Η μανία με τον Μποτιτσέλι και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του

Η μανία με τον Μποτιτσέλι, η αθάνατη ομορφιά  και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του Facebook Twitter
Sandro Botticelli | Ανθρωπος εν πληγή | Courtesy Sotheby's
0

Και ξαφνικά ο Μποτιτσέλι αρχίζει να σπάει όλα τα ρεκόρ στην κούρσα των τιμών σε δημοπρασίες σε όλο τον κόσμο και μάλιστα με την εμφάνιση ούτε ενός ούτε δυο έργων αλλά τεσσάρων μέσα σε δυο χρόνια.
 

Ας πάρουμε τις τιμές από την αρχή. Τον Ιούλιο του 2019 εμφανίστηκε στην αγορά το «Πορτραίτο νεαρού άνδρα» που είχε καταγραφεί ως «με το στιλ του Μποτιτσέλι» και πουλήθηκε 1.000 φορές πάνω από την εκτίμησή του, για 8,17 εκατομμύρια δολάρια στη Ζυρίχη. Ακολούθησε μια επόμενη πώληση στο Frieze Masters του Λονδίνου, τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς και αφορούσε το πορτραίτο του ουμανιστή ποιητή Michele Marullo Tarcaniota που πουλήθηκε για 30 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό το αυστηρά μονοχρωματικό πορτραίτο ήταν δάνειο στο Πράδο της Μαδρίτης, για περίπου 12 χρόνια από το 2004. Ανήκε στη συλλέκτρια  Dona Helena Cambo de Guardans και την οικογένειά της και πουλήθηκε στην τιμή που επιθυμούσαν οι ιδιοκτήτες, μάλιστα το έργο διαφημίστηκε ως το τελευταίο που ζωγράφισε ο Μποτιτσέλι.

Το «Άνθρωπος εν πληγή» έχει χαιρετιστεί από τον Λόρενς Κάντερ , επιμελητή ευρωπαϊκής τέχνης στην Πινακοθήκη του Πανεπιστημίου Γέιλ, ως ένα αριστούργημα της ύστερης περιόδου του καλλιτέχνη. Ωστόσο, υπάρχουν μερικοί που ακόμα και σήμερα αντιμετωπίζουν τον πίνακα με δισταγμό, λιγότερο πεπεισμένοι ότι πρόκειται για ένα αυτόγραφο έργο Μποτιτσέλι.

Τον Ιανουάριο του 2021 ο οίκος Sotheby's πούλησε ο έργο του Μποτιτσέλι «Νεαρός άνδρας κρατάει ένα δίσκο» για 92,2 εκατομμύρια δολάρια. Και τώρα έρχεται ένας τέταρτος πίνακας που στα δελτία τύπου αναφέρεται ως το «αριστούργημα της όψιμης καριέρας του», με το έργο που τιτλοφορείται «Άνθρωπος εν πληγή» (φράση από το 53ο κεφάλαιο του προφήτη Ησαΐα) να χρονολογείται γύρω στο 1500. Ο πίνακας αναμένεται ότι θα πωληθεί τον Ιανουάριο του 2022, στο Χονγκ Κονγκ, για περισσότερο από 40 εκατομμύρια.

Η μανία με τον Μποτιτσέλι, η αθάνατη ομορφιά  και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του Facebook Twitter
Sandro Botticelli, «Νεαρός άνδρας κρατάει ένα δίσκο» | courtesy Sotheby's

Το «Άνθρωπος εν πληγή» , όπως το «Νεαρός άνδρας κρατάει ένα δίσκο», έχουν θεωρηθεί έργα του Μποτιτσέλι πολύ αργότερα αφότου εμφανίστηκαν στην αγορά. Ο πίνακας, ιδιοκτησίας ενός Αμερικανού συλλέκτη, εμφανίστηκε για τελευταία φορά σε δημοπρασία το 1963, όταν πουλήθηκε στη χαμηλή τιμή των 10.000 λιρών και είχε καταχωρηθεί μεταξύ των έργων του εργαστηρίου του στον κατάλογο του Ρόναλντ Λάιτμποουν το 1978.

Αλλά τώρα, μετά τη συμπερίληψή του στην έκθεση, Botticelli: Likeness, Myth, Devotion, στο Μουσείο Städel του 2009-10, το «Άνθρωπος εν πληγή» έχει χαιρετιστεί από τον Λόρενς Κάντερ , επιμελητή ευρωπαϊκής τέχνης στην Πινακοθήκη του Πανεπιστημίου Γέιλ, ως ένα αριστούργημα της ύστερης περιόδου του καλλιτέχνη. Ωστόσο, υπάρχουν μερικοί που ακόμα και σήμερα αντιμετωπίζουν τον πίνακα με δισταγμό, λιγότερο πεπεισμένοι ότι πρόκειται για ένα αυτόγραφο έργο Μποτιτσέλι.

Ο Μποτιτσέλι σύμφωνα με τον Τζόρτζιο Βαζάρι ανταποκρίθηκε στην έξαρση του θρησκευτικού συναισθήματος που σημειώθηκε στη Φλωρεντία στα τέλη του 1480 με υπαίτιο τον μοναχό Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα. Στην προτροπή του τελευταίου, προς τους πολίτες της Φλωρεντίας, να ρίξουν στην «πυρά της ματαιοδοξίας» όλα τα πολύτιμα αντικείμενά τους, ανταποκρίθηκαν αρκετοί ζωγράφοι της εποχής, καταστρέφοντας μέρος των έργων τους, ωστόσο δεν είναι βέβαιο αν ο Μποτιτσέλι ανήκε σε αυτούς.

Η μανία με τον Μποτιτσέλι, η αθάνατη ομορφιά  και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του Facebook Twitter
Sandro Botticelli, Πορτρέτο του Michele Marullo Tarcaniota | Courtesy of Trinity Fine Art

Η επίδραση του Σαβοναρόλα αποτυπώθηκε στο έργο του, ειδικότερα μέσα από την εμφανή μείωση των πινάκων με κοσμικά θέματα. Ο τελευταίος μη θρησκευτικός πίνακας που φιλοτέχνησε ήταν Η Συκοφαντία του Απελλή (περ. 1495), έργο που βασίστηκε σε ένα χαμένο έργο του ζωγράφου της αρχαιότητας Απελλή, γνωστό μόνο μέσα από τους Νεκρικούς Διαλόγους του Λουκιανού. Ένα από τα σημαντικότερα έργα του Μποτιτσέλι σε αυτή την περίοδο, ενδεικτικό της επιρροής του Σαβοναρόλα αλλά και της θρησκευτικής έξαρσης της εποχής, υπήρξε επίσης η «Μυστική Γέννηση», που αποτελεί μία εκδοχή του θέματος της προσκύνησης των ποιμένων και φιλοτεχνήθηκε μετά τον απαγχονισμό του Σαβοναρόλα. Είναι ο μοναδικός πίνακας που φέρει την υπογραφή του Μποτιτσέλι καθώς και την ημερομηνία ολοκλήρωσής του.

Στα τελευταία έργα του, ο Μποτιτσέλι υιοθέτησε ένα απλούστερο ύφος, απέριττο και απαλλαγμένο από έντονα διακοσμητικά στοιχεία που θα αποσπούσαν την προσοχή του θεατή από το κεντρικό θέμα, πιθανά διότι δεν στόχευε στην τέρψη όσο στη διδακτική λειτουργία του πίνακα.  Το «Άνθρωπος εν πληγή», έχει πολλές στιλιστικές ομοιότητες με τη «Μυστική Γέννηση» του Μποτιτσέλι στην Εθνική Πινακοθήκη, με υπογραφή και χρονολόγηση 1500.

Η μανία με τον Μποτιτσέλι, η αθάνατη ομορφιά  και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του Facebook Twitter
Πορτρέτο νεαρού άνδρα, καταλογραφημένο με το "στιλ του Μποτιτσέλι" | Courtesy of Schuler

Ο οίκος Sotheby's επιμένει ότι το έργο είναι δικό του και όχι προερχόμενο από το πολύβουο και πολυπληθές εργαστήριό του. Αλλιώς πώς θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι αυτή η εικόνα με τιμή πάνω από 40 εκατομμύρια δολάρια είναι ένα πλήρως «αυτόγραφο» έργο ενός καλλιτέχνη της Φλωρεντίας της Αναγέννησης;

Επικαλείται λοιπόν την έκθεση του Μουσείου Städel, αλλά δεν αναφέρει την πρωτοποριακή έκθεση, Botticelli: Artist and Designer, που τρέχει αυτή τη στιγμή στο Μουσείο Jacquemart-André στο Παρίσι και διερευνά πώς το εργαστήριο του καλλιτέχνη ήταν ένα «εργαστήριο ιδεών», φτιάχνοντας πίνακες που ήταν σχεδόν όλοι, σε διαφορετικό βαθμό, ακόμη και στην περίπτωση αριστουργημάτων όπως η Άνοιξη, συνεργασίες μεταξύ του Μποτιτσέλι  και των βοηθών του. Αλλά η La Bella Simonetta που είχε καταχωρισθεί στον κατάλογο του Λάιτμποουν  ως έργο εργαστηρίου, ενώ σήμερα είναι ένα από τα πρωταγωνιστικά εκθέματα αυτής της παράστασης στο Παρίσι.

Όλα δείχνουν ότι μέχρι να μελετηθούν όλα τα εικονογραφικά στρώματα των έργων του Μποτιτσέλι ο δρόμος είναι μακρύς.

Η μανία με τον Μποτιτσέλι, η αθάνατη ομορφιά  και η τρελή κούρσα των τιμών στα έργα του Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το έργο του Botticelli «Άνθρωπος εν πληγή», με αγγέλους γύρω από το ακάνθινο στεφάνι του Ιησού.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αθάνατη ομορφιά των έργων του Μποτιτσέλι σε μια μεγάλη έκθεση στο Παρίσι

Εικαστικά / Η αθάνατη ομορφιά των έργων του Μποτιτσέλι σε μια μεγάλη έκθεση στο Παρίσι

Η ομορφιά, η λεπτομέρεια και η λεπτότητα των προσώπων, η αποθέωση του αναγεννησιακού πνεύματος ζωντανεύει σε μια έκθεση με σαράντα αριστουργήματα στο μουσείο Jacquemart-André
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ