Συντηρητές, ειδικοί και ιστορικοί τέχνης στο Rijksmuseum το αποκαλούν «Επιχείρηση "Νυχτερινή Περίπολος"», επειδή «είναι σαν στρατιωτική επιχείρηση στον σχεδιασμό», εξηγεί ο Taco Dibbits, γενικός διευθυντής του μουσείου.
Στις 9 το πρωί της Δευτέρας, όταν οι πόρτες του μουσείου στο Άμστερνταμ ανοίξουν για το κοινό, θα ξεκινήσει η μεγαλύτερη και πιο περίπλοκη δημόσια αποκατάσταση έργου τέχνης στην ιστορία. Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο 7 τ.μ., φτιαγμένο από γυαλί, μια ομάδα 12 ειδικών θα εργαστούν για να επαναφέρουν την παλαιά του δόξα σε έναν από τους πιο εντυπωσιακούς πίνακες παγκοσμίως: τη «Νυχτερινή Περίπολο» του Ρέμπραντ.
Η διαδικασία όχι μόνο θα διεξάγεται μπροστά στο κοινό, σε ένα κτίριο χτισμένο το 1885 ως «καθεδρικός των τεχνών» όπου η «Νυχτερινή Περίπολος» κατέχει περίοπτη θέση στην γκαλερί του μουσείου, αλλά θα μεταδίδεται επίσης ζωντανά σε εκατομμύρια κόσμου σε όλον τον κόσμο.
Εκτός από την συντήρηση του πίνακα - τελευταία φορά έγιναν εργασίες αποκατάστασης το 1975 μετά από την επίθεση με μαχαίρι ενός Ολλανδού δασκάλου- οι ειδικοί φιλοδοξούν πως η 10 μηνών έρευνα με χρήση τελευταίας τεχνολογίας θα δώσει νέες πληροφορίες σχετικά με το πώς έφτιαξε το αριστούργημά του ο Ρέμπραντ το 1642, αν έκανε, όπως πιστεύεται, προπαρασκευαστικό σχέδιο στον καμβά και σε ποιες αλλαγές προχώρησε στην πορεία.
Το απόγευμα της Κυριακής, όταν αποχωρήσουν και οι τελευταίοι επισκέπτες από το Rijksmuseum, περίπου 25 άτομα θα επιχειρήσουν το δύσκολο έργο μεταφοράς του 337 κιλών πίνακα στον ειδικό χώρο, όπου θα γίνει η αποκατάσταση, μια εργασία που αναμένεται να διαρκέσει μέχρι τα μεσάνυχτα.
Η «Νυχτερινή Περίπολος» έχει μετακινηθεί ελάχιστες φορές τα τελευταία 150 χρόνια, ανάμεσά τους στις αρχές του Β' Παγκοσμίου Πολέμου όταν μεταφέρθηκε σε ένα οχυρό, και αργότερα στην μάχη σε ένα ορυχείο νότια της Ολλανδίας.
«Αυτό που θα κάνουμε τους επόμενους δέκα μήνες είναι να τον χαρτογραφήσουμε σπιθαμή προς σπιθαμή και μετά σε αυτήν τη βάση θα φτιάξουμε το σχέδιο αποκατάστασης και μετά θα ξεκινήσει η συντήρηση», εξηγεί ο Taco Dibbits, σημειώνοντας πως επειδή ο πίνακας ανέκαθεν εκτίθετο, ακόμη και όσοι τον γνώριζαν καλά, είχαν πολλά να μάθουν. «Εργάζομαι εδώ 17 χρόνια και ποτέ δεν έχω δει την κορυφή του πίνακα- δεν μπορείς απλώς να βάλεις μια σκάλα μπροστά του. Γνωρίζουμε τόσα λίγα σχετικά με το πώς δούλεψε [ο Ρέμπραντ] την Νυχτερινή Περίπολο», καταλήγει.
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια