Οι λάτρεις της αναγεννησιακής τέχνης που θα βρίσκονται στη Μαδρίτη από τις 28 Μαΐου μέχρι τον Οκτώβριο, θα έχουν την ευκαιρία να δουν στο μουσείο Πράδο της πόλης έναν χαμένο πίνακα του ζωγράφου Καραβάτζιο που παραλίγο να πουληθεί για 1.500 ευρώ σε δημοπρασία.
Ο πίνακας «Ecce Homo» του Καραβάτζιο, με διαστάσεις 111 επί 86 εκατοστά, είχε αποδοθεί λανθασμένα στον Ισπανό καλλιτέχνη του 17ου αιώνα José de Ribera, όταν προσφέρθηκε προς πώληση σε δημοπρασία στη Μαδρίτη τον Απρίλιο του 2021. Όμως μια σειρά από ενδείξεις οδήγησαν τους εμπειρογνώμονες στην Ισπανία και την Ιταλία να επανεξετάσουν το έργο.
Καθώς οι συλλέκτες σε όλο τον κόσμο πληροφορήθηκαν τον πιθανό δημιουργό του πίνακα, οι ειδικοί του Πράδο επικοινώνησαν με το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας, το οποίο κινήθηκε γρήγορα για να επιβάλει απαγόρευση εξαγωγής και να μην δημοπρατηθεί.
Η περιφερειακή κυβέρνηση της Μαδρίτης χορήγησε επίσης γρήγορα στον πίνακα το καθεστώς προστατευόμενης πολιτιστικής κληρονομιάς για να τον κρατήσει στη χώρα.
Ο David García Cueto, επικεφαλής της ιταλικής και γαλλικής ζωγραφικής πριν από το 1800 στο Πράδο, δήλωσε ότι οι υπεύθυνοι του μουσείου είναι πολύ χαρούμενοι που στη συλλογή τους προστέθηκε ένας δεύτερος Καραβάτζιο - έστω και προσωρινά. Ο μοναδικός Καραβάτζιο του μουσείου είναι ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ, ο οποίος ζωγραφίστηκε στη Ρώμη γύρω στο 1600, όταν ο καλλιτέχνης ήταν 30 ετών.
Δήλωσε ότι το Ecce Homo μιλάει για τα τελευταία χρόνια ζωής του Καραβάτζιο, όταν έφυγε από τη Ρώμη για να αποφύγει πιθανή εκτέλεση μετά τον θανάσιμο τραυματισμό ενός άνδρα που εκπόρνευε γυναίκες σε καυγά το 1606 και ταξίδεψε στη Νάπολη, τη Σικελία και τη Μάλτα.
Πρόσθεσε ότι, εκτός του ότι παρέχει διάλογο με τους άλλους Ecce Homos του Πράδο - από έργα όπως ο Τιτσιάνο και ο Μουρίγιο - ο νεοβρεθείς πίνακας προσφέρει μια συναρπαστική σύγκριση με τον Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ, που ζωγραφίστηκε γύρω στο 1600 και αποτελεί μέρος της μόνιμης συλλογής του μουσείου.
Ο εν λόγω πίνακας. ζωγραφισμένος γύρω στα 1607-1610, προσφέρει μια συμπληρωματική εικόνα του ύστερου έργου του Καραβάτζιο και συμπυκνώνει τα καλύτερα στοιχεία από το στιλ του στα τελευταία του χρόνια.
Το Πράδο περιέγραψε τον πίνακα - ένα από τα μόλις 60 γνωστά έργα του καλλιτέχνη - ως «μία από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην ιστορία της τέχνης». Όπως επισήμανε το πρωί της Δευτέρας ο πρόεδρος του μουσείου, Χαβιέρ Σολάνα, δεν εμφανίζεται κάθε μέρα ένας Καραβάτζιο.
Αν η μεγαλοφυΐα του Καραβάτζιο, η μαεστρία του στην τεχνική κιαροσκούρο και η χρήση απλών ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων στο σεξ, ως μοντέλων, εγγυήθηκαν την αθανασία του, οι καθημερινές του δραστηριότητες τον έκαναν διάσημο εν ζωή. Η μονοσήμαντη συγχώνευση του ιερού και του βέβηλου προσέλκυσε τη δημιουργική προσοχή όλων.
Με πληροφορίες από Guardian