Το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok είναι πιθανώς μεγαλύτερο από αυτό της Ελλάδας, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, με τον μέσο χρήστη να παράγει αέρια θερμοκηπίου ισοδύναμα με το να οδηγεί 198 χιλιόμετρα με ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο κάθε χρόνο.
Οι εκτιμήσεις από την Greenly, μια εταιρεία συμβούλων λογιστικών εκπομπών άνθρακα με έδρα το Παρίσι, τοποθετούν τις εκπομπές του TikTok το 2023 στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία σε περίπου 7,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα - υψηλότερες από εκείνες που σχετίζονται με το Twitter/X και το Snapchat. Το TikTok έχει 1 δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως και τα ευρήματα του Greenly τοποθετούν το αποτύπωμα άνθρακα ακριβώς πάνω από αυτό του Instagram - παρόλο που το Instagram έχει σχεδόν διπλάσια βάση χρηστών από το TikTok.
Ο λόγος πίσω από αυτό έγκειται στον μοναδικό εθισμό της πλατφόρμας του TikTok. Ο μέσος χρήστης του Instagram ξοδεύει 30,6 λεπτά στην εφαρμογή την ημέρα. Εν τω μεταξύ, ο μέσος χρήστης του TikTok ξοδεύει 45,5 λεπτά για scroll. «Όλος ο αλγόριθμος είναι χτισμένος γύρω από τη μαζικότητα των βίντεο», εξήγησε ο Alexis Normand, διευθύνων σύμβουλος της Greenly. «Ο εθισμός έχει επίσης συνέπειες όσον αφορά την παροχή κινήτρων στους ανθρώπους να δημιουργούν όλο και περισσότερο αποτύπωμα [από άνθρακα] σε ατομική βάση».
Δεδομένου ότι οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία αποτελούν λίγο λιγότερο από το 15% της παγκόσμιας βάσης χρηστών του TikTok, το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα της πλατφόρμας είναι πιθανόν περίπου 50 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO2e. Και δεδομένου ότι αυτοί οι υπολογισμοί του κέντρου δεδομένων δεν περιλαμβάνουν άλλες μικρότερες πηγές εκπομπών του TikTok, όπως οι εκπομπές που σχετίζονται με τους χώρους γραφείων και τις μετακινήσεις των εργαζομένων, αυτό είναι πιθανώς μια υποεκτίμηση.
Για να γίνει αντιληπτό, ο Guardian γράφει πως oi ετήσιες εκπομπές άνθρακα της Ελλάδας για το 2023 ήταν 51,67 εκατ. μετρικοί τόνοι CO2e.
Οι χρήστες του TikTok έχουν επίσης τις δεύτερες υψηλότερες εκπομπές ανά λεπτό χρήσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σύμφωνα με την ανάλυση του Greenly, αμέσως μετά το YouTube. Ένα λεπτό στο TikTok θα καίει 2,921 γραμμάρια CO2e, κατά μέσο όρο, ενώ ένα λεπτό στο YouTube θα καίει 2,923 γραμμάρια. Ένα λεπτό στο Instagram καίει 2,912 γραμμάρια.
Οι μικρές διαφορές αθροίζονται. Λόγω του τεράστιου όγκου περιεχομένου στην πλατφόρμα, καθώς και των μεγαλύτερων μέσων χρόνων κύλισης, οι χρήστες του TikTok έχουν τις υψηλότερες ετήσιες εκπομπές. Ο μέσος χρήστης του TikTok θα κάψει 48,49 κιλά CO2e στην εφαρμογή σε ένα χρόνο, σύμφωνα με την ανάλυση του Greenly. Στη δεύτερη θέση έρχεται το YouTube, με έναν μέσο χρήστη να καίει 40,17 κιλά CO2e. Οι χρήστες του Instagram θα κάψουν μόλις 32,52 κιλά CO2e. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος, αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στην οδήγηση ενός αυτοκινήτου βενζίνης που οδηγεί 198 χιλιόμετρα (TikTok), 164 χιλιόμετρα (YouTube) και 133 χιλιόμετρα (Instagram).
Η μελέτη εξέτασε το αποτύπωμα άνθρακα που σχετίζεται με κάθε χρήστη ανά λεπτό, ενσωματώνοντας τις εκπομπές που σχετίζονται με τα κέντρα δεδομένων, που αποτελούσαν περίπου το 99% του αποτυπώματος, και τις εκπομπές που σχετίζονται με τη φόρτιση συσκευών μετά τη χρήση των πλατφορμών. Οι εκπομπές του TikTok είναι οι πιο αδιαφανείς από τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Οι τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Meta και η Google δημοσιεύουν λεπτομερείς αναφορές στο Carbon Disclosure Project κάθε χρόνο, δημοσιεύοντας ακόμη και τα ευρήματά τους στους αντίστοιχους ιστότοπούς τους. Το TikTok δεν έχει δημόσια διαθέσιμα δεδομένα εκπομπών.
Άλλες εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αν και αναφέρουν επίσης υψηλές εκπομπές, έχουν δεσμευτεί να τροφοδοτήσουν τα κέντρα δεδομένων τους με καθαρή ενέργεια. Η ποιότητα αυτών των δεσμεύσεων ποικίλλει ευρέως. Μια έρευνα από τον Guardian έδειξε ότι τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας χρησιμοποιούσαν πιστώσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που μοιάζουν με αντιστάθμιση (Recs) για να υποβάλουν τα δεδομένα εκπομπών τους κατά περίπου 662%.
Η TikTok έχει δεσμευτεί να είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2030. Η εταιρεία έχει ένα σχέδιο που ονομάζεται «Project Clover», το οποίο εφαρμόστηκε το 2023, το οποίο έχει ως αποστολή την επίτευξη αυτού του στόχου ενισχύοντας παράλληλα τη συνολική ασφάλεια των δεδομένων. Ωστόσο, μέχρι σήμερα έχει κατασκευαστεί μόνο ένα κέντρο δεδομένων για ανανεώσιμες πηγές: μια εγκατάσταση 12 δισ. ευρώ στη Νορβηγία που λειτουργεί με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Δεν είναι σαφές εάν αυτές οι πρακτικές και οι δεσμεύσεις αναφοράς θα συνεχιστούν ή όχι υπό τη νέα ιδιοκτησία – ένα εφετείο των ΗΠΑ επικύρωσε έναν νόμο που θα απαιτήσει από την κινεζική εταιρεία ByteDance να πουλήσει την πλατφόρμα σε μια μη κινεζική οντότητα έως τις 19 Ιανουαρίου 2025, αν και η εταιρεία είναι προσπαθώντας να το καθυστερήσει μέχρι να εγκαινιαστεί μια πρόσφατα πιο φιλική κυβέρνηση Τραμπ.
Εάν η πλατφόρμα αγοραστεί από αμερικανική εταιρεία, οι κανόνες που ψηφίστηκαν φέτος θα απαιτούσαν από την εταιρεία να αποκαλύψει δημόσια τις εκπομπές της εάν είναι «υλικές» για τους επενδυτές, αν και ο Τραμπ πιθανότατα θα το αντιστρέψει. Το TikTok δεν απάντησε στο αίτημα για σχολιασμό.
Με πληροφορίες από Guardian