«Τον ξεφορτώθηκε για χίλια δολάρια – μετά από χρόνια έμαθε ότι ο πίνακας κατέληξε να πουληθεί 450 εκατομμύρια»

«Τον ξεφορτώθηκε για χίλια δολάρια – μετά από χρόνια έμαθε ότι ο πίνακας κατέληξε να πουληθεί 450 εκατομμύρια» Facebook Twitter
Ο ηλικίας μισής χιλιετίας πίνακας «τοποθετείται ανάμεσα στο μεσαιωνικό και στο μοντέρνο... μια εικόνα που ανοίγει την πόρτα στο νέο κόσμο. Στην εποχή μας, ο πίνακας απετέλεσε θύμα της μυστικοπάθειας πάνω στην οποία έχει χτιστεί η εκτός κανόνων αγορά της τέχνης».
0

Παρότι είχε αμφισβητηθεί - και συνεχίζει να αμφισβητείται - η «πατρότητα» ή ακόμα και η γνησιότητα του έργου, ο οίκος Christie's πούλησε σε δημοπρασία τον Νοέμβριο του 2017 τον πίνακα "Salvator Mundi" (μια προσωπογραφία του Χριστού) του Λεονάρντο ντα Βίντσι αντί του ποσού-ρεκόρ των 450,3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Σήμερα, ουδείς μπορεί να πει με σιγουριά πού ακριβώς βρίσκεται ο πίνακας, αν και σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα του περασμένου μήνα, υποτίθεται ότι κοσμεί προσωρινά το πολυτελές γιοτ του πρίγκιπα της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής ενός μεγάλου πολιτιστικού κέντρου στην Μεντίνα.

Στο νέο του βιβλίο με τίτλο "The Last Leonardo: The Secret Lives of the World's Most Expensive Painting" (Ο τελευταίος Λεονάρντο: Οι μυστικές ζωές του πιο ακριβού πίνακα στον κόσμο), ο συγγραφέας και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Ben Lewis, έχει στήσει ένα αφήγημα μυστηρίου με άξονα την περιφορά του πίνακα από ιδιοκτήτη σε ιδιοκτήτη και από δημοπρασία σε δημοπρασία.

Όπως γράφει ο Lewis, ο ηλικίας μισής χιλιετίας πίνακας «τοποθετείται ανάμεσα στο μεσαιωνικό και στο μοντέρνο... μια εικόνα που ανοίγει την πόρτα στο νέο κόσμο, όπως έκανε και ο ίδιος ο Λεονάρντο... Στην εποχή μας, ο πίνακας απετέλεσε θύμα της μυστικοπάθειας πάνω στην οποία έχει χτιστεί τόσο η εκτός κανόνων αγορά της τέχνης όσο και η παγκοσμιοποιημένη οικονομία του 21ου αιώνα τριγύρω της».

  

Μιλώντας στους New York Times, ο συγγραφέας περιγράφει την προσωπική του ερευνητική οδύσσεια επιχειρώντας να παρακολουθήσει το νήμα της ιστορίας του πίνακα σε παλάτια και ρετιρέ και δηλώνει ότι το πιο εκπληκτικό στοιχείο που ανακάλυψε ότι το έργο βρισκόταν για δεκαετίες στο σπίτι ενός εργολάβου οικοδομών στη Νέα Ορλεάνη, ο οποίος δεν είχε καμία απολύτως ιδέα για την προέλευση του.

Πρόκειται για τον Basil "Tookie" Hendry Jr, ο οποίος θέλοντας να ξεφορτωθεί τον πίνακα μαζί με άλλους που βρίσκονταν στην κατοχή του, τον πούλησε σε μια τοπική δημοπρασία το 2005 αντί του ευτελούς ποσού των 1.175 δολαρίων. Μόνο όταν επικοινώνησε μαζί του ο Lewis πριν από ένα χρόνο περίπου, πληροφορήθηκε σοκαρισμένος ότι το έργο είχε πιάσει 450 εκατομμύρια σε δημοπρασία του Christie's.

Ένα άλλο όνομα – διάσημο αυτό τη φορά – που προέκυψε από τις έρευνες του Lewis σχετικά με την ιστορία του πίνακα, ήταν αυτό του Trent Reznor (ηγέτη του συγκροτήματος των Nine Inch Nails και επιφανούς παραγωγού και συνθέτη soundtracks) σε μια λίστα αγοραστών ενός μικρού οίκου πλειστηριασμών: «Σκέφτηκα ότι το έργο ταίριαζε στην goth προσωπικότητα του Reznor, αλλά τελικά δεν υπήρξε ποτέ ιδιοκτήτης του πίνακα».

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ