Μαγεία και Απώλεια

Μαγεία και Απώλεια Facebook Twitter
0

«Ζούμε στον 12ο όροφο μιας πολυκατοικίας» λέει η Bjork στο «Uncut». «Όπως και τα περισσότερα πολυώροφα κτίρια στην Αμερική, δεν έχει 13ο όροφο. Η κόρη μου ρωτάει γιατί. Πώς να της το εξηγήσεις αυτό; Λοιπόν, γλυκιά μου, αυτό συμβαίνει επειδή έχει γίνει προσπάθεια να καλυφθεί το γεγονός ότι οι κυρίες αιμορραγούν 13 φορές το χρόνο. Έχει ασκηθεί πιέσει να μοιραστεί το έτος σε 12 μέρη. Θέλουν να εξαφανίσουν το νούμερο 13 επειδή δεν θέλουν να επιβάλλει η Φύση τον εαυτό της. Υπάρχει ένα κομμάτι στο νέο άλμπουμ μου που ονομάζεται Vertebrae By Vertebrae, στο οποίο η Μητέρα Φύση ξεπροβάλλει απ' τον ωκεανό, παρελαύνει στο Μανχάταν με ένα τεράστιο κραγιόν και ζωγραφίζει το νούμερο 13 στον 14ο όροφο κάθε πολυκατοικίας. Θα γινόταν μία πολύ αστεία ταινία».

Η Bjork χαχανίζει χαρούμενη λίγο πριν την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ της, με το οποίο επιστρέφει στις ποπ φόρμες που είχε εγκαταλείψει στις τρεις τελευταίες δουλειές της. Ποπ για τα δικά της μέτρα, που σημαίνει πάλι ήχοι ακραίοι και εκκεντρικοί, δύσκολοι, μακριά από το mainstream. Αυτή ήταν πάντα η ακαταμάχητη γοητεία της Bjork, κι ας παραμένει για δυο δεκαετίες (τουλάχιστον) μία ανωμαλία στην ποπ κουλτούρα: το ότι καταφέρνει να επιβάλλει την αισθητική της και τις μουσικές της ιδιοτροπίες στο mainstream κοινό, παρ' όλο που τώρα πια δύσκολα την ακολουθούν ανυποψίαστοι.

Το Volta είναι ένα άλμπουμ που σε πρώτη ακρόαση σε ξενίζει, «χαμένο» σε μια επιτηδευμένη «πρωτοπορία» που δεν έχεις ιδέα αν σου αρέσει ή αν σε ενοχλεί. Ποπ, αλλά με τον εξωφρενικό, αντισυμβατικό τρόπο της Bjork. Ένα άλμπουμ γεμάτο με σκληρούς μεταλλικούς ήχους, τα tribal drums του Chris Corsano και του Brian Chippendale των θορυβοποιών Lightning Bolt, τη βιρτουόζο του κινέζικου «λαούτου» Min Xiao-Fen, την κονγκολέζικη φρενήρη αφρο-τέκνο του Konono No1, το «σαντούρι» του Toumani Diabate απ' το Μαλί, χάλκινα πνευστά που δημιουργούν ατμόσφαιρα διονυσιακή. Ακόμα και οι φουτουριστικοί R&B ρυθμοί του Phil Spector της σημερινής hip hop, του Timbaland, εδώ ακούγονται σαν μεταλλαγμένοι. Οι ενορχηστρώσεις είναι για άλλη μια φορά μαγευτικές, παρ' όλο που οι συνθέσεις είναι ασυνάρτητες και καταρρίπτουν κάθε έννοια και δομή του συμβατικού τραγουδιού. Οι εσωστρεφείς μελωδίες και η χαμηλόφωνη μεγαλοπρέπεια του Vespertine συνυπάρχουν με το πανκ των 70s και τις παραδοσιακές μουσικές του κόσμου. Τραγουδάει για έρωτα, για σεξ, για την ακόρεστη λαχτάρα της για ταξίδια (στον μελαγχολικό παιάνα Wanderlust: «συνέχεια μετακινούμαι από νησί σε νησί, αισθάνομαι σαν στο σπίτι μου, οπουδήποτε το άγνωστο με περιτριγυρίζει...», έναν ύμνο στη μοναχικότητα και στην αδυναμία της να ριζώσει σε έναν τόπο), για τις εικόνες που της αποτυπώθηκαν μετά από το ταξίδι της στο Aceh της Ινδονησίας, μια περιοχή ερημωμένη απ' το τσουνάμι, την εποχή που ηχογραφούσε το άλμπουμ της. «Ήμουν σε ένα χωριό όπου 180 χιλιάδες άνθρωποι πέθαναν σε μια στιγμή» λέει. «Μπορούσες ακόμα να μυρίσεις το θάνατο στον αέρα». Στο πρώτο single της, τη μόνη «ραδιοφωνική» στιγμή της, το Earth Intruders, αναφέρεται στην καταστροφή παίρνοντας έντονα πολιτική θέση. «Είναι για τους ανθρώπους του Τρίτου Κόσμου» συνεχίζει «οπλισμένους με τη δυτική τεχνολογία, που οδηγεί σε εξέγερση. Είναι χαοτικό όλο αυτό».

Στο Dull Flame οf Desire τραγουδάει «Αγαπώ τα μάτια σου, αγάπη μου, την μεγαλοπρεπή αστραφτερή φωτιά τους», πάνω σε ήχους από χάλκινα και ηλεκτρονικούς θορύβους που θυμίζουν ήχους τρένου, ενώ ο Antony τη συνοδεύει, σε ένα αργόσυρτο ερωτικό κομμάτι. Στο Innocence ο φόβος που έρχεται με την ωριμότητα γίνεται το μοτίβο για να ξεδιπλωθούν οι συγκινητικοί στίχοι πάνω σε ένα σκληρό, βρόμικο φανκ: «the thrill of fear, now greatly enjoyed with courage...» Κορυφαία στιγμή του δίσκου είναι το γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα, τρυφερό I See Who You Are, με την Xiao-Fen να τη συνοδεύει με την pipa και την κρυστάλλινη παραγωγή του Mark Bell.

Έτσι ήταν από την πρώτη στιγμή, απόμακρη και ιδιοσυγκρασιακή. Ή τη λατρεύεις ή τη μισείς. Δεν ξέρω αν το Volta είναι αντικειμενικά ένα καλό άλμπουμ. Όποιος την παρακολουθεί και μπορεί να την προσεγγίσει, θα βρει στοιχεία που θα αγαπήσει. Οι υπόλοιποι ας αρκεστούν στο ότι είναι το νέο άλμπουμ της Bjork. Από μόνο του, γεγονός...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ