ένας κόσμος πολυμορφίας, πολύχρωμος και συγχρόνως μελαγχολικός, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μοντέρνα ζωγραφική, οδηγώντας καλλιτέχνες όπως ο Edvard Munch, ο Frantisek Kupka, ο Georges Rouault, ο Auguste Chabaud, ο Maurice de Vlaminck, ο Kees Van Dongen και ο Πάμπλο Πικάσο στο να δημιουργήσουν μερικά από τα αριστουργήματά τους, ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο για την εξέλιξη της τέχνης τον 20ό αιώνα.

Η έκθεση «Splendour and Misery», που πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Μουσείου Βαν Γκογκ του Άμστερνταμ και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας, ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό στις 22 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Ιανουαρίου του 2016, ενώ συμπληρώνεται από πλήθος παράλληλων εκδηλώσεων, όπως διαλέξεις, προβολές ταινιών, κονσέρτα, βραδιές καμπαρέ, βιντεοσκοπημένες όπερες, αναγνώσεις, συμπόσια. 

H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Jean Béraud (1849-1935)L’Attente, 1880Huile sur toile, 56 x 39,5 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay) / Franck Raux
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Giovanni Boldini (1842-1931)Scène de fête au Moulin Rouge, vers 1889Huile sur toile, 96,5 x 104,4 cmParis, musée d’Orsay© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Edgar Degas (1834-1917)Femmes à la terrasse d’un café le soir, 1877Pastel, 41 x 60 cmParis, musée d’Orsay© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Edgar Degas (1834-1917)L’Absinthe, 1875-76Huile sur toile, 92 x 68,5 cmParis, musée d’Orsay© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Edouard Manet (1832-1883)La Serveuse de bocks, 1878-1879Huile sur toile, 77 x 64,5 cmParis, musée d’Orsay© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Jean-Louis Forain (1852-1931)Derrière les coulisses, 1885Crayon, encre de chine, plume, 25,3 x 38,5 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay) / Adrien Didierjean
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Edgar Degas (1834-1917)Ballet (L’Étoile), vers 4876Pastel, 58,4 x 42 cmParis, musée d’Orsay© Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Edgar Degas (1834-1917)Femme nue, accroupie, vue de dos, 1876Pastel sur monotype à l’encre noire sur papier, 16 x 12 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay) / Hervé Lewandowski
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Constantin Guys (1802-1892)Hommes attablés en compagnie de femmes légèrement vêtuesRecto, encre brune, lavis gris, plume, 19 x 26,5 cmParis, Musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay) / Christian Jean
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Emile Bernard (1868-1941)Au cabaret, 1887Huile sur toile, 41,8 x 49,5 cmParis, musée d’Orsay© Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901)L’Inspection médicale : femme de maison blonde, 1893-1894Huile sur carton, 68,5 x 47,5 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay) / Hervé Lewandowski
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901)Femme tirant son bas, 1894Huile sur toile, 58 x 46 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Félix Vallotton (1865-1925)Femmes à leur toilette, 1897Huile sur carton, 48,1 x 60,2 cmParis, musée d’Orsay© Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901)Dans le lit, 1892Huile sur carton marouflé sur bois parqueté, 53,5 x 70 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Théophile Alexandre Steinlen (1859-1923)La Pierreuse, 1905Huile sur toile, 65 x 54,5 cmParis, Musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Tony Querrec
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Henri Gervex (1852-1929)Madame Valtesse de la Bigne, 1879Huile sur toile, 205 x 120,2 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Henri Gervex (1852-1929)Rolla, 1878Huile sur toile, 175 x 220 cmMusée des Beaux-Arts de Bordeaux, dépôt du musée d’Orsay© Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Virginia Verasis de Castiglione (1837-1899)Jean-Louis Pierson (1822-1913)Christian Bérard (1902-1949)Un dimanche, entre 1861 et 1866Épreuve sur papier albuminé, 13 x 14 cm© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Droits réservés
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Jean-Léon Gérôme (1824-1904)Intérieur grec (étude), 1848Huile sur bois, 15,5 x 21 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
H Πορνεία όπως την κατέγραψαν οι καλλιτέχνες του 19ου αιώνα σε μια μεγαλειώδη έκθεση Facebook Twitter
Jean Béraud (1849-1935)La Madeleine chez le Pharisien, 1891Huile sur toile, 95,5 x 127 cmParis, musée d’Orsay© RMN-Grand Palais (musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
Αρχείο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια