Έφυγε από τη ζωή η σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιός Εύα Κοταμανίδου σε ηλικία 84 ετών.
Γεννήθηκε το 1936 στην Νέα Φιλαδέλφεια, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε υποκριτική στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν και έγινε γνωστή από τις ταινίες του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, όπως «Ο Θίασος», «Μεγαλέξαντρος», «Τοπίο στην ομίχλη», «Το βλέμμα του Οδυσσέα» και «Τριλογία: Το λιβάδι που δακρύζει».
Στην καριέρα της έκανε επίσης πολλές εμφανίσεις στην τηλεόραση και το θέατρο, μεταξύ άλλων στις παραστάσεις «Το πανηγύρι» (Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν", 1964, «Το τέλος του παιχνιδιού» (Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν",1969), «Έστω» (Θεατρική Σκηνή, 1983), «Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα» (Λαϊκό Πειραματικός Θέατρο, 1984), «Οκτώ γυναίκες κατηγορούνται» (Θεατρική Επιχείρηση Θάνος Μαρτίνος, 1985), «Το παιχνίδι της τρέλλας και της φρονιμάδας» (ΚΘΒΕ,1986), «Φεγγαρόφωτο» (Καλλιτεχνικός Οργανισμός Φάσμα, 1995), «Παπαγάλος με πορτοκαλί φτερά» (Καλλιτεχνικός Οργανισμός Φάσμα, 1998), «Ο γυάλινος κόσμος» (Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Λάρισας, 1999, «Εφτά λογικές απαντήσεις» (Καλλιτεχνικός Οργανισμός Φάσμα, 2006).
Την είδηση γνωστοποίησε ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, Σπύρος Μπιμπίλας.
Ακόμα ενα δυσάρεστο νέο και μια μεγαλη απώλεια για το θέατρο και τον πολιτισμό μας..Η σπουδαια κυρία του θεάτρου μας και...
Δημοσιεύτηκε από Σπύρος Μπιμπίλας στις Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2020
Το 1975 αντικατέστησε τη Μελίνα Μερκούρη (η οποία είχε φύγει στο εξωτερικό για τα γυρίσματα μιας ταινίας) στην «Οπερα της Πεντάρας» από τον θίασο Νίκου Κούρκουλου, σε σκηνοθεσία Ζιλ Ντασέν.
Επίσης είχε συμμετάσχει μεταξύ άλλων στις τηλεοπτικές σειρές «Η φυλή των ανθρώπων» (1995), «Λεηλασία μιας ζωής» (1978), «Ο Πατούχας» (1984), «Παράξενα ελληνικά διηγήματα» (1981), «Προς Οφρύνιο» (1984), «Το φως του Αυγερινού» (19804), «Χωρικά ύδατα» (1998).
Στον κινηματογράφο εμφανίστηκε επίσης στις ταινίες «Δονούσα» (1992), «Εκτός σχεδίου» (2005), «Ζωή χαρισάμενη» (1993), «Η καγκελόπορτα» (1978), «Οι κυνηγοί» (1977), «Το αίμα των αγαλμάτων» (1982), «Το ευτυχισμένο πρόσωπο της Λεωνόρας» (1982), «Το τελευταίο στοίχημα» (1989).
Στις εκλογές του Ιουνίου και του Νοεμβρίου του 1989 εξελέγη βουλευτής Β' Αθηνών με τον Συνασπισμό, ενώ στις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου 2012 ήταν υποψήφια βουλευτής Επικρατείας με τη Δημοκρατική Αριστερά.
Η Εύα Κοταμανίδου είχε μιλήσει στη LiFO για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου. «Τον αγάπησα τόσο πολύ αυτόν το ρόλο. Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση, με δυσκολίες και ταλαιπωρίες, γιατί φάγαμε πολλές βροχές και χιόνια. Παρ' όλα αυτά, ήμασταν ευτυχείς», είχε δηλώσει μεταξύ άλλων.
«Ο Αγγελόπουλος, ως σεναριογράφος και ως σκηνοθέτης, έδινε σε όλες τις ταινίες του μια ποιητική χροιά. Δεν ανέπλαθε την Ιστορία όπως ακριβώς συνέβη. Έπαιρνε την ουσία με τον τρόπο που ο ίδιος την εισέπραττε και τη φιλμογραφούσε. Αυτό όλο, εγώ τουλάχιστον, που προερχόμουν από το Θέατρο Τέχνης και λάτρευα και την ποίηση, το έβρισκα μέσα στα πλάνα. Η Ηλέκτρα ήταν ένας αγαπημένος ρόλος και από το θέατρο. Μέχρι τότε δεν είχα ασχοληθεί μαζί της, ύστερα την ερμήνευσα και στο θέατρο», είχε πει για τον σπουδαίο Έλληνα σκηνοθέτη.
«Οι ιδέες και οι αξίες της Αριστεράς δεν υπάρχουν πια όπως τότε που οι άνθρωποι πέθαιναν, σηκώνοντας ψηλά τη γροθιά, φωνάζοντας "Ζήτω" και πέφτοντας κάτω από τις σφαίρες. Ήταν άλλες ιδέες, άλλες αξίες, άλλη ηθική. Υπάρχει η αλληλεγγύη που υπήρχε τότε; Ο "Θίασος" μιλάει για τα βάσανα της Αριστεράς. Όταν σκοτώνεται ο πατέρας, ο Αγαμέμνονας λέει: "Εγώ ήρθα από την Ιωνία, εσείς από πού ήρθατε;". Εμένα, που δεν είμαι από την Ιωνία αλλά από τον Πόντο –δηλαδή οι γονείς μου–, με άγγιζε αυτή η ατάκα – η Ιωνία ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων αθηναϊκή αποικία», είχε σημειώσει η ίδια.
«Τα πλάνα από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου που αποτυπώνουν το έντονο βλέμμα της, θα συνεχίσουν να κρατούν την παρουσία της ζωντανή από την οθόνη» δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Στους αμέτρητους ρόλους που ερμήνευσε στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση, η Εύα Κοταμανίδου μετέφερε, με κάθε της εμφάνιση, δύναμη, επιβλητικότητα, συναίσθημα. Υπηρέτησε την τέχνη της υποκριτικής με ήθος και συνέπεια. Ήταν ενεργός πολίτης, με συμμετοχή στα κοινά και άποψη, την οποία πάντοτε εξέφραζε με ευπρέπεια. Η απουσία της θα είναι αισθητή. Όμως τα πλάνα από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου που αποτυπώνουν το έντονο βλέμμα της, θα συνεχίσουν να κρατούν την παρουσία της ζωντανή από την οθόνη. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους φίλους της» αναφέρει σε συλλυπητήριο μήνυμα της.
«Το πρόσωπό της είναι το πιο αναγνωρίσιμο γυναικείο πρόσωπο στο μοντέρνο κινηματογραφικό σύμπαν του Θόδωρου Αγγελόπουλου, σε μια εικόνα της Ελλάδας και της σύγχρονης τραγωδίας της που είναι σύνθεση μύθων και θραυσμάτων της Ιστορίας» αναφέρει σε συλλυπητήριο μήνυμα του το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
«Η απώλεια της Εύας Κοταμανίδου βυθίζει σε θλίψη τον καλλιτεχνικό κόσμο. Το ανήσυχο πνεύμα της, το υποκριτικό ταλέντο της, η ευαισθησία και η έμφυτη ευγένειά της την χαρακτήρισαν ως ηθοποιό αλλά και ως ενεργό πολίτη. Η Εύα Κοταμανίδου ξεκίνησε από το Θέατρο Τέχνης για να ζήσει μια συναρπαστική περιπέτεια στον ελληνικό κινηματογράφο στις δεκαετίες του '70 και του '80. Το πρόσωπό της είναι το πιο αναγνωρίσιμο γυναικείο πρόσωπο στο μοντέρνο κινηματογραφικό σύμπαν του Θόδωρου Αγγελόπουλου, σε μια εικόνα της Ελλάδας και της σύγχρονης τραγωδίας της που είναι σύνθεση μύθων και θραυσμάτων της Ιστορίας. Ήταν η Ηλέκτρα του "Θιάσου" και η κόρη του "Μεγαλέξανδρου", αλλά και σταθερή πρωταγωνίστρια του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού στο πέρασμα του χρόνου. Ζωντανό παραμένει το πρόσωπό της και σε άλλες ταινίες εκείνης της εποχής όπως η "Καγκελόπορτα" του Δημήτρη Μακρή, η "Ρόζα" του Χριστόφορου Χριστοφή, το "Ζωή χαρισάμενη" του Πατρίς Βιβανκός», καταλήγει το μήνυμα.