Ένα χρόνο μετά το ''μαύρο'' στην ΕΡΤ από την κυβέρνηση Σαμαρά και τη μετονομασία της κρατικής τηλεόρασης σε ΝΕΡΙΤ, μία νέα τηλεοπτική σειρά έκανε την παρθενική της εμφάνιση στις 18 Μαΐου του 2014 και κατάφερε να ξεχωρίσει, καθώς διαθέτει στυλ και άποψη. Και λέμε διαθέτει και όχι διέθετε, αφού μόλις πριν τρεις μέρες προβλήθηκε το τρίτο επεισόδιο του Β΄Κύκλου με τίτλο ''Η μπουάτ''. Και έπεται συνέχεια!
Δε θα μπορούσε να μη διαθέτει και στυλ και άποψη η εν λόγω σειρά. Ιθύνων νους της είναι ο σκηνοθέτης Νίκος Τριανταφυλλίδης, του οποίου η τελευταία ταινία, ''Οι Αισθηματίες'', προβλήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στις αθηναϊκές αίθουσες. Για την ακρίβεια, τα ''Στέκια'' είναι project του Τριανταφυλλίδη και της γυναίκας του, της σκηνοθέτιδας Μαρίνας Δανέζη, εξ ου και την παραγωγή ανέλαβαν με την προσωπική τους εταιρεία, τη ΝΙΜΑ, από τα αρχικά των ονομάτων τους.
Τα ''Στέκια'' είναι ένα έξυπνο project που έλειπε από την ελληνική τηλεόραση με ιστορίες αγοραίου πολιτισμού για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να νοσταλγούν οι πρεσβύτεροι, όσο μπανάλ κι αν ακούγεται τώρα αυτό.
Δεν σκηνοθετούν όμως αποκλειστικά οι δυο τους. Στον Α΄Κύκλο τα δώδεκα επεισόδια σκηνοθέτησαν επίσης οι Μάρκος Χολέβας, Γιάννης Χαριτίδης, Φωκίων Μπόγρης, Νίκος Πάστρας. Στον Β΄Κύκλο που συνεχίζεται αυτόν τον καιρό, σκηνοθέτες είναι μέχρι τώρα οι Δανέζη, Πάστρας, Χολέβας. Τι έχουν ακριβώς όμως τα ''Στέκια'', ποιο είναι αυτό το ''κάτι'' τους που τα κάνει να ξεχωρίζουν;
Σίγουρα δεν είναι μία τυπική σειρά ντοκιμαντέρ. Οι σκηνοθέτες της συνήθως επιλέγουν πρωτότυπες γωνίες λήψης όταν τραβάνε συνεντεύξεις, ακόμη κι όταν υπάρχουν δύο ομιλητές στο ίδιο κάδρο. Συνεντεύξεις που δεν πλατιάζουν και εναλλάσσονται με αρχειακό υλικό και σύγχρονα περιγραφικά πλάνα. Το τι θα κρατήσει βέβαια ο κάθε σκηνοθέτης στο αντίστοιχο κάθε επεισόδιο εξαρτάται κι από μία, δημοσιογραφικού τύπου, ευελιξία. Κατά την προσωπική μου άποψη, η συνέντευξη είναι ένα ολότελα ξεχωριστό κομμάτι μέσα σε ένα ντοκιμαντέρ τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό και ως εκ τούτου ο δημιουργός οφείλει να είναι και λίγο δημοσιογράφος. Διαφορετικά, εκείνος ασχολείται με το πλανάρισμα του και αναθέτει την έρευνα σε κάποιον πιο αρμόδιο, ας πούμε.
Τα ''Στέκια'' δεν παρουσιάζουν πρόβλημα στον τομέα αυτό. Μέχρι τώρα έχουν περάσει σημαντικές προσωπικότητες από τα 15 επεισόδια: Ποιητές (Νάνος Βαλαωρίτης, Κατερίνα Αγγελάκη - Ρουκ), συγγραφείς (Πάνος Κουτρουμπούσης - Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης), δημοσιογράφοι (Άκης Καπράνος, Δημήτρης Ν. Μανιάτης), μουσικοί (Αρλέτα, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Νότης Μαυρουδής) και πολλοί άλλοι, συμφώνως με τις απαιτήσεις του θέματος.
Γιατί πάνω απ' όλα είναι το θέμα, το concept, η ίδια η ''σύλληψη'' της σειράς. Τα ''Στέκια'' βασίζονται στην αναμόχλευση συναισθημάτων του θεατή, σε μνήμες από το πρόσφατο ή το μακρινό παρελθόν. Λόγου χάριν, τα επεισόδια ''Η παράγκα του Σίμου'' ή ''Η μπουάτ'' θα μπορούσαν να αφορούν περισσότερο τους εβδομηντάρηδες (ούτε οι μπουάτ, ούτε η παράγκα του Σίμου ειδικά, συνιστούν σημερινά στέκια), εκεί που ''Το μπαρ κονσομασιόν'', ''Η πλαζ'' ή και ''Τα γήπεδα'' ακόμη καλά κρατούν και πράγματι είναι στέκια για πολλούς ανθρώπους. Αντίστοιχα, επεισόδια σαν τη ''Ντισκοτέκ'' με τη συμμετοχή της Ελένης Φιλίνη και του Σταμάτη Γαρδέλη ή το ''Βιντεοκλάμπ'' δύνανται να συγκινήσουν περισσότερο τους σημερινούς πενηντάρηδες, τη γενιά δηλαδή της δεκαετίας του 1980. Τέλος, έχουμε δει και επεισόδια με θέμα τα πατσατζίδικα ή τις ταβέρνες, πολυσύχναστα ακόμη μέρη σε κάθε γωνιά της Αθήνας και όχι μόνο. Εκείνο το επεισόδιο, πάντως, που εκφράζει στο απόλυτο τον τίτλο της σειράς αναφορικά με το σήμερα είναι ''Το facebook'', του οποίου τα γυρίσματα έχουν ολοκληρωθεί και θα προβληθεί τον επόμενο καιρό!
Δε θα μπορούσα να μη σχολιάσω και τον rock χαρακτήρα της σειράς, κυρίως λόγω Τριανταφυλλίδη. Κομμάτια σαν το ''Ρόδον'' που ξεκίνησε τον Β' Κύκλο και ''Η εισβολή του ροκ εντ ρολ'' που έκλεισε τον Α' Κύκλο επεισοδίων είναι θέματα που γνωρίζει καλύτερα απ' τον καθένα ο συγκεκριμένος δημιουργός. Μάλιστα, τόσο για το Ρόδον, όσο και για τα ''Στέκια'', ο Νίκος Τριανταφυλλίδης μού είχε μιλήσει σε εκείνη τη μεγάλη συνέντευξη του για το LIFO.gr.
Γενικά, τα ''Στέκια'' είναι ένα έξυπνο project που έλειπε από την ελληνική τηλεόραση με ιστορίες αγοραίου πολιτισμού για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να νοσταλγούν οι πρεσβύτεροι, όσο μπανάλ κι αν ακούγεται τώρα αυτό. Καταγραφή τόπων, μέσων ψυχαγωγίας και επαγγελμάτων ακόμη, που τείνουν να εξαφανιστούν. Γι' αυτό έχω την αίσθηση πως αρκετά από τα τηλεοπτικά ''Στέκια'' θα παίζουν στο μέλλον το ρόλο που έπαιζαν κάποτε οι γκραβούρες ως σημάδια αφανισμένου πολιτισμού. Και γι'αυτό ίσως το επεισόδιο που συγκίνησε εμένα περισσότερο δεν ήταν ούτε ''Το Ρόδον'', ούτε ''Η μπουάτ'', αλλά ''Το κουρείο'' σε μία εποχή που ως και το κούρεμα, η πιο απλή ένδειξη πολιτισμού για κάθε άνθρωπο, έχει περάσει σε ένα πλαίσιο μοδάτων επιταγών, life style και καταναλωτισμού.
Δείτε τα υπόλοιπα επεισόδια της σειράς ντοκιμαντέρ "Τα Στέκια" εδώ.
σχόλια