Το χρονικό της οικολογικής καταστροφής στον Σαρωνικό

Το χρονικό της οικολογικής καταστροφής στον Σαρωνικό Facebook Twitter
Θα χρειαστούν 20 με 30 μέρες για τον καθαρισμό των ακτών του Σαρωνικού, ενώ, σύμφωνα με τους ειδικούς, μεγάλες και άμεσες θα είναι οι επιπτώσεις από την τοξικότητα της πετρελαιοκηλίδας κατά μήκος της παραλιακής. Φωτο: Nikos Libertas / SOOC
0

Την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου, ώρα 01:45, βυθίζεται το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» κοντά στη νησίδα Αταλάντη με φορτίο 2.500 τόνους πετρελαίου. Στις 03:00 φτάνει το πρώτο περιπολικό του λιμενικού και στις 05:30 το πρώτο αντιρρυπαντικό της ίδιας υπηρεσίας. Στις 18:00 το απόγευμα η πετρελαιοκηλίδα έχει προχωρήσει έως τις ακτές Σελήνια και Κυνοσούρα. Η ταχύτητα της βύθισης του πλοίου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση, αφού πραγματοποιήθηκε μέσα σε είκοσι λεπτά.


• Το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο ναυπηγήθηκε πριν από 45 χρόνια στα γερμανικά ναυπηγεία Lindenau Schiffswerft & Masch στο Κίελο. Το πλήρωμά του ήταν 11 άτομα, εκ των οποίων μόνο 2 ήταν στο πλοίο το βράδυ του ατυχήματος, παρόλο που η σχετική νομοθεσία προβλέπει ότι θα έπρεπε να βρίσκονται τουλάχιστον τα 2/3 του πληρώματος. Το πλοίο ήταν ασφαλισμένο μόνο για την κάλυψη ζημιών υπέρ τρίτων μέχρι του ποσού των 5 εκατομμυρίων ευρώ. Ο 53χρονος πλοιοκτήτης Θόδωρος Κουντούρης είναι γιος εργάτη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Ξεκίνησε να δουλεύει σε γκαζάδικο και τη δεκαετία του '90 έγινε ιδιοκτήτης πλοίου. Το 2011 έλαβε άδεια εμπορίας καυσίμων.


• Περίπου πενήντα ξενοδοχειακές μονάδες επηρεάστηκαν από την οικολογική καταστροφή κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, ενώ οι υπεύθυνοι του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» διώκονται ποινικά σε βαθμό κακουργήματος για βαρύτατες παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας βάσει του νόμου 1650 του 1986.

Τουλάχιστον 1.500 κυβικά πετρελαιοειδών έχουν απαντληθεί έως τώρα από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται νότια της Αταλάντης στον Σαρωνικό και πάνω από 160 άτομα έχουν συνδράμει στις επιχειρήσεις απορρύπανσης σε παράκτιες περιοχές της Αττικής.


• Θα χρειαστούν 20 με 30 μέρες για τον καθαρισμό των ακτών του Σαρωνικού, ενώ, σύμφωνα με τους ειδικούς, μεγάλες και άμεσες θα είναι οι επιπτώσεις από την τοξικότητα της πετρελαιοκηλίδας κατά μήκος της παραλιακής. Η μόλυνση θα έχει μακροχρόνιες συνέπειες, ενώ είναι πιθανόν οι τοξικές ουσίες να περάσουν και στην τροφική αλυσίδα. Τουλάχιστον 1.500 κυβικά πετρελαιοειδών έχουν απαντληθεί έως τώρα από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται νότια της Αταλάντης στον Σαρωνικό και πάνω από 160 άτομα έχουν συνδράμει στις επιχειρήσεις απορρύπανσης σε παράκτιες περιοχές της Αττικής. Στη Σαλαμίνα, πραγματοποιήθηκαν εργασίες απορρύπανσης από προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών, ενώ στις εργασίες συμμετείχαν 30 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.

• Μπροστά από το Πολιτιστικό Κέντρο Παλαιού Φαλήρου τοποθετήθηκαν δύο πλωτά φράγματα μήκους 500 μέτρων συνολικά και τέσσερα άτομα από το συνεργείο της αναδόχου εταιρείας επιχείρησαν. Παράλληλα, τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα 150 μέτρων μπροστά από την παραλία Παλαιάς Φαντασίας Δήμου Αλίμου, καθώς και στις ακτές του Αθλητικού Κέντρου Αγίου Κοσμά, ενώ από τον μόλο Αγίου Νικολάου Σεληνίων μέχρι και την παραλία «Φλώρας Σεληνίων» τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα 245 μέτρων.

• Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Υγείας, έχει απαγορευτεί η κολύμβηση στα παρακάτω σημεία: από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (Ακτή Θεμιστοκλέους 334) μέχρι και την παραλία της Φρεαττύδας // Στις ακτές της περιοχής «Βοτσαλάκια» // Σε όλες τις ακτές του Δήμου Αλίμου // Σε όλες τις ακτές του Δήμου Παλαιού Φαλήρου // Σε όλες τις ακτές του Δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης // Σε όλες τις ακτές του Δήμου Γλυφάδας.


• Αξίζει να θυμίσουμε ότι παρόμοια οικολογική καταστροφή στη χώρα μας έγινε τον Φεβρουάριο του 1980, όταν ανοιχτά της Πύλου το δεξαμενόπλοιο «Irenes Serenade» ταξίδευε φορτωμένο με 103.000 τόνους πετρέλαιο από την Τουρκία με προορισμό την Τεργέστη. Σκοπός της άφιξης στην Πύλο ήταν ο ανεφοδιασμός του με τρόφιμα. Το απόγευμα εκείνης της ημέρας ακούστηκε μια έκρηξη, η οποία οφειλόταν σε σπινθήρα από την τριβή της άγκυρας, που σε συνδυασμό με την ύπαρξη αερίων στο υπόστεγο του δεξαμενόπλοιου, προκάλεσε φωτιά. Σε ελάχιστα λεπτά πυκνά σύννεφα καπνού σκέπασαν όλη την πόλη. Είκοσι εννέα από τους τριάντα έναν επιβαίνοντες διασώθηκαν, 40.000 τόνοι πετρελαίου κάηκαν, άλλοι 35.000 τόνοι διασκορπίστηκαν στη θάλασσα και 25.000 τόνοι εξατμίστηκαν.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Περιβάλλον
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Greenpeace: Πώς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 2.000% τα κονδύλια για τις απώλειες και ζημιές από την κλιματική κρίση

Περιβάλλον / Greenpeace: Πώς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 2.000% τα κονδύλια για τις απώλειες και ζημιές από την κλιματική κρίση

Νέα ανάλυση δείχνει ότι η φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων θα μπορούσε να αυξήσει τα κονδύλια του ταμείου του ΟΗΕ για τις απώλειες και ζημίες της κλιματικής κρίσης κατά 2.000%
LIFO NEWSROOM
Κλιματική κρίση: Ο στόχος του 1,5°C «έχει πεθάνει» - Το 2024 η πρώτη χρονιά πάνω από το όριο, λένε οι επιστήμονες

Περιβάλλον / Κλιματική κρίση: Ο στόχος του 1,5°C «έχει πεθάνει» - Το 2024 η πρώτη χρονιά πάνω από το όριο, λένε οι επιστήμονες

Τρεις από τις πέντε επιστημονικές ομάδες που παρακολουθούν την παγκόσμια θερμοκρασία λένε ότι η αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη δεν μπορεί να περιοριστεί στους 1,5°C
LIFO NEWSROOM
Κλιματική αλλαγή: Οι φτωχές χώρες χρειάζονται τουλάχιστον $1 τρισ. τον χρόνο για την πράσινη μετάβαση

Περιβάλλον / Κλιματική αλλαγή: Οι φτωχές χώρες χρειάζονται τουλάχιστον $1 τρισ. τον χρόνο για την πράσινη μετάβαση

Οι πλουσιότερες χώρες στον κόσμο έχουν δεσμευθεί να στηρίξουν οικονομικά τις φτωχότερες, με 100 δισ. δολάρια τον χρόνο, ωστόσο τα κονδύλια ξεκίνησαν να αποδεσμεύονται όπως πρέπει, μόλις το 2022
LIFO NEWSROOM