To VIDEODROME του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ στο Midnight Express

To VIDEODROME του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ στο Midnight Express Facebook Twitter
0

Το Videodrome, «Η απάντηση της δεκαετίας του ’80 στο ‘Κουρδιστό Πορτοκάλι’» σύμφωνα με τα λόγια του Άντι Γουόρχολ, που προβάλλεται αυτό το Σάββατο στην Ααβόρα, στο πλαίσιο προβολών του Midnight Express, κυκλοφόρησε στις αίθουσες το 1983.

Το δε στόρι, φαινομενικά απλό: Ένας τηλεοπτικός παραγωγός πέφτει πάνω σε μια πειρατική συχνότητα ενός καναλιού που δε μοιάζει με τα άλλα: Στο Videodrome παρουσιάζονται μονάχα βασανιστήρια και δολοφονίες. Και με το που θα το δείς, έχεις "παγιδευθεί" στον ιστό του. Ο Τζέιμς Γουντς στον πρώτο ρόλο δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία, αλλά όσοι το έχουν δει θυμούνται ακόμα την συγκλονιστική Ντέμπι Χάρι, που άφησε για λίγο τους Blondie, πίστεψε στο όραμα του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, και έβαψε τα μαλλιά της κόκκινα για τις ανάγκες του ρόλου – οι δε καθαρά σαδομαζοχιστικές ερωτικές σκηνές της έχουν «χαραχτεί σαν τατουάζ» στη συνείδηση του κοινού, όπως και τα splatter ειδικά εφέ της που αγγίζουν τα όρια του σουρεαλισμού καθώς αιδιόμορφες σχισμές εμφανίζονται σε ανθρώπινα στομάχια, έτοιμες να «τραφούν» με βιντεοκασσέτες!

Από την τελευταία περιγραφή και μόνο καταλαβαίνετε πως εκείνη την εποχή κανείς δεν ήξερε τι να κάνει μ’ αυτό το φιλμ. Οι αμερικάνοι δεν ήξεραν πως να το προωθήσουν, οι Ευρωπαίοι δεν ενδιαφέρθηκαν καν, με εξαίρεση στη Γαλλία (συγκεκριμένα, το Videodrome δεν αγοράστηκε ποτέ από Έλληνα διανομέα και δεν προβλήθηκε ποτέ στις Ελληνικές αίθουσες πλην δυο εξαιρέσεων) και οι κριτικοί το παρατηρούσαν σχεδόν εξ αποστάσεως, τρομαγμένοι, όπως αντιμετωπίζει κανείς ένα θηρίο έξω απ’ το κλουβί. Σήμερα, η ταινία έχει επιτέλους βρει τη θέση που της αξίζει, ως μια από τις καλύτερες στη φιλμογραφία του Καναδού δημιουργού – και σίγουρα η πιο αντιπροσωπευτική του.  

To VIDEODROME του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ στο Midnight Express Facebook Twitter

Ο σημαντικότερος έλληνας μελετητής του έργου, ο αξέχαστος Γιάννης Δεληολάνης, θα γράψει: «Σε επίπεδο σύλληψης και ακατέργαστης δύναμης, το Videodrome θέτει ισχυρότατη υποψηφιότητα για τον τίτλο της κορυφαίας ταινίας του σκηνοθέτη. Οι λέξεις και οι περιγραφές δφεν φτάνουν για να ιχνογραφήσουν σωστά αυτό το αλλόκοτο αριστούργημα: Χρόνια μπροστά από κάθε έννοια του μοντέρνου, βρίθει από ανησυχητικές ιδέες και θρασύτατα οπτικά σχόλια για την εικόνα και τη σάρκα, τη σεξουαλικότητα και την πραγματικότητα, καταρρακώνοντας de facto κάθε στεγανή αντίληψη για μια σειρά από θέματα – ταμπού. Το θράσος κόστισε στην ταινία, που καταποντίστηκε εμπορικά στις ΗΠΑ ενώ ο Έλληνας διανομέας έκρινε την ταινία ακατάλληλη για έξοδο στις αίθουσες και την έστειλε πίσω στο σπίτι της. Άδικα: Έτσι κι αλλιώς, το Videodrome είναι μια ταινία που δεν έχει σπίτι» (Γιάννης Δεληολάνης – «Μέσα από το σκοτεινό καθρέφτη – 13+3 κείμενα για τον David Cronenberg», εκδόσεις Futura).

Ταινία γυρισμένη στην εποχή του VHS και για την εποχή του VHS, δείχνει σατανικά επίκαιρή σήμερα, αν αντικαταστήσεις την βιντεοκασσέτα με το internet στη σημειολογία της: Ζούμε σε μια εποχή όπου η τεχνολογία διευκολύνει την καθημερινή ανθρώπινη αλληλεπίδραση σε μακροοικονομική κλίμακα, ενώ οι πληροφορίες μεταδίδονται, επεξεργάζονται και γενικά «ταξιδεύουν» γρηγορότερα και ευρύτερα από ποτέ. Την ίδια στιγμή, το Videodrome φαίνεται πλέον αποτρόπαια προφητικό στον τρόπο που απεικονίζει τη σύγκρουση σεξ, βίας, και media: Οι άνθρωποι είναι πλέον ενσύρματοι,  και το επόμενο στάδιο της εξέλιξής μας ως είδος θα είναι ακόμα πιο εξαθλιωτικό. Όπως και να’χει, 37 χρόνια μετά την πρώτη του προβολή, το τρομακτικό φουτουριστικό όραμα του Κρόνενμπεργκ αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα. Ζήτω η Νέα Σάρκα!

Info:

Σάββατο 7 Μαρτίου

12:30 μετά τα μεσάνυχτα

Στον κινηματογράφο ΑΑΒΟΡΑ (Ιπποκράτους 180 – τηλέφωνο: 2106423271)
Προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Ρόμπυ Εκσιέλ

Σκηνοθεσία / Σενάριο: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ
Μουσική: Χάουαρντ Σορ

Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς Γουντς, Ντέμπι Χάρι, Σόνια Σμιτς

Διάρκεια: 85’

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ