Η μαζική έξοδος από το X, την πρώην πλατφόρμα Twitter του Έλον Μασκ, συνεχίζεται, με όλο και περισσότερους χρήστες να στρέφονται προς την Bluesky, μια αποκεντρωμένη εναλλακτική που υπόσχεται διαφάνεια, αυτονομία και απαλλαγή από τοξικές συμπεριφορές και ανησυχίες για την ιδιωτικότητα.
Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: είναι η Bluesky μια βιώσιμη αντικατάσταση ή απλώς ένα ακόμη προσωρινό πείραμα στον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο των κοινωνικών δικτύων;
Bluesky: Η οραματική προσέγγιση του Τζακ Ντόρσεϊ
Η Bluesky αποτελεί το όραμα του Τζακ Ντόρσεϊ, πρώην CEO του Twitter, και βασίζεται στο AT Protocol, που δίνει έμφαση στην αποκέντρωση και την πλήρη ελευθερία στους χρήστες να διαχειρίζονται τη διαδικτυακή τους εμπειρία. Σε αντίθεση με την X, η Bluesky βασίζεται σε ανοιχτό κώδικα, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερη διαφάνεια και έλεγχο δεδομένων.
Η Julie Thompson Dredge, ιδρύτρια της Frame PR, περιγράφει την εμπειρία της στην Bluesky ως μια δροσερή ανάσα σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από αλγοριθμικές παρεμβάσεις και τοξική ρητορική. «Είναι αναζωογονητικό να μπορώ να φτιάξω λίστες, όπως ‘δημοσιογράφοι που γράφουν για startups’, και να τους ακολουθήσω εύκολα. Δεν υπάρχουν ενοχλητικές διαφημίσεις, ούτε τοξικές διαμάχες στη ροή μου», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Jay Graber, Bluesky CEO:
— bluesky (@bluesky) November 20, 2024
"I think social media should be basically common infrastructure that society gets to use and evolve it as society evolves, building a more democratic form of social media to reflect a democratic society."https://t.co/x6v5YW0WFT pic.twitter.com/cylOnKkMYV
Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και προκλήσεις
Η Bluesky δεν περιορίζεται μόνο στην αυτονομία και την αποκέντρωση. Σύμφωνα με τον Jason Barnard, ειδικό στην τεχνητή νοημοσύνη, η πλατφόρμα έχει τη δυνατότητα να γίνει αξιόπιστη πηγή πληροφοριών, κάτι που η X έχει χάσει. «Αν η Bluesky καταφέρει να περιορίσει την παραπληροφόρηση, μπορεί να γίνει η προτιμώμενη πηγή για μηχανές αναζήτησης όπως η Google», αναφέρει, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική σημασία της καταπολέμησης ψευδών ειδήσεων.
Ωστόσο, η αποκεντρωμένη φύση της Bluesky συνοδεύεται από προκλήσεις. Οι αποφάσεις για τη διαχείριση περιεχομένου γίνονται σε επίπεδο διακομιστών, οδηγώντας σε ασυνεπή εφαρμογή κανόνων. Πρόσφατα, η πλατφόρμα αντιμετώπισε κύμα 42.000 αναφορών σε μία ημέρα, περιλαμβάνοντας περιεχόμενο παιδικής κακοποίησης και spam. Παρόλα αυτά, η Bluesky δηλώνει πως εργάζεται πυρετωδώς για τη γρήγορη αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων.
Τι οδηγεί στη φυγή από την X;
Οι αλλαγές στην X μετά την εξαγορά από τον Μασκ έχουν προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια. Έρευνα της Digital Silk αποκαλύπτει πως σχεδόν το 45% των αρνητικών σχολίων αφορούν προσωπικά τον Έλον Μασκ, με τους χρήστες να διαμαρτύρονται για τοξικότητα, spam και αλγοριθμική χειραγώγηση.
Η κατάργηση βασικών εργαλείων όπως το TweetDeck (τώρα X Pro) και η επιβολή πληρωμών για βασικές λειτουργίες, όπως τα άμεσα μηνύματα (DMs), έχουν αποξενώσει πολλούς επαγγελματίες. Η Jenny Grant Rankin, ερευνήτρια και συγγραφέας, περιγράφει την αλλαγή: «Το Twitter ήταν πηγή επιστημονικών ανακαλύψεων για μένα. Μετά την εξαγορά από τον Μασκ, η ροή μου γέμισε πολιτικό περιεχόμενο που δεν με ενδιαφέρει».
Το μέλλον της Bluesky
Παρά την πρόσφατη άνοδο, με 20 εκατομμύρια χρήστες, η Bluesky αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από το Threads της Meta, το οποίο διαθέτει πόρους για να επιβληθεί στην αγορά. «Η Bluesky έχει εντυπωσιακή ανάπτυξη, αλλά το Threads έχει τη δυνατότητα να τραβήξει μοχλούς επιτυχίας που η Bluesky δεν έχει», αναφέρει ο Paul Armstrong, της TBD Group.
Παρ’ όλα αυτά, η Bluesky αντιπροσωπεύει μια νέα εποχή στα κοινωνικά δίκτυα, δίνοντας στους χρήστες την ευκαιρία να διαχειριστούν τη διαδικτυακή τους εμπειρία χωρίς παρεμβάσεις. Όπως δηλώνει ο James Kirkham, Chief Business Officer της Cleats Club: «Οι χρήστες αναζητούν ασφαλή διαδικτυακά καταφύγια και κοινότητες που συνάδουν με τις αξίες τους, και η Bluesky φαίνεται να ανταποκρίνεται σε αυτή την ανάγκη».
Το αν η Bluesky θα καταφέρει να διατηρήσει την αυθεντικότητα και την ασφάλεια που την ξεχωρίζει ή αν θα επαναλάβει τα προβλήματα που οδήγησαν τους χρήστες μακριά από την X, μένει να φανεί. Σε κάθε περίπτωση, το μέλλον των κοινωνικών δικτύων φαίνεται πως ανήκει στις πλατφόρμες που τοποθετούν τους χρήστες στο επίκεντρο.
Με πληροφορίες από Forbes