ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

Οι τρόποι και οι αιτίες που έκαναν την Ελλάδα κράτος διεφθαρμένο

Οι τρόποι και οι αιτίες που έκαναν την Ελλάδα κράτος διεφθαρμένο Facebook Twitter
«Το πρόβλημα της διαφθοράς δεν επιλύεται με απλές νομικές προσεγγίσεις αλλά μέσω ηθικής ηγεσίας» .Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
16

Οι πρακτικές δωροδοκίας και διαφθοράς είναι ευρέως διαδεδομένες στην Ελλάδα είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Πολλές φορές ακούμε διακηρύξεις, μεγαλοστομίες, εξαγγελίες για μηχανισμούς διαφάνειας και απόψεις περί καταπολέμησης της διαφθοράς. Ήδη, σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, περίπου τέσσερις στους δέκα Έλληνες που έχουν φύγει στο εξωτερικό απαντούν ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν εξαιτίας της αναξιοκρατίας και της διαφθοράς.


Ο Νίκος Πασσάς είναι καθηγητής Εγκληματολογίας και Ποινικής Δικαιοσύνης στο Πανεπιστήμιο Northeastern των ΗΠΑ. Ένας διακεκριμένος επιστήμονας όπου κατά καιρούς έχει διατελέσει σε σημαντικές θέσεις ως σύμβουλος νομικών γραφείων, χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και διεθνών Οργανισμών όπως ο ΟΗΕ, η ΕΕ, ο ΟΟΣΑ, το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα.

«Να αφήσουμε τους ξεπερασμένους κομματικούς πολιτικούς σχηματισμούς οι οποίοι δεν μας έχουν βγάλει από το αδιέξοδο και να δοκιμάσουμε τα άτομα. Έτσι, αντί για δεξιούς ας ψάξουμε για επιδέξιους, αντί για αριστερούς να βρούμε τους αρίστους κι αντί για κεντρώους ας ανακαλύψουμε τους επικεντρωμένους στην επίλυση των ζητημάτων.»


Πριν λίγες μέρες βρέθηκε στην Ελλάδα προκειμένου να συμμετάσχει στο συνέδριο «Διαφθορά και οικονομική κρίση: ποινική και εγκληματολογική οπτική» που διοργάνωσε το Κέντρο Μελέτης του Εγκλήματος σε συνεργασία με τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών.
Ξεκλέβοντας λίγες ώρες από τον περιορισμένο χρόνο του συναντηθήκαμε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας προκειμένου να συζητήσουμε για το ακανθώδες πρόβλημα της διαφθοράς.

Ένας άνθρωπος με συγκροτημένο τρόπο σκέψης που θεωρεί ότι είναι επιτακτική ανάγκη να προβούμε σε βιώσιμες μεταρρυθμίσεις με ευρύτατη πολιτική και κοινωνική συναίνεση. «Ο μεγαλύτερος εχθρός της βελτίωσης είναι η παθητική στάση», μου λέει στην αρχή της κουβέντας μας και στη συνέχεια συμπληρώνει: «για την κατανόηση αλλά και την αντιμετώπιση της διαφθοράς, πρέπει πρώτα να επικεντρωθούμε στους παράγοντες που την προκαλούν: τις αιτίες, το περιβάλλον και τις πηγές της διαφθοράς. Μόνο τότε θα αντιληφθούμε πώς καταλήγουν καθημερινοί άνθρωποι ή άτομα πέραν πάσης υποψίας να πέφτουν θύματα αυτού του φαινομένου και να παραβιάζουν το νόμο, προκαλώντας κακό τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο».

 
Σύμφωνα με τον κ. Πασσα «διαφθορά έχουμε όταν δημόσιος ή ιδιωτικός λειτουργός καταχράται τη θέση και αντί να υποστηρίζει και να προωθεί το κοινό συμφέρον, προωθεί προσωπικά συμφέροντα. Τα ερωτήματα λοιπόν είναι δεδομένα: πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι ανταγωνιστές δρουν με ήθος και ακεραιότητα; Πώς μπορεί να αλλάξει η κουλτούρα της επιχειρηματικής δραστηριότητας; Πώς πριμοδοτούμε αξίες και αρχές σε περίοδο οικονομικής κρίσης; Πώς θα συμβάλλουν όσοι αισθάνονται ότι δεν έχουν κατάλληλους πόρους για την καταπολέμηση της διαφθοράς ή εκείνοι που αποκομίζουν οφέλη από διεφθαρμένες συναλλαγές;


Στην συνέντευξη που ακολουθεί πέρα από τον τομέα της διαφθοράς συνομιλήσαμε και για το δεύτερο σκέλος της επαγγελματικής του ενασχόλησης, την εγκληματικότητα, το αν όλοι είμαστε 'εν δυνάμει εγκληματίες' αλλά και για την Ελλάδα σήμερα, αν θα επέστρεφε μόνιμα πίσω στην πατρίδα καθώς και ποια χαρακτηριστικά ήταν εκείνα που τον επηρέασαν στην διαδρομή της ζωής του.

  

— Έχετε πει ότι όταν μελετάτε την Ελλάδα σας πιάνει θλίψη. Γιατί;

Στα πανεπιστήμια όπου διδάσκω συναντώ νέα παιδιά από την Ελλάδα που έχουν φύγει στο εξωτερικό όχι απλώς με σκοπό να αποκτήσουν προσόντα και γνώσεις αλλά με βασική προτεραιότητα να μην επιστρέψουν στη χώρα. Κυριαρχούν η αγανάκτηση και η οργή για τον βούρκο στον οποίο κολυμπά η Ελλάδα.


Η θλίψη, λοιπόν, έγκειται στο γεγονός ότι, ενώ διαθέτουμε φωτεινά μυαλά, απουσιάζει εντελώς ο κοινός πολιτικός λόγος, με αποτέλεσμα κανείς να μη διαθέτει την απάντηση στο ερώτημα σχετικά με το πώς θα προχωρήσουμε από δω και πέρα.


Βέβαια, θα μου πείτε ότι δεν έχουμε ακόμα κατασταλάξει όσον αφορά τις αιτίες που μας οδήγησαν στην οικονομική κρίση. Είναι πασιφανές ότι έννοιες όπως η ελπίδα, το φως ή το όραμα συζητιούνται κυρίως μέσω πολιτικών ή κομματικών αφηγημάτων. Επομένως, αυτή η λασπώδης κατάσταση εξακολουθεί να απογοητεύει τους νέους της χώρας και να διαιωνίζει την κρίση.


Ας αντιληφθούμε ότι ο τόπος σταδιακά μαραζώνει, ασθενείς και ηλικιωμένοι χάνουν την αξιοπρέπειά τους και οι νέοι φεύγουν οριστικά

— Δεν σας προκαλεί απορία, όμως, το γεγονός ότι δεν παρατηρείται κάποιο είδος αντίδρασης;

Προφανώς, σε ένα επίπεδο οι ευθύνες είναι συλλογικές. Όμως καθένας έχει ως βασική του προτεραιότητα τη φροντίδα της οικογένειάς του. Δεν μπορούμε να χτίζουμε μια χώρα με Δον Κιχώτες.

Σέβομαι απεριόριστα όσους μένουν στην Ελλάδα και παλεύουν, αλλά το να περιμένεις την αντίδραση της μεγάλης πλειοψηφίας είναι κάτι εντελώς ανεδαφικό. Χρειάζεται ο ελάχιστος πραγματισμός. Οι υπάρχοντες κομματικοί σχηματισμοί δεν προσφέρουν κάποια ελπίδα.


Ίσως ο ρεαλισμός, το βόλεμα, η διαφθορά, τα κυρίαρχα συμφέροντα, δυσκολεύουν τις λύσεις και τις κάνουν σύνθετες. Στην αναζήτηση απαντήσεων δεν χρειαζόμαστε κομματικό λόγο αλλά επιστημονικό. Χωρίς να λύσουμε τα προβλήματα του χθες δεν πορευόμαστε στο αύριο και χωρίς διάγνωση δεν αναγνωρίζεις τη ρίζα του προβλήματος.


Δεν είναι η πρώτη φορά που χρεοκοπήσαμε, που έχουμε διχόνοια, που δεν μπορούμε να φτιάξουμε μια ενωτική κυβέρνηση. Ήρθε ο καιρός να συνειδητοποιήσουμε ότι το πρόβλημα δεν είναι ο σπόρος αλλά η γλάστρα. Όλοι λαμβάνουν μέτρα κατά της διαφθοράς και κανείς τελικά δεν κάνει τίποτα. Όλοι απλώς μετακινούν τις καρέκλες και θέλουν να 'ναι καπεταναίοι του Τιτανικού, κατευθυνόμενοι προς το παγόβουνο, αντί να 'ναι ναύτες σε σκάφος καλοτάξιδο.

— Είστε αισιόδοξος ότι μπορεί η διαφθορά να αντιμετωπιστεί στην Ελλάδα;

Η διαφθορά έχει πάρα πολλές μορφές. Δεν είναι μόνο το φακελάκι, η μίζα και το λάδωμα. Υπάρχει, για παράδειγμα, και η σύγκρουση συμφερόντων. Η δωροδοκία χρησιμοποιείται για να ωφεληθούμε από κάποιο μέτρο, νόμο ή πρωτοβουλία με αθέμιτο τρόπο. Εάν στο κέντρο λήψης αποφάσεων τοποθετήσω τον άνθρωπό που, έτσι κι αλλιώς θα πάρει αποφάσεις που με ωφελούν, η δωροδοκία είναι περιττή.


Ας μην ξεχνάμε ότι γνωστά σκάνδαλα, όπως αυτά της Siemens, της Novartis, της Samsung ή της VW, προέρχονται από χώρες που έχουν μηχανισμούς αντιμετώπισης της διαφθοράς, συμμορφώνονται στους νόμους και διαθέτουν καλούς δικηγόρους. Το πρόβλημα της διαφθοράς, λοιπόν, δεν επιλύεται με απλές νομικές προσεγγίσεις αλλά μέσω ηθικής ηγεσίας. Μπορούμε με μικρά βήματα να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα.

Οι τρόποι και οι αιτίες που έκαναν την Ελλάδα κράτος διεφθαρμένο Facebook Twitter
Προφανώς, σε ένα επίπεδο οι ευθύνες είναι συλλογικές. Όμως καθένας έχει ως βασική του προτεραιότητα τη φροντίδα της οικογένειάς του. Δεν μπορούμε να χτίζουμε μια χώρα με Δον Κιχώτες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Πλέον η διαφθορά έχει γίνει συνήθεια. Δίνω, για παράδειγμα, φακελάκι στο νοσοκομείο «για να με προσέξουν». Πώς το σχολιάζετε;

Η κρίση και η αναξιοκρατία ομαλοποιούν τέτοιο είδος συναλλαγών. Σκοπός όμως δεν είναι η αυτομαστίγωση ή η απόδοση ευθυνών σε φορείς του εξωτερικού. Το θέμα είναι η αναζήτηση μιας συνολικής προσέγγισης για να βελτιώσουμε την οικονομία, τους θεσμούς και, κυρίως, τη νοοτροπία.


Όταν η διαφθορά έχει νομιμοποιηθεί και λύνει απτά, καθημερινά προβλήματα, όπως η φορολογία, ή, ακόμα χειρότερα, σου δίνει δουλειά ή σου βρίσκει κρεβάτι στο νοσοκομείο, οι περισσότεροι ακολουθούν τον άγραφο κανόνα. Δεν είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι πιστεύουν πως τα προβλήματά μας λύνονται μόνο με φακελάκια; Αυτό πρέπει να σταματήσει.


Πρέπει να συσταθεί ένας ανεξάρτητος φορέας με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που θα λειτουργεί σε βάση πραγματικών δεδομένων, κοινού λόγου, συναίνεσης και συνεννόησης. Αυτό που πρέπει να αντιληφθούμε είναι ότι φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού και η μοναδική δυνατή πορεία είναι μόνο προς τα πάνω. Η ευνομία πρέπει να είναι μονόδρομος. Όσο πιο σύντομα το χωνέψουμε τόσο το καλύτερο.

— Πρώην πρωθυπουργός έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι η Ελλάδα είναι μια διεφθαρμένη χώρα. Τι απαντάτε;

 Έχουμε ακούσει παρόμοιες απόψεις από διάφορες πολιτικές παρατάξεις, π.χ. ότι είναι στο DNA μας ή ότι όλοι μαζί τα φάγαμε. Το πρώτο βήμα είναι η αναγνώριση των προβλημάτων. Αντί να λέμε «όλοι μαζί τα φάγαμε», να συμφωνήσουμε «ότι όλοι ευθυνόμαστε». Το ανθρώπινο δυναμικό υπάρχει και είναι κρίμα που δεν χρησιμοποιείται.


Όλοι θα ήμασταν πιο ωφελημένοι, αρκεί να ακολουθούσαμε τους κανόνες πιο συνετά και πιστά. Αλλά πάντα πιστεύουμε ότι οι άλλοι δεν θα τους ακολουθήσουν, άρα εμείς τι είμαστε; Κορόιδα! Η έλλειψη αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης είναι κύριο πρόβλημα. Πολλοί που φεύγουν από την Ελλάδα το κάνουν γιατί έχουν φάει αρκετές γροθιές.


Όταν βλέπεις καθημερινά ότι κυριαρχούν οι γνωριμίες, το κύκλωμα, το φακελάκι, απογοητεύεσαι. Σ' ένα τέτοιο περιβάλλον ασφυκτιάς και απελπίζεσαι. Υπάρχουν έντιμοι και ακέραιοι άνθρωποι με διαφορετικές ιδεολογικές πεποιθήσεις που τους απομονώνουν.
Ας γκρεμίσουμε τους τοίχους προκειμένου η μοναχική πορεία του καθενός να συναντήσει ένα συλλογικό όραμα.


— Η Ελλάδα σήμερα, δηλαδή, τι χρειάζεται;

Να αφήσουμε τους ξεπερασμένους κομματικούς σχηματισμούς που δεν μας έχουν βγάλει από το αδιέξοδο και να δοκιμάσουμε τα άτομα. Έτσι, αντί για δεξιούς, ας ψάξουμε για επιδέξιους, αντί για αριστερούς, να βρούμε τους αρίστους κι αντί για κεντρώους, ας ανακαλύψουμε τους επικεντρωμένους στην επίλυση των ζητημάτων.


Ουσιαστικά, έχουμε ανάγκη από μια Φιλική Εταιρεία εντός της Ελλάδας. Μια υπερκομματική αντιμετώπιση των υποχρεώσεων που έρχονται απ' έξω, γιατί δεν είναι μόνο το θέμα της ντόπιας διαφθοράς, υπάρχει θεσμική διαφθορά και σε διεθνές επίπεδο.
Για παράδειγμα, ορισμένα από τα μέτρα που έχουν επιβληθεί στην Ελλάδα ούτε οι ίδιοι οι εμπνευστές τους πιστεύουν ότι θα λειτουργήσουν. Οι Θεσμοί, οι οποίοι έχουν περάσει αυτήν τη σειρά των μέτρων, έχουν κάνει επανειλημμένα αυτοκριτική ή έχουν καταδικαστεί από εξωτερικούς αναλυτές, ακόμη και προτού επιβάλλουν τα μέτρα.

— Πείτε μας ένα θετικό παράδειγμα αντιμετώπισης της διαφθοράς;

Η Ταϊλάνδη, όπου όλοι είχαν αηδιάσει με όσα συνέβαιναν από τις διάφορες κυβερνήσεις. Έτσι, εκατοντάδες εταιρείες, πάνω από 900, συμφώνησαν σε έναν εθελοντικό κώδικα συμπεριφοράς, έναν μηχανισμό εξέτασης και αξιολόγησης, καθώς και έναν τρόπο πιστοποίησης. Μια συλλογική πρωτοβουλία με έναν δικό τους δεοντολογικό κώδικα και κριτήρια, του οποίου η επόμενη φάση αφορά το κατά πόσο η πιστοποίηση αντανακλά την επιτυχία της πραγματικής αλλαγής στην κοινωνία και στις πρακτικές, όχι μόνο στις συμμετέχουσες εταιρείες αλλά και παραπέρα.


Αυτή ήταν μια πρωτοβουλία σε χώρα όπου η διαφθορά αποτελούσε τεράστιο συστημικό πρόβλημα και στην οποία δεν υπήρχε καμία κυβερνητική συμβολή. Είναι παράδειγμα προς μίμηση για όλο τον κόσμο. Μια κατεξοχήν εθελοντική αυτοσυμμόρφωση.

Όταν παραβάσεις ή νόμιμα ανομήματα φαρμακο-βιομηχανιών, βιομηχανιών όπλων ή διεθνών τραπεζών γονατίζουν την παγκόσμια οικονομία και εκατομμύρια πολίτες μένουν άνεργοι, κόσμος αρρωσταίνει, δημιουργούνται κύματα μεταναστών, τι να την κάνω την μαφία;


— Η φτώχεια φέρνει έγκλημα ή πρόκειται για έναν φθηνό λαϊκισμό;

Υπάρχουν αρκετοί που υποστηρίζουν ότι η εγκληματικότητα πηγάζει από τη φτώχεια κι άλλοι που θεωρούν ότι προέρχεται από την απληστία. Αναζητήστε παραδείγματα φτωχών ανθρώπων που δεν εγκληματούν, παρά τους πειρασμούς. Επίσης, υπάρχουν και άπληστοι που δεν εγκληματούν αλλά επιλέγουν να εργάζονται σκληρότερα, σκέφτονται δημιουργικά και πετυχαίνουν, χωρίς να υποκύπτουν στην παραβατικότητα.


Άρα, ούτε η φτώχεια ούτε η απληστία εξηγούν την εγκληματικότητα. Αυτό που χρειάζεται είναι να εμβαθύνουμε τη σκέψης μας και να δούμε ποιοι είναι οι μηχανισμοί και ποιες οι αιτίες που οδηγούν στην εγκληματικότητα. Προβλήματα υπάρχουν σε όλες τις κοινωνικές τάξεις.


Επίσης, προσοχή χρειάζονται τα «νόμιμα ανομήματα», οι πρακτικές του ιδιωτικού, κυρίως, τομέα που συχνά επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις κι έχουν χειρότερες επιπτώσεις και αποτελέσματα απ' ό,τι το οργανωμένο έγκλημα.
Για παράδειγμα, όταν παραβάσεις ή νόμιμα ανομήματα φαρμακοβιομηχανιών, βιομηχανιών όπλων ή διεθνών τραπεζών γονατίζουν την παγκόσμια οικονομία και εκατομμύρια πολίτες μένουν άνεργοι και αρρωσταίνουν, δημιουργώντας κύματα μεταναστών, τι να την κάνω τη μαφία;

— Πώς ένα άτομο οδηγείται στο έγκλημα;

Κατά τη βασική θεωρητική μου προσέγγιση, υψηλότερη εγκληματικότητα εντοπίζεται σε δυσλειτουργικές κοινωνίες, όπου προωθούνται μη ρεαλιστικές φιλοδοξίες και βλέψεις. Αυτό δεν είναι το ίδιο με την ανισότητα. Υπήρξαν κοινωνίες που είχαν αποδεχτεί την ανισότητα. Πίστευαν ότι του αγρότη το παιδί θα γίνει αγρότης και θα ήταν ευτυχισμένο. Το ίδιο θα συνέβαινε και με το παιδί ενός βασιλιά που μεγάλωνε ως διάδοχος.


Τέτοια συστημική ανισότητα δεν δημιουργεί απογοητεύσεις, δηλαδή όταν ένας αγρότης δεν καταφέρνει να γίνει δικηγόρος. Σ' αυτού του είδους τις κοινωνίες η εγκληματικότητα παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Όμως, υπάρχουν κοινωνίες με υψηλό βιοτικό επίπεδο, της οποίας οι βλέψεις τροφοδοτούνται από το κράτος, την Εκκλησία, το πανεπιστήμιο, το σχολείο ή την οικογένεια, ανεβάζοντας διαρκώς τον πήχη. Έτσι, δεν είσαι ικανοποιημένος με τίποτα.


Τι έλεγε το αμερικανικό όνειρο; Ότι μπορώ από την καλύβα να φτάσω στον Λευκό Οίκο. Όχι μόνο μπορώ αλλά είναι καθήκον μου να πετύχω και η παραίτηση σημαίνει απόκλιση από τον στόχο. Σε τέτοιου είδους κοινωνίες συνεχούς κινητικότητας οι συγκρίσεις που γίνονται είναι διαφορετικές κι εκεί ακόμα και ο αγρότης επιδιώκει μια ζωή υψηλότερου βιοτικού επιπέδου. Επιθυμεί το καλό τηλέφωνο, το αυτοκίνητο ή το σπίτι με την πισίνα.

Η επιτυχία μετριέται με τα πρότυπα, τις συγκρίσεις και τον υλισμό σε μια κοινωνία που προωθεί καταναλωτισμό. Όταν δεν τα καταφέρεις, απογοητεύεσαι, διότι διαρκώς σου υπενθυμίζουν την αποτυχία σου. Ο πήχης ανεβαίνει συνέχεια, με αποτέλεσμα να μην μπορείς να τον υπερπηδήσεις. Κι όταν αποτυγχάνεις, ψάχνεις τρόπους προσαρμογής, ρίχνοντας το φταίξιμο στον εαυτό σου, κατεβάζοντας τον πήχη και μπαίνοντας σε μια ρουτίνα καθημερινότητας ή επαναστατώντας.


Υπάρχουν πολλοί που επιμένουν στην επίτευξη του στόχου, παρακάμπτοντας τον νόμο και, τελικά, μέσω παραβατικότητας, τα καταφέρνουν. Αν παραβούν τον νόμο και δεν υποστούν συνέπειες, δημιουργείται η αίσθηση ατιμωρησίας που ομαλοποιεί τη διαφθορά και την παραβατικότητα.


Εκεί χρειάζονται μηχανισμοί που να πριμοδοτούν βλέψεις σε ρεαλιστικό επίπεδο, ένας οργανωμένος χειρισμός των προσδοκιών.


— Επομένως, μπορεί να είμαστε όλοι «εν δυνάμει» εγκληματίες;

Φυσικά. Αν αναζητήσουμε πρόσωπα στο κοντινό μας περιβάλλον, θα ανακαλύψουμε ότι είτε εμείς είτε κάποιος κοντινός μας άνθρωπος έχει κάνει κάτι που, αν είχε ανακαλυφθεί, θα είχε αλλάξει τελείως την πορεία της ζωής του δράστη. Διότι θα είχε υποστεί μια τιμωρία, ένα ποινικό δικαστήριο ή μια κοινωνική αποδοκιμασία ικανή να αλλάξει την αντιμετώπιση των άλλων προς εμάς. Όλοι θα μπορούσαμε να είμαστε είτε πετυχημένοι είτε να καταλήξουμε στη μετριότητα ή στην εγκληματικότητα.

Παρά το προσωπικό κόστος αξίζει τελικά να μην συμβιβάζεσαι και να επιμένεις. Να μην υποχωρείς και να μην παραχωρείς. Και κυρίως να μην κάνεις εκπτώσεις στις αξίες σου οι οποίες μπορεί αν τις αθετήσεις να σου δώσουν μία εφήμερη δόξα ή οικονομικά οφέλη, αλλά δεν θα σε αφήσουν να κοιμηθείς ήσυχα τα βράδια.


— Ζείτε πολλά χρόνια στο εξωτερικό, θα επιστρέφατε στην Ελλάδα;

Η Ελλάδα παραμένει πάντοτε στην καρδιά μου και μου λείπει πολύ. Όμως, έχοντας ζήσει στο εξωτερικό κοντά σαράντα χρόνια, θα ήταν δύσκολο, με τις προϋποθέσεις στις οποίες έχω μάθει να εργάζομαι αλλά και με την παθογένεια που μας ταλανίζει ακόμη και σήμερα να αποφασίσω να φέρω την οικογένειά μου για να ζήσουμε εδώ.


— Σε τι περιβάλλον μεγαλώσατε;

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Ο πατέρας μου ήταν καπετάνιος, με αποτέλεσμα να λείπει πολλά χρόνια από το σπίτι. Αναλογιστείτε ότι έως την ηλικία των τεσσάρων δεν τον είχα γνωρίσει, παρά μόνο από ένα κάδρο που είχε η μητέρα μου κρεμασμένο στο σπίτι. Όταν αποφάσισε να γίνει στεριανός πήγαμε στον Βόλο, όπου και τελείωσα το Δημοτικό και το Γυμνάσιο.

— Τι θυμάστε πιο έντονα από τα παιδικά σας χρόνια;

Κάτι που επηρέασε πολύ έντονα την πορεία μου είναι πως ο πατέρας μου, αν και λόγω του επαγγέλματός του λίγο να έκανε τα στραβά μάτια και να υπέκυπτε στο λαθρεμπόριο στη ναυτιλία, θα μπορούσε να έχει γίνει εφοπλιστής, ποτέ δεν το έκανε. Η ειλικρίνεια και η ακεραιότητά του είναι κάτι που μου έχει εντυπωθεί πολύ έντονα – και είχε δεχτεί πιέσεις, σε βαθμό να κινδυνεύει η ζωή του.


Επίσης, θυμάμαι κάποια Χριστούγεννα που υπήρχε στην οικογένειά μας οικονομική αβεβαιότητα. Το δώρο εκείνων των γιορτών ήταν ένας μεγάλος εικονογραφημένος Μίκυ και για μένα και για την αδερφή μου.


Δεν είχαν τη δυνατότητα εκείνη τη χρονιά να μας πάρουν κάτι πιο ακριβό. Εμείς, λόγω της θέσης του πατέρα μου, είχαμε συνηθίσει σε ωραία παιχνίδια. Εκείνο το δώρο των Χριστουγέννων όμως είναι αυτό που δεν πρόκειται να ξεχάσω ποτέ. Κάτι τέτοιες στιγμές διαμορφώνουν τον χαρακτήρα μας και λοξεύουν το μονοπάτι της ζωής μας.


—Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;

Με τη σύζυγό μου γνωριστήκαμε σ' ένα πάρτι στο Εδιμβούργο. Είμαστε μαζί τριάντα δύο χρόνια κι έχουμε τρία παιδιά. Σημαντικό για μένα είναι να βρεις έναν σύντροφο και να δημιουργήσεις οικογένεια, ώστε να παραδώσεις τη σκυτάλη στα παιδιά σου. Η οικογένεια είναι καταφύγιο και φωλιά ευτυχίας.


Επίσης, το ιδανικό είναι να κάνεις κάτι που να σε εμπνέει και να εμπνέεις κι εσύ με τη σειρά σου τους άλλους, ώστε να συμβάλεις στη δημιουργία συνθηκών κατάλληλων για μια επιθυμητή κοινωνική αλλαγή.


Ευτυχώς, στη δική μου δουλειά κάποια ιδανικά και αξίες μπόρεσαν να υλοποιηθούν ώστε να μπορώ να κάνω πράξη το ρητό που λέει «διδάσκω, άρα αγγίζω (και αλλάζω) το μέλλον», έχοντας κατά νου την πνευματική ευθύνη που έχουμε απέναντι στα κοινά.


— Υπάρχει κάτι που να σας δίνει ελπίδα σήμερα;

Η ελληνική ευρηματικότητα και επιχειρηματικότητα. Οι βλαστοί υπάρχουν, αλλά χρειάζονται σωστό πότισμα.

— Ένα μάθημα ζωής;

Παρά το προσωπικό κόστος, αξίζει τελικά να μη συμβιβάζεσαι και να επιμένεις. Να μην υποχωρείς και να μην παραχωρείς. Και, κυρίως, να μην κάνεις εκπτώσεις στις αξίες σου, που, αν τις αθετήσεις, μπορεί να σου δώσουν εφήμερη δόξα ή οικονομικά οφέλη, αλλά δεν θα σε αφήνουν να κοιμηθείς ήσυχα τα βράδια.

Ελλάδα
16

ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρκ Μαζάουερ: Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τροφοδοτούν έναν βίαιο διάλογο

Συνεντεύξεις / Μαρκ Μαζάουερ: Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τροφοδοτούν έναν βίαιο διάλογο

Ο Bρετανός ιστορικός και συγγραφέας, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, σε μια συζήτηση για το χθες και το σήμερα, την κρίση στην Ευρώπη, τα social media, τον Τραμπ, τον Γιάννη Μπουτάρη, την απώλεια του πατέρα του, αλλά και τη δική του πηγή ευτυχίας, με αφορμή το καινούργιο του βιβλίο
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχάλης Μπλέτσας: Η ανισότητα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του δυτικού κόσμου

Συνεντεύξεις / Μιχάλης Μπλέτσας: Η ανισότητα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του δυτικού κόσμου

Ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του ΜΙΤ μιλάει στο LiFO.gr για την ελληνική πολιτική παθογένεια, τις προκλήσεις της εποχής, την πληροφορική και το πώς επηρεάζει τη ζωή μας η τεχνητή νοημοσύνη
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σταμάτης Κριμιζής: Δεν πρόκειται ποτέ να έχουμε αξιοκρατία ως κράτος

Πρόσωπα / Σταμάτης Κριμιζής: Δεν πρόκειται ποτέ να έχουμε αξιοκρατία ως κράτος

Ο διακεκριμένος επιστήμονας και ακαδημαϊκός που μέσα σε ένα μήνα ήρθε αντιμέτωπος με το χειρότερο πρόσωπο της ελληνικής πραγματικότητας, μιλάει στη LiFO για τη δυσάρεστη περιπέτειά του ως πρόεδρος του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Παξινός: O Έλληνας που χαρτογράφησε τον ανθρώπινο εγκέφαλο μιλά στο LiFO.gr

Πρόσωπα / Γιώργος Παξινός: O Έλληνας που χαρτογράφησε τον ανθρώπινο εγκέφαλο μιλά στο LiFO.gr

Ο καθηγητής Ψυχολογίας και Ιατρικών Επιστημών σε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη ψυχογραφία των Ελλήνων, την ελεύθερη βούληση, τη συνείδηση και τον έρωτα που έρχεται κατά μέσο όρο τρεις φορές στη ζωή του ανθρώπου
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καταγγελία για αστυνομικό της Βουλής: Το σχολείο προσπαθούσε να βοηθήσει αλλά αστυνομικό τμήμα ζήτησε να σταματήσουν

Ελλάδα / Καταγγελία για αστυνομικό της Βουλής: Το σχολείο προσπαθούσε να βοηθήσει αλλά αστυνομικό τμήμα ζήτησε να σταματήσουν

Οι προσπάθειες γειτόνων και εκπαιδευτικών να κινήσουν τις διαδικασίες ώστε να σταματήσει ο εφιάλτης που φέρεται να ζούσαν τα πέντε παιδιά του ζευγαριού, έπεφταν στο κενό
LIFO NEWSROOM
Υπόθεση αστυνομικού της Βουλής: Η μητέρα είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρείο τον περασμένο Φεβρουάριο

Ελλάδα / Υπόθεση αστυνομικού της Βουλής: Η μητέρα είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρείο τον περασμένο Φεβρουάριο

Η μητέρα έχει καταγγείλει πως εξαναγκαζόταν σε ασελγείς πράξεις εις βάρος των παιδιών της από τον πατέρα τους - «Μιλάμε για εκτεταμένη κακοποίηση αυτών των παιδιών», δήλωσε η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ.
LIFO NEWSROOM
Ο μύθος των «τεμπέληδων» του νότου: Οι Έλληνες εργάζονται περισσότερο και απουσιάζουν λιγότερο

Ελλάδα / Ο μύθος των «τεμπέληδων» του νότου: Οι Έλληνες εργάζονται περισσότερο και απουσιάζουν λιγότερο

Ο μύθος των «τεμπέληδων» του ευρωπαϊκού νότου καταρρίπτεται από τα στοιχεία ΟΟΣΑ και Eurostat - Οι Έλληνες εργάζονται 39,9 ώρες την εβδομάδα και λείπουν με ασθένεια μόνο 4 ημέρες τον χρόνο
LIFO NEWSROOM

σχόλια

6 σχόλια
Ρωτωντας συμπατριωτες μου, στην Ελλαδα, ποιοι ειναι οι υπευθυνοι της κρισης και αλλων δεινων παιρνω, σχεδον παντα, την απαντηση "αυτοι", δηλαδη οι αλλοι, σπανια απαντουν "εμεις". Το σιγουρο ειναι οτι δεν υπαρχει επικοινωνια, πολυ λιγοτερο, εμπιστοσυνη, απο τους πολιτες στο κρατος και απο το κρατος στους πολιτες του. Τη βασικη αυτη ανισορροπια ενισχυει η πολιτικη κατασταση, βουλευτες που κοιταν τι θελει ο λαος που εμαθε οτι το πρωτιστο ειναι το κοντοφθαλμο δικο του συμφαιρον. Αυτο και σε συναρτηση μιας "εθνικης" συνομωτικης τασης που βασανιζει τη χωρα ηδη απο τα πρωτα βηματα υπαρξης του "μοντερνου" κρατους Ελλαδα, η εκφραση "παιζονται παιχνιδια πισω απο τις πλατες μας" ειναι σχεδον ευαγγελιο, δινει αφεση των ευθυνων στους πολιτες. Ο ραγιαδισμος, ο Ελληνας κακομοιρης - κομπαρσος, ερχεται σε τελεια αντιθεση με την εθνικη επαρση που αλλου κατακλυζει τους ιδιους ανθρωπους. Ισως ειναι καιρος να παρει ο καθενας, προσωπικα πλεον, τις ευθυνες των πραξεων του. Δυσκολο μεν, αναποφευκτο δε...
Όχι, δεν παίζεται κανένα παιχνίδι, ο λαός που ζητάει ρουσφέτια καταστρέφει τη χώρα. Οι μεγάλες δυνάμεις κοιτάνε το καλό μας, γιατί αγαπάνε εμάς και τον πολιτισμό μας, δεν είμαστε για αυτές τόπος οικονομικής και γεωπολιτικής εκμετάλλευσης. Μας έδωσαν απλόχερα ένα σκασμό χρήματα να γίνουμε Ευρωπαίοι σαν αυτούς αλλά ο κακός αμόρφωτος λαός ψήφιζε αυτούς που τα κακοδιαχειρίζονταν γι'αυτό και την πατήσαμε. (ευτυχώς οι κακοδιαχειριστές τιμωρήθηκαν)Οι μεγάλες δυνάμεις αγαπάνε όλα τα κράτη και θέλουν να τα βοηθήσουν να γίνουν σαν αυτά, για αυτό τώρα επειδή βοήθησαν εμάς, θέλουν να βοηθήσουν τα Σκόπια, την Αλβανία και την Τουρκία και κάθε μικρό και υπανάπτυκτο κράτος να εκσυγχρονιστεί ώστε όλος ο κόσμος να ζει καλά με ειρήνη και να έχει εμπορικά κέντρα, μεγάλα ξενοδοχεία και εργοστάσια για να είναι όλοι ευτυχισμένοι. Επειδή όμως ο κόσμος είναι χαζός και δεν έχει παιδεία πιστεύει θεωρείες συνωμοσίας και σκέφτεται απλοϊκα πως όποιος δίνει κάτι μάλλον θέλει και κάτι να πάρει, πολλές φορές στο πολλαπλάσιο...
Όσο διορίζονται ιδιοκτήτες βουλκανιζατερ σε θέσεις διοικητή νοσοκομείου οι μορφωμένοι θα φεύγουν στο εξωτερικό αναζητώντας αξιοκρατία
«...Αν παραβούν τον νόμο και δεν υποστούν συνέπειες, δημιουργείται η αίσθηση ατιμωρησίας που ομαλοποιεί τη διαφθορά και την παραβατικότητα.»Παρ'όλα αυτά, αγαπημένη καραμέλα των Ελλήνων για την πολιτική είναι το «εμείς φταίμε, για την κατάντια της χώρας, που τους ψηφίζουμε». Φράση που αναπαράγεται κατά κόρο και μάλιστα από πλήθος πανεπιστημιακών και πνευματικών ανθρώπων, παραβλέποντας έτσι την ευθύνη της εκτελεστικής και δικαστικής εξουσίας στην κατάσταση που επικρατεί, αλλά και την ευθύνη της ενημέρωσης και των ΜΜΕ. Καμία ευθύνη των πολιτικών για την κακοδιαχείριση του χρήματος που έγινε και γίνεται και που οδήγησε στην χρεοκοπία. Καμία ευθύνη των ΜΜΕ που μας κουνάνε το δάχτυλο και μας νουθετούν κατόπιν εορτής. Για όλα φταίει, αόριστα, ο λαός που ψηφίζει.
«Η διαφθορά δεν νικιέται με νόμους, αν δεν υπάρχει ηθική ηγεσία» Πηγή: www.lifo.grΑυτή την ηγεσία την ψάχνουμε δυστυχώς ακόμα.Δημόσια μέσα στην Βουλή, αντιπαρατίθενται όσοι ηγέτες πρέπει να αισθάνονται "ντροπή, ντροπή, ντροπή", με τους "Ψεύτες, Ψεύτες, Ψεύτες" κλπ., .Όμως και τους μεν και τους δε τους έχουμε επιλέξει εμείς οι πολίτες, άρα δυστυχώς είναι κομμάτι μας και ευθύνη μας, καθρέφτης μας.Και ναι μεν μπορεί ΜΙΑ ΦΟΡΑ να εξαπατηθήκαμε, αλλά Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΥΓΧΩΡΗΤΗ.Συνεπώς, ας ψάξουμε λίγο και το ηθικό εκλεκτορικό σώμα, που πρωτίστως θα επιλέγει αξιοκρατικά και με κριτήριο το κοινό μακροπρόθεσμο συμφέρον και όχι καιροσκοπικά και μικρορουσφετολογικά.
Και για σχόλιό σας 22.39'Θα αποφύγω ενσυνείδητα τις μάταιες αναλύσεις στα σχόλιά σας και απλά θα "αμυνθώ". Ουδέποτε λοιπόν ιστορικά οι κοινωνίες ήταν αγγελικές.Πάντα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν όσοι π.χ. χτίζουν αυθαίρετα ΜΈΣΑ ΣΤΟ ΔΆΣΟΣ Ή ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΚΥΜΑ ή συνειδητά και ΚΑΤ' ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΦΟΡΟΔΙΑΦΕΥΓΟΥΝ, γιατί είναι δομικό τους στοιχείο η εγκληματικότητα και η καταστρατήγηση των νόμων, ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΚΕΦΙ ΤΟΥΣ Ή ΝΑ ΑΥΞΗΣΟΥΝ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΑΣ @@@@@ (αμέτρητες φορές το έχουμε ακούσει αυτό από τους "μάγκες" που κατ' εσάς τους λείπει η παιδεία των καημένων - και δεν είναι σε καμία περίπτωση βέβαια πολιτικοί τραμπούκοι). Κάποιοι λοιπόν πολίτες - πολλοί - επιλέγουν ΟΧΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΝΤΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ Ή ΤΗΣ ΔΟΥ ΠΟΥ ΛΑΔΩΘΗΚΕ ΚΑΙ ΕΔΩΣΕ "ΚΑΛΥΨΗ" ΑΛΛΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΡΑΒΑ ΜΑΤΙΑ, ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΙΔΙΑ.Αυτή η στάση λοιπόν είναι η ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ενός ενήλικου πολίτη ΜΕ ΚΟΙΝΟ ΝΟΥ, ΠΑΝΩ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΘΕΜΑ ΚΑΙ ΌΧΙ ΣΤΟΝ ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ.Αν δεν αναλαμβάνει την ευθύνη αυτής της επιλογής, δεν θα έπρεπε να έχει δικαίωμα ψήφου !ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ :Ή ΖΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΕΙΣ ΥΠΕΥΘΥΝΑ ΤΟ ΙΕΡΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΕΚΛΕΓΕΙΝ ΜΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ Ή ΕΙΣΑΙ ΑΝΕΥΘΥΝΟΣ (ΟΙΟΝΕΙ "ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑΣ", ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΒΕΒΑΙΑ) ΚΑΙ ΨΑΧΝΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ "ΠΑΙΔΕΙΑΣ" ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΙΚΟΥ ΣΟΥ ΉΘΟΥΣ.Την θεατρική παιδεία πάντως του ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ την έχουν παραδοσιακά και δωρεάν αφομοιωμένη - ως εκ θαύματος - πολλοί, χωρίς να υπόκεινται όμως στις ίδιες συνθήκες επιβίωσης.Γιατί, ο Καραγκιόζης δεν ζούσε στον αιώνα του ιντερνετ για να λέει την γνώμη του επί κάθε επιστητού - για να περνάει η ώρα του ., αλλά δίπλα στο σαράϊ του πασά με το σπαθί να επικρέμαται.ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΚΑΙ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΜΑΖΙ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ !
Περί διαφθοράς και ευθύνης μεταξύ πολιτών και Εκτελεστικής - Δικαστικής κλπ εξουσιών.Ή αν η κότα γέννησε το αυγό ή το αυγό την κότα.Αν ο Λαός που ψηφίζει ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΥΘΥΝΗ, ΤΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΜΕ ΑΓΏΝΕΣ ΕΧΕΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙ ΝΑ ΨΗΦΙΖΕΙ ΣΑΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ;ΘΑ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΑΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΥΤΟ ;Επειδή πιστεύω πως όλοι θέλουμε να έχουμε αυτό το δικαίωμα, όση ευθύνη και αν έχουν οι Εξουσίες, ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΑΣ ΝΑ ΕΓΚΡΙΝΟΥΜΕ Ή ΝΑ ΔΙΑΦΩΝΙΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ "ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΥΜΕ" ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ - ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ.Γιατί, ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΗΛΙΘΙΟΙ όταν ψηφίζουμε τον βουλευτή που μας "γλείφει" και επειδή "έχει άκρες" (γλείφοντας επίσης) διορίζει π.χ. το παιδί μας σε μια "θεσούλα" για "να καααάθεται" ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΚΑΠΟΙΟΥ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΚΑΙ ΘΕΛΗΣΗ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΑ, ΑΡΑ ΚΑΙ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΤΕΛΙΚΑ. Συνεπώς, οι πολίτες ΠΡΩΤΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ, ΝΑ ΕΚΛΕΞΟΥΝ ΌΧΙ ΤΟΝ ΙΚΑΝΟ, ΑΛΛΑ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΥΣ "ΒΟΛΕΨΕΙ". Είναι λοιπόν ανεύθυνο να εξακολουθούν κάποιοι να ισχυρίζονται ότι Ο ΛΑΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΥΘΥΝΗ.ΙΔΙΩΣ ΑΝ ΨΗΦΙΖΕΙ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΑΝΙΚΑΝΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ, ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ Ή ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΚΑ ΚΑΙ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΑ ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ.ΕΤΣΙ, ΑΝΤΙ ΝΑ ΠΡΟΑΓΟΥΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ, ΕΝΑ ΥΠΟΣΥΝΟΛΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΑΛΛΩΝ ΚΑΙ ΓΙΝΟΜΑΣΤΕ ΟΥΡΑΓΟΙ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ "IDIOTS".
Αν ο λαός χτίζει αυθαίρετα, ποιός φταίει; Ο λαός, άρα πρέπει ο ίδιος να αλλάξει μέσω της παιδείας και να πάψει να χτίζει αυθαίρετα.Αν ο κλέφτης κλέβει, ποιός φταίει;Η κοινωνία! Άρα θα πρέπει να αλλάξει η κοινωνία και το σύστημα που οδηγεί τον κλέφτη στην κλοπή.Αν ο νομοθέτης κάνει τα αντίθετα από όσα έλεγε και χαντακώνει τη χώρα, ποιός φταίει; Ο λαός που τον ψήφισε! Να μην τον ξαναψηφίσει!Ο λαός ψηφίζει άλλους, αλλά κάνουν πάλι τα αντίθετα από όσα έλεγαν πριν εκλεγούν και καταστρέφουν τη χώρα. Ο λαός φταίει που τους πιστεψε και τους ψήφισε, είναι χαζός!Ο λαός ψηφίζει πάλι άλλους, αλλά μιας και όλοι οι άλλοι κατέστρεφαν δίχως κανείς να τους αγγίζει, κάνουν και αυτοί το ίδιο. Η χώρα διαλύεται, και ο λαός μεταναστεύει. Ηθικό δίδαγμα. Ο λαός φταίει για όλα με αυτά που ψηφίζει γιατί δεν έχει παιδεία, πρέπει να αλλάξει ο λαός. Πως θα αλλάξουμε τον λαό; Θα φέρουμε άλλον, θα κάνουμε εισαγωγές!
5 βινιετες για τη διαφθορα στην Ελλαδα ( 2003 - 2009 ) :1 ) Οι Ελληνες ανεχονται τη διαφθορα, αρκει να κανουν τη δουλεια τους.  
90% προθυμο να παρανομησει αρκει να μη συλληφθει.Κυραρουν λαδωμα για διπλωμα οδηγησης, φακελακι σε γιατρο, "βυσμα" για στρατιωτικη μεταθεση. Συμφωνα με στοιχεια ερευνας του Ελληνικου παραρτηματος της 'Διεθνους Διαφανειας", το 81% των Ελληνων που μετειχαν σε αυτην , απαντα πως δεν ενοχλειται απο τη διαφθορα, αν ειναι να κανει τη δουλεια του, το 89% πως κανει τα "στραβα ματια" , σε περιπτωση που δεν βλαπτονται τα προσωπικα του συμφεροντα και το 90% υποστηριζει πως δεν χρειαζεται να υπακους στους νομους, οταν δε σε βλεπει κανεις. Το 53% πιστευει οτι η Ελλαδα μπορει να γινει χωρα διχως διαφθορα, 43% διαφωνει μ αυτη την αποψη. Δειγμα 6105 ατομα απο Ιουλιο εως Δεκεμβριο του 2008 απο την Public Issue.Πηγη : Ελευθεροτυπια - Τριτη 17 Φεβρουαριου 2009.2 ) Συμβιβασμενοι με τη διαφθορα στο δημοσιο εμφανιζονται οι Ελληνες, αφου συμφωνα με στοιχεια ερευνας μονο 2 στους 10 δηλωσαν οτι οι παρανομες πραξεις θα πρεπει να καταγγελλονται, ενω το 30% αποδεχεται και εγκρινει σιωπηρα τις παρανομες συναλλαγες. Οπως προκυπτει απο ερευνα του Ελληνικου κεντρου πολιτικων Ερευνων του Παντειου Πανεπιστημιου, 3 στους 10 Ελληνες εγκρινουν και συμφωνουν με τις παρανομες συναλλαγες, οταν αυτες αφορουν μελη της οικογενειας τους 'η τη γρηγοροτερη εξυπηρετηση τους. Οι περισσοτεροι πιστευουν οτι "τιποτα δεν αλλαζει" και γι αυτο θεωρουν οτι μια απλη καταγγελια δεν μπορει να αλλαξει τα πραγματα.Οι ερωτηθεντες εκτιμουν οτι η μεγαλυτερη διαφθορα γινεται στις πολυεθνικες εταιρειες ( 85%) και ακολουθουν:Μεγαλοι επιχειρηματιες και προμηθευτες του Δημοσιου - 82% Δημοσιος τομεας -52%Κυβερνηση - 51%Πολιτικα Κομματα - 42%Τοπικη Αυτοδιοικηση - 32%Νομαρχιακη Αυτοδιοικηση - 29% . Στο Δημοσιο Τομεα, σκηπτρα διαφθορας κατεχουν οι εφοριες ( 62% ), πολεοδομια ( 58% ), τα νοσοκομεια ( 33% ).Πηγη : BBCGreek.com - Κυριακη 23 Νοεμβριου 2003 
3 ) "Λαδωνουμε" με 15 τρισ. δρχ τον χρονο την κρατικη μηχανη. Δεκα εκατομμυρια Ελληνες πληρωνουν 15 τρισ. δραχμες τον χρονο - σχεδον οσο ενας κρατικος προυπολογισμος - για να "λαδωσουν" την κρατικη μηχανη και τους λειτουργους της...Η Ελλαδα ειναι πρωταθλητρια στη διαφθορα, την παραοικονομια και εχει το χαμηλοτερο κατα κεφαλην εισοδημα στην Ευρωπαικη Ενωση, για την χρονια του 2002. 20 Νοεμβριου 2003 αρχισε τριημερο συνεδριο στο Παντειο Πανεπιστημιο για τη διαφθορα, παρουσια 50 ειδικων επιστημονων. Πρυτανης του Πανεπιστημιου ειναι ο Ιωαννης Βαβουρας. "Χρειαζεται αλλαγη πολιτικης κουλτουρας και απο πλευρας πολιτων και απο πλευρας πολιτικων αρχων, λειτουργων δημοσιας διοικησης λογω της στρεβλης τους αντιληψης για το τι καθιστα κρατικη εξουσια" ειπε ενας απ τους ομιλητες. Η διαφθορα εχει αρνητικες επιπτωσεις αλλου, πχ στις επενδυσεις και στο ΑΕΠ, στην ισοκατανομη του εισοδηματος, πραγματα τα οποια δημιουργουν μεγαλη παραοικονομια. 
Πηγη : Ελευθεροτυπια - 21 Νοεμβριου 2003. 4 ) Καποτε ηταν ο "μπαρμπας στην Κορωνη", σημερα ειναι "ο κολλητος του δημαρχου". Για να γλυτωσεις το αυθαιρετο απο την κατεδαφιση, να ανοιξεις μαγαζι, να παρεις επιδοτηση για το κτημα, να παρεις αναπηρικο επιδομα, ειτε θα ακολουθησεις τον γολγοθα της απροσωπης γραφειοκρατιας ειτε θα κανεις ενα τηλεφωνημα στον συστημενο ανθρωπο με το καταλληλο ποστο στο Δημο της περιοχης σου. Αυτο που ολοι γνωριζουν επιβεβαιωνει εμμεσως και η τελευταια εκθεση του Σωματος Επιθεωρητων- Ελεγκτων Δημοσιας Διοικησης ( ΣΕΕΔΔ ). Ο ετησιος απολογισμος του ΣΕΕΔΔ για το 2003 περιλαμβανει δεκαδες περιπτωσεις παρανομιας. Αυθαιρετα : Απο τις 1.198 τελεσιδικες αποφασεις κατεδαφισεων στη Θεσσαλονικη εκτελεστηκαν μολις οι...42. Στελεχη Δημοτικων επιχειρησεων βεβαιωνουν ψευδως οτι ενα εργο ειναι επειγον ωστε να ανατεθει αρον αρον σε ιδιωτες ( Κορωπι ). Ξεφυτρωνουν καντινες και χημικες τουαλετες επανω στον αιγιαλο ( Αρτεμιδα ). Λειτουργουν περιπτερα που οι δικαιουχοι τους εχουν πεθανει εδω και χρονια ( Καβαλα ).Αλλοι ανοιγουν μαγαζι μονο με την εγγραφη στην αρμοδια ΔΟΥ, αφου, μεχρι να δωσει αδεια ο Δημος να γινει υγειονομικος ελεγχος, να παρουν μελετη πυρασφαλειας , αδειες ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, περνανε μηνες. Αν οσο λειτουργει το μαγαζι παρανομα το μηνυσει ο Δημος, το δικαστηριο συνηθως αναβαλλεται και τελικα ματαιωνεται ωσπου να βγει η αδεια. 
Πηγη : Ελευθεροτυπια - 10 Οκτωβριου 2004. 5 ) Εν μεσω παγκοσμιας οικονομικης κρισης, η μονη δραστηριοτητα που δεν αντιμετωπιζει υφεση στην Ελλαδα ειναι η διαφθορα. Δωσαμε το 2008, ουτε λιγο ουτε πολυ, 748 εκατ. ευρω " μαυρο χρημα", για να λαδωσουμε κρατικους 'η ιδιωτικους υπαλληλους ! Το ποσο αυτο ειναι αυξημενο κατα 109 εκατ. ευρω 'η 17% σε σχεση με το 2007 ! Πηγη : Ελευθεροτυπια - 18 Φεβρουαριου 2009.
Συγνώμη, το ακριβές ποσό για το λάδωμα του κρατικού οργανισμού, 748 εκατ. ευρω, πως προκύπτει με τέτοια ακρίβεια;Με ποιον τρόπο υπολογίζεται και γιατί αφού υπάρχουν στοιχεία δεν τιμωρούνται οι ένοχοι;
Αφιερωμενο εξαιρετικα στον κ Νικο ΠασσαΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙΠροτεινω οτι το μεγαλυτερο προβλημα που εχει η Ελληνο-Αμερικη για να προσφερει ουσιαστικη βοηθεια στην Ελλαδα ειναι αυτο του συντονισμου. Ενα προβλημα που συντηρειται μεσα απο ενα αγεφυρωτο χασμα γενεων αλλα και πολιτισμιακου χαρακτηρα το οποιο εχει δημιουργηθει τα τελευταια τριαντα χρονια μεσα απο την ιστορια και δημογραφικη συνθεση της μεταναστευσης μας απο Ελλαδα. Ας δουμε αμεσως πιο κατω νουμερα και οργανωτικη συνθεση της ΕλληνοΑμερικης :Η Ελληνο-Αμερικη αποτελειται απο 1 εκατομμυριο 150 χιλιαδες ψυχες. Απ αυτες, 6.000 ειναι καθηγητες πανεπιστημιου ( Ελευθεροτυπια / 7-7- 2011/ Γ. Λυβ. ). ( Τα νουμερα αυτα εχουν αυξηθει τα τελευταια τεσσερα χρονια, λογω κρισης και της επακολουθης “διαρροης εγκεφαλων” απο Ελλαδα αλλα δεν αλλαζουν καθολου αυτα που περιγραφω πιο κατω, πραγματα που εχω γραψει το 2013).Διατηρει τρια συντονιστικα οργανα ( ΣΑΕ, Εθνικο Συμβουλιο, Εκκλησια ) απ τα οποια μονο η Εκκλησια ειναι κατ ουσιαν ενεργο. Το ΣΑΕ ειναι ανενεργο απο το 2010 και το ΕΑΕΣ Ελληνο-Αμερικανικο Εθνικο Συμβουλιο - American Hellenic National Council ( που ειχε για προεδρο του τον εκδοτη της εφημεριδας Hellenic News of America, κ Παυλο Κοτρωτσιο ) και τελει χρεη συντονιστη 29 Ομοσπονδιων - δεν ειχε καν ιστοσελιδα μεχρι πριν λιγα χρονια. Ειναι “οργανισμος-σφραγιδα”.Στη συνεχεια εχουμε τριων ειδων Ομοσπονδιες.α) Ομοσπονδιες που επιβλεπουν οργανισμους οι οποιοι αντιπροσωπευουν καποια συγκεκριμενη περιοχη στην Ελλαδα ( πχ Παν-Κρητικη )β) Ομοσπονδιες που επιβλεπουν Ελληνικες οργανωσεις σε καποια συγκεκριμενη περιοχη - συνηθως Πολιτεια - της Αμερικης ( πχ Ομοσπονδια Βορειου Καλιφορνιας ) καιγ) Ομοσπονδιες Επαγγελματιων ( πχ Εστιατορων, Εκπαιδευτικων ) κοκ. Οι τελευταιες δεν ειναι πανω απο πεντε σε ολη την Αμερικη, παντως.Ακολουθουν εκατονταδες εθνικοτοπικοι και επαγγελματικοι οργανισμοι. Για παραδειγμα συλλογοι Ηπειρωτων, Ζακυνθινων, Ροδιτων κοκ. Συλλογοι γιατρων, φοιτητων, δικηγορων κοκ.Τελος εχουμε την Αχεπα, λιγοστους οργανισμους πολιτικου ακτιβισμου ( οπως το AHI, λομπιστες οπως το Μανατος-Μανατος ) και τωρα τελευταια, ενα δυο μουσεια και το Greek America Foundation του Greg Pappas, το τελευταιο στη σφαιρα των κοινωνικων μεσων.ΤΟ ΧΑΣΜΑΠροτεινω οτι η Ελληνο-Αμερικη ειναι χωρισμενη σε δυο τμηματα, τα οποια δεν εχουν καμια πιθανοτητα επικοινωνιας το ενα με το αλλο. Το πρωτο αποτελειται απο κεινους τους Ελληνες οι οποιοι μεταναστευσαν στην Αμερικη την περιοδο 1949-1980. Η μεταναστευση αυτη προηλθε κυριως απο Ελληνες της Ελληνικης Επαρχιας που δε κατεληξαν στα αστικα κεντρα της Ελλαδας και κυριως την Αθηνα, ξενιτευτηκαν την εποχη του σχεδιου Μαρσαλ και μεχρι το 1980, σε Αυστραλια, Γερμανια κι Αμερικη. Ερχομενοι στην Αμερικη, θεσμοθετησαν το λεγομενο "αρχιεπισκοπικο" κοινωνιακο μοντελο, το οποιο περιστρεφεται γυρω απο την Εκκλησια ( οχι απαραιτητα θεοκρατικα, λογω της παραδοσιακα φιλελευθερης φυσης της Ελληνικης Ορθοδοξιας ), εργαστηκαν σε κυανοκολλαρες εργασιες ενω εκφραστηκαν πολιτισμιακα μεσα απο τις οργανωσεις που αποτελουν την Οργανωμενη Ελληνο-Αμερικη : α ) παρελαση, β ) ετησιο φεστιβαλ-φαγητου ( για να στηριχθει η ενορια ) γ) χοροεσπεριδες και δ) "βραβεια" ως εργαλειο κοινοτικης συνοχης ( PR μεσα στην ενορια ) και "πολιτικου ακτιβισμου". Σ' οτι αφορα το τελευταιο, που ειναι και το πιο σημαντικο, θα μπορουσαμε να συνοψισουμε τη συμπεριφορα τους σε μια προταση : "προσωπικοποιηση της πολιτικης διχως πολιτικοποιηση προσωπων". Η πολιτικη δεν ειναι μπιζνες των απλων μελων των οργανισμων αυτων. Ειναι μπιζνες του προεδρου και του προεδρειου, προεδρος ο οποιος εχει υποχρεωση να δρα πολιτικα μεσα απο προσωπικες γνωριμιες και επαφες, οχι διαλογιζομενος ιδεες στα μελη του οργανισμου του ( γι αυτο και η ταση παση θυσια να φωτογραφηθουνε με αμερικανους προεδρους - κι ας μη κανουν τιποτα ). Αποτελεσμα αυτου ειναι οτι η Οργανωμενη Ελληνο-Αμερικη ακομη και σημερα χαρακτηριζεται απο πολιτικο παρτικιουλαρισμο και οι πολιτισμιακες εκφανσεις της βρισκονται στο επιπεδο των γραφικων ”appearances" : ( ενδυμασιες, χορος, σουβλα, κονταρι της σημαιας).Το δευτερο τμημα αποτελειται απο Ελληνες που μεταναστευσαν απο Ελλαδα την περιοδο 1980 εως και το 2010 ( σχηματικα ) και απο τοτε μεχρι σημερα λογω κρισης.Το κομματι αυτο, σε αριθμους, ειναι κατα πολυ μικροτερο του πρωτου. Τα μελη του ειναι secular, αστικοποιημενα, πιο μορφωμενα, κοσμοπολιτικα, πιο ωφελιμιστικα, λευκοκολλαρα και σχεδον καθολου οργανωμενα αφου εχουν ατομικιστικη νοοτροπια. Με λιγα λογια, απεχουν της κοινοτητας.Κατα συνεπεια υπαρχει ενα χασμα γενεων μα και πολιτισμιακου χαρακτηρα, το οποιο δεν αφηνει αυτο το ενα εκατομμυριο λαου που ειμαστε πανω-κατω να ενεργοποιηθει συλλογικα και να προσφερει πισω στη χωρα καταγωγης του, οπως οφειλει.Τελος να αναφερω οτι ο τροπος που θα πρεπε κανονικα να συλλαμβανεται ο θεσμος της Διασπορας ( οποιασδηποτε Διασπορας ! ) ειναι - συμφωνα με τις ιδεες του Διαφωτισμου - η ιδια η αυτοαρνηση της, αφου αν πιστευουμε στην αυτοδιαθεση των χωρων-κρατων, Διασπορες δε θα υπηρχαν αν μπορουσαν τα διαφορα κρατη να κρατησουν τους πληθυσμους τους μεσα στα συνορα που οριζουν το δικαιωμα ψηφου. Αυτος ειναι και ο λογος που διαφωνω με τη θεση Μπακογιαννη-Λοβερδου ( 9-9-2009 /Μεγαρο Υπατια ) και με αλλους εδω στην Ομογενεια, που επιχειρηματολογουν υπερ της ψηφου της Διασπορας. Η ΒΑΘΥΤΕΡΗ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΧΑΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΜΑΣ Παραδοσιακα, η κοινοτητα μας δεν εγκαθυδρισε ποτε μια "κουλτουρα του βιβλιου" και μια εκπαιδευτικη υποδομη ( βιβλιοθηκες, καλα σχολεια, καλα πολιτιστικα κεντρα κοκ ). Ως αποτελεσμα αυτου, ποτε της δεν εγκαθυδρισε μια κουλτουρα και μια γνωση της επικοινωνιας. Γιατι τελικα το βιβλιο δεν ειναι μοναχα γνωση σε καποιο συγκεκριμενο αντικειμενο. Ειναι γνωση και νοοτροπια επικοινωνιας, το αναγκαιο συστατικο που διαφοροποιει προοδευτικες απο παραδοσιακες κοινοτητες. Ως εκ τουτου η Ελληνο-Αμερικανικη κοινοτητα παραμενει παραδοσιακη αφου αδυνατει να ορισει κοινα σημεια αναφορας για μια αλφα-προοδο την οποια θα ειχε ορισει αν διαλογιζοταν για την υποσταση της και το μελλον της. Και οι καθηγητες μας - που εχουν την ιδια νοοτροπια με τους πιο πανω - στερουνται την πολιτικη και κοινωνικη παιδεια να παρεμβουν και να γεφυρωσουν το χασμα των δυο γενεων, παροτι η προσβαση στη γνωση και το βιβλιο ειναι τελικα το επαγγελμα τους.Δεν ειναι τυχαιο, οτι στα δυο πραγματα που διαχρονικα η Ελληνο-Αμερικανικη κοινοτητα διψα για συμπαρασταση και συμβολη για να βρεθει σε θεση να προσφερει πισω στη χωρα καταγωγης της : α) εκπαιδευτικη υποδομη και β ) επικοινωνιακη εμπλοκη στα Αμερικανικα μηντια ( οχι τα Ελληνικα 'η τα Ελληνο-Αμερικανικα αφου αυτο ειναι πανευκολο ), οι καθηγητες μας απεχουν ! Ουτε νοιαζονται για τις κοινοτητες μας, ουτε κανουν καποια συστηματικου τυπου παρεμβαση στα ΞΕΝΑ μηντια για να υπερασπισουν το ιματζ της Ελλαδας σε μια βασισμενη στα μηντια κοινωνια οπως η Αμερικανικη. Ειχαμε 25.000 αρνητικα αρθρα για την Ελλαδα μεσα σε ενα χρονο ( ΝΕΑ / 21 Ιουνιου 2011/ Παπαχρηστου ), ομως οι καθηγητες μας απεχουν. Την περιοδο 2010-13 της Ελληνικης Οικονομικης Κρισης και στην Αμερικανικη εκδοση των New York Times που αρχειοθετω ειναι ζητημα αν διαβασαμε πανω απο δυο εντιτοριαλς απο Ελληνες καθηγητες. Πολλοι μαλιστα που ειναι στα Οικονομικα και τα διδασκουν, ουτε καν ειχαν διαβασει τα δυο πιο γνωστα βιβλια στο ζητημα στην Αγγλικη γλωσσα ( Λιουις, Μανολοπουλος ). Τα ιδια ισχυουν φυσικα και την περιοδο 2013-σημερα. Αντε τα αρθρα να εχουν φτασει τα οκτω… Το μονο που ενδιαφερει τους καθηγητες μας ειναι η προσωπικη τους προβολη μεσα απο το προσωπικο τους βιβλιο και ειδικοτητα, ξεχνωντας οτι για τον περισσοτερο κοσμο και η γενικη μορφωση και πολυ περισσοτερο η εκπαιδευση δεν ειναι δικαιωμα. Ειναι δυστυχως, προνομιο.Τα ιδια ισχυουν φυσικα και για ΟΛΑ τα PHDs μας που σαν τους καθηγητες μας εχουν ιδια νοοτροπια. Οταν τους ρωτας ειτε σου απαντουν οτι προσφερουν στην Ελλαδα μεσα απο τον τομεα τους, ειτε σιωπουν, ειτε πιο χαριτωμενα, βριζουν το ελληνικο κρατος που τους “προδωσε”, την ελληνικη κοινωνια και ολα τα αλλα ευκολα στερεοτυπα για να ξετιναξουν την ευθυνη εμπλοκης τους με τα κοινα, ειδικα τωρα που ειναι μελη της ελληνικης διασπορας. Ετσι το χασμα μενει αγεφυρωτο, η κοινοτητα μας ασυντονιστη, παραδοσιακη ΟΧΙ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ.Ευχαριστω.Νικος Νικολαιδης
Οι επισημάνσεις σας με βρίσκουν πλήρως σύμφωνο. Δείτε εδώ, ωστόσο, για δύο οργανωμένες προσπάθειες Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού για σοβαρή δικτύωση στην επιστημονική κοινότητα και πραγματική υποστήριξη της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και της υποστήριξης των αρίστων.www.whba1990.orgwww.hbausa.orgKonstantinos Drosatos, MSc, PhD, FAHAAssistant Professor in PharmacologyMetabolic Biology Laboratory--------Lewis Katz School of Medicine at Temple UniversityDepartment of PharmacologyCenter for Translational MedicineCenter for Metabolic Disease ResearchPhiladelphia, USA
Αγαπητε Konstantinos Drosatos - Να σας ευχαριστησω για την επωνυμη αναρτηση σας. Για την κατανοηση. Φυσικα αυτα που αναφερετε, υποκεινται σ αυτο που περιγραφω ως επαγγελματικους συλλογους ( εχουμε κατα καιρους δει παρομοια παραδειγματα, οργανισμους που κανουν προτζεκτς στην Ελλαδα, πχ τον Μιχαλη τον Δερτουζο, δωρεαν ταξιδια στην Ελλαδα, συνεργασιες επιστημονικων επιτροπων ( απο λογοτεχνια κ αρχαιολογια μεχρι κοιλαδα της συλικονης κλπ ), ομως, στο κειμενο μου αναφερομαι σε κατι διαφορετικο, λιγοτερο παρτικιουλαριστικο. Προτεινω οτι υπαρχει ελλειμμα ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗΣ στην Ελληνοαμερικη, ενα προβλημα στο οποιο διαχρονικα εστιαζω την αιτια του στο ελλειμμα εκπαιδευτικης υποδομης ( αναφερω συγκεκριμενα τρια κυριως σημεια : α ) καλα σχολεια, β ) βιβλιοθηκες, γ ) πολιτιστικα κεντρα κοκ ). Αυτο, ως συνεπεια εχει ελλειμμα γνωσης επικοινωνιας, που ειναι και ο λογος που παραμενουμε ως λαος, προσαρτημενοι στην παραδοση κ ξενοι στην προοδο. Προτεινω οτι την βασικη ευθυνη γι αυτη την εικονα που εχει η ελληνοαμερικη δεν εχει η αμερικανικη, η ελληνικη ‘η καποια αλλη κυβερνηση ( δημοκρατια εχουμε !! ), παρα ο κ Πασσας πιο πανω, εσεις, και οι συναδελφοι σας. +++Εαν μου συγχωρειτε την ελλειψη στιξης στα κειμενα μου ( το φτωχοτατο keyboard μου δεν στηριζει τετοιες πολυτελειες ), τα ΑΠΕΙΡΑ ορθογραφικα και συντακτικα λαθη, μπορειτε - αν θα σας ενδιεφερε λιγακι - να διαβασετε περισσοτερα απο μια παλιοτερη αναρτηση μου για εναν αλλο συναδελφο σας, ( λαμπρο επιστημονα στον τομεα του, που απεχει ομως απ τα ελληνοαμερικανικα κοινα στους δυο τομεις που πεθαινουμε ως λαος ) στο λινκ που ακολουθει. https://www.lifo.gr/articles/archaeology_articles/139233/aggelos-xaniotis-an-me-rotoyse-enas-neos-tha-toy-elega-fyge-sto-eksoterikoΣας ευχαριστω για την τιμη που μου κανατε να αναρτησετε επωνυμα. Οι περισσοτεροι συναδελφοι σας...τρεμουν την σκια τους…ΝΝ