Βαλκανική εσπεράντο

Βαλκανική εσπεράντο Facebook Twitter
0

Τι είναι τα Βαλκάνια; O Σέρβος Ζλάταν Ζούριτς, ένας από τους ήρωες του καινούργιου μυθιστορήματος του Δημοσθένη Κούρτοβικ Τι ζητούν οι βάρβαροι, αποκαλεί τα Βαλκάνια «ξερωγιασμένο τσαμπί σταφύλια». Αλλά και «δόκανο» με «κάθε αλεπού που πιάνεται σε αυτό να κόβει με τα δόντια το πόδι της για να ξεφύγει». Ο συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας Δημοσθένης Κούρτοβικ συνθέτει μια σαγηνευτική τοιχογραφία των Βαλκανίων μέσα από τη συνάντηση τριών παλιών φίλων, ενός Έλληνα, ενός Σέρβου κι ενός Βούλγαρου στα μακεδονικά σύνορα. Αφορμή της συνάντησής τους είναι η αναβάθμιση ενός διαγωνισμού βαλκανικής λογοτεχνίας. Στο μυθιστόρημα Τι ζητούν οι βάρβαροι, η μνήμη, ζητήματα σχετικά με την εθνική ταυτότητα ή τις κοινές παραδόσεις των βαλκανικών κρατών συνυπάρχουν με ιστορικές φαντασιώσεις, παρεξηγήσεις αλλά και με τη μυστηριώδη δύναμη του έρωτα. Σε απόσταση, πάντοτε, από τις συνήθεις έριδες εθνικιστών και προοδευτικών.

Η κυκλοφορία του βιβλίου σας συμπίπτει με μια ακόμα βαλκανική αναταραχή και το Σκοπιανό να κυριαρχεί. Πώς ερμηνεύετε την ένταση στην περιοχή;

Η περίπτωση της FYROM είναι κάτι σαν ιστορική σουπερνόβα: Βλέπουμε με καθυστέρηση το φως ενός άστρου που έσβησε πριν από πολύ καιρό. Το άστρο αυτό είναι η εθνογένεση, η διαδικασία δημιουργίας ενός έθνους. Στην υπόλοιπη Ευρώπη η διαδικασία αυτή έχει συντελεστεί εδώ και τουλάχιστον έναν δύο αιώνες, γι' αυτό σήμερα μας φαίνεται αλλόκοτη και αυθαίρετη, όταν τη βλέπουμε να επαναλαμβάνεται στους γείτονές μας. Η δημιουργία εθνικής συνείδησης γίνεται με την ανάμειξη ιστορικών δεδομένων και μύθων. Το ίδιο συμβαίνει με τα Σκόπια. Το πρόβλημα για την περιοχή είναι ότι η εθνογένεση των Σλαβομακεδόνων, με τον τρόπο που είπα, θέτει υπό αμφισβήτηση την επίσημη εθνική ιστορία των γειτονικών κρατών, άρα εκ των πραγμάτων λειτουργεί αποσταθεροποιητικά. Αυτό είναι που κρύβεται πίσω από τη διαμάχη για το όνομα.

Η συνύπαρξη Ελλήνων, Βούλγαρων, Σέρβων, Αλβανών και Τούρκων μοιάζει εφικτή και ώριμη στο μυθιστόρημά σας. Έχω την αίσθηση ότι η αποκαλούμενη «επίσημη πολιτική», σχεδόν όλων των κρατών, συντηρεί εντέχνως το φανατισμό. Και αφήνει τη νηφαλιότητα στους λογοτέχνες, σε κλειστούς κύκλους διανοουμένων, σε... εκκεντρικές μειονότητες.

Η συμφιλίωση, στο τέλος του μυθιστορήματός μου, εκφράζεται με μια σκηνή όπου ζωντανοί και πεθαμένοι χορεύουν μαζί μακεδονίτικους χορούς. Τα φαντάσματα των πεθαμένων ζητούν τη συμφιλίωση, οι ζωντανοί όμως δεν μπορούν να βάλουν στην άκρη τις διαφορές τους, γιατί τους εμποδίζει η ανάμνηση των πεθαμένων, του παρελθόντος. Το κατορθώνουν μόνο στην κορύφωση ενός γλεντιού, όπου εκδηλώνουν τους καημούς τους, τον βαθύτερο εαυτό τους, τις ομοιότητές τους. Η υπερλειτουργία της Ιστορίας στα Βαλκάνια οφείλεται στην υπερλειτουργία της μνήμης. Ο Νίτσε έχει πει ότι για να φτιάξεις κάτι καινούργιο πρέπει να ξεχάσεις πολλά παλιά πράγματα. Αυτό, όπως φαίνεται, είναι δύσκολο στην περιοχή μας. Όχι, ως λογοτέχνης δεν είμαι υπέρ της νηφαλιότητας, είμαι υπέρ της ευαισθησίας που διακρίνει τις «ασιδέρωτες» γωνιές του ρούχου που ονομάζουμε πραγματικότητα.

Αν και αναφέρεστε σε γεγονότα και ζητήματα που θα έκαναν πολλούς θερμοκέφαλους Βαλκάνιους να αλληλοβρίζονται επί μήνες, η ανάγνωση του βιβλίου σας ρέει ανάλαφρα. Αποφεύγετε να τρομάξετε τον αναγνώστη ή μήπως προτείνετε, εμμέσως, μια διαφορετική προσέγγισης της Ιστορίας;

Ποτέ δεν χάιδεψα τους αναγνώστες μου, ποτέ δεν προσπάθησα να τους καθησυχάσω. Πιστεύω, όμως, πως η λογοτεχνία πρέπει να μετουσιώνει ακόμα και τις οδυνηρότερες εμπειρίες σ' έναν γοητευτικό μύθο, να υποβάλλει σύνθετες, ακόμα και δυσάρεστες ή αντιφατικές αλήθειες μέσα από μια συναρπαστική ιστορία. Δεν μου αρέσουν τα βιβλία που κάνουν τον αναγνώστη να σκοντάφτει ολοένα, να βασανίζεται σε κάθε πρόταση, να αισθάνεται βλάκας. Θέλω να προβληματίζεται ο αναγνώστης όταν τελειώσει αυτό που διάβασε με ευχαρίστηση.

Σημαντικό ρόλο στο βιβλίο σας έχει η χρήση της γλώσσας, αυτή η «εσπεράντο» από ελληνικές, σέρβικες, βουλγάρικες και αγγλικές λέξεις αλλά και η επισήμανση των κοινών μύθων των βαλκανικών κρατών. Θεωρείτε ότι τέτοιου είδους στοιχεία αποκαλύπτουν διαυγέστερα την ιστορική αλήθεια;

Ναι, οι βαλκανικοί λαοί έχουν πολλές κοινές παραδόσεις, οι γλώσσες τους έχουν επηρεαστεί πολύ η μια από την άλλη, οι νοοτροπίες τους μοιάζουν. Και παρ' όλα αυτά, ή ίσως ακριβώς γι' αυτό, θέλουν να αισθάνονται μοναδικοί. Όταν συναντιούνται δυο Βαλκάνιοι από διαφορετικές χώρες, ιδιαίτερα χώρες με μακρά παράδοση ιστορικής αντιπαλότητας, ανακαλύπτουν με έκπληξη, συγκίνηση αλλά και ανησυχία ότι μοιάζουν σε πολλά. Αυτό για το λογοτέχνη είναι γόνιμη πρόκληση.

Το μυθιστόρημα σας συντίθεται αρμονικά από ποικίλα λογοτεχνικά είδη. Συνέβαλε στη δημιουργία αυτού του λογοτεχνικού παζλ το γεγονός ότι εκτός από πεζογράφος είστε και κριτικός λογοτεχνίας;

Μπορεί, όπως επίσης το ότι υπήρξα παραγωγικός μεταφραστής. Με τις δύο αυτές ιδιότητες διάβασα πολλή λογοτεχνία, ελληνική και ξένη, και προπαντός σκέφτηκα πάνω σ' αυτή περισσότερο από όσο ένας μη επαγγελματίας αναγνώστης. Αυτό, όμως, αφορά τεχνικά ζητήματα. Η καλή τεχνική από μόνη της δεν δημιουργεί καλή λογοτεχνία. Ο συγγραφέας πρέπει να έχει μια αίσθηση αφηγηματικής ισορροπίας και πλαστικότητας, που προηγείται της τεχνικής, όπως η αίσθηση της κίνησης στο χορό.

Ποιοι είναι τελικά και τι ζητούν οι βάρβαροι;

Βάρβαροι είναι οι αρχαϊκοί Βαλκάνιοι που όχι μόνο βρίσκουμε απέναντί μας, αλλά και ανακαλύπτουμε μέσα μας. Γενικότερα, είναι οι πρωτόγονες πλευρές μας, που αντιστέκονται στην εξημέρωση. Αυτό που ζητούν είναι να ακουστεί και η δική τους φωνή, να υπολογιστούν και οι δικές τους ανάγκες στον σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο πολιτισμό. Ή, για να το πω διαφορετικά, ζητούν να εκπολιτιστούν διατηρώντας κάτι από τη βαρβαρότητά τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ