Ανάμεσα στις τεράστιες αλλαγές που φέρνει η ταχεία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης (AI) ίσως σύντομα να περιλαμβάνεται και ο τρόπος που οδηγούνται τα επιβατικά αεροπλάνα.
Σήμερα, στο πιλοτήριο βρίσκονται δύο άτομα, ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος της Emirates, Τιμ Κλαρκ δήλωσε πρόσφατα ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα έχει «μεγάλο αντίκτυπο» στον τομέα των αερομεταφορών, «με τα αεροπλάνα με έναν πιλότο να είναι μια πιθανότητα».
Ο επικεφαλής της εταιρείας ουσιαστικά εκτίμησε ότι είναι τέτοια η τεχνολογική πρόοδος στα AI ώστε σύντομα θα μπορούν να αντικαταστήσουν τον συγκυβερνήτη του αεροπλάνου.
Θεωρητικά, μια τέτοια επιλογή θα βοηθούσε την εταιρεία να περιορίσει το κόστος των εργαζομένων αλλά και να αποφύγει ελλείψεις πληρώματος. Ωστόσο, είναι ακόμα δύσκολο να φανταστεί κανείς επιβάτες που είναι πρόθυμοι να μπουν σε ένα τέτοιο αεροπλάνο όπου σημαντικά τμήματα του αεροσκάφους θα ελέγχονται αποκλειστικά από μια μηχανή.
Πάντως, στη μακρινή δεκαετία του 1950, τα πιλοτήρια είχαν πέντε μέλη συνολικά, μαζί με τον πλοηγό, τον μηχανικό πτήσης και έναν ασυρματιστή.
Όλα αυτά ήταν ξεχωριστά πόστα που αντικαταστάθηκαν από την τεχνολογική εξέλιξη, φτάνοντας στο τωρινό μοντέλο του κυβερνήτη και συγκυβερνήτη. Επί του παρόντος, μεγάλο μέρος της πτήσης διεκπεραιώνεται από υπολογιστές και τις περισσότερες φορές το αεροπλάνο βρίσκεται σε λειτουργία αυτόματου πιλότου. Η επιλογή της ύπαρξης δύο πιλότων είναι για να μπορεί ο ένας να αναλάβει αν ο άλλος καταστεί ανίκανος για κάποιο λόγο.
Ωστόσο, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί σύντομα να είναι σε θέση να αναλαμβάνει την πτήση, να προσγειώνει αεροσκάφη αλλά και να λειτουργεί σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Με πληροφορίες από Design Taxi