Υπερψηφίσθηκε και επί των άρθρων το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις μικροχρηματοδοτήσεις στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, και την ερχόμενη Παρασκευή θα ολοκληρωθεί η επεξεργασία του με την δεύτερη ανάγνωση.
Ο υφυπουργός Οικονομικών, Γεώργος Ζαββός, επανέλαβε πως οι φορείς των μικροπιστώσεων δεν θα είναι σαν τράπεζες, δεν δημιουργούν συστημικούς κινδύνους αντίστοιχους με αυτούς που δημιουργηθούν οι τράπεζες που έχουν καταθέσεις.
Στην κριτική ότι αφήνονται «τρύπες» στο νομοσχέδιο για να εισέλθουν «δούρειοι Ίπποι» ως πάροχοι μικροχρηματοδοτήσεων, ο υφυπουργός είπε ότι «δεν υπάρχει τίποτα το αναληθέστερο», καθώς προβλέφθηκε να γίνεται ο έλεγχος από την Τράπεζα της Ελλάδος, που κρίθηκε ως ο καταλληλότερος οργανισμός για να αναλάβει αυτή την ευθύνη, μιας και έχει την προϊστορία, την τεχνογνωσία, την ικανότητα στελεχών και την εμπειρία, δεδομένου ότι ελέγχει φορείς της ίδιας υφής.
Σχετικά με το γιατί επιλέχθηκε, αυτά τα ιδρύματα να έχουν μορφή ανωνύμων εταιρειών, ο υφυπουργός απάντησε λέγοντας πως το ζήτησε η Τράπεζα της Ελλάδος, επειδή έτσι είναι ευχερέστερος ο έλεγχός τους. Για το ύψος του κεφαλαίου εκκίνησης των 400.000 ευρώ, ανέφερε πως δεν ήταν μια χρυσή τομή, αλλά μετά την διαβούλευση πιστέψαμε πως είναι η καλύτερη επιλογή ποσού αυτή.
Σε ερωτήσεις βουλευτών, γιατί δεν συμπεριλήφθηκε το λεγόμενο feed and proper, ο υφυπουργός απάντησε αυτό είναι επιλογή της κυβέρνησης, ενώ για την συμμετοχή κοινωνικών φορέων Αλληλέγγυας Οικονομίας, ανέφερε πως «εμείς θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο τους καλύπτει την συμμετοχή, όπως είναι διατυπωμένο. Εάν νομίζετε ότι δεν επαρκεί η διατύπωση αυτή, είμαστε ανοικτοί να το δούμε».
ΣΥΡΙΖΑ
Στην αδικία εναντίον μιας μερίδας συνταξιούχων, σχετικά με τη φορολόγηση των αναδρομικών εισοδημάτων τους, για την οποία υπάρχει σχετική διάταξη στο άρθρο 30 του νομοσχεδίου, αναφέρθηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χαράλαμπος Μαμουλάκης, καταλογίζοντας στην κυβέρνηση έλλειψη πολιτικής βούλησης προκειμένου να δημιουργηθεί το δημοσιονομικό περιθώριο, ώστε να ευνοηθούν οι οικονομικά αδύναμοι συμπολίτες μας. Σημείωσε δε, πως δεν προκύπτει ευδιάκριτα ο τρόπος διενέργειας της εκ νέου εκκαθάρισης των εισοδημάτων από συντάξεις που καταβλήθηκαν αναδρομικά, ειδικά για τα έτη τα οποία αυτά έχουν παραγραφεί.
Ο Χ. Μαμουλάκης, αναφερόμενος σε άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα αγροτεμάχια, ανέφερε πως δεν συνυπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων επί των γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, και αναρωτήθηκε για ποιον λόγο διατηρείται η ρύθμιση της μη φορολόγησης των αγροτεμαχίων, αδιακρίτως του μεγέθους της ιδιοκτησίας. Χαρακτήρισε, πάντως θετικό το άρθρο 36 (με το οποίο παρέχεται το ευεργέτημα της έκπτωσης ποσοστού 25% σε εμπρόθεσμα καταβαλλόμενες δόσεις βεβαιωμένων οφειλών του Ιουνίου του 2020) υποστηρίζοντας όμως, πως «η οικονομική διαχείριση της πανδημίας δεν μπορεί να λειτουργεί στη βάση 'επιβραβεύω μόνο όσους με πληρώνουν και καταδικάζω όσους δεν μπορούν'».
ΚΙΝΑΛ
Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, εξέφρασε την έκπληξή του που ο ΣΥΡΙΖΑ, επέλεξε να μην υπερψηφίσει το νομοσχέδιο επί της αρχής, παρ' όλο που, όπως είπε «οι βουλευτές του υπεραμύνθηκαν της πατρότητας του εν λόγω νομοσχεδίου, το οποίο ξεκίνησε επί δικών τους ημερών και συνηγορούσαν υπέρ της αναγκαιότητας, χρησιμότητας και αποτελεσματικότητας της κατά το δυνατόν ταχύτερης εφαρμογής του». Ο Μιχ. Κατρίνης εξέφρασε ωστόσο και ο ίδιος επιμέρους διαφωνίες, καθότι, όπως είπε, υπάρχει αγωνία για το ύψος των επιτοκίων που θα ζητούνται από τους παρόχους. Αναρωτήθηκε δε, 'γιατί, αφού η Τράπεζα της Ελλάδος που θα έχει την εποπτεία του, ενώ σας ζητάει απολύτως αυτονόητα για να μπορέσει να ασκήσει τον εποπτικό της ρόλο, εσείς τα αρνείστε;'». Στο ίδιο πλαίσιο, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ ζήτησε στα σχήματα αυτά των παρόχων, να προστεθούν και οι φορείς κοινωνικής οικονομίας .
ΚΚΕ
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, μεταξύ άλλων υπογράμμισε πως «το σχέδιο νόμου για τις μικροχρηματοδοτήσεις, δεν δίνει μόνιμη και ουσιαστική διέξοδο για την πλειοψηφία των αυτοαπασχολούμενων και μικροεπαγγελματιών.
Στην καλύτερη περίπτωση, ποσά έως 25.000, μπορεί να λειτουργήσουν ως ένα κεφάλαιο επανεκκίνησης, ή να βοηθήσουν να μετατεθούν τα χρέη. Στην πράξη, δίνεται χώρος στους επιχειρηματικούς ομίλους, να συστήσουν ανώνυμες εταιρείες που θα παίζουν ρόλο επίσημου τοκογλύφου, αναλαμβάνοντας να χορηγούν μικροδάνεια σε απελπισμένους, μόνο και μόνο για να βρουν διέξοδο τα λιμνάζοντα κεφάλαια τους, να εκμεταλλευτούν τον πόνο, την αγωνία και τα αδιέξοδά τους που εσείς προκαλείτε, να αποκτήσουν οι εταιρείες και με άλλους τρόπους πρόσβασης σε ζεστό χρήμα μέσω ΕΣΠΑ, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο θα προωθούν στους δικαιούχους μεν, αλλά πάντα με το αντίστοιχο ποσοστό κέρδους και μάλιστα εγγυημένα από το κράτος χωρίς καμία χασούρα. Καραμπινάτο, λοιπόν, δώρο προς τις επιχειρήσεις αυτές!».