Ακόμη και για τα πρότυπα του Διαδικτύου, η πρόσφατη διαμάχη μεταξύ δύο εικονικών χαρακτήρων στο Instagram, της Lil Miquela και της Bermuda, είναι σχεδόν ακατανόητη. Έχει εξαπλωθεί σαν ιός σε τόσους λογαριασμούς του Instagram και σε φαινομενικά άσχετους ιστότοπους ενώ σε αυτές τις λίγες εβδομάδες, από τότε που ξεκίνησε ο άτυπος αγώνας, έχουν υπάρξει εκατοντάδες αναλύσεις και χρονοδιαγράμματα της ζωής των χαρακτήρων που προσπαθούν να βγάλουν νόημα.
Μπορεί να μην ζούμε σε έναν κόσμο όπου ρεαλιστικοί «ψεύτικοι» άνθρωποι περπατούν ή ποζάρουν στους δρόμους, αλλά η τεχνολογία σίγουρα μας έχει μετατρέψει σε πραγματικούς ανθρώπους που λατρεύουν τους ψεύτικους. Σκεφθείτε λίγο, οι influencers των κοινωνικών μέσων δεν διαφέρουν πολύ από την εικονική τελειότητα της Miquela.
Αν πραγματικά θέλετε να καταλάβετε αυτή τη διαμάχη, ανάμεσα σε δύο εντελώς πλασματικά μοντέλα που αγωνίζονται σε μια σκηνοθετημένη σύγκρουση, δίνοντας την ψευδαίσθηση ότι είστε πραγματικοί θεατές ενός ψεύτικου δράματος, καλύτερα να ξεκινήσετε από τον κόσμο όπου αυτό συμβαίνει συνέχεια: την επαγγελματική πάλη.
Αλλά πρώτα, ας εξετάσουμε τις δύο αντιπάλους. Στη μία γωνία του ρινγκ βρίσκεται η Lil Miquela, μια «εικονική infulencer», της οποίας η ζωή περιλαμβάνει ένα «πραγματικό όνομα», Miquela Sousa, και η άνοδός της στο Instagram της έχει χαρίσει μια νεφελώδη φήμη, η οποία την οδήγησε σε συνεργασίες με μάρκες όπως η Prada και η Lοuis Vuitton. Όλα αυτά συνέβησαν παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, ακόμη κι αν η υψηλής ανάλυσης εμφάνισή της είναι τόσο πειστική, που με την πρώτη ματιά νομίζεις ότι πρόκειται για μια νέα ποπ σταρ. Μόνο που με τη δεύτερη, συνειδητοποιείς ότι μοιάζει λιγότερο με άνθρωπο και περισσότερο με έναν καλοφτιαγμένο χαρακτήρα της Pixar.
Είναι 20 ετών, μισή Βραζιλιάνα και μισή Αμερικανίδα, μουσικός καλλιτέχνης (έχει κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ) και η ζωή της στο Instagram επηρεάζει αυτή τη στιγμή πάνω από ένα εκατομμύριο οπαδούς που την ακολουθούν. Φοράει πραγματικά ρούχα, από street μάρκες μέχρι Chanel, κυκλοφορεί σε trendy εστιατόρια της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες (εκεί μένει μόνιμα) παρέα με άλλους μουσικούς και καλλιτέχνες, έχει διάφορες αλλεργίες και συχνά τουϊτάρει ότι υποστηρίζει, ένθερμα, την οργάνωση DACA (επιτρέπει σε νεαρά άτομα που έφτασαν στις ΗΠΑ παράνομα ως παιδιά να λαμβάνουν διετή περίοδο αναβολής από την απέλασή τους) και την άστεγη νεολαία.
Απέναντι από το φανταστικό μοντέλο με τις καλλιτεχνικές χάρες και το απίστευτο sponsoring, στέκεται ο εχθρός της, η Bermuda. Πρόκειται για ένα ακόμη εικονικό μοντέλο του Instagram και το ιδεολογικό αντίθετο της Miquela. Ο λογαριασμός της Bermuda, δεν έχει εκατομμύρια οπαδούς, δεν πιστεύει στην οικολογική καταστροφή του πλανήτη , λατρεύει τον James Damore (τον πρώην μηχανικό της Google που απολύθηκε επειδή χαρακτήρισε σε εσωτερικό memo την εταιρεία ως «Γκουλάγκ») και στα 50 (μετρημένα) posts που έχει, θα βρείτε αρκετά φτηνά memes που υποστηρίζουν τον Τραμπ, καθώς και κάποιες δικές της φωτογραφίες: η Bermuda μοιάζει περισσότερο με κάποιο πρώιμο Sim χαμηλής ευκρίνειας αντίθετα από τα λουστραρισμένα πίξελ της Miquela.
Η σύγκρουση ξεκίνησε όταν η Bermuda «χάκαρε» τον λογαριασμό της Miquela και για μια, σύντομη, στιγμή φάνηκε ότι όλα αυτά έγιναν στ' αλήθεια, τουλάχιστον ανάμεσα στους ανθρώπους που τρέχουν τους δύο λογαριασμούς. Αλλά πολύ σύντομα, ήταν σαφές ότι το κοινό του Instagram έπαιρνε την πρώτη γεύση από αυτό που ο κόσμος της επαγγελματικής πάλης ονομάζει «kayfabe» - ένα σπορ που περιλαμβάνει αθλητές οι οποίοι πραγματοποιούν χορογραφικές κινήσεις που είναι σκηνοθετημένες. Η ιστορία αυτού του σπορ είναι γεμάτη από ψεύτικους αγώνες που προσποιούνται ότι είναι πραγματικοί κι έτσι οι άνθρωποι έπρεπε να δημιουργήσουν έναν όρο για να προστατεύσουν τη βαρεμάρα του αθλήματος.
Ο αγώνας @lilmiquella εναντίον @bermudaisbae ήταν ένα καλοστημένο παιχνίδι. Βασικά γιατί η Bermuda χάκαρε τον λογαριασμό της Lil Miquela απαιτώντας από τη διάσημη εχθρό της να ομολογήσει δημοσίως ότι είναι «ψεύτικη» - ποιος από τους οπαδούς της Miquela δεν το ήξερε άραγε; Στο τέλος η μεγάλη αποκάλυψη της Miquela ήταν συγκλονιστική: «Δεν είμαι άνθρωπος. Είμαι ρομπότ».
Και αν όλο αυτό δεν πείθει ότι το hack της Bermuda ήταν μια στημένη παράσταση αρκεί να δείτε τη φωτογραφία της συμφιλίωσης των δύο εικονικών μοντέλων για να καταλάβετε ότι οι δημιουργοί τους, ή οι «ατζέντηδες» αν προτιμάτε, έκαναν μια πολύ καλή συμφωνία, η οποία ώθησε τους οπαδούς της influencer στο τρελό σημερινό τους νούμερο, το οποίο φυσικά ανοίγει νέες ευκαιρίες συνεργασίας για την Miquela.
Μπορεί να μην ζούμε σε έναν κόσμο όπου ρεαλιστικοί «ψεύτικοι» άνθρωποι περπατούν ή ποζάρουν στους δρόμους, αλλά η τεχνολογία σίγουρα μας έχει μετατρέψει σε πραγματικούς ανθρώπους που λατρεύουν τους ψεύτικους. Σκεφθείτε λίγο, οι influencers των κοινωνικών μέσων δεν διαφέρουν πολύ από την εικονική τελειότητα της Miquela. Εκείνος, εκείνη, ή εκείνοι που τη σχεδίασαν, το μόνο που έπρεπε να κάνουν ήταν να επεξεργαστούν όλη την ματαιοδοξία των Kardashians σε έναν CGI χαρακτήρα, τον οποίο μπορούμε να τον τρώμε με τα μάτια ανά πάσα στιγμή.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η διαμάχη της Miquela με την Bermuda, και η ξαφνική αποκάλυψη ότι το φανταστικό μοντέλο που η Prada επέλεξε για χορηγία στο Instagram είναι στην πραγματικότητα ένα τέλεια σχεδιασμένο ρομπότ, δεν είναι άξια λόγου ή ότι δεν έχει σημασία. Με τον τρόπο που το έκαναν, οι δημιουργοί της Miquela έφεραν την ιδέα ενός νέου φανταστικού ριγκ πάλης, σε ένα εντελώς νέο μέσο και ακροατήριο.
Μετά το μεγάλο σοκ της Miquela, που χτυπήθηκε και αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι ήταν ρομπότ που διέφυγε από την αιχμαλωσία για να γίνει μοντέλο στο Instagram, η Brud, η πραγματική εταιρεία πίσω από έναν από τους πιο δημοφιλείς εικονικούς infuencers του Instagram έχει συγκεντρώσει εκατομμύρια δολάρια από τους επενδυτές της Silicon Valley.
H Brud, ένα start-up με έδρα το Λος Άντζελες και επικεφαλής τον Trevor McFedries, κρύβεται πίσω και από τους λιγότερο γνωστούς λογαριασμούς του Blawko22 και την BermudaisBae και όλο αυτό το χορογραφημένο μελόδραμα κατάφερε να κερδίσει την προσοχή, όχι μόνο του Instagram, αλλά όλου του νεανικού κοινού στο Διαδίκτυο. O "χακαρισμένος" λογαριασμός, μέρος ενός συνεχόμενου εικονικού δράματος, ήταν σχεδιασμένος να προσελκύσει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Και το στημένο παιχνίδι δούλεψε. Μόνο που πλέον αυτό το παιχνίδι θολώνει τη γραμμή που χωρίζει την πραγματικότητα από τη φαντασία, και χάρη στα μέσα ενημέρωσης του διαδικτύου, καταφέρνει να την κάνει πιο θολή από ποτέ.
Με στοιχεία από το New York Magazine και το TechCrunch.