ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Θεσσαλονίκη, δισυπόστατη πόλη

Θεσσαλονίκη, δισυπόστατη πόλη Facebook Twitter
Η Θεσσαλονίκη μου είναι κατεξοχήν δισυπόστατη. Παράγει καθημερινές δυσφορίες και την ίδια στιγμή, με ένα ανεπαίσθητο φύσημα του Βαρδάρη, σε ανταμείβει για την υπομονή που έδειξες.
1

Φεύγοντας από το πανεπιστήμιο, παίρνω την Εθνικής Αμύνης και στρίβω δεξιά στη Σβώλου. Ο καιρός είναι ένας φωτεινός Οκτώβριος, μια αστραφτερή διαύγεια που ευφραίνει το σώμα, μια εξαίρεση στον κανόνα της ζέστης-με-υγρασία, κανόνας που αποτελεί μάλλον την πραγματική κλίση αυτής της πόλης. Ζω εδώ δεκατρία γεμάτα χρόνια. Περίπου όσο και η ηλικία της κόρης μου και τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο. Έχοντας γεννηθεί και μεγαλώσει σε νησί, μου φαίνεται ακόμα παράξενη μια μεγαλούπολη που διαθέτει θάλασσα και λιμάνι, αλλά δεν είναι, ούτε στο ελάχιστο, θαλασσινή. Μια στεριανή πόλη, ένα ηπειρωτικό μέρος που φημίζεται, παρ' όλα αυτά, για τα πέντε χιλιόμετρα της παραλίας του, από το Μέγαρο Μουσικής στο λιμάνι και αντιστρόφως.


Πολλές φορές θα κατέβω κι εγώ στην παραλία, όχι για άθληση ούτε για κάτι συγκεκριμένο, παρά από συνήθεια ή παρακινημένος από την ανάγκη του ανοιχτού ορίζοντα. Κατοικώ, όμως, και κινούμαι κατά βάση σε μια Θεσσαλονίκη με πρόβλημα στενότητας, με ξεδοντιασμένα πεζοδρόμια, με διαμάχες στριμωγμένων οχημάτων και οδηγών. Κάπου ανάμεσα στις δυτικές συνοικίες και στο κέντρο. Αυτή η πόλη, φυσικά, έχει πρόβλημα συντήρησης και ανανέωσης των υποδομών της. Καθημερινά, ολόκληρα τετράγωνα και περιοχές αντιμετωπίζουν διακοπές ρεύματος και νερού.

Ανά πάσα στιγμή κόβεται η κυκλοφορία από σκάμματα, τριπλοπαρκαρίσματα, σωλήνες ύδρευσης που έχουν τρυπήσει ή λεωφορεία που μένουν από βλάβες εξαιτίας της παλαιότητας και της κακής τους συντήρησης. Αυτές οι ρωγμές στη λειτουργία της πόλης αναπληρώνονται εδώ με «ιδεολογία». Κάποιες φορές με εθιμοτυπικές αναφορές στο αρχαίο κλέος, στη βυζαντινή αρχοντιά, στα ρωμαϊκά μεγαλεία. Πιο συχνά, όμως, με την αναζήτηση μύθων και την κατανάλωση του προϊόντος ΠΑΟΚ σε κάποια ραδιόφωνα, που είναι ίσως το πιο εκνευριστικό παραπροϊόν της πόλης. Οι αποτυχίες στη διαχείριση της αστικής καθημερινότητας κρύβονται στην παραζάλη των παραταξιακών διενέξεων και στους ανοιχτούς λογαριασμούς ανάμεσα σε νυν και τέως αξιωματούχους.

Η Θεσσαλονίκη ακούμπησε στα μεγάλα λόγια που την κολακεύουν διαχρονικά ως «μητρόπολη των Βαλκανίων». Ακουμπάει ακόμα, χωρίς όμως να πολυπιστεύει πια στις κολακείες αλλά και δίχως να τολμά να πάρει στα σοβαρά τα ελαττώματά της.


Η Θεσσαλονίκη ακούμπησε στα μεγάλα λόγια που την κολακεύουν διαχρονικά ως «μητρόπολη των Βαλκανίων». Ακουμπάει ακόμα, χωρίς όμως να πολυπιστεύει πια στις κολακείες αλλά και δίχως να τολμά να πάρει στα σοβαρά τα ελαττώματά της. Τα τελευταία χρόνια μοιάζει να επαναπαύεται στα κύματα των τουριστών που μιλούν σέρβικα ή εβραϊκά, στα σνακ-φαγάδικα και στις αλυσίδες των καφέ του ενός ευρώ. Συγχρόνως υπάρχουν και πολλαπλασιάζονται οι πολιτισμικές ψηφίδες και τα δεκάδες δίκτυα που αφηγούνται μια διαφορετική ιστορία της πόλης και δίνουν μια άλλη υπόσχεση για το μέλλον της.


Έχω σκεφτεί πολλές φορές το θέμα της «προοπτικής». Το πόσο δύσκολα μπορεί να συνθέσει κανείς μια ενιαία εξιστόρηση για την πόλη. Πόσο προκατειλημμένες είναι οι οπτικές μας γωνίες, ιδίως εκείνων που δεν μοιράζονται τις υποθετικά κοινές αξίες και τα πλειοψηφικά είδωλα της πόλης τους.


Πάντως, παρά την απομυθοποίηση σε σχέση με τα παλιά στερεότυπα, η πόλη εξακολουθεί να παίρνει με το μέρος της τους επισκέπτες. Ακόμα κι αν τα λειτουργικά της αδιέξοδα πληθαίνουν (όπως με την τραγελαφική ιστορία του μετρό), διατηρεί ένα σοβαρό απόθεμα θετικών εκπλήξεων.


Η δική μου αγαπημένη προοπτική είναι διπλή. Του ύψους και του βάθους ή αλλιώς από τα Κάστρα ως την περιοχή της Λέοντος Σοφού και της οδού Φράγκων. Είναι τόποι που αξίζει να τους χωρέσεις σε ένα διήγημα, αλλά προπαντός τόποι που αποκρίνονται στο αίνιγμα μιας δισυπόστατης πόλης.


Η Θεσσαλονίκη μου είναι κατεξοχήν δισυπόστατη. Παράγει καθημερινές δυσφορίες και την ίδια στιγμή, με ένα ανεπαίσθητο φύσημα του Βαρδάρη, σε ανταμείβει για την υπομονή που έδειξες. Μπορεί κανείς να τη ζήσει ως μουσείο, ως ιστορικό εργαστήρι, ως φωτογραφικό τεκμήριο αλλά και ως ταλαιπωρία και αδιόρθωτη «τεχνική βλάβη».


Ζώντας μόνιμα εδώ, συνηθίζεις το απότομο πέρασμα από τη μια στην άλλη αλήθεια, από τη μια στην άλλη πραγματικότητα. Η Θεσσαλονίκη, με μια έννοια, αιωρείται πάνω από τους ορισμούς που της δίνουμε και τις ιδιότητες που επινοούμε για χάρη της. Κι αυτή η απιστία της τη σώζει και την κάνει εν τέλει φιλόξενη και ανοιχτή, κόντρα στην εσωτερική της βαρυθυμία. Έτσι μπορούμε, άλλωστε, να κατοικούμε μια πόλη, μια οποιαδήποτε πόλη: παλεύοντας με τα ανάμεικτα συναισθήματα που τα σκεπάζουν προσωρινά οι ρουτίνες μας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Στήλες
1

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Τούλας: «Η Θεσσαλονίκη φρενάρει ξανά· δεν προχωράει τίποτα»

TV & Media / Γιώργος Τούλας: «Η Θεσσαλονίκη φρενάρει ξανά· δεν προχωράει τίποτα»

Ο εκδότης του ιστορικού free press «Parallaxi» μιλά για τα πλεονεκτήματα και τις παθογένειες της πόλης του: πώς οι πολιτικοί αντίπαλοι βάζουν τρικλοποδιές ο ένας στο έργο του άλλου και πώς κανείς δεν έχει όραμα – αφού «ο καθένας βγαίνει και λέει ό,τι του κατέβει στο κεφάλι, και το παρουσιάζει ως σχέδιο».
M. HULOT
Η σύγκρουση για τις αρχαιότητες στο μετρό της Θεσσαλονίκης: Ποιες είναι, τι λένε οι εμπλεκόμενοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η σύγκρουση για τις αρχαιότητες στο μετρό της Θεσσαλονίκης: Ποιες είναι, τι λένε οι εμπλεκόμενοι

Τι λένε στη LiFO η αρχαιολόγος και πρώην γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η πονεμένη ιστορία των Μαγεμένων, των χαμένων «Καρυάτιδων» της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η πονεμένη ιστορία των Μαγεμένων, των χαμένων «Καρυάτιδων» της Θεσσαλονίκης

Η ιστορία του Γάλλου Έλγιν και της αρπαγής ενός από τα πιο αγαπημένα μνημεία της πόλης μάς υπενθυμίζει πόσο συναισθηματικά δεμένοι παραμένουν οι Θεσσαλονικείς με την ιστορία τους.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Λυπάμαι που το λέω αλλά η πόλη είναι ένα μπάχαλο. Δεν είναι μόνο η Τσιμισκή Κ η παραλία. Όλη η υπόλοιπη πόλη ειναι χάλια. Χώρια ότι εκεί πλέον στο κέντρο ζουν μόνο ιδιοκτήτες και τουρίστες. Οι υπόλοιποι εκτός να πρέπει να εξυπηρετηθούν με έναν όασθ που ειναι σε διάλυση. Μόνο βιτρίνα αυτή η πόλη τίποτα άλλο.