Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ.

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Η επίστεψη των τοίχων του οικοδομήματος (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)
0

Συγκρότημα πιθανότατα του 2ου αιώνα μ.Χ. έφεραν στο φως σωστικές ανασκαφές που διενεργούνται στο πλαίσιο της ανάπλασης της λεωφόρου βασιλίσσης Όλγας

Το συγκρότημα που ήρθε στο φως στις ανασκαφές στη λεωφόρο βασιλίσσης Όλγας έχει περίστυλη αυλή και πολλά δωμάτια, με δάπεδα που καλύπτονται από ψηφιδωτή διακόσμηση. Επίσης, ήρθαν στο φως επιγραφές, γλυπτά και βωμίσκος του Απόλλωνα.  

Στα βόρεια του Ολυμπιείου, σε περιοχή που είχε ερευνηθεί- από τον Στέφανο Κουμανούδη- τμήμα οικοδομήματος των αυτοκρατορικών χρόνων, τώρα αποκαλύφθηκε το νότιο τμήμα του. 

Η επίστεψη των τοίχων αποκαλύφθηκε αμέσως κάτω από το πλακόστρωτο των πεζοδρομίων και του ασφαλτοτάπητα, ενώ οι τοίχοι όλων των χώρων επεκτείνονται σε περιοχές, όπου δεν είναι εφικτή η συνέχιση της έρευνας, αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού. 

Παρότι έχει αποκαλυφθεί μόνο ένα τμήμα του οικοδομήματος, είναι σαφές ότι πρόκειται για συγκρότημα με περίστυλη αυλή και πολλά δωμάτια, σε ορισμένα εκ των οποίων τα δάπεδα καλύπτονται με ψηφιδωτή διακόσμηση με γεωμετρικά μοτίβα, σημειώνεται στην ανακοίνωση. 

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Αρχιτεκτονικά κατάλοιπα του οικοδομήματος αυτοκρατορικών χρόνων. Σε λεπτομέρεια αρχιτεκτονικό μέλος από αρχαιότερο οικοδόμημα που χρησιμοποιήθηκε για την οικοδόμηση του τοίχου σε δεύτερη οικοδομική φάση (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)

Τα κινητά ευρήματα επιβεβαιώνουν τη χρονολόγηση του οικοδομήματος στον 2ο αιώνα μ.Χ., περίοδο κατά την οποία ο αυτοκράτορας Αδριανός μερίμνησε για την επέκταση της πόλης προς τα ανατολικά. Το οικοδόμημα γνώρισε και δεύτερη οικοδομική φάση, κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ.

Τουλάχιστον 21 επιγραφές και γλυπτά- Αθηνάς, Αφροδίτης, Διονύσου Πανός, Σατύρου και χορευτριών- είναι ανάμεσα στα κινητά ευρήματα, αλλά και ένας βωμίσκος των μέσων του 1ου αι. μ.Χ. αφιερωμένος στον Απόλλωνα.

Στην ίδια έρευνα εντοπίστηκαν νότια του Ζαππείου Μεγάρου τμήματα οικοδομήματος, τα οποία πιθανώς συνδέονται με το μεγάλο ρωμαϊκό λουτρό που είχε επίσης μερικώς ερευνηθεί το 1873- 4 και το οποίο, σύμφωνα με τον Ιωάννη Τραυλό, ίσως είναι αυτό που έχει περιγράψει ο Λουκιανός, στο έργο του Ιππίας.

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Η επίστεψη των τοίχων του οικοδομήματος (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)

Μενδώνη για βασιλίσσης Όλγας: Να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, είναι για το καλό της πόλης

Ερωτηθείσα για το έργο στη λεωφόρο βασιλίσσης Όλγας, η Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε πως τα υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος έχουν τον πρώτο λόγο. 

«Θα έλεγα και ιδιαίτερα το υπουργείο Πολιτισμού, διότι βρισκόμαστε μέσα σε έναν μείζονα αρχαιολογικό χώρο», συμπλήρωσε η Λίνα Μενδώνη μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100,3 και σημείωσε πως η πεζοδρόμηση της βασιλίσσης Όλγας ήταν ένα σχέδιο που είχαν εγκρίνει από το 2000 το υπουργείο και το ΚΑΣ διότι συμπεριλαμβανόταν στα βασικά έργα της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων. 

«Αυτό ήταν ένα έργο που το προετοίμαζαν όλες οι κυβερνήσεις διαδοχικά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες», επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού, συμπληρώνοντας ότι στόχος ήταν να δημιουργηθεί ένας «αρχαιολογικός περίπατος». 

Ο λόγος που δεν έγινε αυτό στη βασιλίσσης Όλγας, συνέχισε η κ. Μενδώνη, ήταν ότι ο αρχαιολογικός ορίζοντας είναι πάρα πολύ ψηλά, δηλαδή «αφαιρώντας τον ασφαλτοτάπητα πέφτεις κατευθείαν σε μνημεία». Αυτό, εξήγησε, θα σήμαινε εκτεταμένες ανασκαφές προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο του πεζοδρόμου και δεν υπήρχε τότε το χρονικό περιθώριο να γίνει μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

«Εκεί είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ρωμαϊκής φάσης των Αθηνών, εξ ου και η Πύλη. Μέσα στο χώρο του Ζαππείου, υπάρχουν τα κατάλοιπα από ρωμαϊκές βίλες, βίλες urbanae δηλαδή, που υπήρχαν μέσα στο Ζάππειο. Στον Εθνικό Κήπο έχουμε επίσης κατάλοιπα ρωμαϊκών σπιτιών πολυτελείας, όπως και κατάλοιπα μεγάλων λουτρικών εγκαταστάσεων. Η ίδια εικόνα είναι και κάτω από τη βασιλίσσης Όλγας», επεσήμανε η κ. Μενδώνη. 

Λεωφόρος βασιλίσσης Όλγας: Στο φως συγκρότημα του 2ου αιώνα μ.Χ. Facebook Twitter
Θραύσμα ενεπίγραφου λίθου, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως οικοδομικό υλικό σε τοίχο του οικοδομήματος των αυτοκρατορικών χρόνων (Φωτ.: υπουργείο Πολιτισμού)

«Έχει αφαιρεθεί ο ασφαλτοτάπητας και έχουμε βρεθεί μπροστά σε μια εντυπωσιακών διαστάσεων ρωμαϊκή βίλα. Αυτά δεν μπορούμε να τα παραβλέψουμε και μιλώ μόνο για την αρχαιολογική πλευρά του ζητήματος, διότι εδώ έχουμε και πρακτικά θέματα. Οι μελέτες έχουν γίνει, έχουν εγκριθεί και από το υπουργείο Περιβάλλοντος και από το υπουργείο Πολιτισμού και από τον Δήμο Αθηναίων, από όλα τα όργανα που έπρεπε να εγκριθούν. Η μελέτη του κυρίου Προβελέγγιου ήταν μια πάρα πολύ καλή μελέτη και γι' αυτό προχώρησε. Το έργο είχε δημοπρατηθεί, έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος», υπογράμμισε η υπουργός. 

Ερωτηθείσα για τα παράπονα κατοίκων του Παγκρατίου και της Πλάκας, η κ. Μενδώνη αναγνώρισε ότι δημιουργείται ένα πρόβλημα. «Εγώ δέχομαι ότι έχουν δίκιο, η πολιτεία σε συνεργασία με τον δήμο, να κάνει την κατάλληλη μελέτη και το κατάλληλο έργο, ώστε οι άνθρωποι να διευκολύνονται», συμπλήρωσε. 

«Δεν θεωρώ όμως ότι μια πόλη σαν την Αθήνα, που στην πραγματικότητα είναι ένας αναπεπταμένος αρχαιολογικός χώρος με εξαιρετικά σημαντικά μνημεία, να μένει στην αφάνεια εξαιτίας αυτών των θεμάτων. Αυτοί οι οποίοι είχαν μελετήσει την ενοποίηση –η ενοποίηση μελετάται από τη δεκαετία του '90, από διαπρεπείς αρχιτέκτονες– πολύ σωστά είχαν βγάλει όλη τη γραμμή από το Καλλιμάρμαρο μέχρι τον Κεραμεικό. Έχουμε τη δυσκολία στη βασιλίσσης Αμαλίας, πράγματι πάλι λόγω αρχαιοτήτων, ότι εκεί δεν μπορούσαμε να κάνουμε την υπόγεια διάβαση γιατί δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει αυτό το έργο, εκεί θα ήταν ένα μείζον ζήτημα. Αλλά νομίζω ότι για το θέμα της βασιλίσσης Όλγας πρέπει να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, γιατί είναι για το καλό της πόλης, για το καλό των Αθηναίων – και εάν πρέπει να λύσουμε ένα κυκλοφοριακό πρόβλημα, να το λύσουμε», υπογράμμισε. 

Ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, δεν μπορεί να σταματήσει το έργο, τόνισε η κ. Μενδώνη. «Για να το σταματήσει πρέπει να δώσει έγκριση, θα πω το πιο απλό, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Μα αφού τώρα έχουμε και καινούργια ευρήματα που απλώνονται σε πολύ μεγάλο μήκος, γιατί δεν έχει γίνει ακόμα όλη η ανασκαφή, σε πολύ μεγάλο πλάτος επί της βασιλίσσης Όλγας, και επίσης είναι το οικοδόμημα, πηγαίνει και σε βάθος. Τι θα κάνουμε;», συμπλήρωσε. 

Από τη στιγμή που υπάρχουν ευρήματα, αυτά θα αναδειχθούν, δήλωσε η κ. Μενδώνη. «Δεν μπορεί να σκεπαστεί διότι είναι σε πολύ καλή κατάσταση και είναι σωζόμενα οικοδομήματα ρωμαϊκά», συμπλήρωσε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM