Ο Champollion και το μυστήριο των ιερογλυφικών, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Champollion και το μυστήριο των ιερογλυφικών, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Ο Jean-François Champollion
0

Στις 14 Σεπτεμβρίου 1822 o νεαρός λόγιος Jean-François Champollion λύνει το μυστήριο των ιερογλυφικών, της ιερής γραφής των αρχαίων Αιγυπτίων.

Λίγες ημέρες μετά, στις 27 Σεπτεμβρίου παρουσιάζει τα αποτελέσματά του στην Βασιλική Ακαδημία Επιγραφών & Γραμμάτων στο Παρίσι και ανοίγει επίσημα τον δρόμο για την επιστήμη της σύγχρονης Αιγυπτιολογίας.

Στο πλαίσιο των εορτασμών που λαμβάνουν χώρα σε όλο τον κόσμο για τα 200 χρόνια από τη συγκλονιστική αυτή ανακάλυψη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο γιορτάζει και υποδέχεται τους επισκέπτες του με μια παρουσίαση στην αίθουσα 41 της Αιγυπτιακής Συλλογής για τον Champollion και το μυστήριο των ιερογλυφικών την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022.

Τα ιερογλυφικά δεν ήταν απλώς όμορφα σύμβολα, αλλά αντιπροσώπευαν μια ζωντανή, ομιλούμενη γλώσσα. Από τη ρομαντική ποίηση και τις διεθνείς συνθήκες μέχρι τις λίστες αγορών και τις φορολογικές δηλώσεις, οι ιερογλυφικές επιγραφές και τα αρχαία χειρόγραφα σε αυτή την έκθεση αποκαλύπτουν ιστορίες με αφάνταστη ποικιλία. Εκτός από την ακλόνητη πίστη στη δύναμη των φαραώ και την υπόσχεση της μεταθανάτιας ζωής, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι απολάμβαναν το καλό φαγητό, έγραφαν γράμματα και έκαναν αστεία.

"Ο Champollion και το μυστήριο των ιερογλυφικών" στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter

Στις 27 Σεπτεμβρίου 1822,  με επιστολή του προς τη Γαλλική Ακαδημία Επιγραφών και Καλών Γραμμάτων, ο Γάλλος λόγιος και αιγυπτιολόγος Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν (1790–1832) ανακοίνωσε την αποκρυπτογράφηση της περίφημης Στήλης της Ροζέτας, ενός από τα πλέον εμβληματικά αρχαιολογικά ευρήματα ανά την υφήλιο.

Ο Σαμπολιόν είχε πασχίσει επί μακρόν για την αποκρυπτογράφηση των ιερογλυφικών της Στήλης της Ροζέτας, ακολουθώντας παράλληλη πορεία με το βρετανό ερευνητή Τόμας Γιανγκ (1773-1829), με τον οποίο διατηρούσε και αλληλογραφία.

O Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν που θεωρείται πατέρας της Αιγυπτιολογίας γεννήθηκε το 1790 στο Φιζάκ και από την παιδική του ηλικία ήδη επέδειξε ασυνήθιστη γλωσσολογική δεξιότητα. Ήδη στην ηλικία των 16 ετών γνώριζε αρκετές γλώσσες και είχε παρουσιάσει ένα δοκίμιό του στην Ακαδημία της Γκρενόμπλ σχετικά με την κοπτική γλώσσα, ενώ σε ηλικία 24 ετών συνέγραψε το «Η Αίγυπτος την εποχή των Φαραώ». Εξαιτίας του ενδιαφέροντός του για τις ανατολικές γλώσσες, ιδιαίτερα την κοπτική, του ανατέθηκε το καθήκον της αποκρυπτογράφησης της τότε νεοανακαλυφθείσης στήλης της Ροζέτας. Η δημοσίευση (1824) του «Précis du système hiéroglyphique» έγινε αιτία ανάπτυξης της σύγχρονης Αιγυπτιολογίας. Το 1828 και το 1829, ο Σαμπολιόν ηγήθηκε της γαλλοτοσκανικής αποστολής στην Αίγυπτο, μαζί με τον Ιππόλυτο Ροζελίνι, τον καθηγητή ανατολικών γλωσσών στο πανεπιστήμιο της Πίζα. Ταξίδεψε προς τις πηγές του Νείλου και μελέτησε έναν μεγάλο αριθμό μνημείων και επιγραφών.

Ώρες διεξαγωγής: 11:00 – 12:00 / 12:00 – 13:00
Αριθμός συμμετεχόντων ανά δράση: 25 άτομα
Απαραίτητες οι δηλώσεις συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας στα τηλ.:213 214 4856 και 213214 4889
Έναρξη δηλώσεων: 27 Σεπτεμβρίου 2022
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για τους συμμετέχοντες στη δράση.


 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ